|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
HelmatTervehdys. Olen uusi täällä ja onkohan oikea paikka kysyä neuvoa tämä? Tuli hankittua Jeep grand cherokee zj v8. Katsastusasemalla selvisi helmojen huono kunto. Jotain tarttis tehdä.. Innoissani aloitin hitsaus ja entisöinti puuhat. Hikistä hommaa juu. Tässä sohvalla makaillessa ja youtubesta Jeeppi videoita Ihaillessani, pompahti esiin video jossa oli ZJ Jeepistä poistettu Helmat yms. Ylimääräinen lokarin kaaret mukaan lukien.. Heti heräsi ajatus, että meneekö tuo katsastuksesta noin. Helmojen tilalle oli hitsattu jotkin RHS putket. Eli voiko tuon katsastaa, jos leikkaa kokonaan helmat pois? Ohessa kuva autosta jossa näin oli toimittu.
|
#2
|
||||
|
||||
Eipä nuo ole kertaakaan mulle mitään sanona katsastuksessa
__________________
M.O.C |
#3
|
||||
|
||||
Nämä voi olla nykyään vähän hankalampia, joten ihan sokkona ei kannata alkaa sahaamaan:
Lainaus:
|
#4
|
|||
|
|||
No niinpä!
Tämä on hyvä huomio, onneksi en nyt ihan vielä alkanut sahaamaan
Koteloita ja helmoja pois. (Pitää ainakin mitata ekaksi) Ei tule sitten niiiin suurta poikkeamaa. Mutta kiitos suuresti, luulen jo selviäväni näillä vinkeillä eteenpäin. |
#5
|
|||
|
|||
Hakusanaksi palkkihelma, niin juttua löytyy?
Esim tuossa juurikin zj:stä, leikkauskuvan kera http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=4346 |
#6
|
|||
|
|||
Katsastusinssi nauraa!
Mutta ei nauranut tänä aamuna.
Leima paperiin paukahti. Olin niin iloinen, että tilasin uudet 15" peltivanteet. Tarkoituksena sovittaa maltilliset 31" Hankookit alle. Renkaat löytyi Vantaalta. Ovat wanhat varmaankin faaraoiden ajoilta peräisin.. Ja kovat! Ne laitetaan kun varaa ei nyt muuhun ole. Haaveissa olisi myös hieman korottaa jeeppiä, TUV todistusta ei ymmärtääkseni tällaisessa -93 vuosimallissa tarvita. |
#7
|
||||
|
||||
Ei minkäänlaista tuv- todistusta vaadita minkään ikäisen auton alustan korotus- tai madallusosista. Riittävä selvitys osien sopivuudesta automalliin riittää.
Palkkihelmojen osalta periaatteessa voi tulla ongelma tuosta muodonmuutoksen maksimisuuruudesta, mutta toisaalta korirakenteista mainitaan että esim. kotelot pitää olla vahvuudeltaan vähintään alkuperäista vastaavat. Niissä pitäisi olla myös alkuperäinen muoto, mutta käytännössä palkkihelma on vahvuudeltaan selvästi alkuperäistä vahvempi. Tämän ikäisessä autossahan ne palkkihelmat voi olla tehty jo pitkän aikaa sitten eikä ole otteesss, olet vaan juuri hionut ja maalannut ne
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#8
|
||||
|
||||
Ei tarvii edes muutoskatsastaa jousia ollenkaan noin vanhassa (vanhempi kuin -98).
|
#9
|
||||
|
||||
Mites on korotuspalojen kanssa, jousen ja akselin väliin?
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! http://www.roverfriends.fi/ 3 Amigos-never travel alone |
#10
|
||||
|
||||
Väliin vaan.
|
#11
|
|||
|
|||
Hyvähän siitä tuli!!
Budjetilla mennään.
Nyt on edessä 55mm korotusta ja takana 75mm Laitoin ihan perus korotuspalat jousen väliin. (Sellaiset kumiset/muoviset) 31" renkaat ei tietenkään mahtunut mielestäni tarpeeksi vapaasti pyörimään, niin rälläkällä sitten vain kaarista ~ 50mm poijes Nyt on sopivasti tilaa kaaren ja renkaan välissä, auton ilme muuttui todella paljon paremmaksi. Lasien tummennus ja pakoputken muutos ---> kyljestä ulos. Autossa on lukot, joten asfaltilla renkaat murtaa ikävästi, jos oikein tiukkoja käännöksiä tekee. Sitävasten maastossa lukot toimivat oikein mukavasti, kaikki pyörät vetää ja ojien yli on kiva ajella poikittain. |
#12
|
||||
|
||||
Lainaus:
mulla kans kevyttä korotusta edessä tai olla jotain n40mm (onnistuu tuollaisten palikoiden teko tarvittaessa) ja takapää on vielä vaiheessa (vanerista tehty malli vielä paikallaan) korotus suunnilleen sama, pitää vielä mittailla lisääkö korotusta taakse vai meniskö tolla.. mullon muistaakseni 275/75r16 renkaat, elkuperäisillä aluilla 30mm spaiserit joutui laittamaan ja vakaajan tangon irroittamaan, että mahtuu vielä kääntymään sais varmaan olla pienemmätkin kun ahneuksissaan tuli noi ostettua ensitöinä kun tuon ostin niin leikkelin vanhat paperihelmat pois ja palkkia tilalle, saatoin mm: TimoL:n topiikista ja muilta katsoa ohjeita ja tipsejä ennenkuin omaani uskalsin alkaa tuunaamaan. nyt on kestävät helmat ja katu uskottavuuskin parani (vaikkei olekaan ollut kaduilla muutamaan vuoteen) täytyy seurailla tätä topikkia ja inspiroituakin ehkä lisää Ps, hei melkein naapuri voitais jossai kohtaa tavata ja tutkia/keskustella noista ajokeista enemmän |
#13
|
||||
|
||||
Lainaus:
Etuperä on avoin ja takana saattaa olla kitka, tosin kyseessä Spicerin trashlok niin on todennäköisesti jo melkolailla loppu ja kitkapakkojen levyistä osa halki. '93-'95 249 on viskolla sekä isolla puolella että pikkupuolella, ei siis ole tönkkö 50/50 neliveto edes 4lo asennossa vaan aina viskon läpi. Se miksi murtaa tiukoissa käännöksissä asvaltilla johtuu vanhasta viskosta, vanhetessaan ne menee näissä aika rajusti juntturaan ja tuntuu enemmän kiinteältä nelivedolta kuin jatkuvalta nelivedolta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. |
#14
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Jukka |
#15
|
|||
|
|||
Tietäisikö joku tästä tarkemmin, että mitataanko 50 mm kotelossa poikittain vai pitkittäin?
Lainaus:
__________________
Jukka |
#16
|
||||
|
||||
Lainaus:
https://www.finlex.fi/data/normit/48...t_valmis_1.pdf Viimeksi muokannut offroadjouni : 07.09.2024 06:19 |
#17
|
|||
|
|||
Lainaus:
__________________
Jukka |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja | ||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
mätä helmat palkkihemmaks ?? | vanha-aatami | Tekniikka & Jutustelu | 8 | 17.06.2007 14:18 |
Uudet helmat Pajeroon. | luppakorva | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 04.10.2006 14:11 |
HJ helmat | oskari4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 01.02.2006 18:33 |
Jeepin helmat | Intiaani_Chief | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 19.04.2004 16:38 |
helmat | Vuosimallit 1984-1996 | 1 | 12.03.2003 16:17 |