|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
patrollin jarru ongelmaelikkäs patrollissa ei jarrut meinaa pelittää.. poljin painuu hiljalleen pohjaan ja etujarrut ei mee lukkoon hiekalla kuten takase.Poljintuntuma muutenkin tosi pehmee vaihettu jokanurkkaan jrruhilut letkut yms ehjiä ilmattu perkeleesti 🤣 perinteisesti ja paineistamalla säiliö pääsylintereitä kokeiltu 2 eri ei vaikutusta ilmailtu keula ilmassa ja takapäätä kokeiltu myös nostella paineensäädin ilmattu kans 3 nippaa pääsylkän tappia lyhennetty ja pidennetty ei vaikutusta oisko jollain ollu vastaavaa ongelmaa ja neuvoja kaivataan nyt kovasti😅
|
#2
|
||||
|
||||
Liikkuuko kaikki männät ja liukutapit (jos sellaset patrollis on) hyvin eikä pyöränlaakereissa löysää?
Jarruletkut? ...etteivät pullistele kun sit se teho menee sinne
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#3
|
||||
|
||||
Paineensäädin säädetty oikein? Takapainoisen kuuloiset jarrut jos takapää menee lukkoon ennen etupäätä.
|
#4
|
|||
|
|||
kaikki männät liikkuu kivasti ja jarruletkutkin ehjiä
|
#5
|
|||
|
|||
miten tota orkkis paineensäädintä voi tässä säätää?
|
#6
|
||||
|
||||
Jos poljin "valuu" pohjaan mutta nestettä ei häviä, niin eipä tuonne jää vaihtoehdoksi kuin pääsylinterin sisäinen vuoto. Siis männän tiiviste, päästää nesteen painepuolelta ohi, etupiirissä kun vuoto on niin se selittää huonon jarruvoimankin etujarruilla...
Se vaan on sitten huonoa tuuria, jos kahdessa pääsylinterissä on sama vika. Oliko edes toinen kokeilluista uusi/rempattu, vai käytettyjä molemmat..? |
#7
|
||||
|
||||
Eihän etusatulat oo vaihtanu paikkaa?
Onhan ilmausnipat yläpuolella mäntää. |
#8
|
||||
|
||||
Lainaus:
Mutta, aikaa kun on jo kulunut (25 v. eli vuosituhannen vaihdetta oli) en muista minkä kulkineen kanssa kaveri paini samankaltaisten (kuten kuvailtu) ongelmien kanssa, niin syy oli samaisen vuosimallin eri variaatiot. Oli kahta eri versiota, jäähdytetytlevyt sekä jäähdyttämättömät. Tokikin tässä tapauksessa sitten satulat ja palat sen jäähdytetyn, mutta laikat ne ohkaiset, vaikkakin paikallinen "Hessu-Mobiili" ne yhteensopiviksi vuosimallin mukaan kataloogeissaansa väittivätkin. En meinaa että tuo mahdollinen syy, mutta onpahan sekin nyt tuotu esiin...
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#9
|
|||
|
|||
elikkäs vähän päivitystä jarruongelmaan
uusi pääsylkkä takana uuet työsylkät edessä satulat liikkuu ja on oikeinpäin eikä vuoda jarruputketja letkut kaikki ehjiä ilmattu imemällä painamalla ja polkemalla paineensäätimen nipat ilmattu sekä putkia availtu polkimen tankoa lyhennetty ja pidennetty sekä pääsylkän puolelta ei vuoda nestettä mistään ulos (eikä tässä nyt ihan noviiseja olla jarruhommissa) poljin painuu edelleen pohjaan pikkuhiljaa ja paineen kun pumppailee hetken päästä polkimen voi painaa taas suoraan pohjaan D |
#10
|
||||
|
||||
Tarkasta se jarrupaineensäätimen säätö. Oireet viittaa siihen varsinkin jos yhä takapainoiset jarrut.
|
#11
|
|||
|
|||
kuinkas tota mötikkää säädellään?
|
#12
|
|||
|
|||
paineensäädin vaihettu ei vaikutusta
|
#13
|
||||
|
||||
Pääsylinteri.
