![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Mistä aloittaa rakentelu ?Eli auto on Nissan KingCap 2,5TDIC vm.2003. Tehoja 133hv ja vääntöä 304nm. Autossa on edessä vääntösauvajousitus, takana aika "jäykkä" lehtijousipakka (kuormauskyky 1000kg) ja kitkalukko taka-akselilla. Auto on ainoa kulkuneuvo, joten se tulee olemaan toistaiseksi "kompromissi". Ajan säännöllisesti pitkiä maantieosuuksia ja tosinaan sitten ryven maastossa huvikseni ja muiden harrastusten parissa (mm. metsästys). Vedän myös autolla kuormaa (moottorikelkkoja ja joskus autotraileria) silloin tällöin. Kuinka lähteä parantamaan maastoajo-ominaisuuksia menettämättä ratkaisevasti maantieajo-ominaisuuksia ja vaivatonta käyttöä? Jos rahaa olisi vaikka 2000e niin mistä aloittasitte? Työlle (esim. karjapuskurin hitsaaminen) ei tarvitse laskea arvoa toistaiseksi, materiaalikulut kinnostaa kyllä. Vähemmän tärkeät hankitaan myöhemmin... a) Renkaat + vanteet. Rekisteriotteessa on merkintä 255/75?-16. Juuri tuo koko? BFG A/T? b) Panssarit? Kone/öljypohja, vaihteisto, tankki? Vinkkejä tekemiseen ja materiaaleihin? c) Maastotunkki, "ajorampit", "manuaalivinssi/talja"? Mitä muita tykötarpeita? d) Karjapuskuri keulan suojaksi? Kaupoista saatavat rimpuloita ja kalliita? Mikä sopiva ainevahvuus? Muuta huiomioitavaa? e) Vinssi 8000-9000lbs? (Ramsey patriot 8000, SuperWinch X9, Warn 8000, ABT 9000?). Vinssille olisi myös muuta harrastuksiini liittyvää käyttöä. Vaatinee karjapuskurin ja vinssipedin rakentamista/yhdistämistä (ei viitsi älyttömästi leikellä ja reijittää uutta autoa) f) Jokin muu? Mikä? Kiitoksia asiallisista vastauksista etukäteen. T:Petri R Note! This message was posted anonymously!
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
niin no se renkaiden hankinta on ehkä ensimmäinen . mut kannattaisko hommata joku vanha maasturi sinne mettään varsinkin jos omistaa trailerin .
Note! This message was posted anonymously! |
#3
|
|||
|
|||
![]()
No erikseen se "offipeli" olis tietty paras juttu, mutta nyt se on kuitenkin poissa laskuista. Tällä vaihtoehdolla mennään...ja tosiaan ei ole tarkoitus älyttömästi rymytä ja kolistella puita tai kallioita
![]() Note! This message was posted anonymously! |
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kunnolliset (paitsi kuviolta niin myöskin rungolta metsäkäyttöä kestävät) renkaat, niin korkeat kuin vain mahtuu ja laki sallii (+2" korkeutta lisää, eli 255/85R16 voisi nippa nappa mennä leimasta läpi, varmaan kuitenkin tulee ensin ahtaus vastaan), ja jos liikut yksin tai kun kerran muutenkin olisi hyötyä, niin se vinssi.
Miksi uudet vanteet? Tuskin ilman levikkeitä kuitenkaan menisi niin leveät renkaat ettei orkkisvanteet kävisi? -- Antti R. 1978 HJ-45LP |
#5
|
||||
|
||||
![]()
...paitsi että Nissanin sivujen mukaan rengaskoko olisi good ol' 205R16, eli onko 255/75R16 ottella vakiokoko vai vaihtoehtoinen koko? Vakiokoko on se mihin verrataan.
-- Antti R. 1978 HJ-45LP |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia tähän asti..
