Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.04.2006, 16:08
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Off-Road Rengastesti?


Eri renkaiden paremmuutta arvostellaan usein melko heppoisin perustein. Yleensä yksi koeajo tai käyttäjän kokemus jostain renkaasta riittää kehujen tai haukkujen antamiseen, vaikka maastossa olosuhteiden vaikutus on aivan erilainen kuin esim. tiellä.

Olen pitkään jo pohtinut mahdollisuutta tehdä kunnollisia mittauksia eri rengasmerkkien ja -mallien todellisista ominaisuuksista. Homma voisi toimia niin, että tyypillisellä off-road-autokalustolla tehdään vetovoimakokeita samanlaisissa olosuhteissa, esim. savisella pellolla ja/tai suolla. Kalliomaastosta voi olla vaikea löytää riittävän laajaa aluetta testiin, mutta siinä voisi asfalttiparkipaikkakin kelvata testialueeksi.

Testissä pitäsi mitata vetovoima testirenkailla vetävän ja sen perässä voima-anturin takana olevan jarruttavan auton välillä. Yhdistelmä pitää ensin saada liikkeelle ja sitten mitata vetovoima, auton tosinopeus ja renkaiden luisto (renkaiden etenemän ja auton tosinopeuden ero) jarruttavan auton lisätessä vastusta.

Autokalustona paras olisi käyttää tyypillistä kierre- tai lehtijousiautoa, tai mahdollisesti yhtä molempia tyyppejä. Jos testin kuluja halutaan pitää alhaalla, voitaisiin ne tehdä takavedolla (lukkoakselilla), jolloin testirenkaita tarvittaisiin vain kaksi per tyyppi.

Renkaina tulisi olla kattava valikoima MT-renkaita (vyö- ja ristikudosrakenteella) ja muutama AT-rengas. Testikoko tulisi olla tyypillinen, esim. 33x12.50 kaikille testattaville renkaille. Muutama rengas selvästi eri halkaisijalla ja leveydellä antaisi tietoa näiden vaikutuksesta. Yksi selvästi kulunut rengaspari antaisi vertailukohdan tälle. Rengaspainetta pitäisi myös hieman muuttaa, jotta sen vaikutus tulisi esiin. Vetokokeita tulee väkisinkin paljon, joten alueen tulee olla riittävän laaja, jotta neitseellinen maasto riittää. Tietysti vetokokeita tulee tehdä myös jo rikkoutuneella pinnalla (urissa).

Testiin tarvittaisiin:
* Sopiva alue tai alueet
* Mittalaitteet
* Kasa renkaita vanteilla
* Testiautot
* Jonkin verran ihmisiä testauksiin ja kaikkeen niihin liittyvään toimintaan.

Olisikohan seuraavilla mitään kiinnostusta asiaan:
* Maastorenkaita myyvät liikkeet?
* Puolustusvoimat?
* Nokian renkaat?
* Muita?



T, Antti
antti(ät)offroadpaja(piste)fi
http://www.offroadpaja.fi/

Edited by - Ahosensetä on 08/07/2006 08:43:00

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
OFF ROAD DRIVE -LEHDEN FORMULA OFF ROAD NUMERO myllis O/M/V Muut 7 15.02.2007 22:56
Bad road Chit-Chat 26 08.11.2006 19:29
END ROAD Repro Linkit 0 15.09.2005 16:27
V TMK Off Road, 2.10 klo 11:00 baxxter Tapahtumat 35 07.10.2004 07:18
OFF ROAD Tekniikka & Jutustelu 2 15.06.2004 10:30


Sivu luotu: 20:24 (GMT +2).