Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.02.2021, 10:41
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 901
Perusasetus

Bensamaasturia hankkimassa


Alkava kevät herättelee autonhankintahaluja. Olen harkinnut luopuvani pitkästä pakupajerosta ja hankkivani tilalle jonkun vähän pienemmän, takapenkillisen henkilöautomaasturin. Kustannussyistä pitäisi katsella bensavehkeitä. Kilometrejä kertyy 15-20 tkm. Aivan tolkuton juoppo ei olisi kovin kiva. Budjetti tällä hetkellä max 8 tonnia.

Mitään hc maasturia en tarvitse. Kalareissuja ja muuta ulkoilua kuuluu kuitenkin ohjelmaan liki joka viikko. Lähinnä siis huonoa tietä ja lunta. Jos puskaan tarvitsee pitemmälle mennä, löytyy taloudesta edelleen Bj. Autolle pääkäyttö on kuitenkin työmatka 40 km päivässä.

Ensimmäisenä vastaan on tullut grand vitara. Plussia ja miinuksia, kumpi kone 2 vai 2,5l. Onko automaatti mistään kotoisin?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 17.02.2021, 11:42
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.692
Perusasetus

Grand Vitaran XL-7 mallista on sen verran kokemusta, ettei ole mitään järkeä omistaa sitä bensamallina. Ellet aja alle 4000km vuoteen. Jos tulee yli 4000km vuodessa niin diesel malli pieksi mennen tullen käyttökuluissa bensa mallin. Hyvänä esimerkkinä oli kun peräkkäin ajettiin vantaalta tampereelle, dieselissä oli asuntovaunu perässä. Vauhtia 80km/h. Bensamallissa ei ollut mitään kyydissä. Kummassakin yhtä isot mutarenkaat alla. Niin Tampereella tankatessa ne oli kuluttanut yhtä paljon. Sillä erolla, että dieselissä oli tosiaan se vaunu perässä. Se diesel menee melkein puolet pienemmällä ilman vaunua. Bensalla ajeli yleensä joku reilu 300km niin dieselinä mentiin yleensä 700-800km tankilla. Ja ei ole kyllä kauheasti dieselin osalta kulutus eroa siinä onko normi 5-ovinen malli. Koska sellainenkin mulla oli dieselinä.
__________________
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD -06
Mitsubishi Pajero 2.3TD -85
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 17.02.2021, 13:21
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.244
Perusasetus

Varmaa siistii ku sataheppanen auto vie 20l sadalla...! siinä saa rahoille vastinetta!
__________________
"Niin metsä vastaa, kuin sitä kynnetään". K.Viikate

”Mielummin ajan mutarenkailla talvella kuin talvirenkailla mudassa”. Veijon-Esso
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 17.02.2021, 14:56
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.692
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Varmaa siistii ku sataheppanen auto vie 20l sadalla...! siinä saa rahoille vastinetta!
XL-7 mallissa on 2.7-litrainen pata ja 180hv. Mut ei se silti kyllä mikään raketti ollut. Se diesel oli kyllä melkein rivakampi kulkeen. Ymmärtääkseni toi 2.7 pata on ylikokoon porattu 2.5 kone? Joka kait on sama moottori kuin 2.0, mut taas jotenkin ylikokoon tehty? Soppa sille moottorille kyllä maistuu.
__________________
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD -06
Mitsubishi Pajero 2.3TD -85
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.02.2021, 15:19
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 901
Perusasetus

Juu ei ole xl malli kiikarissa. Perus gv 2 tai 2,5l koneella olisi varmaan kyseessä. Todelliset kulutustiedot tuostakin toki kiinnostaa. Minkä tyyppinen jakolaatikko näissä oikein on, lyhyt alue ilmeisesti löytyy. Susukiin suhtaudun muuten suurella varauksella, kun parissa saman merkin henkilöauton kanssa on ollut melko työläitä ongelmia.

