Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.04.2022, 21:30
Smoppi Smoppi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.18
Sijainti: Lapinlahti, Suomi
Viestit: 42
Perusasetus

Nissan D21 King Cab TD25-moottorilla, polttoainelinjaan ilmestyy kaasua


Alkoi ilmojen lämmetessä outo ongelma. Auto alkoi käynnistymään huonommin ja välillä vaati käsipumpulla pumppaamista ennen käynnistystä, jotta auton sai ylipäätään käyntiin. Vaihdoin polttoaineensuodattimen, jossa olikin hieman jotain töhnää ja roskaa, tosin enemmän suodatinkankaan puhtaaksi tarkoitetulla puolella (!). Tutkin myös läpinäkyvän letkun avulla järjestelmän ilmavuotojen varalta ja pientä ilmavuotoa olikin, mutta se korjautui vaihtamalla letkut uusiin. Käytin myös suodatinjalan irti, tukin kaikki lähdöt ja paineistin sen yhteen bariin, jolloin paine pysyi sisällä eikä ilma pihissyt mistään ulos, eli kunnossa on sekin.

Vika ei kuitenkaan ole korjautunut, vaan pikemminkin pahentunut entisestään. Jo parinkymmenen minuutin sammuksissa olon jälkeen auto on lähes mahdoton saada käyntiin pumppaamatta ensin käsipumpusta. Auto on myös kertaalleen sammunut ajosta ja käsipumpusta pumpatessa pumpun painonappi oli ensin aivan kova, mutta kovemmin painessa kuului sellainen vaimea "sprölölölölö"-ääni siirtopumpulta ikään kuin jokin hyytymä olisi lähtenyt liikkeelle. Sen jälkeen pumppaaminen muuttui kevyeksi. Ilmaa ei kuitenkaan moottorin käydessä näyttäisi edelleenkään järjestelmään mistään tulevan ja auto on muuten toiminut luotettavasti, kunhan sen on ensin saanut käyntiin.

Siirtopumppuhan näissä on suodatinta selvästi alempana, ja siirtopumppu ja syöttöpumppu eivät sammuttamisen jälkeen oikein voi täyttyä ilmasta ilman että dieseliä vuotaa ulospäin. Ainoat mahdolliset vuotopaikat ovat tällöin pumpun ulkoiset tiivisteet tai akselitiiviste, joista ensinmainitut vuotaessaan vuotaisivat ulospäin ja akselitiiviste taas vuotaessaan valuttaisi polttoaineet moottoriöljyjen sekaan sekä todennäköisesti keräisi auton käynnissä ollessaan melkoisen määrän ilmaa syöttöpumpun koteloon aiheuttaen käyntihäiriötä. Öljyn määrä ei kuitenkaan lisäänny eikä käyntihäiriötäkään ole.

Vaikuttaa siltä, että polttoainelinjat täyttävä kaasu on peräisin itse polttoaineesta. Mikä ihme tässä voi olla? Dieselbakteeri iskenyt?


Viimeksi muokannut Smoppi : 25.04.2022 21:33 Perustelu: selvennys
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 25.04.2022, 23:10
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 4.993
Perusasetus

Onko perinteisellä mekaanisella jakajapumpulla oleva, n. vm.90?


Jos siis syöttöpumppu perinteinen jakajamallin mekaaninen; (kaasuvaijeri tulee pumpulle) niin ilmavuoto suuttimien vuotolinjassa: siis ruiskutussuuttimien juuresta lähtee ohut metalliputki (jokaiseen suuttimeen) ja siitä viimmeisestä kumiletkulla jonnekkin paksumpaan diesellinjaan.
-> kun tankki alempana, kuin suuttimet, niin linjassa seisoessa alipaine, ja vuotaa ilmaa sisäänpäin, kun sammuksissa.

