Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.02.2021, 11:47
paavo72 paavo72 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.03.06
Sijainti: Kaarina, .
Viestit: 33
Perusasetus

Camper haaveilua


Pitkään jo miettinyt otsikon mukaista kulkinetta. Alustana Sprinter, Vario tai fuso/Canter eli ihan lavamallista lähdettäisiin. Mersuissa hinta pomppaa aikas ylös ainakin 4x4 malleissa ja fusossa akseliväli pieni nelikko malleissa.

Mitenkä takavetomallilla pärjäisi ? Tarkoitus lähinnä lapin hiekkatie tasoisilla reiteillä ja euroopassa retkeillä. Kevyt/kuorma-auto alusta kannattavin kenties, hieman vapaampien rengassäädösten johdosta vai onko enää sellaisia säädöksiä.

Asuinosa saisi pääosin palvella 2henkilöä joskus 4henkeä. Kopan koko N.5.0x2.5 metriä sisäkorkeus 2.0-2.2 metriä.

Avoin kaikelle keskustelulle, ettei tule pahoja epäonnistumisia kun kaupoille lähtee.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.02.2021, 11:59
Rölli Rölli ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 20.11.04
Sijainti: Pöytyä
Viestit: 1.837
Perusasetus

Mistään mitään tiedä mut itse lähtisin siitä et selvittelisin pakun ja kuorma-auton eroja ton euroopan matkailun osalta. Onko pakulla kuinka paljon helpompaa/halvempaa reissata. Jos koppa 2,5 metriä onko jo hankalan leveä pienemmille teille? Kuorkilla tulee tietty nopeusrajoitus vastaan jos tällä on mitään merkitystä, pitkillä siirtymillä saattaa ehkä ollakkin.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.02.2021, 12:11
HJ60_Jussi HJ60_Jussi ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 05.01.06
Sijainti: Haukipudas
Viestit: 786
Perusasetus

Jossain on sitten päästörajoja jolloin euro2 koneella ei sitten ajellakkaan sinne
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.02.2021, 12:37
paavo72 paavo72 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.03.06
Sijainti: Kaarina, .
Viestit: 33
Perusasetus

Nopea google ja taitaa kaikki 2003 ja uudemmat olla jo euro 3 luokkaa. Seuraava murhe tulee jos poistuu euroopasta, niin vähärikkinen diesel fusossa ennen 2007 olevat moottorit toimivat vaikka paistorasvalla ja uudemmat ei.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.02.2021, 16:11
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: 016
Viestit: 1.669
Perusasetus

Itellä on peltikuorinen -09 M1 matkailuauto sprintteri työnalla.
Takavedolla ajattelin ite pärjätä kun tosiaan nelivetojen hinnat on aivan älytöntä ja toisaalta kävin exällä käsivarressa kalkkoaivin tien ajamassa läpi enkä missään tilanteessa nelivetoa tarvinnut.
Eikä tosiaan ole tarkoituskaan lähteä pehmeille teille kokeileen.
Renkaiksi laitan jotkin perus kesärengasta karkeammat mutta koitan välttää allterrain/mudterrain renkaita.

Kuorma-auton rengassääntö on sama kuin muissakin, eli sen puoleen parempaa rakentelua ei ole tiedossa N2 autoissa. Toki jatko-ohjaamon saa rakentaa vähemmillä vaatimuksilla kuin matkailuauton, ja ylläpitokulut on pienet.
Matkailuauto taas ei tarvi väliseinää vs. kuorma-auton hyväksynnän vaativa seinä on pakollinen. (erillinen tavaratila siis)

Ite en ole Norjaa kauempana käyny eivätkä lofoottien reissulla olleet kiinnostuneita auton pituudesta, korkeudesta niinkin kun lautat on välillä melko ahtaita.
Sillä reissulla lautat täytettiin satamaan saapumisjärjestyksessä kun lauttaan oli ensin ajettu etukäteen varatut autopaikat. Jos oma saapumisesi oli jonon hännillä etkä mahtunut lautalle niin ei muuta kuin odota seuraavaa.

EDIT: niin ja kuorma-autossa kantavuudesta 50% on varattava tavaratilalle.

Viimeksi muokannut Mika_T : 10.02.2021 16:29
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.02.2021, 17:53
Lerssinen:n Avatar
Lerssinen Lerssinen ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 21.03.11
Sijainti: Oulainen
Viestit: 1.777
Perusasetus

Niin jos kevytkuorkkiin missä on rajoitin laittaa isommat renkaat ne merkitään otteeseen ja niillä pitää säädättää rajoitin, ei se kait ongelma ole mutta huomioitava asia kuitenkin..
Osta avolava-alusta ja tee mukaan kiskottava asuntokoppi joka on "kuormaa". Tien päällä tai jossain pohjoisessa se ei kiinnosta ketään vaikka asuisit siinä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.02.2021, 22:43
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 10.493
Perusasetus

Tollanen Fuso on kyllä mun mielestä yks tönköimpiä vehkeitä jousitukseltaan. Ei siis oikein mikään jousta muu kuin kuskin selkänikamat.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.02.2021, 13:27
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Viestit: 8.692
Perusasetus

Eikös euroopassa ole korkeammat maksut jos on kuormuriksi rekisteröity peli? Lueskellut tuolla miten pitää olla jotain hemmetin lukulaitetta mukana jonka saa jostain epämääräisestä paikasta ja tietenkin maa kohtaiset säädöt.

https://www.nettiauto.com/mercedes-b...inter/11779010
Jos jostain tuollaisesta sprinteristä lähtee rakenteleen niin melkoinen peränylitys tulee 5m asuinosalla.