Muitakin merkkejä sopii toki ehdotella. Kaikki katsotaan ikuisten tojolasien läpi. Jeeppi tai rooveri tietysti ekana mielessä kävi, mutta mielikuva näiden kulutuksesta hirvittää.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.02.2021, 16:12
HV HV ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 04.02.07
Sijainti: ikaalinen, .
Viestit: 1.890
Perusasetus

Ei tod ole ekomalli tämäkään mutta tarjouksia kuunnellaan jos kiinnostaa
https://forums.offipalsta.com/showth...=102878&page=4
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.02.2021, 20:20
Grandevitara Grandevitara ei ole kirjautuneena
Aloittelija
 
Rekisteröitynyt: 28.02.20
Sijainti: Seinäjoki
Viestit: 10
Perusasetus

Itellä 2.0l bensa.. kulutuksen oon vissiin kerran laskenut kun ajoin pitemmän siivun ja se oli jotain 10l sataselle... vauhtiakin kyllä oli kohtuudella. Taitaa sillä ysiinkin päästä.
Iha tyytyväinen autoon olen ollut viisi paikkaa eli mahtuu lapsetkin kyytiin ja ihan hyvä peli meneemäänkin. Pikkupuoli on noissa... Ite laittanut 3:1 välitykset laatikkoon siis pikkupuolelle. Lockright ja 40mm korotus löytyy myös. Siis 2005 vuosmallia vanhempi korinen
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.02.2021, 21:06
JasuT:n Avatar
JasuT JasuT ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 28.10.17
Sijainti: Korpilahti
Viestit: 264
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
tai rooveri tietysti ekana mielessä kävi, mutta mielikuva näiden kulutuksesta hirvittää.

On siinä mielikuvassa vähän totuudenperääkin... Kannenvaihdon jälkeen, useamman kuukauden odottamassa intoa/sopivaa hetkeä, sähköt irti niin ei tietokone historiaa muistanut. Muutama kymmenen litraa bensaa parin kilometrin ajojen aikana, pääasiassa testausta ja järjestelmän ilmausta niin lukemat oli aika, hmm, messevät...

Nyt näkyy kerryttäneen keskikulutusmittariin reilun tuhannen kilometrin matkalla 16,5l/100km, talviajoa ja ei-niin-rullaavat renkaat, kesäkelissä pari-kolme litraa vähemmällä kulkee. Paitsi kun on ostamassa tuommoista, niin sitten "pitää" ottaa lukemista monta litraa pois että saa uskoteltua itselleen ostoksen järkevyyttä. Neljän litran bensakasi, jatkuva neliveto, automaattiaski, omapainoa vähän kolmatta tonnia -siinä hyvä resepti bensakauppiaan suosioon... Mutta eikös vanhojen jenkkien harrastajat ole joskus todenneet kulutuksesta että "jokainen litra kulutuksesta on pois mukavuudesta" tms..?

On noissa Saarivaltakunnan tuotteissa monta muutakin jännää, mitkä ei isommin haittaa jos kyseessä ei ole talouden ainoa, tai edes se toinen kulkupeli, vaan on muitakin mitä valita rivistä. Toimiessaan mitä mukavin, täyttää hyvin harrasteauton määritelmän kun saa harrastaa, mutta vaikka tämmöisellä rikkinäisellä ajellessa on mukavuustekijät kohdillaan niin on sitä monesti jo miettinyt minkälainen tämäkin tapaus on ollut uutena 26 vuotta sitten...
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.02.2021, 02:04
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.231
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja JasuT Näytä viesti
Paitsi kun on ostamassa tuommoista, niin sitten "pitää" ottaa lukemista monta litraa pois että saa uskoteltua itselleen ostoksen järkevyyttä. Neljän litran bensakasi, jatkuva neliveto, automaattiaski, omapainoa vähän kolmatta tonnia -siinä hyvä resepti bensakauppiaan suosioon... Mutta eikös vanhojen jenkkien harrastajat ole joskus todenneet kulutuksesta että "jokainen litra kulutuksesta on pois mukavuudesta" tms..?
Täytyy sanoa että en ole koskaan ymmärtänyt sitä että uskottelee itselleen tai valehtelee muille että kyllä tämä oikeasti menee aika vähällä
Kolme Jeeppiä omistaneena, yksikään niistä ei ole mennyt nätillä ja rauhallisella ajollakaan alle 12 litraa satasella missään muussa olotilassa kuin reilussa alamäessä moottorijarrulla. Huhuja kuullut että täysin vakiolla XJ- Cherokeella (4.0 + automaatti) myötätuulessa katurenkailla ja sileällä asvaltilla intiaanihenkien luodessa tunnelmaa joku on ajanut kympillä satku maantietä. Itse en sitä usko, tainnut polttaa silloin vääränlaista tupakkaa sisältävää piippua..
Nykyinen Grand Cherokee 5.9 rakennettuna ja vähän konetta kutiteltuna vie maantiellä sen 16-18, kaupungissa käytännössä yli 20 satasella. Vakiona meni maantiellä varpaan kärjellä kaasua painaen 80-120km/h nopeudessa ~13-15 litraa satkulla, ja kaupungissa silloinkin pari kymppiä. Onneksi sentään koneessa on ruutia mukavasti, itkettää vain tankatessa mutta muuten hymy herkässä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.02.2021, 06:01
TimoV:n Avatar
TimoV TimoV ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 1.225
Perusasetus

