|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
Onko kokemusta pitkään varastoiduista renkaista?Olisi tuolla varastossa kumhon mutarenkaat jotka alkavat olla 10 vuotta vanhat. Olleet vain vuoden auton alla eli hyvin vähän käytetyt. Alle laitto polttelisi kun hinnatkin ovat nousseet renkaissa. Vaan kuinkahan vaaralliset nuo mahtavat olla por merkintä näyttäisi löytyvän eli talvilaillisetkin ovat. Nyt on ollut bf good rigt mutiaiset alla. Päälle päin renkaat näyttävät virheettömiltä lähes uusilta.
|
#2
|
|||
|
|||
Mä jättäisin kesärenkaiksi, mutta kokeilemallahan se selviää. Jotku ei pidä uutenakaan, nimim. Ostin Rockproofit
Viimeksi muokannut AH : 08.11.2024 12:21 |
#3
|
|||
|
|||
Ei ne sen vaarallisemmat ole. Itellä on alla 8 vuotta vanhat ja toimii tossa tarkoituksessa ihan ok. Nyt oon niillä ajanu syyskuun alusta, vaikuttaa kelvolliselta.
Viimeksi muokannut touzi : 08.11.2024 19:35 |
#4
|
|||
|
|||
Omien kokemustan mukaan:
Uusilla ja tuoreilla BF mutiaisilla jotenkin ensimmäisen talven voi pärjätä jos varovainen on, sen jälkeen kovenee jo niin paljon ja pito häviää että itse en viitsinyt leikkiä muitten hengellä. Toki, suomalainen mieshän on maailman paras kuski ja tälläinen on vain osoitus allekirjoittaneen huonoista rattimiestaidoista. Ja ennenkin on pärjätty huonommillakin, jne.. Jäätiköllä ne on kuitenkin sama kuin kesärenkailla ajaisit. |
#5
|
||||
|
||||
Joo, jotain kokemuksia on kertynyt...
BFG-mutiaisten Ziarelli -kopiot, ne toimi talvikelissä ekat pari talvea, kolmantena ei juuri kesärenkaasta poikennut. Yksi lähti vanteen reunan läheltä murtumaan jo parivuotiaana, mutta ei kumma kyllä ole siitä sen enempää edennyt. Kevyessä kesäkäytössä menevät edelleen ja kumi tuntuu yllättävän pehmeältä näin kahdeksan vuoden ikäisiksi... BFG -kitkarenkaat, neljäntenä talvena poistuivat aktiiviliikenteestä, kun pito vaan katosi. Sitä seuranneena kesänä lähes joka uran pohjasta halkeilleet, paistoleima oli hyvin tuore kun nuo kaupasta asiakkaalle kulkeutuivat. Yllättävän äkkiä minun makuun lähtivät halkeilemaan, jos olisin ne uutena ostanut niin olisin saattanut jopa ärsyyntyä moisesta... Defe, joka tässä kävi päivähoidossa, niin ei sen renkailla viitsinyt lähteä leimaa hakemaan. Aidot BFG-mutiaiset, joiden pohjat murtuneet edellisten tapaan, paistoleimalle tuli tässä syksyllä neljä vuotta täyteen. Olivat jo vähän vajaan kolmen vuoden iässä osuneet omistajaa silmään, ne murtumat siis. Meinasi ettei enää tuonmerkkisiin sortuisi, oli kuitenkin ihan arvokas sarja, eikä kilometrejä kovin kamalasti ole enää viime vuosina kertynyt. Pintaa olisi, mutta luottoa ei... Ja sitten sitä toista ääripäätä. Nelikko-Rättärissä on viimeistä paistettua Nokia NR06 sarjaa, paistettu 1987. Kaivoivat pyynnöstä muotit vielä varastosta, ja tekivät sarjan ennakkoon maksaneille. Kuviohan oli poistunut tuotannosta jo reilu kymmenen vuotta aiemmin, mutta tätä 125R15 -kokoa varten ei oltu uutta muottia enää valmistettu, paljon tuoreemmalle rungolle kuitenkin tekivät. Ja niin, yhdessä alkaa olla pientä halkeilun alkua, "imukupit" vielä kaikissa tallessa, sekä runsas määrä painavia teräsnastoja. Pitää, niin ääntä kuin lumessa ja jäälläkin edelleen, ja on vierintävastusta vaikka toisille jakaa... Noihin Nokialaisiin liittyen, tuli oltua