![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|||
|
|||
![]() Suunnistus ABC ?joskus 2008 viimeksi kisannut ja taitaa olla muuttunut jokseenkin kaikki? Säännöt nyt ainakin, ovat varsin liberaalit. Milläs nyt suunnistetaan, OziExplorer taitaa olla historiaa? Avatkaa mulle asiaa niin pääsen taas mukaan
|
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
https://www.youtube.com/watch?v=rpI7JsAqFnI https://www.youtube.com/watch?v=R7mh57Ik2HQ |
|
|||
|
|||
![]()
Pystyykö kännykällä oikeasti suunnistamaan? Tai tabletilla, aikoinaan autossa rouskutti OziExplorer läppärissä ja vinssiapinalla vielä GPS-kapula.
Missä muodossa ja miten rastit nykyään jaetaan, muistan senkin ajan kun niitä hakattiin manuaalisesti koneelle. Mä oon niin kuutamolla kaikesta nykytekniikasta niin mikähän olis sopiva tabu tuohon hommaan, pitää kai verkkokauppaa kaivella kun vaan tietäs mitä hakee. |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
![]() Lainaus:
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
200-400e luokkaan saa jo täysin hommaan toimivan tabletin. Itsellä oukitelin tabletti (kestää vettä ja iskua) ja sim kortilla varustettu että netti pyörii ja karttapohjat latautuu. Maastokartat appi käytössä itellä, netti ei pakollinen ajossa jos lataa kartat etukäteen tabletiln muistiin softasta.
Rastipisteet helppo viedä, qr koodi lukien, sieltä tallentaa pisteet tablettiin ja softasta avaa tiedoston niin pisteet näkyvät kartassa. Maastokartat appiin en aluerajauksia ole saanut näkyviin mutta locusmapissa ilmeisesti onnistuu? Hyvin itse ainakin pärjännyt kun paperikartasta vilkuilee välillä aluerajoja. tabletin hankintaan nyt suosittelen ainakin katsomaan itselle sopivan kokoisen ja ei välttämättä nyt pienimmällä mahollisella muistilla vain osta. Simmi hyvä olla mielestäni niin ei tarvitse pelleillä netin jakamisella puhelimen kautta tms.. |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
|
||||
|
||||
![]()
Meillä autossa Ulefonen tabletti suunnattuna kuskille ja olen siihen ollut tyytyväinen. Appari hoitaa 98% suunnistamisesta, ja käyttää Android-puhelinta siihen. Kummallakin on Locusmap käytössä. Kannattaa ennen tabletin ostamista selvittää millaiset telakan hankkii. Tabletin tärinä on aina ongelma. Meillä RAM mount ja monenlaista teippiä viritelty värinänvaimentimeksi.
Samsungin tabletit on perinteisesti olleet hyviä, mutta väittäisin että melkein mikä vaan uudehko tabletti toimii siinä riittävän hyvin. Tough-tableteissa ei ole kovin paljoa valinnanvaraa, jos haluaa sellaisen joka kestää vähän iskuja. Viimeksi muokannut offroadjouni : 04.04.2025 19:59 |
|
|||
|
|||
![]()
Meillä käytössä Oukitel RT8, voi kyllä suositella. Kohtuu hintanen, iso akku 20 000mAh(kestää koko päivän lataamattakin), kirkas näyttö. Kestää iskua ja tärinää, ollut myös moottoripyörä käytössä. Karttana locus, johon helppo saada näkyviin alueiden rajat, sallitut reitit, rastin pisteistä kertova väri yms. Miinuksena ainakin aiemmin oli valmiiden telineiden puute. Piti siis suunnitella ja tulostaa oma teline. Jos tuommoseen päädyt niin teline asiassa voin jeesata.
|
|
||||
|
||||
![]()
Jos ozi on tuttu ja haluaa windowsilla touhuta, niin minulla olisi panasonic zf-g1 joutilaana.