Jos sulla puska-auto on erikseen, niin yhtenä vaihtoehtona on bensa-Mölli Mersu. Joko 320 tai 500.
__________________
-TimoV

Mercedes-Benz ML55AMG, 2002
Range Rover 2.5dse 1998
Linhai 500 IRS, T3 2016

Lucas Electrics - The Original Anti-Theft Devices

Dieselit ovat köyhiä varten.


Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex)
Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex)
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.02.2021, 08:19
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.692
Perusasetus

Sukisukissa muuten bensa malliin saa jakolaatikkoon välityssarjaa ja takaperään lukkoa halvalla. Mut jostain syystä diesel malliin ei tahdo saada kumpaakaan. Muistaakseni yhden ainoan lukon löysin taka-akselille ja se oli aika arvokas. Tais olla 1000e luokkaa kun bensa malliin se oli joku 200e. Mitään jakolaatikon välityssarjaa en dieselille löytänyt.

Mutta jos ei tarvitse mitään offipeliä vaan ajelee jotain metsäautoteitä niin kyllä itse ihan kustannussyistä katselisin jotain Dusteria vaikka. Se menee bensamallina paljon pienemmällä kuin suikka. Se kuitenkin etenee ihan kohtuu hyvin maastonpuolella citykikkareeksi. Ei se nyt suurta ajonautintoa anna, mutta kyllä se perille vie. Dusterissa on myös ihan hyvät tilat.

Nyt kun tuo hallitus on kovasti autoilua vastaan niin itse en ainakaan ostaisi autoa joka kuluttaa paljon vaan auton joka kuluttaa mahdollisimman vähän. Tulee kalliita ajoja kun ne nostaa polttoaineen hintoja. Ja aika shittiä kaikki puhuu jos väittävät ettei ole mitään väliä maksaako bensa 1.5e/litra vai 2e/litra. Se on muuten aika paljon rahaa jos auto vie yli 10l/100km ja ajelee joku 20tkm vuosi. Saa olla pinkka kunnossa. Sillä oli jo aika paljon merkitystä jos se söikin vaikka 8l/100km vuotuisella tasolla.
__________________
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD -06
Mitsubishi Pajero 2.3TD -85
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 18.02.2021, 09:17
AVRO:n Avatar
AVRO AVRO ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.08.03
Sijainti: Mäntsälä
Viestit: 3.427
Perusasetus

Tuohon bensapadalliseen Rangeen, keskikulutuksen kun laskee tuohon mainittuun 16,5litr/100km niin on aika lähellä totuutta. Tämä tosin vaatii sen että ei asu missään keskittymässä, eikä aja moottoritiellä juurikaan yli satasta. (vaikka Range kulkee todella iloisesti kesävauhtejakin)

Nurkissa pyöriessä menee se 18, vähintään, ja jos moottoritiellä haluaa viilettää sen +120 saa varautua vielä litraa-paria suurempiin kulutuksiin. Toki keskikulutus pitkässä juoksussa nousee aika hitaasti mutta jos ajelee vaikka joka päivä töihin motaria pitkin ja lasettaa menemään niin kyllä bensaa palaa.

Tollahan saa niitä 11,x lukemia mittariin mutta todellisessa elämässä sellainen ei toteudu. Sanoisin.

