Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.06.2024, 15:39
Reiscar Reiscar ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 26.05.24
Sijainti: Salo
Viestit: 8
Perusasetus

Helmat


Tervehdys.

Olen uusi täällä ja onkohan oikea paikka kysyä neuvoa tämä?

Tuli hankittua Jeep grand cherokee zj v8.
Katsastusasemalla selvisi helmojen huono kunto.
Jotain tarttis tehdä..

Innoissani aloitin hitsaus ja entisöinti puuhat.
Hikistä hommaa juu.

Tässä sohvalla makaillessa ja youtubesta Jeeppi videoita
Ihaillessani, pompahti esiin video jossa oli ZJ Jeepistä poistettu
Helmat yms. Ylimääräinen lokarin kaaret mukaan lukien..

Heti heräsi ajatus, että meneekö tuo katsastuksesta noin.
Helmojen tilalle oli hitsattu jotkin RHS putket.

Eli voiko tuon katsastaa, jos leikkaa kokonaan helmat pois?
Ohessa kuva autosta jossa näin oli toimittu.

Liitetiedostot
Click image for larger version

Name:	IMG_5405.jpeg‎
Views:	500
Size:	196,5 Kt
ID:	107150  
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.06.2024, 17:39
sami73:n Avatar
sami73 sami73 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 19.10.05
Sijainti: Mikkeli
Viestit: 382
Perusasetus

Eipä nuo ole kertaakaan mulle mitään sanona katsastuksessa
__________________
M.O.C
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.06.2024, 20:50
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.438
Perusasetus

Nämä voi olla nykyään vähän hankalampia, joten ihan sokkona ei kannata alkaa sahaamaan:
Lainaus:
sekä yli 50 millimetrin muodonmuutokset auton alustan palkki- tai kotelorakenteissa että enintään 50 prosentin poikkeama auton koripalkin tai -kotelon alkuperäisestä halkaisijasta johtavat nyt automaattisesti ajoneuvon katsastuksen hylkäämiseen.
Lähde: https://www.is.fi/autot/art-2000009339467.html
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.06.2024, 22:39
Reiscar Reiscar ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 26.05.24
Sijainti: Salo
Viestit: 8
Perusasetus

No niinpä!


Tämä on hyvä huomio, onneksi en nyt ihan vielä alkanut sahaamaan
Koteloita ja helmoja pois. (Pitää ainakin mitata ekaksi)
Ei tule sitten niiiin suurta poikkeamaa.

Mutta kiitos suuresti, luulen jo selviäväni näillä vinkeillä eteenpäin.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 02.06.2024, 17:49
riude riude ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 16.04.06
Sijainti: SLN, .
Viestit: 906
Perusasetus

Hakusanaksi palkkihelma, niin juttua löytyy?
Esim tuossa juurikin zj:stä, leikkauskuvan kera
http://www.fjdc.org/bbs/viewtopic.php?t=4346
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 03.06.2024, 19:03
Reiscar Reiscar ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 26.05.24
Sijainti: Salo
Viestit: 8
Perusasetus

Katsastusinssi nauraa!


Mutta ei nauranut tänä aamuna.
Leima paperiin paukahti.

Olin niin iloinen, että tilasin uudet 15" peltivanteet.
Tarkoituksena sovittaa maltilliset 31" Hankookit alle.
Renkaat löytyi Vantaalta. Ovat wanhat varmaankin faaraoiden ajoilta peräisin.. Ja kovat!

Ne laitetaan kun varaa ei nyt muuhun ole.
Haaveissa olisi myös hieman korottaa jeeppiä, TUV todistusta ei ymmärtääkseni tällaisessa -93 vuosimallissa tarvita.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 05.06.2024, 12:01
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.415
Perusasetus

Ei minkäänlaista tuv- todistusta vaadita minkään ikäisen auton alustan korotus- tai madallusosista. Riittävä selvitys osien sopivuudesta automalliin riittää.

Palkkihelmojen osalta periaatteessa voi tulla ongelma tuosta muodonmuutoksen maksimisuuruudesta, mutta toisaalta korirakenteista mainitaan että esim. kotelot pitää olla vahvuudeltaan vähintään alkuperäista vastaavat. Niissä pitäisi olla myös alkuperäinen muoto, mutta käytännössä palkkihelma on vahvuudeltaan selvästi alkuperäistä vahvempi.