Toisaalta jos tuollainen sprinter kelpaa niin miksei samantien tekisi tälläisestä sitä matkakampetta?
https://www.nettiauto.com/ford/f350/11837517

Näköjään Transhittiä sais kanssa tuollaisena pelinä.
https://www.nettiauto.com/ford/transit/11876682

Onhan ne myös näistä umpikopeista tehnyt retkeilymalleja. Juutuubessa on useampi video kun jengi väkertää noista matkakamppeita.
https://www.nettiauto.com/ford/transit/11822759
__________________
Hyundai Santa Fe 2.2 CRDI 4WD -06
Mitsubishi Pajero 2.3TD -85
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.02.2021, 12:57
Kaato:n Avatar
Kaato Kaato ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.11.17
Sijainti: Finland
Viestit: 88
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja paavo72 Näytä viesti
Pitkään jo miettinyt otsikon mukaista kulkinetta. Alustana Sprinter, Vario tai fuso/Canter eli ihan lavamallista lähdettäisiin. Mersuissa hinta pomppaa aikas ylös ainakin 4x4 malleissa ja fusossa akseliväli pieni nelikko malleissa.

Mitenkä takavetomallilla pärjäisi ? Tarkoitus lähinnä lapin hiekkatie tasoisilla reiteillä ja euroopassa retkeillä. Kevyt/kuorma-auto alusta kannattavin kenties, hieman vapaampien rengassäädösten johdosta vai onko enää sellaisia säädöksiä.

Asuinosa saisi pääosin palvella 2henkilöä joskus 4henkeä. Kopan koko N.5.0x2.5 metriä sisäkorkeus 2.0-2.2 metriä.

Avoin kaikelle keskustelulle, ettei tule pahoja epäonnistumisia kun kaupoille lähtee.
Olen ainakin puolitosissani suunnitellut jotain saman suuntaista, tosin tuo koppa tulisi lavalle vaan kyytiin, ei kiinteäksi osaksi ajoneuvoa.

Ja alustakin olisi joku tämän tyyppinen:

__________________
SISU SA-150 4X4
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.02.2021, 14:53
Arska:n Avatar
Arska Arska ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 09.07.04
Sijainti: Valtimo, Finland.
Viestit: 1.682
Perusasetus

Tuosta aihio: https://huutokaupat.com/2499597/merc...laitosvarustus
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 13.02.2021, 15:46
james_III:n Avatar
james_III james_III ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 11.11.03
Sijainti: Finland.
Viestit: 979
Perusasetus

Takaa paripyörilä vetävällä pääsee kyllä yllättävästikin, campperissa kun tuppaa olemaan sielläpäässä paljon painoa. Tyhjästä jos alkaa nyhjäseen, kannattaa tosiaan miettiä ajoneuvoluokka sopivaksi, kun on noita tiettyjä rajotteita ihan jo euroopassakin. Lisänä miettisin ulkomittoja sillain että sujahtaa mukavasti lautoille pikkumaksuilla.

Tiedä onko topicin alottajalla kokemusta esim matkailuautosta, jos näin ei ole, maksaisin vähän oppirahoja ja pariksi viikoksi reissuun semmosella. Toki tämä vähän on siltikin lyhyt aika, mutta tulisi selväksi mitkä on ne jutut mitä itse arvostaa ja mitä ei tarvii reissussa ollenkaan. Meillä kaikilla kun on ne omat jutut, esim saunaa en itte viittis perässä vetää

Kannattaa myös mietiskellä monenko vuodenajan käyttöön auto tulisi ja mikä on omavaraisuus aste.
__________________
Offi videoita: klik
It's not broken, it's 2A
TurataanHuttua: klik
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 15.02.2021, 12:24
paavo72 paavo72 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 29.03.06
Sijainti: Kaarina, .
Viestit: 33
Perusasetus

Korkeuden puolesta ei onnistu kuin tavallinen paku 2.4 m rajan takia. Pituus näyttäisi olevan sama 5.5 m. Eli kevyt kuorma-autolla täytyy mennä. Irrotettava jalkojen varassa oleva asunto osa olikin ensimmäinen ajatus, mutten siitä kehdannut ääneen huudella.
Tärkeintä olisi parisänky ja toinen tarpeen mukaan käyttöön otettava nukkumapaikka, jos ja kun retkiä tehdään myös kaveri porukalla, niin ensimmäisenä aamulla kun silmät avaa ei partanaama samalla tyynyllä ole paras päivänavaus.
Suihkutila tarvitaan ja keittiö mahdollisuus, tarkoitus olla reissussa ensi alkuun max. viikko ja mukana kulkee vaellus, metsästys, kalastus tai mtb-kamat riippuen mikä on retken tarkoitus. Asuin modulin kokoa voi vielä rukata mitat tuli valmiiden jakeluautojen noin kaapin mitoista.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Camper lavalle. engcoy Tekniikka & Jutustelu 49 11.06.2017 15:52
Myyty Dethleffs camper TQM 540 -01 sumpe O/M/V Muut 1 25.12.2013 09:30
Myyty Camper-aihio Mercedes Benz 410 4x4 vm -95 liisi O/M/V Ajoneuvot 0 10.11.2013 20:47
Valmis offroad camper panzer Linkit 0 28.02.2011 13:20
Camper kulman säätö? hamaBJ40 Tekniikka & Jutustelu 4 16.04.2009 22:07


Sivu luotu: 02:14 (GMT +2).