Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.01.2025, 12:53
Grippi Grippi ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 12.10.20
Sijainti: Kerava
Viestit: 1
Perusasetus

Ln 46 Hiluxista "kilpuri" ?


Löytyis tallista elämää nähny Ln 46, missä on jäykkää akseleiden, jousituksen lisäksi myös ohjaus eli ei tehostinta . Käyny vähän mielessä, että minkähän laisilla muutoksilla tästä saisi tehtyä laitteen edullisesti johonkin offiluokkaan/harrasteluun. Olisiko Harraste standard oikea ?
- Tarvii/kannattaa laittaa jotkin turvakaaret ulkopuolelle ainakin ?
- Moottorin, lootan, tankin panssarointi ?
-Sohvapenkki ilman vöitä ei varmaan ole oikea istuin. Kuppipenkki vöillä ?
- Isompia renkaita ei varmaan jaksa vääntää ilman tehostinta, nyt vähän karkeemmat ja ehkä hivenen korotettu alusta.
Kiitoksia vastauksista etukäteen.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.01.2025, 13:11
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.730
Perusasetus

Aika pitkälti riipuu että teetkö autoa suunnistukseen vai trialiin.

korotaa en lähtisi kauheasti mielluummin sovittaa renkaat alle muulla tavalla ja korotuksen sijasta keskittyisin tasauspyörästön lukkojen hankintaan.

ohjaustehotin on lähes pakollinen jos meinaa jotakin kilpaa ajaa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 27.01.2025, 17:32
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 712
Perusasetus

- Tarvii/kannattaa laittaa jotkin turvakaaret ulkopuolelle ainakin ?

Sisälle tehtynä kaaret suojaavat enemmän kuljettajaa. Ulos tehtyjä on hankala saada yhtä tukevaksi.

- Moottorin, lootan, tankin panssarointi ?

Jakiksen hännän kun suojaa pääsee jo pitkälle. Itsellä oli vuosia kivikossa hakattuna pelkällä jakiksen suojalla. Se on ainoa altis paikka pohjassa.

-Sohvapenkki ilman vöitä ei varmaan ole oikea istuin. Kuppipenkki vöillä ?

Riippuu mitä haluaa ajaa. Safari yms. ajossa oikein toimiva tuo sohva.

- Isompia renkaita ei varmaan jaksa vääntää ilman tehostinta, nyt vähän karkeemmat ja ehkä hivenen korotettu alusta.

Korottaa ei kannata yhtään. Siitä ei apua saa. Tehostin asia hoituu parhaiten high steer varsilla ja ln110/4runner tehostajalla.

Noin yleisesti tuo 46:nen on oikein hyvä offiaihoa moneen. On kevyt ja akseliväli järkevä. Osia saa hyvin ja jakolaatikko on helppo välittää tai tehdä tupla jakis. Trialia aatellen takaylitys on huono jos ei rakenna promodin autoksi. Erittäin hyvän ja etenevän auton saa kohtuu helpolla. +50mm lehdet ja takapakan kevennys,high steer,lukot eteen ja taakse sekä jakikseen 4.7 välitys, rcv vetarit ja 37" alle. Pääsee moneen paikkaan ja toimii monessa hommassa.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 27.01.2025, 18:46
kippo86:n Avatar
kippo86 kippo86 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 05.05.07
Sijainti: Asikkala, Vääksy
Viestit: 2.399
Perusasetus

Tuo on hyvä aihio.
Alota pikkuhiljaa, ensiks vinssi ja renkaat, lukot, välitys (mä suosittelen vahvasti tuplajakista). Sit vaa ajelee ja näkee mihin suuntaa lähtee autoa tekee... Toki rcv:t kannattaa laittaa heti ku alkaa murrosjumppa harmittamaa.