Nokian renkaisiin yhteydessä, kuten myös rengastestikeskukseen (firman nimi hukassa), kun meni vähän enemmän kuin väittelyksi, että ovatko varmasti vielä kestäviä ja luotettavia talvikäyttöön. Ensin tottakai keskustelussa esitettiin vahvasti ettei niin vanhoja suositeltaisi enää oikein mihinkään, mutta keskustelun edetessä totesivat, niin tehtaalta kuin testaajiltakin, että tuohon aikaan tehtiin vielä kestävämpää kumiseosta. Nykyrenkaille ei kymmentä vuotta enää usko tulevan, noille 80-lukuisille eivät vastaavaa esittäisi eli suosittelivat ajamaan loppuun eli siihen asti kun alkaa joko "imukupit" silottumaan pois tai halkeilua esiintymään... Kumiseoksesta, ja sen nopeammasta hapertumisesta, nykyään on seassa kierrätyskumia, entistä enemmän, ja monta muutakin ainesosaa mitä ei aikanaan sekaan laitettu. Eli ennen oli paremmin, tai ainakin pitkäikäisempiä tehtiin. Nykyäänkin osattaisiin, mutta ei enää haluta... Ja niin, tulihan tuossa löydettyä omista jemmoista Michelin X 125-400 -rengas, vanteella ja sisärenkaan kanssa. Tuli projektin mukana, joka oli poistunut 1972 vuosipoistojen yhteydessä rekisteristä, vuoden 1956 Rättäri. Jonka edellinen rekisteriin merkitty omistaja oli polliisisarja Reinikaisen "kovispoliisia" näytellyt Antti Seppä. Tuosta Rättäristä tuli lopulta Rodi, ja kilpiin asti, ja tuon kilvityksen jälkeen rakentaja otti yhteyttä tähän näyttelijään joka muisti tosiaan Teatterikorkeakoulun aikaan omistaneensa kyseisen ajopelin. Oli kovin otettu yhteydenotosta, ja pyysi tuoda kulkimen näytille jos vaan Tampereen suunnalla liikkuisi. Vähän karkasi aiheesta, mutta tuosta löytynyt varapyöränä ollut rengas, siellä oli pikkunen paine vielä jäljellä, kokeeksi täytin 3 bar paineeseen, ja sitä kun oli viikko ihmetelty niin pelonsekaisin tuntein pari yksikköä lisää. Ja tuostakaan kun ei räjähtänyt, rutinoita ei kuulunut eikä paineet muutamassa viikossa juurikaan laskenut, niin toimitin pyörän kaverille joka pitäytyy korkeintaan kuuskytälukuisissa Rättäreissä, ja tämä pyörä on edelleen kesäkäyttöpelissä ajossa. Vuosileimoja ei tuosta löytynyt, oletettavasti korkeintaan 60-lukuinen, eikä ainakaan tänä menneenä kesänä vielä halkeilua ollut aloittanut... |
#6
|
|||
|
|||
POR= professional off road
Eli ei osoita että olisivat talvilailliset. Pitäisi löytyä M+S sekä vuoriston kuva kyljestä. Tai nastat nappuloissa. MT renkailla en kyllä talvella ajaisi, niissä kun loppuu pito jo tavan kesäsateella. Ikä ei kerro oikeastaan mitään. Toiset kestää 3 vuotta ilman halkeilua, toiset enemmän. Itellä on 14 vuotta vanhat continentalin nastarenkaat. Niiden kumi on yhä joustavaa ja halkeamia ei ole. Pidosta en osaa sanoa kun en ole muilla rengastuksilla omaani ikinä edes koittanut. Eli olen todennäköisesti tottunut siihen ettei pitoa ole tai sitten ominaisuudet ei ole dramaattisesti muuttunut. |
#7
|
|||
|
|||
Lainaus:
Lainaus:
|
#8
|
||||
|
||||
Sekä? Eiköhän se 3PMSF ensiviikon sunnuntaista eteenpäin ainukaisena riitä. Vai?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#9
|
|||
|
|||
Kyllä minun tietojeni mukaan POR-merkintä riittää lailliseen talvirenkaaseen lisäksi tosin m-s löytyy vuoristo merkintää ei tarvita. Olen lukenut netistä tuosta useaan kertaan ja tuntuisi kyllä hassulta jos olen älynnyt tuon väärin.