|
#14
|
||||
|
||||
Vaihto ei vaikuta säätöön. Jos jarrut on takapainoiset on alb säädetty väärin. Se nyt kannattaisi korjata ekana koska on selvä vika. Voi myös tehdä tuon polkimen painumisen jos rummut takana. Varsinkin jos rummuistakin on säädetty kengät kauas
|
#15
|
|||
|
|||
mikä on alb? tässähän ei muita mötiköitä oo takana kun toi paineensäädin rungossa… kengätki säädetty lähelle rumpua
|
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
Jos sinne on nyt kaikki uusittu ja jarrut on takapainoiset eikä albin säätöä ole tarkastettu niin se nyt olisi se loogisin paikka jatkaa koska autossa on sen virheelliseen säätöön viittaava vika. Sanoit tuolla aijemmin ettet ole noviisi jarruhommissa |
#17
|
|||
|
|||
takapainoset jarrut ei tässä nyt oo se ongelma vaan se että poljin humahtaa pohjaan eikä ole oikeen minkäänmoisia jarrujaja toisekseen ei tossa patrollin säätimessä taida olla mitään säätö mahollisuutta? ja toimiva säädin ollu kumminki samalaisesta autosta
|
#18
|
||||
|
||||
Tätähän jo vähän puitiin PäHäma whatsapissa mutta laitan omia toyota kokemuksia kun ovat aika lähellä. En tosin tiedä miten samankaltaiset jarrut ovat.
HDJ80 oli siis samankaltainen ongelma. Jarrut tehottomat ja poljin valuu pohjaan hiljalleen. Ongelma taisi alkujaan tulla kun pääsylinteri leimaremontin yhteydessä tyhjeni. Samalla tosin vaihdettiin joka kulmaan uudet jarrupalat. Kokeiltu: pääsylinterin korjaussarja uudet jarrupalat etujarrujen purkaminen etujarruihin rosterimännät ja osittain uudet tiivisteet eteen yksi uusi jarruputki eteen toisen satulan jarruletku eteen jakoblokilta akseliin tuleva jarruletku taakse toinen kuormaventtiili (LSPV kuorman tunnistava paineensäädin) Kuormaventtiilin tangon nosto akselipäässä noin 5cm (lähemmäksi asentoa joka korottamattomassa autossa on, ylemmäs ei pääse kun otta ylätukivarteen kiinni) Uusi jarruputki kuormaventtiililtä taka-akselin letkulle toinen pääsylinteri pääsylinterin "ruuvipenkki ilmaus" Takapään kuormaventiilille olin vetänyt jo joskus aikaisemmin uudet putket edestä ja tässä olikin käynyt virhe. Olin laittanut putket väärin päin. Säätimelle tulee kaksi putkea, toinen pääsylinteriltä ja toinen etupiirin t-haarasta. Siinä on joku sellainen toiminto jos etupiiristä katoaa paine, menee kaikki teho takajarruille. Kun vaihdoin putket oikein päin niin etupää alkoi menemään jo lukkoon. Silti poljin vielä hiipuu hiljalleen vähän alas. Jarrut ovat vähän tehottoman oloiset mutta leimasta meni silti läpi kirkkaasti. Levyt on edessä vähän oudosti kuluneet "urille" ja killottuneet, niidet sorvaus tai vaihto voisi auttaa ainakin etupäähän. Boosteri on vielä vaihtamatta ja alipaineen tarkka arvo mittaamatta. Niitä täytyy jossain välissä vähän tutkia lisää. Eihän nämä vanhimman hodarin jarrut enää ole mitkää superit varsinkaan 37 renkailla mutta kyllä etupää asfaltilla vinkaisee kun kunnolla polkaisee. |
#19
|
||||
|
||||
Jos poljin painuu pohjaan, eikä nestettä mihinkään katoa, niin minkälaisia vaihtoehtoja syylle voi olla..?
