Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.08.2019, 17:32
sirrom sirrom ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 20.05.14
Sijainti: uusimaa
Viestit: 268
Perusasetus

Mikä rasva pallloniveliin ja raidetangon päihin


Mitä rasvaa suosittelette palloniveliin ja raidetangon päihin.
Nyt on vaihdettu kaikki pallonivelet ja raidetangonpäät sellaisiin missä on rasvanippa ja nyt kiinnostaa mitä olette niihin käyttäneet
Teboilin rasva on se mitä on kylästä ostettavissa mutta toki mobilin tuotteennakin kiinnostaa.
Kyseinen auto an vanha risukeula hiluxi

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.08.2019, 17:57
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.039
Perusasetus

Eipä taida todellisuudessa olla niinkään väliä mitä vassua siellä on, vaan sillä että sitä ON. Eivät kuumene tahi ole suunnattoman paineen alla, niin tärkeintä että siellä on jotain liukastetta. Ja ennennen kaikkea että sitä on riittävästi jotta siellä ei ole vedelle tilaa pesiytyä tekemään kurjuuksiaan.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.08.2019, 18:31
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Niinkuin edellinenkin.
Ei oo kummonen homma pumppailla sillon tällön.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.08.2019, 19:06
Topi1982 Topi1982 ei ole kirjautuneena
Banned
 
Rekisteröitynyt: 25.01.06
Viestit: 3.077
Perusasetus

Uudenaikaiset tosi luirut rasvat tulevat helpoimmasta tiehyestä ulos eivätkä tunge vesiä yms aineita pois. Ihan tavalliset halvat tökötit taasen tunkevat ei toivotut mössöt ulos. Niitä mie oon käyttäny ja hyviksi todennut ns. offiautoissani.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.08.2019, 19:12
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Onhan rasvoissa toki eroja, mutta kun puhutaan pallonivelistä tai raidetangonpäistä kevyehkössä kalustossa niin ei siellä mitään katastrofia tapahdu jollain peruskökkövaseliinillakaan - eli kuten yllä jo mainittu niin pääasia että on rasvaa.

Itse olen käyttänyt joko Mobilin XHP-222 (sinistä jossain määrin vedenestävää) tai sitten punaisia hyvin tarttuvia, tyyppiä en muista ulkoa. Vakionopeusnivelissä on syytä käyttää siihen tarkoitettua rasvaa, ei ihan mitä tahansa mönjää.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 01.08.2019 19:20
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.08.2019, 19:24
wikke:n Avatar
wikke wikke ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.04.07
Sijainti: Kupolin alla.
Viestit: 4.039
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Jyty Näytä viesti
Uudenaikaiset tosi luirut rasvat tulevat helpoimmasta tiehyestä ulos
Juu nuo "superhyperlithiumgraphiteredbullenergy" kamat ovat oikeasti aika juoksevaa/notkeaa tavaraa ihan vain perinteiseen vaseliiniin verrattuna.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.08.2019, 20:20
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.324
Perusasetus

Mustaa kunnon grafiittivaseliinia niveliin.

Mutta sitä ei sitten pidä laittaa nopeasti pyöriviin kuula tahi rullalaakereihin, esim pyöränlaakerit, tulee laakerivaurio.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 02.08.2019, 23:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Mulla on 3 eri vaseliinia rasvaprässeissä


Vähiten käytetty on jotain (suola?-)vedenkestävää ns. potkuriakselirasvaa, jota käytän lähinnä veneissä...

Toinen on suuriin nopeuksiin tarkoitettu vaseliini, väriltään vaalean ruskea/tumman keltainen, tyyppiä tai merkkiä en muista (irtovaseliinina pienessä prässissä, ollut jo vuosia...ja aina väärässä paikassa, kun tarvetta olisi....)


Ja ylivoimaisesti eniten käytetty on TB:n musta "moly-" vaseliini, nlgi 2 paksuinen rasva.

Tätä olen käyttänyt, vastoin ohjeita?, myös pyöränlaakereissa, vetonivelissä (-vakionopeus) ja kardaanin ristikoissa.

Hyvin on kestänyt, ainut paikka missä on "rehellisesti" pettänyt, on rälläkän kulmavaihde. (rälläkkä oli sorvissa terän paikalla, kun hiomalaikalla ajelin BJ:n ja HJ:n jakolaatikon rattaiden pintakarkaistuja pintoja pois, kun välitin jakolaatikoita, sorvin pakka pyörimään ns. takaperin n.300 rpm, ja automaattisyöröllä...)

Rälläkän kulmavaihde kävi melko kuumana, kuitenkin alle 100 astetta, sylki ei kiehunut pinnalla, vaikka hioin pari minuuttia kerralla, ja välissä 5 sekunnin tauko....
Tuo TB:n musta moly- vaseliini hajosi? öljyksi, joka vuosi hiljalleen pois, ja sitten semmoiseksi paksuksi vaseliiniksi, joka takertui suojaiseen paikkaan...

-> pitänee ostaa seuraavaksi vaikka tuota noille "nopeille" laakereille: Teboil Multipurpose EP NLGi2


Ja kuten jo yllä moneen kertaan kirjoitettiin, "PÄÄ asia-" on se, että vaseliinia on, ja jos suinkin mahdollista, niin lisätään silloin tällöin sen verran, että "vanha" vaseliini tursuu hivenen ulos.

Siis esim. ohjaus nivelistä ja kardaanin ristikoista, vaseliini työntää epäpuhtauksia ja vettä pois tieltään, ja kun voitelee tiivistekumin ja metallin välin, niin se hylkii vettä.

Ainut nippa, mihin vaseliiniä EI kannata lisätä muutamia painalluksia pari kertaa vuodessa, on kardaanin liuku: JOS sinne painetaan vaseliiniä liikaa, niin topiikin aloittajankin hiluxin takakardaanista pullahtaa peltinen laippa pois liuvusta ristikon vierestä, ja sinne pääsee kertymään kaikkea likaa, ja liuku on väljä yllättävän äkkiä.

Ja vakionopeus- vetonivelissä, ja yleensäkkin nopeissa kohteissa, kuten pyöränlaakereissa, koko tilaa ei saa täyttää kokonaan; vaan jätetään jonkin verran vajaaksi, esim. 1/3 osa.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään Lithium Complex rasva 400gr 12kpl 70e sms1878 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 2 24.11.2015 18:49
vaseliini/rasva f250 Tekniikka & Jutustelu 6 18.12.2014 23:00
Pajero gen2. ristikon rasvaus / rasva Tapero Tekniikka & Jutustelu 1 05.10.2012 12:40
Öljy/Rasva/huolto- monttu? Lehis Chit-Chat 11 18.10.2009 20:47
GEW,NEW jne... vinssit, mikä lie rasva tilanne? HZJ73 Tekniikka & Jutustelu 2 03.12.2007 19:06


Sivu luotu: 07:45 (GMT +2).