Mulla ollut tuo laitos 16 vuotta ja auton ruokahalu, sekä siihen vaikuttavat asiat hyvin tiedossa kun käyttiksenä tuo on kulkenut.
__________________
Range Rover P38A, bi-fuel. Bensa/CNG.
RRC 3,9SE -90. Valkoinen.
Jaguar S-Type 3.0 Sport -01, RHD, Lontoossa
Rover P6 3500efi -72, pikkuauto
Jaguar XJ-S V12, series II -89
Range Rover P38A -95, purkuraato
Volvo C303, muutti pois.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.02.2021, 09:46
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja TimoV Näytä viesti
Jos sulla puska-auto on erikseen, niin yhtenä vaihtoehtona on bensa-Mölli Mersu. Joko 320 tai 500.
Kyllähän tuokin on ajateltu jo. Millaisessa maineessa 320 pata on. Bensamallit eivät ilmeisistä syistä ole nykyään kohtuuttoman kalliita. Kaikki tutut ovat omia möllejään kyllä kehuneet, kun ajettavuudesta puhutaan.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.02.2021, 09:53
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Sukisukissa muuten bensa malliin saa jakolaatikkoon välityssarjaa ja takaperään lukkoa halvalla. Mut jostain syystä diesel malliin ei tahdo saada kumpaakaan. Muistaakseni yhden ainoan lukon löysin taka-akselille ja se oli aika arvokas. Tais olla 1000e luokkaa kun bensa malliin se oli joku 200e. Mitään jakolaatikon välityssarjaa en dieselille löytänyt.

Mutta jos ei tarvitse mitään offipeliä vaan ajelee jotain metsäautoteitä niin kyllä itse ihan kustannussyistä katselisin jotain Dusteria vaikka. Se menee bensamallina paljon pienemmällä kuin suikka. Se kuitenkin etenee ihan kohtuu hyvin maastonpuolella citykikkareeksi. Ei se nyt suurta ajonautintoa anna, mutta kyllä se perille vie. Dusterissa on myös ihan hyvät tilat.

Nyt kun tuo hallitus on kovasti autoilua vastaan niin itse en ainakaan ostaisi autoa joka kuluttaa paljon vaan auton joka kuluttaa mahdollisimman vähän. Tulee kalliita ajoja kun ne nostaa polttoaineen hintoja. Ja aika shittiä kaikki puhuu jos väittävät ettei ole mitään väliä maksaako bensa 1.5e/litra vai 2e/litra. Se on muuten aika paljon rahaa jos auto vie yli 10l/100km ja ajelee joku 20tkm vuosi. Saa olla pinkka kunnossa. Sillä oli jo aika paljon merkitystä jos se söikin vaikka 8l/100km vuotuisella tasolla.
Dusteri on ehkä kuitenkin ulkona tästä pelistä. Toistaiseksi katselen vielä alennusvaihteellisia autoja. Diisselidusteri saattaa hyvinkin olla rouvalle seuraava auto, kun skodasta pitää luopua. Pieni kulutus on tietysti hyvä juttu, mutta vähän isompi kulutus tarkoittaa nykyään usein hieman halvempaa hintaa. Ja kyllä. meidän taloudessa ajetaan noin 60 tkm/vuosi. Ollaan hyviä veronmaksajia.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 18.02.2021, 18:55
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 87
Perusasetus

2000 vuosimallin 4.7 V8 Grand Cherokee, oma kaasujalka aika rivakka ja mittarinopeus noin kympin yli rajoitusten normi maantiellä ja moottoritiellä, keskikulutus tankkauksista laskettuna viime vuoden tammi-huhtikuulta 13,59 litraa sataselle. Nurkkapyöritystä, Porvoo-Helsinki moottoritietä ja muutama 300km siirtymä mökille. Risteykset vähintään joka toinen sladissa olosuhteiden salliessa, eli kauhean taloudellista ei oma ajo ole.

Pienimmillään 11,5 litraa matka-ajossa ohitteluineen päivineen, isoimmillaan 16,99 litraa. Viime viikon tankkaus toi tähän mennessä suurimman kulutuksen maantiellä 2,5-vuoden aikana: 17,2 litraa satkulle joka oli ihan pelkkää "kovassa" (Porvoon skaalassa) pakkasessa suoritettua nurkkapyöritystä. Eräjormaillessa metsäteitä sahatessa pääsee kyllä sitten vielä isompaan kulutukseen.

Auton korotus ja rengaskoon kasvatus näkyi yllättäen kulutuslukemissa myös, nykyisin keskikulutus isompi. On vaan excelin täyttäjä ollut laiskana niin ei ole tarkkaa lukemaa, mutta siinä 15-litran kieppeillä keskikulutus kun kesärajoituksilla seka-ajoa suorittaa kaupungissa+maantiellä+moottoritiellä.