Ja kun "suodattimen puhtaalta puolen" saanut ilmaa em. suihkujen ohivuotoputken kautta, niin jakajapumppu ei herkästi ilmaa itseänsä, vaan tuo jakajapumpun sisäinen "siipipumppu" yrittää pumpata ilmaa, ja olikohan ???? että ennakonsäädin??? pyrkii pitämään syöttöpumpun sisäisen paineen niin suurena, että ilmat ei poistu edes kohtuu---- pitkällä startilla? (viimmeiset rivit volkkarin -90 luvun TDI -koneista, missä sähköohjattu jakajapumppu)

-> jos haluat kokeilla, vaikuttaako auton asento strattauksen pituuteen/käynnistyksen helppouteen (siis että vuotaako suihkujen ohivuotoputkistosta ilmaa):

Aja auto mielellään lämpimäksi; ja sitten parkkiin paikkaan missä takarenkaat on vähintään? metrin korkeammalla kuin eturenkaat.
Ja kun sammutat auton, niin puhelimeen hälytys 15 minuutin kuluttua, ja
sitten sekuntaattorilla aika, kuinka pitkän startin vaatii.
-Ja sitten taas lenkki, että akku latautuu em. startin verran, ja lämmöt kohdillaan.
Ja sitten auto parkkiin toisin päin, siis eturenkaat n. metrin ylempänä, ja taas puhelimeen häly 15 minuutin kuluttua, ja sekuntaattorilla aika...

Siis jos minun epäilevämäni ohivuotoputkien ilmavuoto, niin perä ylhäällä käynnistyminen pitäisi olla paljon helpompaa.....

p.s ei juurikaan kokemusta k.o automallista, siis ym. yleisellä tasolla
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 26.04.2022, 00:19
Smoppi Smoppi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.18
Sijainti: Lapinlahti, Suomi
Viestit: 42
Perusasetus

Nuo suuttimien ohivuotoputket menivät aiemmin poikki, jonka jälkeen korjasin hopeajuottamalla katkenneiden tynkien tilalle letkunipat ja laitoin suuttimien ohivuotolähtöjen välille kumiletkut. Jos siellä suunnalla on pientäkin vuotoa, niin sitä dieseliä kyllä valuu moottorin käydessä huomattavat määrät sylinterinkantta ja lohkoa pitkin. Kuitenkin siellä suuttimien ohivuotolinjassa on ihan jonkin verran painettakin. Ilmaa ei järjestelmään pitäisi sellaisesta vuodosta kertyä, eikä se vuoto kyllä mitenkään jäisi huomaamatta.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 26.04.2022, 05:39
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.107
Perusasetus

Jostain se horii ilmaa, syitähän voi olla useita.

Onko tankki sisältä puhdas, ja imuputki kunnossa? Entä polttoainelinja konehuoneeseen? Suodatin on varmasti oikein mallinen ja ehjä? Uusikin polttoaineen suodatin voi olla viallinen. Naapurin auto ei käynyt kunnolla huollon jälkeen. Loppujen lopuksi korjaamolla vaihtoivat vanhan suodattimen takaisin.

Itse en usko, että ylivuotopuolelta imisi ilmaa. Siellä on yleensä ylipaine, ja oma linjasto tankille.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 26.04.2022, 10:40
Smoppi Smoppi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.18
Sijainti: Lapinlahti, Suomi
Viestit: 42
Perusasetus

Kuten jo ensimmäiseen viestiin kirjoitin, tutkin järjestelmän ilmavuotojan varalta läpinäkyvän letkun avulla. Letkuun ei tullut ilmaa sen ollessa polttoainesuodattimen ja siirtopumpun välissä. Moottorin ollessa sammuksissa polttoainejärjestelmä kuitenkin täyttyy kaasusta.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 26.04.2022, 11:14
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.573
Perusasetus

Itellä oli Dodgessa vastaava ongelma, että kävi ja kukkui ettei mitään, mut käynnistäminen oli piiitkän vieterin takana. Ulospäin ei vuotanut mistään, ja kun tankkivarustus vaikutti työläältä irroittaa niin otin imuputken irti tankin päästä, ja tyrkkäsin paineilmaa sinne. Ja niinhän se alkoi suihkuttaa polttoainetta heti moottorin takaa missä letkut on jyrkällä mutkalla. Moottorin käydessä ei vetänyt ilmaa läpi niin paljoa että olisi käyntiä häirinyt, mutta moottori sammuksissa imulinja valui tyhjäksi.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 26.04.2022, 11:29
Smoppi Smoppi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.18
Sijainti: Lapinlahti, Suomi
Viestit: 42
Perusasetus