Niin...paikallaan on ensiasennusrenkaana pizzaleikkurit = 205/16, korkeusprofiilia en muista. Rekisterioitteessa oli maininta tuosta 255/16, en muista tarkkaa sanamuotoa enkä korkeusprofiilia tähän hätään !? Vakiovanteet ajattelin pyhittää talvi/nastarenkaille eli ne toiset vanteet tulee myös siksi hankittavaksi. Näissä uusissa pikkareissa on muuten vakiona sellaiset, oliskos 10cm muovilevikkeet. Myös sen puoleen vähän ulospäin leveävät vanteet, jotta mahtuu rengas kääntymään? (ei ota lokarin sisällä kiinni minnekkään). Mites renkaita suositellaan "seka" käyttöön? Eli kestopäällysteelläkin pitäisi pystyä ajamaan 120km/h ilman kuulosuojaimia ![]() T:Petri R Note! This message was posted anonymously! |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Jos mulla olis sama tilanne niin tekisin varmaan:
Muutokset autoon: -Kunnon panssarit öljypohjaan, laatikoihin ja ehkä perään (riippuen kuskin asenteesta) -Paljon kunnollisia Hi-liftin kestäviä nostopisteitä (Ainakin kestävät puskurit joista voi nostaa) -Kunnolliset hinauspisteet molempiin päihin autoa -Jotkut kohtuulliset AT kuvion renkaat Tarvehankinnat: -Hi-lift 60" -Läpivetävä vaijeritalja (esim. offivaruste.com pienempi versio) -Mahd vinssi riippuen onko yleensä ajoseuraa vai ei. -Kunnon hinausliina -Jos joutuu ajamaan lumessa niin jotkut halpis Biltema/vianor peruslumiketjut |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
Lainaus:
No voisin periaatteessa suositella sekakäyttöön näitä BFG TracEdgejä jotka minulla on alla, niitä tehdään nykyään nimellä Commercial T/A (ja tehdään kyllä, on totta) mutta niitä ei saa juuri mistään koko Euroopassa?!? -- Antti R. 1978 HJ-45LP |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tulipa tuosta maantieajosta mieleen, että mikäli auto on rekisteröity pakettiautoksi (aika todennäköistä kun on diesel?) ei sillä saa ajaa kuin 100 km/h jos otteeseen merkattu omamassa on sama kuin Nissanin sivuilla ilmoitettu 1810 kg.
Vielä sellainen että tarpeeksi raskaalla pakettiautolla ei saa ajaa kuin 80 km/h - aiemmin painoraja oli 1800, vuodesta 1995 1875 kg, nimittäin jos auton omamassa on noita suurempi, ei saa ajaa kuin 80 km/h. Kuluvan vuoden (2003) alusta tuli myös sellainen sääntö voimaan että jos pakettiautossa on lukkiutumattomat jarrut ja kuljettajan turvatyyny, saa sillä ajaa 100 km/h vaikka se painaisikin yli 1800 kg, mutta vanhempia autoja on käytettävä katsastusasemalla. Voi olla hyvä tietää, jos sattuu leutona kesäiltana painamaan moottoritiellä vähän reippaammin, vaikka 130 km/h, niin siinä ei ole kortin lähtö kaukana, eikä poliisille varmaan hirveän hyvin uppoa selitykset tyyliin "emmä tienny ettei tällä saa ajaa kuin satasta", ainakaan huonona päivänä. Ps. Ajelin firman Hiluxilla pari vuotta tietämättä noista rajoituksista, onnekseni ei sattunut moottoritiellä rysää. Kaipa noistakin autokoulussa joskus kerrottiin, mutta jotenkin avolavaa ei täysin tumpelona osannut mieltää "pakettiautoksi" saati että olisi muistanut noita rajoituksia. |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Täällä huutelee amatööri joka kanssa ajelee samalla vaunulla arki-,ja mettäajot.
