Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 19.01.2019, 15:35
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus Pajero/L200 Suuttimien puhdistus

Terve. Kyselisin semmosta että onko kukaan kokeillut puhdistaa pajeron/L200 2.5td:n suuttimia puhistusaineella? Tyyliin puhistusaine purkkiin ja letut sinne ja kone käyntiin ja antaa käydä sillä puhdistusaineella. Mulla auto siis L200 2.5td vuosimallia -98 (suutinkärki vissiin jumissa)

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 19.01.2019, 19:54
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Suur-kangasalan kaupunki >=(
Viestit: 366
Perusasetus

Kannattaa kyllä samantien vaihtaa kärjet ja testata suuttimet. Iisalmen Diesel-osa, siellä maksaa ~200e ko operaatio noille suuttimille. Ei paljo kannata ite noiden kanssa turata.

Mutta Forten diesel conditioner on hyvää tavaraa jos sitä haluaa koittaa. Voit kaataa suoraan suodattimeen jos haluat tehokäsittelyn.

Viimeksi muokannut kenni_ : 19.01.2019 19:56
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 20.01.2019, 19:04
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus

Onko ne kärkien vaihto minkälainen homma tehdä ite? onko mitään mitä pitää ottaa huomioon ku purkaa suuttimen?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 20.01.2019, 19:32
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenrannan Ylämaa
Viestit: 3.459
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Toni.k Näytä viesti
Onko ne kärkien vaihto minkälainen homma tehdä ite? onko mitään mitä pitää ottaa huomioon ku purkaa suuttimen?
Ei niitä kannata itse purkaa, jos ei ole testipenkkiä käytössä millä avautumispaineen pystyy tarkistamaan. Se kun ei välttämättä kerrasta osu kohdalleen, sen mitä itse olen suuttimia tehny ni on se ollu semmosta kasaa-testaa-pura-kasaa-testaa touhua.

Mutta jos on mahollisuudet testaamiseen, ni huomioitavaa on puhtaus, huolellinen purkaminen ettei mitään riko tai hävitä, ja kasaaminen oikeassa järjestyksessä. Ja puhtaus.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96 ja GMC Suburban '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 20.01.2019 19:34
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.01.2019, 19:40
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus

OK. Kiitos vastauksesta
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 20.01.2019, 19:58
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus

Mitähän eroa on vai onko mitään eroa ku kattelin ebay:stä suuttimia niin sielä on suuttimia 1986-1998 ja 1998-2005 ??
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 20.01.2019, 20:39
cybress:n Avatar
cybress cybress ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 29.08.11
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.581
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Toni.k Näytä viesti
Mitähän eroa on vai onko mitään eroa ku kattelin ebay:stä suuttimia niin sielä on suuttimia 1986-1998 ja 1998-2005 ??
Suutinrunko voi olla erillainen uudemmassa ni silloin vanhemman suihkukäret ei passaa uudempaan ja toisinpäin.
__________________
LAMAAS OFFROAD RY

Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !!
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 20.01.2019, 20:49
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus

Ok
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 26.01.2019, 01:56
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus

Nyt tuli uudet suuttimet postilaatikkoon ja ne pitäs asentaa, elikkäs pitääkö kierteisiin laittaa jotain asennustahnaa? jos pitää niin käykö kuparitahna?
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 26.01.2019, 13:01
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus

Mikä muuten kiristys momentti?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 26.01.2019, 14:27
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: 016
Viestit: 1.450
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Toni.k Näytä viesti
kuparitahna?
Alumiinikanteen ei koskaan kuparitahnaa. Reagoivat keskenään ja epäjalompi metalli syöpyy. (tässä tilanteessa alumiini)
vaikka eipä tuollaista vahinkoa ole tainnut kenellekkään koskaan käydä.

Keraamista tahnaa voi laittaa hehkuihin ja suuttimien kierteisiin.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/6001...en-tahna-100-g

Maks 60nm löytyi googlella suuttimen momentiksi. vm-87 koneeseen.
Ja uudet pohjatiivisteet.

