Alkoi ilmojen lämmetessä outo ongelma. Auto alkoi käynnistymään huonommin ja välillä vaati käsipumpulla pumppaamista ennen käynnistystä, jotta auton sai ylipäätään käyntiin. Vaihdoin polttoaineensuodattimen, jossa olikin hieman jotain töhnää ja roskaa, tosin enemmän suodatinkankaan puhtaaksi tarkoitetulla puolella (!). Tutkin myös läpinäkyvän letkun avulla järjestelmän ilmavuotojen varalta ja pientä ilmavuotoa olikin, mutta se korjautui vaihtamalla letkut uusiin. Käytin myös suodatinjalan irti, tukin kaikki lähdöt ja paineistin sen yhteen bariin, jolloin paine pysyi sisällä eikä ilma pihissyt mistään ulos, eli kunnossa on sekin.
Vika ei kuitenkaan ole korjautunut, vaan pikemminkin pahentunut entisestään. Jo parinkymmenen minuutin sammuksissa olon jälkeen auto on lähes mahdoton saada käyntiin pumppaamatta ensin käsipumpusta. Auto on myös kertaalleen sammunut ajosta ja käsipumpusta pumpatessa pumpun painonappi oli ensin aivan kova, mutta kovemmin painessa kuului sellainen vaimea "sprölölölölö"-ääni siirtopumpulta ikään kuin jokin hyytymä olisi lähtenyt liikkeelle. Sen jälkeen pumppaaminen muuttui kevyeksi. Ilmaa ei kuitenkaan moottorin käydessä näyttäisi edelleenkään järjestelmään mistään tulevan ja auto on muuten toiminut luotettavasti, kunhan sen on ensin saanut käyntiin.
Siirtopumppuhan näissä on suodatinta selvästi alempana, ja siirtopumppu ja syöttöpumppu eivät sammuttamisen jälkeen oikein voi täyttyä ilmasta ilman että dieseliä vuotaa ulospäin. Ainoat mahdolliset vuotopaikat ovat tällöin pumpun ulkoiset tiivisteet tai akselitiiviste, joista ensinmainitut vuotaessaan vuotaisivat ulospäin ja akselitiiviste taas vuotaessaan valuttaisi polttoaineet moottoriöljyjen sekaan sekä todennäköisesti keräisi auton käynnissä ollessaan melkoisen määrän ilmaa syöttöpumpun koteloon aiheuttaen käyntihäiriötä. Öljyn määrä ei kuitenkaan lisäänny eikä käyntihäiriötäkään ole.
Vaikuttaa siltä, että polttoainelinjat täyttävä kaasu on peräisin itse polttoaineesta. Mikä ihme tässä voi olla? Dieselbakteeri iskenyt?