Rankkuun tehty omin avuin keulasuoja ihan romikselta löytyvästä matskusta, tankkisuojaa mietitään ankarasti... Myös perämurikoiden alle pitäis laittaa "sukset", jakolaatikon alle kans levy. Helmat pitäis suojata putkella/palkilla, ja mielellään tietysti nostamista kestävät. Romiksella ei rauta paljoa maksa, toi meikäläisen etusuoja maksoi pultteineen kaikkineen n.40e. Eli 2m kulmarautaa ja reilu alumiinilevy.(10mm) Nyt rakenteilla vinssipeti, matskua löytyi naapurifirman rautaromulavalta.Kolleega veti vähän hitsisaumaa parien pullakahvien hinnalla. http://www.4x4winches.com/images/motherboard.jpg tuon kaltainen viritys, vähän kuitenkin reunoja muokattu omiin tarpeisiin sopiviksi. Noita meikäläisen suunnitelmia vaikeuttaa virityksien kiinnitys pulttaamalla, hitsaamalla en halua niitä vaunuun liittää.(ellei ole pakko) Renkuloina pyörii BFG:n AT:t, amatöörille sopivat kumit. Nämä eivät mitään neuvoja, laitoinpa vaan mitä tuolle omalle vaunulle on tehty... Life sucks, then you die... |
#11
|
|||
|
|||
![]()
no niin...tarkistimpas rekisteriotteesta. Eli suora lainaus kohdasta "huomautuksia tai erikoisehtoja" jossa siis maintoja mm. peräkärryn painosta, vähäpäästöisestä moottorista jne. Eli....."renkaat: 205R16 110, 255/70R16 111". Tässä kaikki maininnat rekisteriotteesta. Eli onko "vakiorengastus kumpi"? Käyttöhjekirjassa on myös maininta 265/70R16LT ja että se "soveltuu".
"Uusi 30 tuhannen euron auto etkä saanut toisia vanteita mukaan..??" Kyllä autokauppa on niin kuumana tänä päivänä, että palvelua pitää tosissan hakea. Onneksi löytyi sitten asiallista palvelua tutun kautta kuitenkin. Ei mitään talvirenkaita/vanteita, ei sinne päinkään....toimitusmaksukin taisi olla 700euroa. Lavasuoja muovista tais olla 800euroa ihan vaan esimerkkinä :/ Kiitos kommenteista taas. Toi "maastotunkki" olikin aika korkealla hankintalistalla...Kiinnityspisteet eteen ja taakse onnistunee helposti, mutta sivulle onkin sitten vähän työläämpi juttu....Samoin panssarit ainakin keulaan (öljypohja, laatikko) T:Petri R Note! This message was posted anonymously! |
#12
|
||||
|
||||
![]()
Joo.. Ei muuta kun ostelet romuputiikista profiiliterästä, noin 3-5 mm vahvaa. Leikkelet laikkakoneella mieleiseen muotoon ja poksit mieleiset kiinnikkeet lavurisi keulaan. Jos hitsaus ei napeksi / luonnistu, niin aina löytyy joku ruostuneiden autojen kanssa pillastunut, joka palaa halusta päästä keittämään yhteen tosirautaa..
Maastureissa, offareissa ja lavureissa kun on se muikea piirre, että sillä ole mitään väliä, miltä näyttää, kunhan tuntuu hyvältä ja kestää. Takapuskurin kohdalla voit edellämainituin tavoin toteuttaa mielihalujasi. Lisäksi, kun itse askaroit, niin voit esimerkiksi tehdä just sellaisen vinssin kiinnityspaikan, kun itse haluat. Kynnyskoteloiden sivuihin on hyvä pulttailla (mielummin siten, että ainakin osa raudasta tarttuu kiinni runkoon) vesijohtorööriä, seinämältään jotakuinkin samaa, kun edellämainittu puskurivärkki. Ja varmasti kestää nostaa HiLiftillä.. Ja mikä parasta, rauta on halpaa.. Luulen, että kustannusarvio koko edellämainitsemalleni tsydeemille on pitkästi alle 100 Ureaa.. Paikoilleen nakottuna tottakai. Jos ulkonäkö napeksii, niin toki voit katsella vaikkapa ARB:n sivuilta puskurinmallia. Itse olen HJ:tani nakerrellu juuri edellämainituilla konsteilla. Rakentaessa on hyvä muistaa Nallen neuvo: Offi on offia ja tuning on pelleilyä. Lisäksi suosittelen lämpimästi noudattamaan edellä kirjoitettuja muita vinkkejä.. Kyllä noilla eväillä jänkään pääsee.. Eespäin ja vinssillä loput.. |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Itse olen vm 90 King Capilla ajannu pari vuotta metsässä ja hyvinhän sillä pääsee, yksi asia jäi siitä mieleen. Auto oli muuten helppo pitää lommottomana (oli siihen tarve), mutta helmat meinas olla aina kasassa, joten suosittelen helmojen vahvistusta.
