![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Jarrujen totaalinen uusiminenTehdäänpä oma lankansa aiheesta, liittyen tähän keskusteluun: https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=170685 Elikkä, miulla on ikuisuusprojekti 1974 Datsun 160J SSS, johon aikanaan pitää uusia aivan kaikki jarrujärjestelmään liittyen. Alkuperäinen systeemi on aivan käsittämätön hässäkkä, siellä oli jos jonkinnäköistä jakoa, venttiiliä yms. Dassessa on edessä levyt ja takana rummut alunalkaen, vielä en tiedä vaihtuuko taaksekin levyt tulevaisuudessa. Vaan millä komponenteilla tällainen kannattaisi rakentaa, kun kaikki tehdään uusiksi. Tuo pedalbox vaikuttaisi fiksulta ratkaisulta, näin äkkiseltään. Täytyy tunnustaa että mie olen näitten suhteen täysi ummikko.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Olikohan kysymyksen asettelu liian ylimalkainen, en nimittäin usko ettei tietoa ole
![]() Eli siis, jos mietitään tuon ikäistä kinneriä, ja sen alkuperäisiä jarruja (ja ettei katsastusmies tiedä mitä himmeleitä siellä on ollut alunperin, niin millaisella "kaaviolla" tuota kävisi rakentamaan. Kaksipiiriset jarrut tottakai, mutta miten ja mihin jaot, tasapainon säädöt jne. Itse kun en ole näihin juurikaan perehtynyt, muuta kuin korjaillut olemassa olevia. Tehostinhan tuossa on, ja se kuten pääsylinterikin (2 piirinen) voidaan toki käyttää. Mutta voidaan korvata pedalboxillakin. Itseasiassa tekisi mieli korvata kaikki, jarrut, nestekytkin ja kaasu, kun kaiken joutuu kuitenkin rakentelemaan uusiksi tässä tapauksessa. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kaveri rakentelee ilmeisesti just samanlaista 160JSSS:ää, tälläkin palstalla kirjautuneena burton-nimimerkillä. Ei näytä kuitenkaan liki vuoteen käynyt täällä foorumilla eli tuskin kannattaa viestiä laittaa
![]() Hän kirjoitteli facebookissa projektistaan tällaista: Täs olis citroen c2 jarrulevy, toyota corolla e10/11 satula ja datsunin napa/tolppa. Jaa että miks? No siks et saatii 230mm jäähdyttämättömän levyn tilalle 260mm jäähdytetty levy sekä jarrupala missä kitkapintaa liki tuplat verrattuna alkuperäsee. Nyt siinä on jarrut jotka kestää jo vähän rallia! Hitto ku vielä investois teräspunosletkuihi ni sit ois race. Nii, ja on tuon satulan mäntä myös isompi, 50mm->55mm et myös sitä kautta jarruteho kasvaa Voin välittää sinulle hänen puhelinnumeron jos haluut soitella. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
riippuu käyttötarkoituksesta, vain katukäyttöön vai myös ratapäiville sellainen peli millä voi myrkyttää aamusta iltaan. tarvitseeko muuttaa 4-pulttinen jako vaikka vanteiden takia 5x114,3 tai joku muu, minkä kokoisten vanteiden sisään jarrujen täytyy mahtua jne.
Helpoin ja varmin tapa rakentaa setti jostakin olemassa olevasta joka toimivaksi havaittu, tehostin/pääsylinteri, satulat eteen ja taakse ( jos levyt ) ja mahdolliset paineensäätimet. Pedalboxin unohtaisin siviilipelissä, ja taitaa aika monella konttorilla olla tulkinta jotta sellainen on kielletty. Lattiamallisena näyttää racelta mutta käytössä paska, meillä ratakilpurissa tuollainen. Pitäisi päivittää riippumalliseen. Rahaa täytyy varata reilusti jotta saa oikeasti jäykän, hinnat alkaen mallit joustaa...... |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jotenkin olisi muistikuva että aikanaan Jimnyä korotellessa hyväksytyt pidemmät letkut (kaikki kolme) sai halvempaan hintaan kuin pelkät SGP orkkis etuset, jotka eivät nekään missään hinnan kiroissa olleet... Juu Dassea rakennellaan, mutta noin suuntaa antavasti. Jokunen vuosi takaperin PK-seudulla pyöri moinen oranssi joka kyllä oikein hienosti laitettu, mutta pilattu sitten kaikella "nykyteini" bling-blingillä.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#6
|
|||
|
|||
![]()
No sieltähän tulikin jo hyvää tietoa, kiitän.
Elikkä tällä tiedolla pedalboxi unohdetaan suosiolla. Alkuperäisiin polkimiin pitää rakennella vain kaasupoljin täysin uusiksi, kytkin ja jarru kelpaavat. Ajattelin vaan että samalla vaivalla menisi tyystin eri ratkaisukin, mutta jos nuo hinnat alkaen mallit, jotka eivät ilmaisia ole nekään, ovat löysiä letkuja niin homma on selvä. Vielä on matkaa ennenkun näitä käydään rakentamaan, mutta pitää käydä jo pohtimaan ratkaisuja. Mallinmukaisia osia kun ei maailmassa enää paljoa ole. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta |
Näkymä | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Hiluxin rungon katkaisu/uusiminen | TaroToy | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 16.10.2017 21:43 |
Nokian Hakka Green totaalinen tuho | Limite | Chit-Chat | 51 | 30.06.2013 23:35 |
Ajokortin uusiminen (HYVÄ EU!!!!) | t.haapala | Chit-Chat | 39 | 19.05.2011 22:47 |
totaalinen ot. kuka osaisi ymmärtää moottoripyörää | junnu78 | Chit-Chat | 9 | 13.04.2007 15:34 |
Akselin putkien uusiminen | Timo_L | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 09.01.2007 15:56 |