Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.08.2020, 19:43
OFFsale OFFsale ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 08.08.20
Sijainti: Espoo
Viestit: 3
Perusasetus

Cherokee KJ korotus/rengastus


Tuoreena KJ:n omistajana ajatuksissa vähän muuttaa rengastusta. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ennen isompien pallojen hankkimista alustaa kannattaisi korottaa. Vaihtoehtoja lienee tasan yksi eli jousilla korottaminen. Pikagoogletus löytää esim. H&R:n jousisarjan jossa korotusta +40mm.

Kuulin, että näitä kolmannen sukupolven Cherokeita dropattiin melko pian lanseeraamisen jälkeen eli 12.4.2002 jälkeen valmistetut olisivat 3/4" matalampia kuin ensimmäiset. Omani on otettu käyttöön vuoden 2001 lopussa eli kaiketikin sitten tuota edeltäviä. Onko kenelläkään tietoa, millä muutoksella tuo droppi on tehty, eli onko tuo jousikorotus mahdollisesti oman autoni kohdalla todellisuudessa vähemmän kuin 40mm? Tietysti vanhuuttaan ovat painuneet alas jo muutenkin.

Rengaskoko, jota ajattelin, olisi 245/75R16 jossa juuri se maksimi 5% lisää alkuperäiseen 235/70R16 kokoon. Maailmalla jotkut ovat raportoineet, että mahtuisivat liikkumaan suuremmin raapimatta ilman korotustakin, mutta eroja on (liekö syy sitten tuo droppi?).

Jos päädyn jousia vaihtelemaan niin samalla lienee syytä vaihtaa vaivannäön säästämiseksi iskunvaimentimet. Olisiko suosituksia näihin?

Rengaskoon kasvattamisen myötä tietysti meno vähän laiskistuu. Olisiko syytä harkita myös välitysten muuttamista ennen renkaiden vaihtoa?

Varsinaiseen offroad-ajeluun ei ole tarkoitus ryhtyä - auto hommattu metsällä käyntiä varten.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 28.08.2020, 07:45
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.356
Perusasetus

Eipä tuota ylipäätään voi etupään risukeulan takia paljon enempää kuin 40mm enempää korottaakaan, jos meinaa että auto vielä toimii siedettävästi ja saa kulmat kohdalleen. Säädettäviä yläkolmioita toki saa että camber on kohdallaan, samoin etuperän drop kittiä jolloin vetareiden kulmat on kohdallaan. Näiltä välttyy jos pitää auton tuossa max. 40mm korotuksen hujakoilla.

Mitä 5% maksimia tarkoitat rengaskoossa? M1- ja N1- luokissa renkaan halkaisijaa saa kasvattaa 51mm tai 10%, ja M1G- sekä N1G- luokissa 77mm tai 10%, näistä suuremman arvon ollessa määräävä - esim. KJ:ssä siis 77mm.
Leveys saa kasvaa em. ajoneuvoluokissa korkeintaan 102mm alkuperäisestä.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 29.08.2020, 11:22
OFFsale OFFsale ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 08.08.20
Sijainti: Espoo
Viestit: 3
Perusasetus

Kiitos vastauksesta! Jostakin menneisyydestä oli jäänyt muistikuva vierintäkehän max 5% muutoksesta, mutta hyvä näin päin!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 30.08.2020, 08:27
veikkaaja veikkaaja ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.05.10
Sijainti: Perniö
Viestit: 186
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OFFsale Näytä viesti
Rengaskoon kasvattamisen myötä tietysti meno vähän laiskistuu. Olisiko syytä harkita myös välitysten muuttamista ennen renkaiden vaihtoa?

Varsinaiseen offroad-ajeluun ei ole tarkoitus ryhtyä - auto hommattu metsällä käyntiä varten.
Jaksaa tuo 2,8crd ainakin ihan yhtälailla 31" renkailla, mitä vakioilla.
Ja menee ihan tarpeeksi hiljaa vielä maastossa.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 30.08.2020, 17:25
harriL200 harriL200 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.05.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 57
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OFFsale Näytä viesti
Tuoreena KJ:n omistajana ajatuksissa vähän muuttaa rengastusta. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että ennen isompien pallojen hankkimista alustaa kannattaisi korottaa. Vaihtoehtoja lienee tasan yksi eli jousilla korottaminen. Pikagoogletus löytää esim. H&R:n jousisarjan jossa korotusta +40mm.

