![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Mikä rasva pallloniveliin ja raidetangon päihinMitä rasvaa suosittelette palloniveliin ja raidetangon päihin. Nyt on vaihdettu kaikki pallonivelet ja raidetangonpäät sellaisiin missä on rasvanippa ja nyt kiinnostaa mitä olette niihin käyttäneet Teboilin rasva on se mitä on kylästä ostettavissa mutta toki mobilin tuotteennakin kiinnostaa. Kyseinen auto an vanha risukeula hiluxi
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Eipä taida todellisuudessa olla niinkään väliä mitä vassua siellä on, vaan sillä että sitä ON. Eivät kuumene tahi ole suunnattoman paineen alla, niin tärkeintä että siellä on jotain liukastetta. Ja ennennen kaikkea että sitä on riittävästi jotta siellä ei ole vedelle tilaa pesiytyä tekemään kurjuuksiaan.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Niinkuin edellinenkin.
Ei oo kummonen homma pumppailla sillon tällön. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Uudenaikaiset tosi luirut rasvat tulevat helpoimmasta tiehyestä ulos eivätkä tunge vesiä yms aineita pois. Ihan tavalliset halvat tökötit taasen tunkevat ei toivotut mössöt ulos. Niitä mie oon käyttäny ja hyviksi todennut ns. offiautoissani.
|
#5
|
||||
|
||||
![]()
Onhan rasvoissa toki eroja, mutta kun puhutaan pallonivelistä tai raidetangonpäistä kevyehkössä kalustossa niin ei siellä mitään katastrofia tapahdu jollain peruskökkövaseliinillakaan - eli kuten yllä jo mainittu niin pääasia että on rasvaa.
Itse olen käyttänyt joko Mobilin XHP-222 (sinistä jossain määrin vedenestävää) tai sitten punaisia hyvin tarttuvia, tyyppiä en muista ulkoa. Vakionopeusnivelissä on syytä käyttää siihen tarkoitettua rasvaa, ei ihan mitä tahansa mönjää.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna. Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla. Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008. Viimeksi muokannut Timo_L : 01.08.2019 19:20 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Juu nuo "superhyperlithiumgraphiteredbullenergy" kamat ovat oikeasti aika juoksevaa/notkeaa tavaraa ihan vain perinteiseen vaseliiniin verrattuna.
__________________
On epäoptimaalista yrittää elää optimaalisesti epäoptimaalisessa maailmassa. |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Mustaa kunnon grafiittivaseliinia niveliin.
Mutta sitä ei sitten pidä laittaa nopeasti pyöriviin kuula tahi rullalaakereihin, esim pyöränlaakerit, tulee laakerivaurio.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#8
|
|||
|
|||
![]() Mulla on 3 eri vaseliinia rasvaprässeissä
Vähiten käytetty on jotain (suola?-)vedenkestävää ns. potkuriakselirasvaa, jota käytän lähinnä veneissä...
Toinen on suuriin nopeuksiin tarkoitettu vaseliini, väriltään vaalean ruskea/tumman keltainen, tyyppiä tai merkkiä en muista (irtovaseliinina pienessä prässissä, ollut jo vuosia...ja aina väärässä paikassa, kun tarvetta olisi....) Ja ylivoimaisesti eniten käytetty on TB:n musta "moly-" vaseliini, nlgi 2 paksuinen rasva. Tätä olen käyttänyt, vastoin ohjeita?, myös pyöränlaakereissa, vetonivelissä (-vakionopeus) ja kardaanin ristikoissa. Hyvin on kestänyt, ainut paikka missä on "rehellisesti" pettänyt, on rälläkän kulmavaihde. (rälläkkä oli sorvissa terän paikalla, kun hiomalaikalla ajelin BJ:n ja HJ:n jakolaatikon rattaiden pintakarkaistuja pintoja pois, kun välitin jakolaatikoita, sorvin pakka pyörimään ns. takaperin n.300 rpm, ja automaattisyöröllä...) Rälläkän kulmavaihde kävi melko kuumana, kuitenkin alle 100 astetta, sylki ei kiehunut pinnalla, vaikka hioin pari minuuttia kerralla, ja välissä 5 sekunnin tauko.... Tuo TB:n musta moly- vaseliini hajosi? öljyksi, joka vuosi hiljalleen pois, ja sitten semmoiseksi paksuksi vaseliiniksi, joka takertui suojaiseen paikkaan... -> pitänee ostaa seuraavaksi vaikka tuota noille "nopeille" laakereille: Teboil Multipurpose EP NLGi2 Ja kuten jo yllä moneen kertaan kirjoitettiin, "PÄÄ asia-" on se, että vaseliinia on, ja jos suinkin mahdollista, niin lisätään silloin tällöin sen verran, että "vanha" vaseliini tursuu hivenen ulos. Siis esim. ohjaus nivelistä ja kardaanin ristikoista, vaseliini työntää epäpuhtauksia ja vettä pois tieltään, ja kun voitelee tiivistekumin ja metallin välin, niin se hylkii vettä. Ainut nippa, mihin vaseliiniä EI kannata lisätä muutamia painalluksia pari kertaa vuodessa, on kardaanin liuku: JOS sinne painetaan vaseliiniä liikaa, niin topiikin aloittajankin hiluxin takakardaanista pullahtaa peltinen laippa pois liuvusta ristikon vierestä, ja sinne pääsee kertymään kaikkea likaa, ja liuku on väljä yllättävän äkkiä. Ja vakionopeus- vetonivelissä, ja yleensäkkin nopeissa kohteissa, kuten pyöränlaakereissa, koko tilaa ei saa täyttää kokonaan; vaan jätetään jonkin verran vajaaksi, esim. 1/3 osa. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myydään Lithium Complex rasva 400gr 12kpl 70e | sms1878 | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 2 | 24.11.2015 18:49 |
vaseliini/rasva | f250 | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 18.12.2014 23:00 |
Pajero gen2. ristikon rasvaus / rasva | Tapero | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 05.10.2012 12:40 |
Öljy/Rasva/huolto- monttu? | Lehis | Chit-Chat | 11 | 18.10.2009 20:47 |
GEW,NEW jne... vinssit, mikä lie rasva tilanne? | HZJ73 | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 03.12.2007 19:06 |