Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 08.02.2024, 09:13
-Junnu- -Junnu- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.07.11
Sijainti: Vihtavuori
Viestit: 37
Perusasetus

Saunakärry haaveissa


Moro
Mettäreissuille tehnyt jo useamman vuoden mieli peräkärrysaunaa.
Viimekesänä oli jo lähellä etten nostanut tynnyrisaunaa kärrynpäälle ja se olis ollut siinä. Jotenkin vain tuntui liian helpolta ja jäi siksi tekemättä

Nyt on pyörinyt mielessä että hommais jostain paskaksi kolaroidun G-mersun ja tekis peräosasta saunan.

Näyttäs pöheeltä tuon G-wagonin perässä ja olisi varaosia takavetarien ja pyörien muodossa aina mukana, kun eihän sitä koskaan tiedä

Onkos kellään kokemuksia miten nykyää moisen vois saada kilpiin?
Paino mennee äkkiä niin isoksi että tarvii olla jarrullinen ja niihin pitää olla ce-merkki?

Mielipiteitä, neuvoja. Muutakin kuin että "käynti psykiatrisella osastolla"

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.02.2024, 11:35
suzs205:n Avatar
suzs205 suzs205 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.06.11
Sijainti: joensuu
Viestit: 188
Perusasetus

Entäs paljukärri + telttasauna?
Valmis paljukärri painaa 400kg https://www.hyvankaupanpaikka.fi/pro...uvaunu-classic
Eli saisi varmaan tehtyä 750kg itsekin. Saisi mukaan pollttomoottoripumpun, puita, ...
Ja voisiko samaa kiuasta käyttää myös paljun veden lämmitykseen?
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.02.2024, 11:37
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.967
Perusasetus

Teoriassa voi tuollaisen tehdä. Ongelmakohdiksi muodostuu ensiksi vetoaisa, sen pitää olla E-tyyppihyväksytty. No sen saa kaupasta ja rungon puolelle saa tehtyä sille kiinnikkeet.

Jarrut toinen, ne pitää olla E-hyväksytyt myös, eli työntöjarru/vetopää ja itse rummut + näistä yhteensopivuuslaskelma. Toisin sanoen Geen omia jarruja ei voi käyttää.

Loput jutut nyt sais puuhailtua kohtuudella, valot ja semmoset.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 08.02.2024, 12:34
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 473
Perusasetus


Tuommoinen syntyi kaverin toimesta, ja kilpiinkin sen sai omavalmiste-kevytperävaununa toissakesänä... Valot takasumuvaloa lukuunottamatta Discon valot, niistä kun katsuri huomasi että niissä on väärä E-numero. On tehtaalla tehty vahingossa etusumarin E-numerolla takasumarit...

http://forum.roverfriends.fi/viewtop...114524#p114524
Tuolla jotain tarinaa sen synnystä, ja lisää kuvia...

Oli kyllä haaveissa ensin saada jarrullisena, kantavuuksista yms ei olisi jäänyt kiinni, mutta semmoisten akselisto-osien sekä jarruttimien löytäminen missä olisi ollut sama 5x120 jako kuin Discossa, oli yksi ongelmista. Kevytperävaununa onnistui, jäi jopa pari sataa kiloa kantavuuttakin kun omapainoksi kertyi n. 550kg... Vetoaisa tuli kotimaiselta pienyrittäjältä, jolla oli kuvat ja luvat hyväksyttyjen aisojen valmistamiseen. Pulttiliitoksella alkuperäiseen Discon runkoon kiinni, on kippimahdollisuuskin olemassa. Taka-akselista kaikki sisältä pois, vetarit korvaantui sopivilla pulteilla, jarrut-jarrulevyt pois, ja rungosta kaikki semmoiset kiinnikkeet pois mille ei käyttöä enää ole. Tankin kiinnikkeet tosin jäi, syyn arvannee helposti...

Vaan eikös se ole ihan tavallista, että kevytperävaunussa on sähkölasit ja keskuslukitus? Niistä ei montaa kiloa lisäpainoa enää syntynyt, ja mikäli tuolla yöpyy niin avattavat ikkunat on kivat, ja reissussa pysäköidessä sekin on kiva että saa ovet lukittua. Jossain vaiheessa on tarkoitus rakentaa lukkoihin vielä ohjaus autostakin, että yhdistelmänä tottelisi samaa avaus-sulkukomentoa kuin autokin...

Lapissakin on kertaalleen käynyt, eikä siinä mitään ylläreitä saati ongelmia syntynyt. Muutenkin on kyllä tavaraa satunnaisesti kulkenut kyydissä, semmoista mitä ei avonaisessa kärryssä viitsisi kuljetella...
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.02.2024, 18:47
-Junnu- -Junnu- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.07.11
Sijainti: Vihtavuori
Viestit: 37
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Teoriassa voi tuollaisen tehdä. Ongelmakohdiksi muodostuu ensiksi vetoaisa, sen pitää olla E-tyyppihyväksytty. No sen saa kaupasta ja rungon puolelle saa tehtyä sille kiinnikkeet.

Jarrut toinen, ne pitää olla E-hyväksytyt myös, eli työntöjarru/vetopää ja itse rummut + näistä yhteensopivuuslaskelma. Toisin sanoen Geen omia jarruja ei voi käyttää.

Loput jutut nyt sais puuhailtua kohtuudella, valot ja semmoset.
Juu jotain tän kaltaisia ongelmia hieman uumoilin tulevan vastaan
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.02.2024, 18:51
-Junnu- -Junnu- ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.07.11
Sijainti: Vihtavuori
Viestit: 37
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti
On muuten hyvännäkönen
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
LJ:hin jouset ja lukot haaveissa... Dojo Tekniikka & Jutustelu 15 11.05.2005 19:25
GAZ 66 haaveissa... 37 Tekniikka & Jutustelu 52 23.03.2005 00:37


Sivu luotu: 09:37 (GMT +2).