Kuulin, että näitä kolmannen sukupolven Cherokeita dropattiin melko pian lanseeraamisen jälkeen eli 12.4.2002 jälkeen valmistetut olisivat 3/4" matalampia kuin ensimmäiset. Omani on otettu käyttöön vuoden 2001 lopussa eli kaiketikin sitten tuota edeltäviä. Onko kenelläkään tietoa, millä muutoksella tuo droppi on tehty, eli onko tuo jousikorotus mahdollisesti oman autoni kohdalla todellisuudessa vähemmän kuin 40mm? Tietysti vanhuuttaan ovat painuneet alas jo muutenkin.

Rengaskoko, jota ajattelin, olisi 245/75R16 jossa juuri se maksimi 5% lisää alkuperäiseen 235/70R16 kokoon. Maailmalla jotkut ovat raportoineet, että mahtuisivat liikkumaan suuremmin raapimatta ilman korotustakin, mutta eroja on (liekö syy sitten tuo droppi?).

Jos päädyn jousia vaihtelemaan niin samalla lienee syytä vaihtaa vaivannäön säästämiseksi iskunvaimentimet. Olisiko suosituksia näihin?

Rengaskoon kasvattamisen myötä tietysti meno vähän laiskistuu. Olisiko syytä harkita myös välitysten muuttamista ennen renkaiden vaihtoa?

Varsinaiseen offroad-ajeluun ei ole tarkoitus ryhtyä - auto hommattu metsällä käyntiä varten.
Eikös noissa KJ:ssa ole jokin etulokasuojan hitsisauma joka pitää vasaroida matalaksi jos pistää paljon isompia gummeja alle?

Onnittelut kanssa mainion jahtiauton valinnasta, onko kulkine oikealla moottorilla varustettu (3,7l) vai diiseli?
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 31.08.2020, 17:28
OFFsale OFFsale ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 08.08.20
Sijainti: Espoo
Viestit: 3
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja harriL200 Näytä viesti
Eikös noissa KJ:ssa ole jokin etulokasuojan hitsisauma joka pitää vasaroida matalaksi jos pistää paljon isompia gummeja alle?

Onnittelut kanssa mainion jahtiauton valinnasta, onko kulkine oikealla moottorilla varustettu (3,7l) vai diiseli?
Joo. Pinch weld pitänee pistää sileäksi. Saa nyt toistaiseksi odotella, kun on kaksi rengaskertaa loppuun ajettavana.

3.7L tietysti!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.09.2020, 17:36
veikkaaja veikkaaja ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 24.05.10
Sijainti: Perniö
Viestit: 186
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OFFsale Näytä viesti
Joo. Pinch weld pitänee pistää sileäksi. Saa nyt toistaiseksi odotella, kun on kaksi rengaskertaa loppuun ajettavana.

3.7L tietysti!
Mulla myös isommat renkaat otti kiinni sisälokarin etupuolelle, eli siihen jossa on myös sumuvalojen luukku. Jahka ne kulus loppuun, niin hain etrasta uutta muovia ja tein koko sisälokasuojan etuosan uusiksi.
Minulla ehkä on liian pienellä ET:llä vanteet, niin tuntuu hankaavan. Pinch weld on poistettu ja sisälokari takaosasta silotettu, ottaa joskus silti kiinni sinnekkin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.09.2020, 17:23
harriL200 harriL200 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 02.05.06
Sijainti: Finland.
Viestit: 57
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OFFsale Näytä viesti
Joo. Pinch weld pitänee pistää sileäksi. Saa nyt toistaiseksi odotella, kun on kaksi rengaskertaa loppuun ajettavana.

3.7L tietysti!
Tuli muuten ihan hippu uteliaisuutta mieleen.. Onks sun Jahtijeeppi tumman viininpunainen (SYP-905) ?
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
jeep, korotus, rengaskoko


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Jeep grand cherokee korotus jouset mopar59 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 14.08.2017 20:21
Honda CR-V korotus ja rengastus 0Jesse0 Tekniikka & Jutustelu 16 17.04.2016 20:53
Ostetaan Jeep Grand Cherokee WJ korotus driimis O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 03.12.2013 19:00
Jeep Grand cherokee -97 korotus NBRT Tekniikka & Jutustelu 10 15.05.2008 17:13
M: Cherokee 4.0l, 31", 3" korotus, vinssi.. myyty töpyoffroad O/M/V Ajoneuvot 5 07.05.2008 08:28


Sivu luotu: 04:34 (GMT +2).