Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 10.08.2017, 13:58
OverTheHills OverTheHills ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 07.08.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus MAN 8.150 4x4 rekisteröinti

Moi,

Tarkoitus olisi käydä hakemassa Tanskasta Tanskan armeijan vanha MAN 8.150 4x4 kuorma-auto (vm 1990). Olen nyt jutellut parin parin katsastusmiehen kanssa ja aika sekavaa tieto tulee siitä mitä rekisteröintiä varten tarvitaan.

Iso ongelma ilmeisesti on, että mitään varsinaista rekisteröintipaperia ei tuolle autolle löydy. Löytyy vain joku maahantuontipaperi jossa näkyy, että se on tuotu Tanskaan joulukuussa 1990. Pitää kysellä jos myyjä saisi paperin jostain.

Toinen katsastusmies oli sitä mieltä että autolle tarvittaisiin vaatimuksenmukaisuustodistus ja toinen, että siinä olevalle avolavalle tarvitaan kuormakoritodistus. Ensimmäistä tuskin mistään löytyy, mutta jälkimmäisen saattaisi saada jostain lavoja tekevästä firmasta. Kokemuksia?

Tarkoitus olisi tehdä tuosta käytännössä asuntoauto. Alkuperäinen ajatus oli ottaa avolava pois ja rakentaa eristetty koppi sen tilalle ja sinne asuintila. Idea oli, että auto pysyisi edelleen N2G-luokassa ja tuo koppi olisi "huoltotila". Katsastusmiehen mukaan tuo ei mene läpi, vaan siinä kopissa pitää olla mahdollisuus kuljettaa myös tavaraa. Niinpä uusi ajatus on että säilyttäisi avolavan ja koppi sen päälle niin sitten tuo koppi olisi kai vaan kuormaa? Kellään tietoa tästä?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.08.2017, 14:25
MetAxi MetAxi ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 08.03.09
Sijainti: Sodankylä
Viestit: 168
Perusasetus

MAN:nin maahantuoja on Kone Kesko. Sinne yhteyttä valmistenumeron kanssa, tehtaan järjestelmästä täytyy löytyä auton tiedot.

Jos autoa ei olisi ikinä rekisteröity, sen tulisi täyttää tämän päivän vaatimukset, eli tekemätön paikka.

Kone Keskon kautta löytyy myös se vaatimustenmukaisuustodistus.

Noin vanhaan autoon on saanut tehdä itse kaiken muunkin varustuksen, miksei lavaakin? Eli, kunhan lava on ehjä ja toimiva, ei siitä pitäisi tulla sanomista.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 10.08.2017, 14:51
tare:n Avatar
tare tare ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 17.07.03
Sijainti: Riihimäki, Finland.
Viestit: 2.838
Perusasetus

Omalla kohdalla on aina vaadittu kuormakorista todistus kun olen itse tehnyt kuorma-autoon lavan, viimeisin oli vuosimallia -83
Ja ihan paikallisesta korjaamosta sain sen
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.08.2017, 15:14
OverTheHills OverTheHills ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 07.08.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

Vähän epäselvästi kirjoitin. Tarkoitus olisi rekisteröidä se aluksi sellaisenaan, eli sillä lavalla mikä siinä on ilmeisesti ollut vuodesta -90 lähtien. Asuinkoppi tulisi vasta myöhemmin.

Hyvä vinkki tuo Kone Kesko.
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 10.08.2017, 16:26
OverTheHills OverTheHills ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 07.08.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

Eipä löydy sitä rekisteröintipaperia tuohon MANniin. Mutta onneksi myyjällä on toinen samanlainen joka on siviilikilvissä Tanskassa. Se on otettu käyttöön -92. Toinen noista katsastusmiehistä joiden kanssa puhuin mainitsi jossain vaiheessa että -92 tuli jotain uusia teknisiä vaatimuksia. Soittelen huomenna uudestaan, mutta mahtaisiko joku tietää, että mihin viittasi.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 10.08.2017, 22:17
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.445
Perusasetus

Kuulostaa inan tutulta ...