-ilmaa järjestelmässä, runsaasti, mutta "pumppujarruilla" pitäisi pitoja löytyä. Siltikään ei polkimen pitäisi määrättömästi päästä painumaan -sisäinen vuoto pääsylinterissä. Tällöin neste siirtyisi männän tiivisteen paineiselta paineettomalle puolelle, jolloin mäntä ja sitä kautta poljin pääsee pohjaankin saakka -jarrurummut tarpeettoman kaukana rummusta ja herkkäliikkeiset jarruosat. Ehtii palautua kauaksi ennen uutta polkaisua, mutta nopeasti steppaillen pedaalla pitäisi pohjaan painuminen loppua ja tehot löytyä. Levyjarrun kanssa harvinaisempaa, ellei sitten toinen mäntä tai liukutapit ole niin jumissa että levy joustaa vain toisen puolen puristuksen toimiessa. Tämäkään ei tosin sitä pohjaan painumista nopeasti paineltuna selittäisi Tällä kokemuksella mitä on tullut jarrujen kanssa painittua, ei ole muita vaihtoehtoja polkimen pohjaan painumiselle nesteiden pysyessä järjestelmässä... Viimeisin omakohtainen taistelu oli tuon Lantikanpätkän jarrujen kanssa, yksipiiriset rumpujarrut, ja sen kanssa ei saanut olla yhtään liikaa etäisyyttä kengistä rumpuun etenkään uusilla osilla kasattuna, kun kengät palautui takaisin yllättävänkin nopeasti. Ilmaa ei sietänyt myöskään yhtään nesteessä. "Takaperin ilmatessa" poistui polkimen "sienimäisyys" mutta lattia tuli kuitenkin vastaan, kunnes vielä ajatuksen kanssa sääti kaikki kengät niin lähelle että hieman jo hipoo rumpuun, näin toimien löytyi ekallakin polkaisulla jo yli 2kN jarruvoimat joka pyörästä... Edittiä, että: Viimeksi eilen tuli kurkistettua jarruihin. Yllättäen aloitti pedaali syvemmälle siirtymisen, mutta toisella-kolmannella pumppauksella tutut jarrut löytyivät. Siis tuosta samaisesta Lantikasta. Irtosi etujarruista etummaisen kengän "simpukannäköinen" kehintäosa. Päästi siis kengän niin pitkälle kuin pystyy takaisinpäin. Tottakai jyrkässä alamäessä tuon huomasi, turvalliseen paikkaan pysäytettyäni tarkistin ensin nestetason, joka yllättäen oli noussut, tästä päättelin syyksi joko itsekseen pyörineen säädön (melkoista nimismiehenkiharaa juuri ajellut) tai jotain särkyneen. Kotona sitten kokeilin epäilemäni kulman säätöä, ja jäi koko säätömutteri käteen. Oli siis irronnut se "simpukka" kiinnityksestään. Rumpu auki, osat takaisin paikoilleen nyt asiallisemmin kiinnitettynä, ja kehinnän jälkeen jarrut palautuivat entisen kaltaisiksi... Viimeksi muokannut JasuT : 09.08.2024 10:13 |
#20
|
||||
|
||||
Onko siinä Patrollissa etu-ja takapiiri erikseen? Jos on, niin voisko pääsylkältä tulpata sen takapiirin pois ja koittaa toimiiko se etupää silleen? Sais suljettua takapään mahdolliset vaikutukset pois.
Edit: vaikka pääsylkkä on uusittu, ei se välttmättä tarkota sitä että osa on ehjä...
__________________
An nescis, quantilla prudentia mundus regatur Viimeksi muokannut Hessu888 : 09.08.2024 14:42 |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Suzuki SJ 410 jarru ongelma | fygy | Tekniikka & Jutustelu | 32 | 23.03.2018 19:49 |
sj410 jarru ongelma ??!! | hegeek | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 16.11.2016 21:08 |
Pajeron jarru ongelma | Nisseriina | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 12.09.2015 21:28 |
Jeep xj jarru ongelma ! | julle67 | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 04.01.2011 17:22 |
Bj40 Jarru ongelma.. | ~BJ40~ | Tekniikka & Jutustelu | 16 | 25.08.2006 21:23 |