Jos olisi ihan normi vakiokokoiset kesärenkaat at/mt/what ever sijaan, niin menisi alle yhdentoista matka-ajossa normi 80 km/h maanteillä jossa siellä täällä satkunkin rajoitusta seassa. Ilman että laitetta korotettu, lisätään sekin tohon yhtälöön.

Ottaisinko siis tuhnun japsitekeleen vai tuon kasikoneisen bensajeepin, niin selkeesti ottaisin uudelleenkin tuon Jeepin. Tuota pähkäilin edellisellä rundilla ja melkein meinas jäädä pekka eiku pajero v6:lla käteen, onneks ei jäänyt
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 18.02.2021, 21:09
TimoV:n Avatar
TimoV TimoV ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 09.02.05
Sijainti: Joensuu, Finland.
Viestit: 1.225
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja turakki Näytä viesti
Kyllähän tuokin on ajateltu jo. Millaisessa maineessa 320 pata on. Bensamallit eivät ilmeisistä syistä ole nykyään kohtuuttoman kalliita. Kaikki tutut ovat omia möllejään kyllä kehuneet, kun ajettavuudesta puhutaan.
M112 (3,2l V6) ja M113 (4,3/5,0/5,4l V8) on Mesen varmaan kautta aikain paras bensamyllyperhe. Vaikea saada hajalle jos vähänkin huolta pitää. Katalysaattori tukossa ajaminen on tapa tuhota tuo pata vahingossa, muuten sitä pitää jo laiminlyödä. Jakoketju rupeaa rallattelemaan 250-400tkm, mutta on helppo vaihtaa, eikä se katkea vaikka rallattaakin.
Venakopan öljyvuodot on ehkä yleisimpiä ongelmia, mutta nekin on helppo hoitaa.
__________________
-TimoV

Mercedes-Benz ML55AMG, 2002
Range Rover 2.5dse 1998
Linhai 500 IRS, T3 2016

Lucas Electrics - The Original Anti-Theft Devices

Dieselit ovat köyhiä varten.


Range Rover 3.9EFI Vogue 1990, Ardennes green (ex)
Range Rover 3.5EFI Vogue 1986, Cypress green (ex)

Viimeksi muokannut TimoV : 18.02.2021 21:11
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 20.02.2021, 18:50
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.343
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Nerd-O Näytä viesti
Nyt kun tuo hallitus on kovasti autoilua vastaan niin itse en ainakaan ostaisi autoa joka kuluttaa paljon vaan auton joka kuluttaa mahdollisimman vähän. Tulee kalliita ajoja kun ne nostaa polttoaineen hintoja. Ja aika shittiä kaikki puhuu jos väittävät ettei ole mitään väliä maksaako bensa 1.5e/litra vai 2e/litra. Se on muuten aika paljon rahaa jos auto vie yli 10l/100km ja ajelee joku 20tkm vuosi. Saa olla pinkka kunnossa. Sillä oli jo aika paljon merkitystä jos se söikin vaikka 8l/100km vuotuisella tasolla.
Tämä on hyvä huomio varsinkin jos on tarkoitus ajella töihin tienaamaan.

Bensavehkeethän syö helposti 15:takin.

On ruvennut tuntumaan, että neliveto japsi pickupkin kuluttaa liikaa kun ajamisen kallistustoimia tehdään 10 vuotta.
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 21.02.2021, 09:38
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 87
Perusasetus

No niin no, 8 litraa vs 13 litraa ero olis 5 litraa satkulle -> 50 litraa tonnille -> 1000 litraa 20tkm kohdalla, toi kertaa 50cnt niin se on 500 euroa.

Ettätotanoi en mä nyt tiedä että kuinka paljon pihimmän auton pelkästään tolla erolla ostaa, toi on 5 tankkausta mun Jeeppiin noin esimerkkinä. Sitten kun ostat uuden ja fiinimmän laitteen mikä sen on pakko olla jotta se oikeasti veisi vähemmän sitä lientä, niin sitten on arvonalenemat sun muut jotka syö tollasen 500 euroa kanssa ihan silmänräpäyksessä. Ja korkeammat ylläpitokulut kalliimpien vakuutuksien johdosta jos joutuu kaskoja pitämään jne.

