Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 17.09.2024, 06:39
Ano Muumi Ano Muumi ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 16.09.24
Sijainti: Oulainen, Suomi
Viestit: 3
Perusasetus

vm. 1985-2005 lava-auton ostoa harkitsemassa


En ole aivan varma miksi mutta olen viimeaikoina ruvennut katselemaan lava-autoja sillä silmällä vaikka en minä oikeasti tarvitse sellaista mihinkään ja ainoa "järkisyy" jolla voisin tuollaisen hankintaa yrittää itselleni perustella on se että ne pari kertaa vuodessa kun kuljetan jotain isompaa tavaraa hommat hoituisivat sillä enkä joutuisi hakemaan peräkärryä mersun perään parinkymmenen kilometrin päässä sijaitsevan maalaiskotini pihalta. Joka tapauksessa mikäli mielenhäiriöni äityy siihen asti että erehtyisin jotain lava-autoa kaikesta huolimatta ihmettelemään livenä tai jopa ostamaan niin mitä käytännön eroja vuosituhannen vaihteen lava-autoista löytyy? Astetta uudemmista lava-autoista noita kokemuksia, mielipiteitä ja juttuja löytyy pilvin pimein mutta tuon ikäkauden vehkeistä josta itse olen eniten kiinnostunut ei tunnu löytyvän kuin satunnaisia foorumipostauksia vuosikymmenien takaa. Tässä joitakin löytämiäni kommentteja ja omaa jossittelua niiden pohjalta;

>Toisin kuin Hiluxissa Nissanissa on moottorikin
Ilmeisesti tuo Hilux on se "paras" ja "luotettavin" mittatikku johon näitä muita sitten pitää verrata. Pari kommenttia olen Hiluxin puhdittomuudesta nähnyt mutta puhutaampa noista King Cabeista joita ainakin täällä päin maata näyttää olevan eniten tarjolla. Kyllä, olen lukenut niistä 133hv:n koneella varustettujen KC:n kiertokanki ongelmista mutta ainakin näin tyhmänä maalaisena olettaisin että kaikista näistä vielä tarjolla olevista yli 200000 ajetuista vielä liikenteessä olevissa KC:eista tuo tyyppivika olisi jo korjattu? Joka tapauksessa kyllähän tuo 133hv:tä 80-100:n sijasta kuulostaa plussalta noihin muihin saman luokan kapineisiin verrattuna ja tuota tyyppivikaa lukuunottamatta tekniikka ilmeisesti suht luotettavaa? Pari kommenttia siitä KC:n ohjaamossa olisi niin äänekästä että peltorit päässä saisi ajaa olen kuullut? Tuosta mahdollisesta äänekkyydestä päästäänkin seuraavaan väitteeseen/kapineeseen;

>Ford Ranger on henkilöautomaisempi kuin King Cab
Vähän epäselväksi jäi että puhuttiinko tässä vain hiljaisemmasta kabiinista vai ajo-ominaisuuksista maantiellä mutta koska en meinaa mitään EXTREME OFF-ROADINGIA harrastaa tuo "henkilöautomaisuus" olisi periaatteessa plussa? Yksi asia josta olen nähnyt Rangerilla annettavan risuja on järkyttävän iso kääntöympyrä ja ilmeisesti myös lehtijouset voivat karata lavaa vastaan mikäli niiden pidekkeet pääsevät ruostumaan liikaa?

>Mitsussa on 100% lukko takana joten se on parempi kuin Ford Ranger jossa on kitkalukko
Mitsun L200:sta, varsinkaan KOLMOSkoppaisesta, ei paljoa tietoa meinaa löytyä mistään mutta ne vähät kommentit joita L200:sta olen nähnyt ovat olleet enimmäkseen positiivisia? Pari kommenttia mahdollisista kansipahvi ongelmista on tullut vastaan mutta se jäi epäselväksi puhuttiinko niissä jostain tietystä koneesta tai tietyn aikakauden L200:sta (vertaa King cabien kiertokankiongelma)? Olen myös nähnyt väitteen siitä että mikäli noita koneita innostuu virittämään niin Mitsun kone kestää sitä paremmin kuin Toyotan koneet jotka kuulemma poksahtavat saman tien jos niitä saa hävän viriteltyä? Minulla on myös useampi tuttava jotka ovat vuosikymmeniä pelotelleet minua siitä että Mitsubishi on erittäin ruosteherkkä merkki mutta tässä on kuitenkin puhuttu tavallisista 80- ja 90-luvun henkilöautoista mutta kyllä se kysymys siitä pääteekö tuo myös L200:n tulee kyllä mieleen mutta toisaalta muutaman riisikupin omistaneena ja vanhojen mersujen harrastaja ruoste on kyllä tullut jo niin hyväksi ystäväksi että sen kanssa alan jo pärjätä...