Sisäkaaria en noin pienee koppii laittais, mut sekin riippuu paljon kuskin pituudesta yms.
__________________
__________________________
"Ne piirtää jol on liituuu!"
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 27.01.2025, 20:57
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.348
Perusasetus

Olikos Kivisen kilpuri LN46..? Edit: alunperin?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 27.01.2025, 21:19
kivinen:n Avatar
kivinen kivinen ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 13.01.03
Sijainti: Tuusula, Finland.
Viestit: 3.722
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Olikos Kivisen kilpuri LN46..? Edit: alunperin?
Ei kun se oli LN-65.

Eihän se välillä niin kovin paljon ollut muuttunut:

https://m.youtube.com/watch?v=_FwvdAqeyyk

https://m.youtube.com/watch?v=ZEfj53GtxsQ

nyt taitaa olla menossa entisöinti, tavallaan. ��
__________________
www.alanmiehet.com #1
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 27.01.2025, 21:32
akke:n Avatar
akke akke ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 12.10.04
Sijainti: Pori, Finland.
Viestit: 496
Perusasetus

Ihan ekaksi pitää saada vahvempi raidetanko. Eli Akselin edessä poikittain menevä raidetanko on todella arassa paikkaa ja on aika heiveröinen.
Ohjaustehostimen melkein vaatii, niin siinä samalla tekee ohjauksen niinkuin Hcet ohjeisti.
Itellä ekat offiautot olleet LN46 hiluxeja, ja myös LN65. Ei ollut tehostinta niissä, niin vähän oli 33" renkaita raskas veivata, kun ilman paineet oli lähellä nollaa.
Tosiaan panssaria ei tarvi niin paljon, ei ole jakolaatikko/ulosotto läheskään niin alhaalla kuin esim hj:ssa. Tankki tosi voi olla vähän arassa paikassa.
Runkoa kannattaa vahvistaa takajousien etukiinnikkeistä eteenpäin. Koska siitä jostain hytin takaa ne yleensä katkeaa.
__________________
www.nort.fi
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 27.01.2025, 21:44
Hcet:n Avatar
Hcet Hcet ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 08.07.15
Sijainti: Tampere
Viestit: 712
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kippo86 Näytä viesti
Tuo on hyvä aihio.
Alota pikkuhiljaa, ensiks vinssi ja renkaat, lukot, välitys (mä suosittelen vahvasti tuplajakista). Sit vaa ajelee ja näkee mihin suuntaa lähtee autoa tekee... Toki rcv:t kannattaa laittaa heti ku alkaa murrosjumppa harmittamaa.

Sisäkaaria en noin pienee koppii laittais, mut sekin riippuu paljon kuskin pituudesta yms.
Aihioina yksi parhaita, ovat vain harvassa.

Ahdashan tuo koppi on, mutta omat temppunsa tehdä ulkoiset kaaret mitkä oikeasti suojaa eikä vain taitu kasaan päälle. Tuollaiseen lava-autoon on vielä tehtävissä toimivat ulkoiset.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.01.2025, 17:04
vveetijulius vveetijulius ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 22.12.16
Sijainti: Valpperi
Viestit: 9
Perusasetus

Ennen kun ihan radikaalisti rupeaa autoa pilkkomaan ja modaamaan ni kannattaa ainakin yks kisa ajaa harraste-standardissa melko vakiokuntoisena, ni pääsee vähän jyvälle että mimmosta touhua on ja huomaa käytännössä että mitä siltä autolta haluaa ja mihin luokkaan sitä haluaa ruveta sovittelemaan. HS luokassa radat on juurikin vasta-alkajia mielessä pitäen tehty ja pääsee lähes kaikenlaisella kalustolla (kuhan on kunnon penkit ja vyöt) koittamaan kilpailemista.
__________________
Facebook: Harbor Cruisers ry
Instagram: harborcruisersry
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.01.2025, 22:24
Tojo4wd:n Avatar
Tojo4wd Tojo4wd ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 04.07.03
Sijainti: Pirkanmaa/AKAA, Finland.
Viestit: 2.150
Perusasetus

Meillä oli hiluxsissa ulkopuoliset kaaret.
Tuossa pari kuvaa.