Tässä nyt kuitenkin on kaikki letkut vaihdettu ehjiin ja pumpulta tulevat letkut tulevat kaikki huomattavasti ylempänä olevalle polttoainesuodattimen jalalle, joten pumppu ei voi vain "valua tyhjäksi" moottorin ollessa sammuksissa ilman, että polttoaine vuotaisi ulospäin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 26.04.2022, 12:19
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.750
Perusasetus

Paluulinjan banjoliittimessä pumpulla on usein messinkisuodatin. Käytäpppä auki ja vilkase, jos kerran ”puhtaalla” puolenkin ollut mujua ja etenkin jos tekee painetta sille puolen suuttimien paluussa.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.04.2022, 12:48
Smoppi Smoppi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.18
Sijainti: Lapinlahti, Suomi
Viestit: 42
Perusasetus

Tässä autossa ei pitäisi siellä mitään suodatinta olla. Räjäytyskuvissa ei moista näy enkä muista sellaista siellä olleen, kun pari vuotta sitten pumpun kotelonkannentiivisteen vaihdoin.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.04.2022, 17:27
SALIASTAJA SALIASTAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.01.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 84
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Smoppi Näytä viesti
Tässä nyt kuitenkin on kaikki letkut vaihdettu ehjiin ja pumpulta tulevat letkut tulevat kaikki huomattavasti ylempänä olevalle polttoainesuodattimen jalalle, joten pumppu ei voi vain "valua tyhjäksi" moottorin ollessa sammuksissa ilman, että polttoaine vuotaisi ulospäin.
Ota huomioon lappoilmiö, voi suodattimen kauttakin imeä vaikka on ylempänä. Nimen omaan jos imee niin ei vuoda ulospäin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.04.2022, 19:32
Smoppi Smoppi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.18
Sijainti: Lapinlahti, Suomi
Viestit: 42
Perusasetus

Suodatinjalassa on takaiskuventtiilit estämässä sen.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.04.2022, 20:55
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.573
Perusasetus

Onko tankkivarustus ja imuputki moottorille kunnossa? Imupuolella olevat vuodot on sikäli veemäisiä löytää kun ne eivät aina vuoda ulos polttoainetta, polttoaine vain valuu tankkiin takaisin.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.04.2022, 11:59
Smoppi Smoppi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.18
Sijainti: Lapinlahti, Suomi
Viestit: 42
Perusasetus

Kuten ensimmäisessä viestissä kirjoitin, läpinäkyvään letkuun suodatinjalan ja siirtopumpun välillä ei tule ilmaa moottorin käydessä, vaan ilma/kaasu ilmestyy letkuun vasta moottorin oltua sammutettuna jonkin aikaa.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.04.2022, 19:17
SALIASTAJA SALIASTAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.01.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 84
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Smoppi Näytä viesti
Kuten ensimmäisessä viestissä kirjoitin, läpinäkyvään letkuun suodatinjalan ja siirtopumpun välillä ei tule ilmaa moottorin käydessä, vaan ilma/kaasu ilmestyy letkuun vasta moottorin oltua sammutettuna jonkin aikaa.
Jos mahdollista niin laita riittävän pitkä läpinäkyväletku ja kumpikin pää ylemmäs ja keskeltä alemmas niin näet kummasta suunnasta ilma tulee eli kummassa suunnassa on vuoto.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 28.04.2022, 17:44
Smoppi Smoppi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.18
Sijainti: Lapinlahti, Suomi
Viestit: 42
Perusasetus

Vedin suoraan pumpulta sekä imu- että paluuletkun läpinäkyvään pulloon. Paluuletkusta näyttäisi tulevan parin sekunnin välein pieni ilmakupla. Mistähän tuo ilma on peräisin?
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 28.04.2022, 17:52
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.107
Perusasetus

Tuleeko paluuletku pelkästään suuttimien ylivuotosarjalta? Ettei siihen ole kytketty muita putkia/letkuja?