Tämän ikäisessä autossahan ne palkkihelmat voi olla tehty jo pitkän aikaa sitten eikä ole otteesss, olet vaan juuri hionut ja maalannut ne
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 05.06.2024, 21:28
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.013
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Reiscar Näytä viesti
Haaveissa olisi myös hieman korottaa jeeppiä, TUV todistusta ei ymmärtääkseni tällaisessa -93 vuosimallissa tarvita.
Ei tarvii edes muutoskatsastaa jousia ollenkaan noin vanhassa (vanhempi kuin -98).
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 05.06.2024, 22:55
Kaitsu67:n Avatar
Kaitsu67 Kaitsu67 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 08.07.04
Sijainti: Nurmijärvi, Finland.
Viestit: 5.280
Blog Entries: 5
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ei tarvii edes muutoskatsastaa jousia ollenkaan noin vanhassa (vanhempi kuin -98).
Mites on korotuspalojen kanssa, jousen ja akselin väliin?
__________________
----------------------------------------
If it works, tear it apart and find out why!
http://www.roverfriends.fi/


3 Amigos-never travel alone
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 08.06.2024, 11:03
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.013
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67 Näytä viesti
Mites on korotuspalojen kanssa, jousen ja akselin väliin?
Väliin vaan.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.07.2024, 19:43
Reiscar Reiscar ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 26.05.24
Sijainti: Salo
Viestit: 8
Perusasetus

Hyvähän siitä tuli!!


Budjetilla mennään.

Nyt on edessä 55mm korotusta ja takana 75mm
Laitoin ihan perus korotuspalat jousen väliin. (Sellaiset kumiset/muoviset)

31" renkaat ei tietenkään mahtunut mielestäni tarpeeksi vapaasti pyörimään, niin rälläkällä sitten vain kaarista ~ 50mm poijes

Nyt on sopivasti tilaa kaaren ja renkaan välissä, auton ilme muuttui todella paljon paremmaksi.

Lasien tummennus ja pakoputken muutos ---> kyljestä ulos.

Autossa on lukot, joten asfaltilla renkaat murtaa ikävästi, jos oikein tiukkoja käännöksiä tekee.

Sitävasten maastossa lukot toimivat oikein mukavasti, kaikki pyörät vetää ja ojien yli on kiva ajella poikittain.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 24.07.2024, 09:33
gessusankari:n Avatar
gessusankari gessusankari ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 01.01.23
Sijainti: varsinais-suomi
Viestit: 20
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Reiscar Näytä viesti
Budjetilla mennään.

Nyt on edessä 55mm korotusta ja takana 75mm
Laitoin ihan perus korotuspalat jousen väliin. (Sellaiset kumiset/muoviset)

31" renkaat ei tietenkään mahtunut mielestäni tarpeeksi vapaasti pyörimään, niin rälläkällä sitten vain kaarista ~ 50mm poijes

Nyt on sopivasti tilaa kaaren ja renkaan välissä, auton ilme muuttui todella paljon paremmaksi.

Lasien tummennus ja pakoputken muutos ---> kyljestä ulos.

Autossa on lukot, joten asfaltilla renkaat murtaa ikävästi, jos oikein tiukkoja käännöksiä tekee.

Sitävasten maastossa lukot toimivat oikein mukavasti, kaikki pyörät vetää ja ojien yli on kiva ajella poikittain.

mulla kans kevyttä korotusta edessä tai olla jotain n40mm (onnistuu tuollaisten palikoiden teko tarvittaessa) ja takapää on vielä vaiheessa (vanerista tehty malli vielä paikallaan) korotus suunnilleen sama, pitää vielä mittailla lisääkö korotusta taakse vai meniskö tolla..

mullon muistaakseni 275/75r16 renkaat, elkuperäisillä aluilla 30mm spaiserit joutui laittamaan ja vakaajan tangon irroittamaan, että mahtuu vielä kääntymään sais varmaan olla pienemmätkin kun ahneuksissaan tuli noi ostettua

ensitöinä kun tuon ostin niin leikkelin vanhat paperihelmat pois ja palkkia tilalle, saatoin mm: TimoL:n topiikista ja muilta katsoa ohjeita ja tipsejä ennenkuin omaani uskalsin alkaa tuunaamaan. nyt on kestävät helmat ja katu uskottavuuskin parani (vaikkei olekaan ollut kaduilla muutamaan vuoteen)

täytyy seurailla tätä topikkia ja inspiroituakin ehkä lisää

Ps, hei melkein naapuri voitais jossai kohtaa tavata ja tutkia/keskustella noista ajokeista enemmän
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 24.07.2024, 10:18
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.415
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Reiscar Näytä viesti
Autossa on lukot, joten asfaltilla renkaat murtaa ikävästi, jos oikein tiukkoja käännöksiä tekee.