Lukases tuo topic, ainakin alkupuoli, ja kattos josko siitä saisit jotain ideaa.


https://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=99129




Ja nimimerkki -MaTTi- a saattas olla hyvä konsultoida aiheesta ...
__________________
- Levannon We(l)ho -

Viimeksi muokannut pee : 10.08.2017 22:25
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 10.08.2017, 23:55
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 8.476
Perusasetus

Selkee homma, pois lukien papereiden puute, mut siitäkin yleensä selvitty pienellä ylimääräisellä paneutumisella.

Ota yhteyttä, hoidetaan MANni kilpiin.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 11.08.2017, 00:28
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.783
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OverTheHills Näytä viesti
Moi,

..Niinpä uusi ajatus on että säilyttäisi avolavan ja koppi sen päälle niin sitten tuo koppi olisi kai vaan kuormaa? Kellään tietoa tästä?
Näin on itselläni ja onhan etuna, että saa kopin pois tarvittaessa ja auton käyttöä sitten laajennettua tietty myös. Ei ainakaan kukaan ole eri mieltä ollut tuosta tulkinnastani

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OverTheHills Näytä viesti
Eipä löydy sitä rekisteröintipaperia tuohon MANniin. Mutta onneksi myyjällä on toinen samanlainen joka on siviilikilvissä Tanskassa. Se on otettu käyttöön -92. Toinen noista katsastusmiehistä joiden kanssa puhuin mainitsi jossain vaiheessa että -92 tuli jotain uusia teknisiä vaatimuksia. Soittelen huomenna uudestaan, mutta mahtaisiko joku tietää, että mihin viittasi.
Omani on rekisteröity alkujaan Tanskan armeijan käyttöön -92, mutta valmistettu -89, joten luulisin ainakin, että ei vaikuttavia muutoksia tuossa välissä.

Mutta Mattihan jo kirjoittelikin, että ota häneen yhteyttä. Suosittelen, nähnyt samanmoisia ennenkin.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 11.08.2017, 10:33
OverTheHills OverTheHills ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 07.08.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

pee:n ketju luettu läpi ja Matille laitettu viesti. Eiköhän tämä tästä.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 11.08.2017, 15:10
OverTheHills OverTheHills ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 07.08.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

Laitoin alkuviikosta mailia Tanska puolustusministeriön logistiikkaosastolle. Nyt sieltä tuli vastaus ja liitteenä oli dokumentti jossa vakuuttavat tuon ekan auton olleen puolustusvoimien käytössä ja käyttöönotto on tapahtunut 1992. Eli ehkä tuonkin saisi Suomen kilpiin.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.08.2017, 10:36
OverTheHills OverTheHills ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 07.08.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja vmt Näytä viesti
Näin on itselläni ja onhan etuna, että saa kopin pois tarvittaessa ja auton käyttöä sitten laajennettua tietty myös. Ei ainakaan kukaan ole eri mieltä ollut tuosta tulkinnastani
Minkälainen kiinnitys sulla on kopin ja lavan välillä?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.08.2017, 21:38
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.783
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OverTheHills Näytä viesti
Minkälainen kiinnitys sulla on kopin ja lavan välillä?
Tuommoinen:




Eli noiden käpälöiden alaosa menee lavan sidontalenkkien koloon ja pultti myös samasta reijästä läpi. Toki jos rakentelee kopin, niin sitten varmaan lavan levyinen, niin tuommoinen ei käy, mutta joku pulttimallinen varmaan olisi hyvä ja helppo.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 14.08.2017, 21:56
OverTheHills OverTheHills ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 07.08.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

Kiitti. Lavan levyinen siitä tulee jos tämä projekti liikahtaa eteenpäin. Kovin hitaasti myyjä vastailee...
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 15.08.2017, 17:12
OverTheHills OverTheHills ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 07.08.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

Nyt nytkähti vähän eteenpäin. Näyttäis siltä , että kaupat syntyy. Myyjällä olisi myös noissa alunperin ollut hydraulinen vinssi (4 tonnia) ja samoin alkuperäinen hydraulipumppu. Hintaa noilla kahdella olisi vähän reilut 2 tuhatta. Kuulostaako tuo järkevältä ostokselta, itselläni ei näistä ole mitään tietoa? 4 tonnia kuulostaa vähän vähältä, mutta myyjän mukaan se on armeijan konservatiivinen arvo. Mitähän tuon asennukseen menisi rahaa (letkut, liittimet ...)?