Vaihtoehtoja on kaksi tai jopa kolme. 1. Putket. Vaikee kiinnittää kunnolla ja ostettuna melko kalliit. 2. Helman muotoon kantatut pellit. Joku metalli paja kanttaa 4-6mm pellin nissanin helman profiiliin ja sen jälkeen joku hitsaus taitoinen hitsaa kiinni. Edullinen ja toimiva. 3.RHS-putket nykyisten helmojen tilalle. Omat helmat leikataan pois ja näiden tilalle hitsataan RHS-putkea esim 40x80x4. Saa ampua vaikka singolla sen jälkeen. Itselläni on näin ja on kuulkaa mukava liukua korkeampien kivien yli. ps. Helma putket on siitä hyvät että ne suojaavat myös ovien alareunoja. Off-road on the rocks |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
> Helma putket on siitä hyvät että ne suojaavat myös ovien alareunoja Myös neliöpalkin voi laittaa noin, ottaa leveämpää jos on tarvis. -Paavo |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
toimii maastossa muttei liftin kanssa. poikkiputket joustaa nostettaessa ja painaa helman kurttuun. Jos kiinnittää helmaputket runkoon, niin kannattaa ottaa toi huomioon (tarpeeks järeet, tai sitten jotain pehmikettä helman ja putken väliin) |
#16
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
tämä on samoilla linjoilla kuin osa aiemmistakin vastauksista, mutta laitampa silti korteni kekoon. Jos auto on noin uus ja ainoa kulkuneuvo, eikä budjetti ole unlimited, niin itse harkitsisin erittäin vakavasti sen paritonnisen sijoittamista erilliseen leikkikaluun, kyllä sillä rahalla pitäis jonkinlainen kikotin saada, kun aikansa katselee eikä ole kovin nirso. Jos offipeli on eri auto, niin sitten sitä voi helpommin ja halvemmalla rakentaa, eikä tarvitse miettiä hankalia ja/tai kalliita kompromissejä maasto- ja maantieominaisuuksien välillä, ja jos värkki sattuu joskin menemään rikki niin ei iske paniikki päälle kun ykkösautolla pääsee aamulla töihin. Perustelisin tuota erillistä laitetta myös sillä, että maastossa autot tuppaavat sotkeentumaan, välillä aika reilustikin, ja jonkinlaisia vaurioita (ohjausvarret, lommot jne.) tulee ajan kanssa väkisinkin, niin sievästi ei voi ajaakaan ellei reitti sitten ole kirkonkylän mummojen pyörätuolipikakoe. Ainakin minusta tuliterää autoa ei oikein viitsis ulkoiluttaa siten, että "eihän vaan mene rikki" ei olis liikaa mielessä. Mutta jos/kun haluat pitää autojen määrän yhdessä, niin sitten ehdottaisin ekaksi rengastusta, esim. bfg at on kohtuuhintainen yleisrengas, toimii maastossa kohtuullisesti, maantiellä menettelee, runkokin kestää kohtuullisesti ja kulutuspinta kestänee joitain kymmenitä tuhansia maantielläkin. Niin isot kuin laki ja pyöränaukot sallivat, leveydestä on etua pehmeissä paikoissa, joten jos alle mahtuu niin itse ottaisin +2" korkeammat ja +4" leveämmät. Jos vanteetkin joutuu laittamaan, niin aika kapeat, ja niin levittävät kuin mahdollista (lokarit ja lakipykälät ainakin rajoittavat), jotta etypyöriin saa kääntökulmaa, ja sivuttaiskallistuksissa auttaa kun renkaat on leveämmällä (en tiedä / ole laskenut paljonko oiekasti, voi olla että etu on marginaalinen / henkinen). Panssarointeja alkaisin miettimään enemmän sitten kun tietoa ja taitoa on enemmän, paljon tietty riippuu siitä missä aikoo ajella, voi olla että hirveitä panssareita ei tarvita lainkaan. Kaikki auton alle pultattu rauta myös painaa, ja se näkyy maantiellä jonkinverran mm. ohituskiihtyvyytenä (sen puutteena / vähentymisenä). Maastotunkki saattaa olla kätevä, itse en kyllä sellaista ole tarvinnut kertaakaan, mutta hi-lifti ei paljon maksa, ja sillä voi myös hätätapauksissa vetää autoa, esim. tukevalla kuormaliinalla saa löysät pois, jotta tunkilla saa sitten yhdellä kertaa aina vedettyä mahdollisimman paljon. Jos ei ajele yksin, niin vinssiä ei ehkä tarvita heti, kavereista (eli niiden autoista ja vinsseistä) on iso apu. Kuormaliinoja, tukevia sakkeleita, hanskoja, kirves ja saha (tulen tekoon, jotta saa makkarat paistettua) laittaisin vakiovarustelistalle, ehkä lapionkin, ja vararengas joka on samaa kokoa kuin alla olevat nakit. Vinssillä voi kyllä repiä myös kantoja nuotioon, ja mahdollisesti sitä hirvenraatoa vaikka ojien yli, mutta muista että hyvää ja halpaa et helpolla löydä vinsseistäkään, ja jos laitat vinssin niin taittopyörä kannattaa laittaa tietenkin kans, sillä saa tarvittaessa tuplattua vedon tai käännettyä vedon suuntaa esim. muita vinssatessa. Hyvä lompakkotaljakin maksaa aika lailla, mutta sillä voi vetää mihin suuntaan tahansa, vinssillä vain etusektoriin. Ajorampeista mulla ei ole itsellä kokemusta, muutaman kerran olisivat varmasti olleet kätttökelpoiset, jos sulla on lava-auto niin eivät välttämättä paha rasti. Karjapuskuri kannattaa laittaa, sitten voi päästellä lepikossa aika huoletta, ja ahtaassa paikassa voi ajaa keulan ihan kiinni esteeseen. Ja laita sitten kunnollinen, älä pelkkää koristetta. Muuta: lälläri ehdottomasti (uudet ~100e pienen magneettiantennin kanssa) jos ajat porukalla (ja muillakin on sellaiset), painepesuri auton siistimiseen mutakylpyjen jälkeen, pieni varaosavalikoima niilel osille jotka todennäköisimmin hajoavat (esim. rangessa vetarit ja perät ja raidetanko), reipasta mieltä sulla varmaan jo onkin. Kannattaa lähteä porukoiden mukaan ajelemaan, ei auton tarvitse olla heti sikamonsteri, hyvät renkaat ovat mielestäni ainoa "pakollinen" varuste, kun pääset sinuiksi homman kanssa niin osaat rakentaa autoasi oikein eli siten kun sulle parhaiten sopii. Käyttötarkoitus, ajomaastot ja ajotyyli ratkaisevat paljon, patenttiratkaisut eivät sovi kaikille. -Paavo Edited by - Paavo on 21/12/2003 10:27:12 |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Kiitoksia asiallisista vastauksista. Hyviä vinkkejä on tullut. Niin, paras olisi tietenkin oma offiin pyhitetty auto, ehkäpä tulevaisuudessa näin käykin. Sitten kun tulee "perhe-auton" hankinta ajankohtaiseksi niin sitten voi alkaa rakentamaan vapaammin tätä lava-autoa. Tosiaan muutokset olisi hyvä tehdä "bolt on" tyyliin, eli isompia pysyviä muutos/hitsaustöitä en haluaisi alkaa tekemään. Mutta siis näillä ohjeilla on hyvä aloittaa...
T:Petri R Note! This message was posted anonymously! |
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
- Miehän sanoin! - |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Rakentelu säännöksiä | mikkot | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 20.12.2006 20:49 |
mistä aloittaa | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 17.04.2006 13:52 | |
Rakentelu säännöt | pjkorkko | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 11.02.2006 12:31 |
mistä kannattaa aloittaa??? | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 22.10.2005 18:05 | |
4runner rakentelu | Bladerunner | Tekniikka & Jutustelu | 18 | 21.02.2005 19:46 |