![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Kokemuksia sähkövinsseistä!Minkäslaisia kokemuksia on hemmoilla sähkövinsseistä,kuinka lujia,paljonko saa olla vetoteho jos on ISO AUTO ovia myöten jängässä?Kaveri kävi tos yks päivä moikkaan susnallaan jossa oli warni keulassa ja valitteli sitä ku se oli pamahtanu sen takii ku sieltä sisältä oli löytyny muovisten hammaspyörien palasia...mikämikä se tämmönen homma on,SIIS MUOVIA!!??
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
No jos on ovia myöten suossa, niin ei se sähkövinssillä ainakaan nouse... parasta hakea lapio ja high-lift ja nostaa autoa ensin
![]() |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
omaa kokemusta vajaa vuosi, mutta istuu yksiin vanhempien partojen juttujen kanssa: ysipuolikas haispiidi warni kunnolla laitettuna toimii rangen keulalla erittäin hyvin. Luotettava, vahva, nopea ja helppokäyttöinen. En osaa vertailla muihin sähkövinsseihin, kun "kaikilla" on samanlainen. Mekaaniset vinssit tojotissa ja muissa ovat hitaampia ja hankalammin käytettäviä, ehkä/varmaankin vahvempia mutta ei ole vielä tullut warnillekaan liian vaikeaa paikkaa eteen, tosin yleensä on oltu akseleita myöten suossa, ei ovia myöten. Norskien hydrauliset millemarkerit olivat lähinnä vitsi, saakelin hitaita ja heikkoja kun voima tuli tehostimen pumpusta. Perusmitoitus: vinssin nimellisteho = auton todellinen paino * puolitoista Suositeltavampi: vinssin nimellisteho = auton todellinen paino * kaksi Alle ysitonnista en laittais itse kuin suskaan. Minkä kokoisessa warnissa on/oli muovisia rattaita? Tuon ysipuolikkaan sisuskalut ainakin näyttivät metallilta. -Paavo Edited by - Paavo on 17/10/2003 21:41:26 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
En kattonu minkäkokoinen se oli mut ei se kyllä isolta näyttäny????Itelle sain tänään Jeeppiini keulalle 9500 Ramsey Patriotin ja pitihän se käyä istuttaan mahastaan kiinni hiekkamonttuun...ei kyllä vinssissä edes ääni muuttunu ku rupes kelaan sisään,tosi pahojenpaikkojen varalle löytyy varusteista 2 logipyörää avuksi,eikhän niitten pitäis jo riittää?
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Jepsis...Mä olen erittäin vakuuttunu noihin paten koon vinsseihin!Oulun pojilla on tosiaan noita rankkujen keulilla ja niiden antamat työnäytökset niin raajärvellä ku ylläkselläkin hälventää pessimistisimmänkin epäilijän 110%:lla varmuudella(puhun itsestäni).En tiedä missä tollasen sähö vinssin raja tulee vastaan,mut mä en ole sitä vielä nähny.Sodankylän pojilla oli kai saman kokoluokan vinssiä keulassa ja sanovat ettei vetokyvyn puute ole rasittanu,vaan 8mm vaijerit,ku menee tuorekin vaijeri puhtaasti vetämällä poikki.Käyttö-iässä saattaa kyl tulla eroavaisuuksia,sillä tollanen tojo vinssi on oikein huollettuna isältä pojalle tavaraa.Ei ne oikean merkkiset sähö vinssitkään työtä pelkää,mut ei vain ole niin pitkältä kokemusta niistä,jotentäytyy jäävätä itseni tässä kohdin.Edelleen olen samaa mieltä siinä et ei ny missään ihmeessä mentäis investoimaan vajaakokoiseen vinssiin,jos mulla olis esim suska(tod näk.vielä tulee sellainen joskus)ja olisin hankkimassa siihen vinssiä,ni just tollasen 9000:n siihen laittasin(Olisko makee vetää vaik blazeri suosta suskalla,tietty se pitäis ankkuroida johonki et pysyis paikallaan)
Loppu kaneetti: Jos ostan joskus sähövinssin,ostan siis minimissään 9000:n Warnin!Sen olen päässy itse toteamaan kuin se homma toimii kuin sen pitää!Ei todellakaan mitään lastenhuone tavaraa... -Ei tätä sotaa näin voiteta.pojat..mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa! |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Hiekka on aika helppo paikka vinssille, se ei ime kiinni samalla tavalla kuin suo, ja väistyy auton edestä paremmin, suota tulee joskus aika kasa auton edessä ja alla mukana, ja joku kanto saattaa tarttua mukaan kans. Tuo ääni taitaa olla yx sähkövinssin hyvistä puolista, siitä tietää kuinka tiukalla veto on ja mihin suuntaan se muuttuu, kiristyykö vai helpottuuko.
-Paavo |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Joo täytyy lähtee sunnuntaina tekeen vinssille oikeen tulikoe et mihin se loppujen lopuksi kykenee,vetotehoksi siinä ilmotetaan se 4300kg eli katotaan nyt et tarviiko alkaa tilaileen jo maanantaina korjaussatsia,on siinä kyllä 2 vuoden takuu mut mitähän se lie sit kattaa?