Viimeksi muokannut Mika_T : 26.01.2019 14:30
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 26.01.2019, 15:06
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus

Ok. Kiitos vastauksesta
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 27.01.2019, 18:31
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus

Nyt on uudet suuttimet paikoillaan ja käy vieläki päin persettä savuttaa ja nakuttaa ensimmäisen suuttimen (lähimpänä syyläriä) putkea ku avaa kone käynnissä niin tyhjänkäynti ei muutu muttako muita avaa niin muuttuu. Mikähän siinä oikeen voisi olla vikana??
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 27.01.2019, 18:55
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.044
Perusasetus

Painetta pyttyyn niin näkee mihin puhaltaa.
Nakuttaa? Laakeri vika?
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 27.01.2019, 19:10
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus

Jaa-a ku tietäs jos nakutusta ja savuamista ei ota huomioon niin kone käy tosi tasasesti tyhjänkäyntiä muttaku painaa kaasua niin kauhia nakutus kolina ja savutus. Entinen omistaja sano kun se kävi sen katsastamassa niin ei menny pakokaasutestistä läpi mutta toimi kumminki kunnolla ku ajo kotia ja kun seuraavana päivänä käynnisti auton niin se nakutti nuin

Viimeksi muokannut Toni.k : 27.01.2019 21:55
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 28.01.2019, 16:15
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Suur-kangasalan kaupunki >=(
Viestit: 366
Perusasetus

Laakerivikaa määkin veikkaan. Näistä on menny kiertokankien laakereita. Omastakin meni.
Tai sitten pumpussa vikaa?
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 28.01.2019, 16:20
kenni_ kenni_ ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 09.06.04
Sijainti: Suur-kangasalan kaupunki >=(
Viestit: 366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Toni.k Näytä viesti
Nyt tuli uudet suuttimet postilaatikkoon ja ne pitäs asentaa, elikkäs pitääkö kierteisiin laittaa jotain asennustahnaa? jos pitää niin käykö kuparitahna?
Kokonaan uudet vai kunnostetut? Mistä ostit?
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 28.01.2019, 17:46
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: 016
Viestit: 1.450
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Toni.k Näytä viesti
Nyt on uudet suuttimet paikoillaan ja käy vieläki päin persettä savuttaa ja nakuttaa ensimmäisen suuttimen (lähimpänä syyläriä) putkea ku avaa kone käynnissä niin tyhjänkäynti ei muutu muttako muita avaa niin muuttuu. Mikähän siinä oikeen voisi olla vikana??
Öljykorkin raottaminen tyhjäkäynnillä antaa paljon suuntia. Jos puhaltaa hullunlailla tai tupsuttaa yhden pytyn tahtiin reippaasti niin männänrenkaat poikki tai mäntä halki.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 28.01.2019, 20:57
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Öljykorkin raottaminen tyhjäkäynnillä antaa paljon suuntia. Jos puhaltaa hullunlailla tai tupsuttaa yhden pytyn tahtiin reippaasti niin männänrenkaat poikki tai mäntä halki.
Ei tupsuta eikä puhalla ku avaa öljykorkkia. ebaysta tilasin tuli englannista ihan uudet suuttimet. Vaihdoin öljytki niin ei ollu ainakaan mitään metallihiukkasia seassa
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 28.01.2019, 22:06
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 4.440
Perusasetus Onhan vielä jakajapumpulla? ja 1-vaiheisella suihkutuksella?

Omat kokemukset Mitsuista on vm. 81 2,3 td; toki monista muistakin on kokemuksia, mutta nyt peilaan tuohon Galanttiin:

Ota jokaisesta pytystä hehkutulppa vuoron perään irti, ja mittaa puristuspaine.
Jos et saa puristuspainemittaria tms. ja sinulta löytyy paksu tankkaus kumikäsine (kemikaali hanska tms, siis väh. milliä paksua kumia) niin voitele farkkukangasta tms vaseliinillä, ja laita tiivisteeksi tuon paksun kumisormen/-peukalon ja kannen väliin: ja kaveri starttaa sekunnin.
Jos hehkut on esim. noin 11mm kierteellä, niin peukaloon kohdistuu noin 10-20kg voima, että puristuspaineet pääsee karkuun....

Ja jos joku pytty on on vähäsen venttiili- taikka männänrengasvikainen, niin tyhjäkäynnillä; varsinkin starttaus kierroksilla, tuo peukaloon kohdistuva paine on paljon pienempi... Jos tuolla testillä ei saa eroja, niin menee vaikeaksi

Onko tuossa vielä ns. tappisuihku? /siis noin 10mm kärjestä näkyy millin verran alta? millin halkaisijaltaan olevaa kartiota?

Miten väänsit suihku kanteen kiinni? (siis onhan semmoisella n. 30mm kierteellä, että koko suihku pyöritetään kanteen)

2,3 td:ssä oli erittäin herkkä, miten väänsi kiinni?
Minä väänsin momenttiavaimella, jossa oli 100mm jatkovarsi ja nivel ennen tuota pitkää hylsää; ja siitä huolimatta jäi jumimaan/ei sattunut oikein.