Edit myyty Viimeksi muokannut tdi : 05.04.2025 16:11 |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Saako sitten rastit nykyään siina muodossa ja sellaisella välineellä että ne Oziin siirtyy, en tiedä. Tokihan ne sinne vaikka naputtaa mutta on siinäkin homma. Mitäs panasonicilla hintaa? |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Hienoa kun ei tajua mitään näistä nykyvehkeistä.... |
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Tough tai rugged on geneerinen termi joka viittaa iskunkestäviin laitteisiin. Esim. Oukitel ja Ulefone tekee näitä. |
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Koodi:
Rastit muodoissa: Ozi Explorer (.wpt) (Alkuperäinen rastitiedosto) Garmin (.mps) (ei testattu) GPX xml (ei testattu) KML (kml) Alkuperäinen kilpailun luonnissa käytetty muoto on Ozi Explorer wpt-päätteinen. Rastit yms. saa joko nettilinkkinä (QR-koodilla haettavissa tai osoite kirjoittamalla), paperilla tai muistitikulla (usb-a). Kuitenkin yleisin ja mielestäni suositeltavin on nykyisin tuo Locus Map ja mikä tahansa android tabletti. Itselläni esim halvin samsungi, mikä joskus oli tarjouksessa tyyliin 150€ ja toimii sen kanssa suuremmitta ongelmitta. Tabletissa on hyvä olla sim-kortit, niin lataa suoraan kartat netistä. Lähinnä se tabletin kiinnisaaminen ajoneuvoon on haaste. Itselläni silikoninen tablettikotelo, joka on ruuvattu auton kojelautaan, mihin pystyy sitten tabletin sujauttamaan. |
|
||||
|
||||
![]()
Kiinnitysen voi tosiaan suorittaa monella tavalla, esim liimattava tarranauha on todella kätevä, mutta hyvälaatuisen ”liimapinnan” omaavat on vähän etsittävä.
|
|
|||
|
|||
![]()
Voi jos oliskin niin että suurimmat ongelmat on tabletin kiinnitys autoon.... Poppanauhaa ja ilmastointiteippiä sekä possuliimaa niin pysyy mikä vaan!
No oikeesti, kyllähän mä nyt rakennan hetkessä tablettipidikkeet, eniten vaan jännittää noiden rastien yms kanssa. Kun Warn Trophyn Emitistä siirryttiin Oziin niin olihan se melkoinen hyppy sekin mut olen jo vanhus ja vanhat ihmiset pelkää uutta tekniikkaa. |
|
||||
|
||||
![]()
Käyt hakemassa tabletin ja latailet siihen vaikka Locuksen ja sit treeni mielessä latailet jonkun menneen suunnistuskisan rastit, rajat, reitit ja ei kun näppäilemään ja harjoittelemaan ohjelman käyttöä. Ja sit kyselee täältä neuvoja kun tulee jotain pulmia. Ja kilpailukeskuksessakin saa varmasti apuja kun kysyy, ainakin itse saanut aina kun kysynyt, mut on silti parempi hiukan rauhassa kotona jo valmiiksi perehtyä hommaan.
Hiukan tuppaa itelläkin välillä unohtumaan mitä ja miten pitikään taas tehdä, kun tulee niin harvoin touhuttua sovelluksen kanssa ![]()
|
|||
|
|||
![]()
Samsung tab active mallit on semmosta vähän kestävämpää kategoriaa esimerkiksi.
|
|
|||
|
|||
![]()
Nyt ostettu Oukitelin tabu ja ladattu Locusmap kännyyn ja tablettiin. Hiukan jo ihmetelty tuota Locusta, en muuta keksinyt niin hain yhden geokätkön sillä.
Hieman ohjetta ja vinkkiä vielä tuon käyttään jos ois jollain kertoilla |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Suunnistus kilpuri | RIKSRAKS | O/M/V Ajoneuvot | 14 | 21.05.2012 10:22 |
suunnistus cup???! | Rekisteröimätön | Chit-Chat | 6 | 19.01.2011 23:59 |
suunnistus | välivainio | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 26.01.2010 17:26 |
Myydään suunnistus läppäri | Rekisteröimätön | O/M/V Muut | 18 | 30.05.2009 08:18 |
M:Suunnistus CUP kilpuri | CorollaHT | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 10.10.2007 19:49 |