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
Se 4300kg on tietty vaan ekalle kierrokselle, taittopyörä tuplaa vedon tarvittaessa, ja on hitsin kätevä myös muita vinssatessa, saa vedon esim. puun kautta oikeampaan suuntaan. Esimerkki taivalkoskelta:
http://stiletti.wipsl.com/albums/album65/MOV00386.mpg http://stiletti.wipsl.com/albums/album65/MOV00387.mpg (huomaa vetoauton suunta, ja warnin laulu, selvästi kuulee milloin vetää kovaa ja milloin helpolla) Ekassa pätkässä vedetään suoraan, ja suunta on hankala, kohti pehmeää (eli just siihen mistä itse yritin kamikaze-tyylillä hetkeä aiemmin), mutta kun veto otettiin parempaan suuntaan taittopyörän avulla niin disko irtos helposti eikä purkuri jäänyt kurakkoon. -Paavo |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Joo on se vain!=)
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
Vetolujuusmittausta!
Kun te katkotte noita 8 mm:n vaijereita, niin teoriassa vinssikäytössä on vaijeria kuormittanut silloin 3700 kg massa. Parhaimmillaan plustoleranssia tuolle arvolle voi laskea 10 %, mutta se on hyvin epätodennäköinen. |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() /* Life Begins at 35" */ |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Aivan oikein!
Muutan voiman vain "vastaavaksi" massaksi siksi, että vinssien yhteydessä käytetään tuota massaa... mikä on tietysti standardien mukaan ihan päin h....ttiä ![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]()
No niin nyt ois sit vinssi testattu ja voin sanoa että KYLLÄ TOIMII!!Ajoin Jeepin Todella jyrkkään rinteeseen kiinni ja annoin sen kunnolla jauhaa ittensä niin syvään ku vaan 33"mutikkailla menee,pistin isoon petäjään kiinni ja aloin kiskoon ilman logipyörää ylös.Etulatit painu samantien pohjaan(on taottu+lisälatit)ja renkaatkin menivät sivullisten mukaan aivan makkaralle mutta niin se vain kampes sieltä ittensä ylös eikä edes vinssin moottori lämmennyt.Autossa on vain yksi 95 amppeerinen akku ja näytti se vain hyvin riittävän.Ainoa mikä vinssistä hajos oli langattoman kaukosäätimen kaapelin pistokkeen kuori joka tulee vinssin kylkeen kiinni ku ajeltiin jo jäätyneessä pikku lammessa ja jäät kasaantuivat vinssin eteen.
|
#14
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
tämmöisessä http://stiletti.wipsl.com/gallery/album22 kansiossa on muutama kuva siitä mun vinssin asennuksesta, harmittaa kun en tullut ottaneeksi kuvia asennusvaiheessa. Kusissakin näkyvää vaihteiston öljynlauhdutinta (vai jäähdytintä?) piti nostaa muutama sentti, ja ilmastoinnin kennostolle varattu tukipelti piti leikata pois, ja sitten warni istui tuohon keulalle erittäin hyvin. Tässä on kuva ulkokäyttökytkimistä: ![]() Huomaa kumisen mehupullonkorkin uusiokäyttö... Se vihree mollukka on merkkivalo, se palaa kun pääkytkin on kiinni, eli vinssille menee sähköt. Vihree nappi on naru sisään ja punainen on naru ulos. Se alkuperäinen kaukokäytön liitin on tuon rasian kyljessä, mutta nuo omat napit on niin kätevät että en usko että sitä kaukokäyttöä tarvitsee ikinä, kerran kokeilin asennuksen jälkeen että sekin toimii, mutta en edes ole varma että se on autossa mukana, kuollutta painoahan se turha tavara on. Tässä on sisäkytkimet ja merkkivalo: ![]() Alkuperäinen rangen lasinnostimen kytkin tietty... Ylös on naru sissään ja alas on naru ulos. Ja koska nappeja on enemmän kuin yksi, niin kytkentään on rakennettu kuudella releellä suojakytkentä, jolla estetään vinssin pyörittäminen yhtä aikaa molempiin suuntiin. Kytkennästä saa helpolla kopion, jos joku tarvitsee. -Paavo |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Juu oli vain siistin olonen asennus!!Mullaki kairattiin toi Jeepin maski vinssin leveydeltä halki ja rässillä sitte kanttailtiin 10mm lootusta semmonen alusta vinssille ja niille rullille.Vinssi sijoitettiin sit n.5cm päähän syyläristä eli keulaylitystä ei ole tullut periaatteessa lisää yhtään,puskurina on kunnon jämyputkee.
|
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
kokemuksia pressutalleista ? | pee | Tekniikka & Jutustelu | 9 | 19.07.2007 09:04 |
l-200 kokemuksia | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 07.04.2007 06:28 | |
KOKEMUKSIA ? | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 22.02.2006 09:10 | |
Kokemuksia POR-15:stä? | Tapsa | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 13.10.2005 23:08 |
Sähkövinsseistä | Mutamies | Tekniikka & Jutustelu | 5 | 12.10.2004 08:13 |