Kokonaiskustannushan tolle 20tkm ajosuoritteelle on toki jotain aivan muuta, mutta pelkkä gason hinnan nosto kahteen euroon 8 vs 13 litraa kuluttavalle katiskalle ei ainakaan aiheuta mun pankin kaatumista.

Sitä en kiellä kyllä tippaakaan etteikö välillä viiksetä ihan julmetusti käydä tankkaamassa tota omaa katiskaa, varsinkin kun perheen Vitaran bensan keskikulutus on se 6,6 litraa satkulle. Noh, se maksoi 32k ja Jeeppi 5,5k ja on ottanut arvonalenemaa ja osarin korkokuluja ihan eri malliin kuin mitä tuo Jeeppiin sidottu pääoma että aika kalliiksi tulee se polttoaineen säästäminen.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 21.02.2021, 17:45
jli jli ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 23.09.19
Sijainti: Keski-Suomi
Viestit: 365
Perusasetus

Kyllä ne paljon kuluttavat rankaisevat myös käyttömaksuissa, joskus myös vakuutuksissa. Molemmat maksuja perivät firmat sellaisia, ettei juuri kannata ylimääräistä rahaa antaa.
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 21.02.2021, 19:44
Macke Macke ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.12.18
Sijainti: Porvoo
Viestit: 87
Perusasetus

Rekkaroi "monikäyttöpakuksi" vai mikä olikaan täysin penkein varustettu pakettiauto jotta saa tuoreamman kuin 2000-mallisen menemään massaperustaiseen verotukseen. Mun 4.7 V8 Jeepin vero baltiarallaa 420 jörötsiä vuodessa jos en ihan väärin muista ja määräytyy massan mukaan. Tuoreampi päästöjen mukaan määräytyvä on muistaakseni yli 600 euroa vuodessa.

Liikennevakuutusten hinnat määräytyi 2,5-vuottakin sitten ihan sen mukaan, että paljonko niillä oli perseilty liikenteessä -> kuinka paljon vakuutusyhtiöt oli joutuneet maksamaan korvauksia kyseisen automallin tiimoilta. Sivistäkää ihmeessä jos tuo on muuttunut, mutta ei montaa euroa vuodessa maksa tuon omankaan katiskan vakuutus joka ei ole mitenkään liitoksissa koneen kokoon tai kulutukseen. Kaskojen hinnat määräytyy erilailla, mutta ei kai vanhempaan pommiin tartte varkaus/hirvi/palovakuutusta kummempaa ja ne ei pali maksa.

Kehottaisin edelleenkin pieneen excel-jumppaan sen sijaan että tarkastelee vaan "tää vie saatanasti bensaa" tyylisesti noita asioita. Ja mulle ainakin tuottaa mielihyvää että se kinneri liikahtaa edes johonkin kun nilkan suoristaa, mutta jos sillä ei ole väliä niin sitten se 2-litranen Japsikin varmaan menee vaikkei sillä todennäköisesti kokonaiskäyttökustannuksissa juurikaan säästä mitään. Makuasioita sano koira ku persettään nuoli
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 21.02.2021, 20:28
tekniikkamies tekniikkamies ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 2.343
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Macke Näytä viesti
No niin no, 8 litraa vs 13 litraa ero olis 5 litraa satkulle -> 50 litraa tonnille -> 1000 litraa 20tkm kohdalla, toi kertaa 50cnt niin se on 500 euroa.

Ettätotanoi en mä nyt tiedä että kuinka paljon pihimmän auton pelkästään tolla erolla ostaa, toi on 5 tankkausta mun Jeeppiin noin esimerkkinä. Sitten kun ostat uuden ja fiinimmän laitteen mikä sen on pakko olla jotta se oikeasti veisi vähemmän sitä lientä, niin sitten on arvonalenemat sun muut jotka syö tollasen 500 euroa kanssa ihan silmänräpäyksessä. Ja korkeammat ylläpitokulut kalliimpien vakuutuksien johdosta jos joutuu kaskoja pitämään jne.

Kokonaiskustannushan tolle 20tkm ajosuoritteelle on toki jotain aivan muuta, mutta pelkkä gason hinnan nosto kahteen euroon 8 vs 13 litraa kuluttavalle katiskalle ei ainakaan aiheuta mun pankin kaatumista.