Kun kone käy lämpimänä tyhjäkäyntiä, niin purista 1. suihkuputkea peukalon ja etusormen väliin! ja käy jokainen suihku/pytty samalla tavaa läpi, mielellään pariin kolmeen kertaan.....
Jos kaikki kunnossa, niin putket ei "elä/syki/hakkaa/". (kokemus auttaa, käy puristelemassa muistakin jakajapumpullisista autoista)

Jos joku suihkuputki sykkii tms. niin siinä suihkussa/asemoinnissa vikaa (voi olla myös pumpun takaiskuventtiilissä)
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 28.01.2019, 22:35
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus

Nyt tuli niin paljon tekstiä että tipuin kärryiltä se on -98 vuosimallin 2.5 td l200. Se on ku avaa lähimpänä syyläriä olevan sylinterin suutinputkea kun kone käy niin tyhjänkäynti ei muutu mikskään muttaku tekee saman muille niin aina tipahtaa kierrokset
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 28.01.2019, 23:11
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 4.440
Perusasetus Yritys 2.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Toni.k Näytä viesti
Nyt tuli niin paljon tekstiä että tipuin kärryiltä se on -98 vuosimallin 2.5 td l200. Se on ku avaa lähimpänä syyläriä olevan sylinterin suutinputkea kun kone käy niin tyhjänkäynti ei muutu mikskään muttaku tekee saman muille niin aina tipahtaa kierrokset
Ainakin suurin osa tuota ongelmaa on tuossa 1. sylinterissä. ((jos pitää hirveää meteliä, niin olisko mah. jopa mäntä rikki))

Fakta: Tuo Moottori ei ole minulle tuttu; siis seuraavat oletukset/ohjeistukset perustuu enemmän taikka vähemmän arvaukseen:

Ensiksi tutkisin, että onko vika mekaanisella vai dsl- puolella.
a) jos puristukset huonot, niin voi käydä isoilla kierroksilla, mutta ei välttämättä polta kunnolla. (siis puristukset huonot, syy joko venttiilit taikka mäntä/männän renkaat)

b) jos suihku pahasti jumissa, takaiskuventtiili pumpussa vuotaa tms. niin voi olla ettei käy tyhjäkäyntiä ollenkaan ko. sylinterillä, SIIS 1. pytyllä.

tuo a) kohta tutkitaan ensiksi, että onko puristuspaineita. suurimmassa osassa dieseleitä startatessa yli 10 kg/cm2 joka jaksaa tuoda niin suuren kuumuuden että dsl palaa, jos sumu osapuillenkaan on ok...

tuo b) kohtaa voi tutkia suihkuputkien "elämisestä": siis suihkuputken paine vaihtelee paljon. (pumppu työntää dieseliä putkeen niin paljon, että tappisuihku aukeaa, silloin paine esim. 200 kg/cm2, ja kun on saanut työnnettyä gramman murto-osan (pumpun takaiskuventtiilin läpi) niin tämä työtahti on ohi.

-> jos jompi kumpi, siis joko suihku, taikka takaiskuventtiili vuotaa, niin tuo "paksua rautaa oleva suihkun putki" venyy niin paljon että se tuntuu "sykkivän" peukalon ja etusormen puristuksessa.(toki voi olla että takaisku pitää, mutta suihku ei aukea normaalisti, siis paine voi olla alhaisimmillaankin suuri.
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 29.01.2019, 20:28
Toni.k Toni.k ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 12.12.05
Sijainti: Kokkola
Viestit: 46
Perusasetus

Kiitoksia vastauksesta pitää viikonloppuna tutkia
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 29.01.2019, 21:32
H&K:n Avatar
H&K H&K ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 20.10.05
Sijainti: kuusisto, Finland
Viestit: 2.377
Perusasetus

No ekana tuleeko sen ekan pytyn suutinputken löysäämisen myötä polttoainetta pihalle putken tai kierteiden välistä? Jos ei tule, tai tulee huomattavasti pienemmällä paineella kuin muista niin vika polttoainepuolella ennen suutinta. Jos tulee samalla tavalla kuin muissa niin sitten noiden muiden kirjoittamien aiempien viestien vinkkien perään.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään L200/Pajero osia Marko O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 26.08.2015 06:36
pajero --> L200 ikidrifter Tekniikka & Jutustelu 2 18.07.2015 10:10
Myyty L200 / Pajero karjapuskuri Teitto O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 01.07.2015 20:52
L200 ja ex pajero jeje Maasturiprojektit 7 30.12.2014 22:16


Sivu luotu: 06:13 (GMT +2).