Niin ja onko siitä Toyota Hiluxissa jotain muuta erikoista hyvyyttä tai paremmuutta joka oikeuttaa sen 2-3000€ korkeamman hinnan verrattuna King Cabeihin, Rangereihin, L200 ja muihin kilpailijoihin sen oletetun luotettavuuden lisäksi? Ainoa mikä itselleni tulisi mieleen että luulisin Hiluxiin löytyvän helpommin varaosia kuin vaikka Isuzun D-Maxiin mutta muuta en tähän hätään keksi...

Palataampa siihen peruskysymykseen ja yritetään saada tämä "wall of text" valmiiksi; mitkä ovat suurimmat käytännön erot 1985-2005 aikakauden lava-autojen välillä? Olettaisin että nuo isoimmat erot löytyvät noista lukoista joten noista lukoista eri autojen välillä kuulisin mielelläni lisää. Ikäni "vajaavetoisilla", enimmäkseen takavetoisilla, autoilla ajelleena olettaisin että systeemi jossa edessä ei ole lukkoa mutta takana on (ilmeisesti L200:ssa on tämmöinen järjestely) olisi periaatteessa paras mutta saatan toki olla täysin väärässä koska en nelikkoja ja maastossa rälläämistä ole harrastanut. Jo sekin on allekirjoittaneelle hepreaa että mitä manuaalisilla tai automaattisilla napalukoilla oikein tarkoitetaan...

Joka tapauksessa varsinkin Nissan King Cabin, Ford Rangerin, Mitsubishi L200:n ja Toyota Hiluxin välisistä suurimmista eroista kuulisin mielelläni kuten siitäkin ovatko nuo ylempänä mainitsemani kommentit niistä tuulestatemmattuja vai pitääkö joku niistä jopa paikkaansa? Varsinkin KOLMOSkoppaisesta L200:sta kuulisin mielelläni jotain kommentteja (naapuripitäjässä olisi asiallisen näköinen mk3 L200 tarjolla). Niin ja Onko Ford Rangerin ja Mazda B2xx:n tai Toyota Hiluxin ja VW Taron välillä jotain muuta eroa kuin nimi?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.09.2024, 17:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.054
Perusasetus

Vanhoja syöttöpumppujahan saa ruuvattua, siihen asti kunnes sähkö ottaa vallan. Saa kulkemaan sen uudemman King Cabin tahtiin ja ripeemminkin. Uudempien sähköaivopumppuihin löytyy hyväksyttyjä purkkejakin.

Eniten se Hiluxi kestää väärinkäyttöä ja omasta mielestä järkevimmin niputettu koko tekniikka. Kaikki ruostuu melkein samaa tahtia, Nissanista katkee runko nopeiten.

Onko muka Mitsussa 100% perän lukko? En oo nähny enkä kuullu, tai ainakaan jääny mieleen. Toyotoihin kyllä sai lisävarusteena jo vuosituhannen vaihteessakin.

Samankaltaisia ne kaikki maantiellä on, riippuu rengastuksesta ja yleiskunnosta minkälaista jollotusta ja mekkalaa pitää sisään. Samankaltaiset simpukkaohjaukset kaikissa.

Ranger/B2500 on sama, kuten myös Hilux/Taro, merkit vain vaihdettu.

Päätät minkä haluut ja etit hyvän semmoisen, tai jos et oo merkkiuskovainen niin sit vaan etit hyväkuntoisen/vähänajetun ja merkki on mitä on. Aika iso arpa tän ikäluokan pickuppi, jokainen voi kestää 3 vuotta pelkästään öljyt joskus vaihtamalla tai hajota huomenna isosti. Kohtuukilsaisen Hiluxin kanssa elämä riskittömintä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 19.09.2024, 11:32
Ano Muumi Ano Muumi ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 16.09.24
Sijainti: Oulainen, Suomi
Viestit: 3
Perusasetus

Kiitos -MaTTi- vastauksesta joka vahvisti ennakko-oletustani siitä ettei noiden vanhempien lava-autojen välillä taida isompia eroja olla. Mikäli innostun sellaisen hankkimaan arpalippuni taitaa olla tuo lähiseudun kolmoskoppainen L200 tai joku noista King Cabeista ellei kohtuuhintaista Hiluxia ilmesty jonnekin. Mikäli menen jotain King Cabia ihmettelemään niin onko niissä joku tietty kohta josta se runko tuppaa katkeamaan johon kannattaisi kiinnittää huomiota vai vain yleisesti heikommasta teräksestä tehdyt rungot?