Sitävasten maastossa lukot toimivat oikein mukavasti, kaikki pyörät vetää ja ojien yli on kiva ajella poikittain.
Jos akselit on alkuperäiset eikä ole sisuskaluja vaihdettu, niin '93-'95 ZJ:ssä 249 jakiksella (kuten kaikki V8- mallit alunperin) on lukot vain ovissa
Etuperä on avoin ja takana saattaa olla kitka, tosin kyseessä Spicerin trashlok niin on todennäköisesti jo melkolailla loppu ja kitkapakkojen levyistä osa halki. '93-'95 249 on viskolla sekä isolla puolella että pikkupuolella, ei siis ole tönkkö 50/50 neliveto edes 4lo asennossa vaan aina viskon läpi.

Se miksi murtaa tiukoissa käännöksissä asvaltilla johtuu vanhasta viskosta, vanhetessaan ne menee näissä aika rajusti juntturaan ja tuntuu enemmän kiinteältä nelivedolta kuin jatkuvalta nelivedolta.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 02.09.2024, 07:32
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.330
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Nämä voi olla nykyään vähän hankalampia, joten ihan sokkona ei kannata alkaa sahaamaan:
Lainaus:
sekä yli 50 millimetrin muodonmuutokset auton alustan palkki- tai kotelorakenteissa että enintään 50 prosentin poikkeama auton koripalkin tai -kotelon alkuperäisestä halkaisijasta johtavat nyt automaattisesti ajoneuvon katsastuksen hylkäämiseen.
Lähde: https://www.is.fi/autot/art-2000009339467.html
Tietääko joku, miten tämä 50 mm määritellään? Käytin mazdarangeria leimalla ja tuli kynnyskotelon painumasta juttua, että ennen seuraavaa katsastusta se pitäisi oikoa. Jos laitan linjaarin pitkin kotelon ulkopintaa, niin painuman syvin kohta ei ole 50 mm, mutta painumaa on 30 cm matkalla. Pituus- vai sysvyyssuunnassako se 50 mm mitataan?
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 06.09.2024, 18:42
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.330
Perusasetus

Tietäisikö joku tästä tarkemmin, että mitataanko 50 mm kotelossa poikittain vai pitkittäin?

Lainaus:
sekä yli 50 millimetrin muodonmuutokset auton alustan palkki- tai kotelorakenteissa että enintään 50 prosentin poikkeama auton koripalkin tai -kotelon alkuperäisestä halkaisijasta johtavat nyt automaattisesti ajoneuvon katsastuksen hylkäämiseen.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 07.09.2024, 06:16
offroadjouni:n Avatar
offroadjouni offroadjouni ei ole kirjautuneena
Super Moderator
 
Rekisteröitynyt: 10.06.02
Sijainti: Kirkkonummi
Viestit: 6.438
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JiiPee Näytä viesti
Tietäisikö joku tästä tarkemmin, että mitataanko 50 mm kotelossa poikittain vai pitkittäin?
Mielestäni tämä tarkoittaa 50 mm syvää kuoppaa kotelossa. Ei se voi tarkoittaa 50 mm pitkää tai leveää muodonmuutosta, koska siinä tapauksessa vaikka 0,01 mm syvyinen painauma olisi "yli 50 millimetrin muodonmuutos". Ja tämä 50 mm on siis hylkäysperuste vain itsekantavalle korille. Eikös Ranger ole rungollinen? Tarkemmat tekstit linkin takaa, kohdassa "D5 Alusta".

https://www.finlex.fi/data/normit/48...t_valmis_1.pdf

Viimeksi muokannut offroadjouni : 07.09.2024 06:19
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 08.09.2024, 19:33
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.330
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja offroadjouni Näytä viesti
Mielestäni tämä tarkoittaa 50 mm syvää kuoppaa kotelossa. Ei se voi tarkoittaa 50 mm pitkää tai leveää muodonmuutosta, koska siinä tapauksessa vaikka 0,01 mm syvyinen painauma olisi "yli 50 millimetrin muodonmuutos". Ja tämä 50 mm on siis hylkäysperuste vain itsekantavalle korille. Eikös Ranger ole rungollinen? Tarkemmat tekstit linkin takaa, kohdassa "D5 Alusta".

https://www.finlex.fi/data/normit/48...t_valmis_1.pdf
Kiitos - tassähän se näkyy. En löytänyt aiemmin nykyistä arvosteluperusteiden dokumentaatiota. Ranger on rungollinen.
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
mätä helmat palkkihemmaks ?? vanha-aatami Tekniikka & Jutustelu 8 17.06.2007 14:18
Uudet helmat Pajeroon. luppakorva Tekniikka & Jutustelu 0 04.10.2006 14:11
HJ helmat oskari4x4 Tekniikka & Jutustelu 1 01.02.2006 18:33
Jeepin helmat Intiaani_Chief Tekniikka & Jutustelu 11 19.04.2004 16:38
helmat Vuosimallit 1984-1996 1 12.03.2003 16:17


Sivu luotu: 12:00 (GMT +2).