Paluupuoleen on monasti kytketty esim polttoainesuodattimen ilmaus. En tunne tuollaista Nissania, siksi kyselen kuinka se on tehty.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 28.04.2022, 18:31
Smoppi Smoppi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.18
Sijainti: Lapinlahti, Suomi
Viestit: 42
Perusasetus

Suuttimien ylivuotoletku tulee syöttöpumpun runkoon ja varsinainen paluuletku lähtee myös pumpun rungolta. Voiko joku noista pari vuotta sitten vaihdetuista suutinkärjistä olla niin rikki, että vuotaa pakokaasua ylivuotokanavaan?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 29.04.2022, 02:01
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Mestari
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 4.993
Perusasetus

pakokaasuja suuttimen läpi dsl linjaan.... Ei voi olla mahdollista.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Smoppi Näytä viesti
Suuttimien ylivuotoletku tulee syöttöpumpun runkoon ja varsinainen paluuletku lähtee myös pumpun rungolta. Voiko joku noista pari vuotta sitten vaihdetuista suutinkärjistä olla niin rikki, että vuotaa pakokaasua ylivuotokanavaan?
Vois ehkä onnistua teoriassa...

Onko sinulla mahdollista pysäköidä em. nissani jonnekkin, missä takarenkaat olisi noin metrin, taikka 1,5m korkeammalla, mitä eturenkaat?

ja sitten se käynnistys 30 minuutin kuluttua, ja starttauksen sekunnit kellottaen,

Ja sitten keula ylös, ja sama kellotus 30 minuutin kuluttua.....
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 29.04.2022, 12:09
Smoppi Smoppi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.18
Sijainti: Lapinlahti, Suomi
Viestit: 42
Perusasetus

Auto oli toissayön pysäköitynä etupyörät korkeiden ramppien päällä ja lähti käyntiin helposti, mikä on loogista, koska pumpun nestepää oli tällöin muuta pumppua alempana. Tasamaalla lähtee huonosti käyntiin.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 30.04.2022, 08:20
SALIASTAJA SALIASTAJA ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.01.12
Sijainti: Oulu
Viestit: 84
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Smoppi Näytä viesti
Vedin suoraan pumpulta sekä imu- että paluuletkun läpinäkyvään pulloon. Paluuletkusta näyttäisi tulevan parin sekunnin välein pieni ilmakupla. Mistähän tuo ilma on peräisin?
Tuliko kuplia vain käynnissä ollessa?

Kokeilisin jättää yöksi niin että pullon pohja on pumpun, suuttimien ja kaikkien mahdollisten putkien ja liitosten yläpuolella, tällöin saattaisi vuotaa ulospäin jos sammuksissa vuotaa.
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 01.05.2022, 22:46
Smoppi Smoppi ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.06.18
Sijainti: Lapinlahti, Suomi
Viestit: 42
Perusasetus

Ajoin autolla reilut parikymmentä kilometriä sen verran kovasti ja moottoria rasittaen, että lämmöt pysyivät koko ajan jonkin verran korkeammalla kuin ne rauhallisessa ajossa ovat. Sen jälkeen auto seisoi muutaman tunnin jäähtyen kylmäksi, jonka jälkeen lähti helposti käyntiin. Epäilen suutinkärkien olevan ehkä karstoittuneet rauhallisesta ajosta johtuen. Polttoaineen suuren hinnannousun takia olen ajellut aika rauhallisesti säästääkseni polttoainetta. Mikäli vika tuosta nyt kuitenkin vielä taas pahenee, niin pitää tutkia tarkemmin, tuleeko ilma/kaasu järjestelmään suuttimien ylivuotoletkusta. Raportoin siitä sitten tänne.

EDIT: Auto on kaikesta huolimatta toiminut nyt hyvin ja lähtenyt helposti käyntiin. Oli varmaankin karstaa suuttimissa.

Viimeksi muokannut Smoppi : 21.05.2022 21:38
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Ostetaan Nissan king cap moottori td25 sikke O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 30.08.2021 20:12
Nissan king cab td25 turbotus nissan25td Tekniikka & Jutustelu 8 27.10.2019 10:35
Ostetaan Nissan King Cab (vm.1992/TD25) syöttöpumppu MHa O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.09.2013 16:49
Myydään / Vaihdetaan nissan king cab (td25) short off (leimassa) Kettu_ O/M/V Ajoneuvot 7 28.08.2013 19:58
Ostetaan Nissan King Cap vm.88 td25 esikammiot tai kansi Ewerglade O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 23.05.2013 19:05


Sivu luotu: 15:23 (GMT +2).