Vieläkin ihmettelen sitä ettei koko internetistä tunnu löytyvän yhtään kommenttia kolmoskoppaisista L200:sta, ei edes jenkkisivustoilta sikäläisellä Triton nimellä? Voihan tuota toki ajatella niinkin päin että se tarkoittaisi sitä ettei niissä ole mitään suuria valuvikoja kun kirjaimellisesti kellään ei näytä olevan mitään sanomista niistä?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 02.10.2024, 19:46
Ano Muumi Ano Muumi ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 16.09.24
Sijainti: Oulainen, Suomi
Viestit: 3
Perusasetus

Olen viikonloppuna menossa katsomaan hieman yli 200.000 ajettua vm. 2002 King Cabia josta se kiertokanki-tyyppivika on kuulemma korjattu ennakkoon. Onko noissa King Cabeissa jotain muita tyyppivikoja tai paikkoja joihin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota? Onko jotain täsmäkysymyksiä joita omistajalta kannattaa kysellä?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 03.10.2024, 07:03
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 931
Perusasetus

Eikös noista rungot katoa. Emännän velipojalla joku n. samanikäinen, siihen muutama vuosi sitten hitsattiin varmaan 30% koko rungosta uusiksi lavan alta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.10.2024, 10:24
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Kaikki Nissan King capit mitä olen ajanut niin niissä ei tarkene talvella.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 11.10.2024, 14:51
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.998
Perusasetus

Lava-autolla tekee melko paljonkin hommia varsinkin peräkärryn kanssa.

Itsellä henkilöautot ollut viimeajat halvemman hinnan ja kulutuksen takia.

Vanhahkoista lava-autoista Nissanista löytynyt enempi tehoa kuin Toyotasta. Toyotaan tottuneena en kaipaa henkiläautomaisuutta. Tykkään esim. jos jousitus kantaa hyvin kuormaa.

Vanhan mallin pyörästä käännettävät napalukot jees. Kokeilin kaverin 3,2 DID Pajeroa ja sillä ei tehnyt mitään kun neliveto ja hldas alue ei toiminut. Askeettinen toteutus vanhemmiten hyvä.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.10.2024, 17:21
wikke:n Avatar
wikke wikke on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.031
Talking

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Vanhan mallin pyörästä käännettävät napalukot jees. Kokeilin kaverin 3,2 DID Pajeroa ja sillä ei tehnyt mitään kun neliveto ja hldas alue ei toiminut.
Ihan paska kun oli rikki, eikä sen tähden toiminut...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.10.2024, 20:21
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.907
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja moggirange Näytä viesti
Kaikki Nissan King capit mitä olen ajanut niin niissä ei tarkene talvella.
No nyt on erikoinen väite Tehokkaimmat lämmitinlaitteet on näissä pikkukoppisissa lavureissa mitä on vastaan tullu ja kinkäpeilla on ajeltu eri muodoissa "tovi" joskaan nyt just semmosta ei pihalta löydy..
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 15.10.2024, 03:17
moggirange moggirange ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 26.08.04
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 1.161
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen Näytä viesti
No nyt on erikoinen väite Tehokkaimmat lämmitinlaitteet on näissä pikkukoppisissa lavureissa mitä on vastaan tullu ja kinkäpeilla on ajeltu eri muodoissa "tovi" joskaan nyt just semmosta ei pihalta löydy..
Täällä Lapissa tarvii tehokasta lämppäriä. Firmassa oli noita Nissaneita, mutta ei niillä kukaan halunnut ajaa talvella, kun on niin kylmiä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 15.10.2024, 09:46
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.998
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja wikke Näytä viesti
Ihan paska kun oli rikki, eikä sen tähden toiminut...
Ei tullut kuntoon hintaansa nähden järkevästi, liike otti sen takaisin. Ensin mieleen tuli, että vois olla hyvä. Sähköisessä nelivetosysteemissä tuli ongelmia.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.10.2024, 15:33
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.998
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Lerssinen Näytä viesti
No nyt on erikoinen väite Tehokkaimmat lämmitinlaitteet on näissä pikkukoppisissa lavureissa mitä on vastaan tullu ja kinkäpeilla on ajeltu eri muodoissa "tovi" joskaan nyt just semmosta ei pihalta löydy..
Ainakin sitten lämpöä riittää jos lisää vaik kiinan lämmittinen. Itel Hilux lämpee aika hyvin 1500 watin TT-Thermolla. Ollut ylimääräisenä kiinan ilmawebasto, sen avulla olis vielä parempi.

Kohta meinaan henkilöautoon lisätä ylläpitolaturin jos se vaik webaston kans olis silloin hyvä talvella.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 17.10.2024, 09:09
Mikael73 Mikael73 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 17.01.13
Sijainti: Kalajoki
Viestit: 405
Perusasetus

Vm -85 Kingcapistä kokemuksia..viitisen vuotta käyttöautona.
Täähän nyt oli sillä oikealla,eli SD23 koneella
Kuuma kuin sauna semmoisinakin talvina että naftat jääty tankkiin.
Startti ja vesipumppu ainoat huollot,ja toki massiivinen rungon hitsaus..
Muuten oli kyllä kaikista omistamistani käyttiksistä vähiten ongelmia
ja halvimmat kilsat
__________________
http://www.cfline.fi/
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Lava-auton lava ! HJ-ARI O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 29.06.2024 11:35
Ostettu Lava-auton, tms. kori kivinen O/M/V Muut 7 30.03.2021 07:04
Lava-auton lava t0ny Tekniikka & Jutustelu 53 25.01.2015 10:46
Lava-auton korinkorotus KC Erion Tekniikka & Jutustelu 16 10.09.2007 09:11


Sivu luotu: 09:59 (GMT +2).