Sitä en kiellä kyllä tippaakaan etteikö välillä viiksetä ihan julmetusti käydä tankkaamassa tota omaa katiskaa, varsinkin kun perheen Vitaran bensan keskikulutus on se 6,6 litraa satkulle. Noh, se maksoi 32k ja Jeeppi 5,5k ja on ottanut arvonalenemaa ja osarin korkokuluja ihan eri malliin kuin mitä tuo Jeeppiin sidottu pääoma että aika kalliiksi tulee se polttoaineen säästäminen.

Ne jotka on vienyt vähemmän lientä ei ole ollut maastureita, vaan vaikka VW Passat tai Skoda Octavia 1,9 TDI. Myös vanhempi malli Citroen Jumpy 2 litran HDI aika vähän.

Oma kevytkuorma-auto Jumper 2,8 HDI kulutti ehkä samaa luokkaa kuin pienikulutuksinen maasturi. Tosin Dacia Duster diesel kuluttaisi vähempi.

En varmaan ole sellaista bensa-autoa kokeillut missä olisi pieni kulutus.
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 22.02.2021, 09:41
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 901
Perusasetus

Kokemuksia tai muita mielipiteitä Grand vitaran automaatista?
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 22.02.2021, 17:21
mareva90:n Avatar
mareva90 mareva90 ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 08.06.11
Sijainti: Huittinen
Viestit: 688
Perusasetus

Sutzuki täällä jo mainittiinkin, mites muut Japanialaiset?
Honda CR-V, Toyota RAV4 tai Mazda CX-5:nen, eivät liene nekään huonoja vaihtoehtoja. Matukkaa ei tosin vielä tolla hintaa saa. Bensakoneelliset taitaa olla kaikki "nelivetoja" joten kulutus on sen mukaista, ja näitä kaikkiahan saa myös automaattivaihteisena.
Ja onhan noita pienempiäki kuten Honda HR-V ja Mitsu ASX. Sitten on vielä Korealaiset.

Viimeksi muokannut mareva90 : 22.02.2021 17:38
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 22.02.2021, 18:13
akanojanahmed akanojanahmed ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.01.11
Sijainti: kouvola finland
Viestit: 69
Perusasetus

Haeppa Saksasta Lexus rx 300 ja muutat sen suomessa maakaasulle.Auto +haku+ vero+kaasu konversio noin 10 tuhatta euroo ja siitävaltio maksaa sulle2000 euroo takasin.On 3litranen v6.Kaasulla kulut/100km noin 10 euroa.
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 23.02.2021, 06:52
turakki turakki ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 28.11.03
Sijainti: Hämeenkyrö, Finland.
Viestit: 901
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja mareva90 Näytä viesti
Sutzuki täällä jo mainittiinkin, mites muut Japanialaiset?
Honda CR-V, Toyota RAV4 tai Mazda CX-5:nen, eivät liene nekään huonoja vaihtoehtoja. Matukkaa ei tosin vielä tolla hintaa saa. Bensakoneelliset taitaa olla kaikki "nelivetoja" joten kulutus on sen mukaista, ja näitä kaikkiahan saa myös automaattivaihteisena.
Ja onhan noita pienempiäki kuten Honda HR-V ja Mitsu ASX. Sitten on vielä Korealaiset.
Nämäkin on harkinnassa pyörinyt. RAV nelosta olenkin ajanut yhdellä kalareissulla. Oli kiva peli ja pääsi silläkin lammen rantaan. Automaatilla riittävän hidaskin. Nuo apupyörävetoiset muuten arveluttavat, jos pitempään joutuu sotkemaan lumessa. Siksi hakusessa on ensisijaisesti oikealla jakiksella oleva peli, ellei varmaa tietoa ole muusta riittävän kestävästä vaihtoehdosta.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Navara hankkimassa Temeap Tekniikka & Jutustelu 2 30.04.2020 10:29
Pajerota hankkimassa... Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 10 22.09.2009 00:59
Perämoottoria hankkimassa. Rekisteröimätön Chit-Chat 9 23.08.2009 20:10
Koppimopoo hankkimassa Nerd-O Tekniikka & Jutustelu 28 19.03.2004 15:06
Hankkimassa C3:sta svahnm Vuosimallit 1968-1982 10 09.03.2004 16:12


Sivu luotu: 03:36 (GMT +2).