Joku vinssi tuohon on joka tapauksessa tarkoitus hätävaraksi laittaa.
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 15.08.2017, 23:48
OverTheHills OverTheHills ei ole kirjautuneena
Tulokas
 
Rekisteröitynyt: 07.08.17
Sijainti: Espoo
Viestit: 9
Perusasetus

Hmm, kun uuden voimakkaamman vinssin saa halvemmalla:
http://www.ebay.co.uk/itm/HYDRAULIC-...-/150765905774
niin ei ehkä ole järkeä tuota vanhaa ostaa. Tuo pumppu siihenkin toki tarvitaan. Pitäisi vaan saada sen speksit (paine, tuotto) selville.
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 16.08.2017, 00:22
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Viestit: 4.172
Perusasetus

Kiinalainen harrastevinssi ei oikein ole verrattavissa armeijan käytössä olleeseen vinssiin, mutta toisaalta kiinalainenkin varmaan riittää satunnaiseksi hätävaraksi
__________________
Harbor Cruisers
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 16.08.2017, 13:17
vmt:n Avatar
vmt vmt ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.12.09
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.783
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja OverTheHills Näytä viesti
Nyt nytkähti vähän eteenpäin. Näyttäis siltä , että kaupat syntyy. Myyjällä olisi myös noissa alunperin ollut hydraulinen vinssi (4 tonnia) ja samoin alkuperäinen hydraulipumppu. Hintaa noilla kahdella olisi vähän reilut 2 tuhatta. Kuulostaako tuo järkevältä ostokselta, itselläni ei näistä ole mitään tietoa? 4 tonnia kuulostaa vähän vähältä, mutta myyjän mukaan se on armeijan konservatiivinen arvo. Mitähän tuon asennukseen menisi rahaa (letkut, liittimet ...)?

Joku vinssi tuohon on joka tapauksessa tarkoitus hätävaraksi laittaa.
Jos päädyt hydraulivinssiin, niin tarkista, että ostettavassa autossa on vaihteistossa voimanulosotto paikoillaan. Näissä kun ei kaikissa sitä ole ja jos nuo pumppu ja vinssi on irrallaan, niin voi sitten olla, että ei siinä ostettavassakaan. Itse etsiskelin aikoinaan ulosoton kilkkeitä ja ei ainakaan ihan helpolla löytynyt...

Edit. Jos oikein muistan, niin tuollaisissa vinsseissä on ilmoitettuna todellinen voima, eli esim tuossa 40 kN. Tarkoittaen, että se nostaa sen 4 tonnia, mikä ei ole verrattavissa näihin vaikkapa sähkövinsseissä ilmoitettuihin voimiin.

Viimeksi muokannut vmt : 16.08.2017 13:19 Perustelu: lisäys
Vastaa lainaten
Vastaus

Bookmarks
  • Submit Thread to Facebook
  • Submit Thread to Twitter
  • Submit Thread to Google Plus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta
Etsi tästä viestiketjusta:

Tarkennettu haku
Näkymä

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty Man 10.150 Kevyt Ka Hessu_Hopo O/M/V Ajoneuvot 0 31.05.2015 20:03
Myyty FAE MAN 8.136 4x4 lantikka O/M/V Ajoneuvot 17 17.12.2012 07:06
Myyty 4x4 MAN 9.136 1988 pee O/M/V Ajoneuvot 12 10.05.2011 21:00
M: Ford F-150 '87, 4x4, 302efi, man. O/M/V Muut 0 20.04.2004 18:32


Sivu luotu: 11:00 (GMT +3).