Noi ainakin kelpas leimalla.

Ja kesti aika montakin kaatoa.

Edessä vahvikelappu tossa tuulilasin alareunassa ja takana tehty hylly kopin takaseinään.

Mutta ei taida enään kelvata kisoissa taitas tarvita ainakin takatuet.

Kun eihän tohon koppiin kunnolla sovi kaaret sisään että mahtuis sinne itse kypäräpäässä.
__________________
#################
Tää on ihan helpporeitti.
#################
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 31.01.2025, 10:04
lepoantti lepoantti ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.01.05
Sijainti: Sawo, Leppävirta
Viestit: 2.694
Perusasetus

ekana mieti mitä haluat ajaa, jos kilpaa niin ei taida olla monta kisaa vuoteen? täytyykö olla tieliikennekelpoinen, se asettaa aikamoiset rajoitukset rakentamiselle ja ratkaisuille. mutta jos kilpipeli niin ajamaan on helppo mennä, ajaa pelipaikalle, leikkii siellä minkä leikkii ja ajaa kotiin. ajaa vähän miedompia reittejä ja on mukavaa tämäkin.

minä en ole koskaan välittänyt kisaamisesta niin se ei aikanaan rajoittanut rakentamista, sai tehdä sellaista kuin halusi. yksi ln65 oli kilpipeli, mutta viimeisimmästä sj410 susukivolvotojota hybridistä parhaat fiilikset. tilaa olisi voinut toki olla kopissa enemmän, joku aiempi oli tehnyt susukista pikupin, ja pitempi akseliväli.

kemppi takana, arb edessä, täyshydraulinen ohjaus ja ihan ok hitaat välitykset. edessä lehtijouset ja takana kierteet. ulkopuoliset kaaret. tällä oli mukava ajaa, trailerilla paikalle ja pois.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 05.02.2025, 06:59
Sumsar Sumsar ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 18.04.16
Sijainti: Kempele, Suomi
Viestit: 713
Perusasetus

Ensimmäiseksi vinssi keulalle. Sitten vaikka offisuunnistuksen safariluokkaan kokeileen mille homma maistuu.
Sitten lukot akseleihin. 33” renkailla pärjää kyllä alkuun. Korotusta kannattaa välttää kun painopiste on hyvä pitää alhaalla.
Ulkopuoliset kaaret riittää. Kyseessä ei ole nopeuslaji ja suojaavat kuskin lisäksi myös autoa. Jos katsastaa haluaa niin kannattaa puhua ”erittäin tukevasta kattitelineestä”.
Ohjaustehostin lähes pakollinen. Ryöstät sen jostakin toisesta Toyotasta.

Toteuttaisin muutokset pikkuhiljaa ajan kanssa. Jos tekee kaikki kerralla niin auto päätyy telakalle viideksi vuodeksi ja motivaatio on tiukassa. Muutos kerrallaan niin, että pääsee välillä ajamaan niin on paljon hauskempaa.

Viimeksi muokannut Sumsar : 05.02.2025 07:02
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
kilpailu, toyota


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Jeep cherokee xj 4.0 automaatti "stanu kilpuri" tapsa4x4 O/M/V Ajoneuvot 2 16.10.2022 13:39
Myyty "Mörkö" prototype luokan trial kilpuri. Taipuu myös crossiin. Vaihto halvempaan. lami_ O/M/V Ajoneuvot 11 29.11.2019 22:04
Myyty Jeep Comanche "kilpuri" JERKKU O/M/V Ajoneuvot 5 01.02.2014 14:58
Myydään Taka-akselin LSD-"lukko" 02-Hiluxista. h.100€ Jugio O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 21.07.2010 12:03
Myydään RJ Cobra "Stanu luokan kilpuri" Hippo O/M/V Ajoneuvot 3 17.12.2008 19:54


Sivu luotu: 02:56 (GMT +2).