Muuten voisi tuossa itsekin laittaa hieman kokemuksia mutarenkailla talvella ajelusta nyt kun tulee varmaan jo 10-15 vuotta täyteen huonoilla talvirenkailla ajelusta. Aloitin tämän riskipelin silloin kun ostin tuon hiluxsin ja siinä oli nokian hakkapeliitat alla ja niile tuli 20 täyteen kun vaihdoin mutarenkaisiin. Siinä alussa oli lyhyen ajan sisällä useampia tieltä suistumisen läheltä piti tilanteita niillä hakkapeliitoilla ennen kuin opin ennakoimaan paremmin tilanteita. Sitten hommasin mutiaiset jotka pitivät hieman paremmin talvella kuin 20 vuotta vanhat hakkapeliitat. joitain vaaratilanteita on tullut silloin tällöin mutta aika harvoin. Yksi ojaan ajo joka ei johtunut renkaista vaan siitä että ajoin liian reunaan. Olen talvella ajanut maksimi 80 kilometriä tunnissa kuitenkin sen takia että netissä on sanottu näitä hengenvaaralliseksi. Peilijäätiköllähän nämä eivät pidä yhtään. Oli se kerran kauhea tilanne kun 30 kilsaa ajoin sivuteitä rukalle jotain ehkä 30-40 80 kympin alueella mutta ihme selvisin. Onneksi ylä mäki nousuja ei ollut pahoja ainakaan peilijäätikkö alueella. Yksi alamäki pelotti helvetisti oli ihan peilijäässä ja ajoin sen alas ja pidin huolen tasaisesta kaasun käytöstä ja vaihteita ei kannata vaihtaa kesken alamäen. Mutta oppiminen ennakointiin on tärkeää kun ajelee mutta saa nähdä kuinka kauan sitä hengissä pysyy mutta kyllä niitä hyvillä talrenkaillakin on porukkaa kuollut ja itse toistaiseksi hengissä. Mielenkiintoista tuo että suomessa muuttui nyt tuo talvirengas määräykset näin radikaalisti juuri kun ilmaston muutos on käynnissä ja meillä on kohta keskieuroopan ilmasto. |
#10
|
||||
|
||||
Yks talvi ajoin jonnekkin Discolla Malatesta Kaimaneilla (laparengas), oli kyllä sellaset sukset, ettei tarvinnut toista kertaa ajaa , sen jälkeen BFG AT:t tuntui jo todella pitäviltä.
Noita mutikoita tuli sitten kuljetettua GAZ-kärrillä safarimestoille ja vaihdettua pelipaikoilla vasta alle. Metsässä/lumessa niillä kyllä eteni hyvin. Pitäis tutkia kaikki noi mutikat ja AT:t onko niissä mitään kelpoisuutta talvikeleille. Kumhon KL-71:set tais olla sellaset mitkä piti melko hyvin talvella mutikoiksi, tosin nekin sen verran vanhat, et veikkaan niissä olevan vaan M+S merkinnän.
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone Viimeksi muokannut Kaitsu67 : 22.11.2024 10:50 |
#11
|
|||
|
|||
Lainaus:
|
#12
|
|||
|
|||
Ei vain ole vanhoissa renkaissa tota merkintää. Käyttivät vuoristosympolia aikaisemmin kuin keksivät tuon.
|
#13
|
||||
|
||||
No se vuoristo sympaali on juurikin se 3PMSF. Three Peak Mountain Snow Flake. Tokkopa kovinkaan moni valmistaja sen symbolin lisäksi numero & kirjain yhdistelmää on renkaisiinsa paistanut...
Yritin sinulta udella että jos löytyy tuo 3PMSF, tai siis se kolmihuippuisen vuoren sisällä oleva lumihiutaleen kuva, niin edellytetäänkö mielestäsi silti M+S merkintä?
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#14
|
||||
|
||||
Muistakaa.et nastarenkaita ei tuo vuori/tähti merkki ei koske.Ne kelpaa viell M+S
__________________
Parempi haluta sellast,mitä eivoi saada,kuin saada sellasta mitä eihalua. Istun tai kävelen, Pylly päästää sävelen! RRC Vakiona Ajomukavuus ja Maasto-ominaisuudet LA CH 31 TT eli Tupla TEE www.wuoksioffroad.com montenegro offroad club #98 |
#15
|
||||
|
||||
Tämä meni nyt huti. POR riittää Traficomin käyttömääräyksen mukaan tästä päivästä alkaen, kuten mainittu.
|
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Onko kellään kokemusta Nitto Mud Grappler renkaista. | bluevan | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 21.12.2010 08:47 |
onko kokemusta | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 24.01.2009 23:02 |
Onko kokemusta jääspraysta? | panzer | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 27.11.2006 17:59 |
onko kokemusta blazeristä | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 06.08.2005 23:54 | |
BFG Winter Slalom, onko kokemusta? | ttimonen | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 26.11.2003 13:40 |