Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 11.08.2016, 11:36
hojo85:n Avatar
hojo85 hojo85 ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 23.02.10
Sijainti: KAJAANI
Viestit: 937
Perusasetus

pakolämpö mittari


oisko kellään kokemusta kyseisestä mittarista ?

http://www.procater.fi/tuotteet.php?tuote=125

ei olisi hinnan kirouksessa ja saa myös 4 jos haluu

http://www.procater.fi/tuotteet.php?tuote=139

käyttö tulis ihan lj70 piristämis hommiin niin tietäs ees vähän missä lämmöt pyörii.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.08.2016, 14:48
Toyonder Toyonder ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 14.04.15
Sijainti: Ruovesi
Viestit: 108
Perusasetus

Ei ole kokemusta noista mittareista. Asiallisiltahan nuo vaikuttavat.
Elektroniikka ei voi kovin huonoa olla ja antureitakin nykyään osataan tehdä.

Isoihin dieseleihin olen laitellut pakokaasuantureita ja niihin on tullut aina anturitasku,
"sensor pocket", joka suojaa itse anturia kulumiselta ja likaantumiselta.


Onko joku perehtynyt dieselmoottorin sielunelämään siinä määrin, että
voisi valaista mihin optimoidun dieselmoottorin pakokaasujen lämpöjen tulisi asettua?
Miten syötön säätö ja turbo vaikuttavat lämpöihin ja saako dieselin käymään niin laihalla, että
venttiilit kärsii?

Omaa kokemusta pakokaasujen lämpöjen säädössä on kertynyt lentokoneen 9-litraisesta
6-sylinterisestä bensaboxerista.
Seoksen säädön joutuu tekemään korkeuden eli siis ilmanpaineen mukaan joka kerta kun
asettuu matkalentokorkeudelle ja virittää moottorista halutut kierrokset sekä tehot.
Seos on aluksi täysin rikkaalla. Kun seosta aletaan laihentamaan pakokaasujen lämpötila
nousee. Lopulta pakokaasut saavuttavat korkeimman lämpötilan "piikin" ja siitä kun
jatkaa laihentamista niin pakokaasujen lämpötila alkaa laskea. Tuossa tilanteessa säädetään
seosta hieman rikkaammalle niin, että seos jää hieman "rikkaalle puolelle" ja
pakokaasujen lämpötila jää hiukan piikkilämpötilan alapuolelle. Eli laihennetaan piikkiin ja
sen jälkeen hieman rikkaalle, että seos jää rikkaalle eikä venttiilit pala.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.08.2016, 17:01
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.695
Perusasetus

Tiiselissä ei tunneta käsitystä laiha seos.
Perus tiiseli imee kokoajan ilmaa sen minkä saa tai ahin puskee sylinteriin. Ainoastaan polttoaineen määrällä säädetään voimaa.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 12.08.2016, 08:27
Kekkeruusi:n Avatar
Kekkeruusi Kekkeruusi ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 18.03.12
Sijainti: Nokia
Viestit: 1.396
Perusasetus

Mulla on ahdetussa 2l mosassa kiinni toi pakokaasulämpö anturi ja matka ajossa 70-80km/h 4 vaihteella lämmöt noin 400-500astetta.. 5 vaihteella 80-90km/h noin 600 ja rapiat... Ylämäkeen vetätettäessä on käynyt jopa 800 asteessa, tosin ihan hetkellisesti....

Tarvii varmaan tota sopparuuvia kääntää hiukka pienemmälle

Mites muiden lämpöarvot ?

Suomalaisilta nettisivuilta en oo kauheesti köytänyt noita lämpöarvoja, olis hyvä jos joku vois kirjottaa tästä hieman faktaa
__________________
-MMC-
Suzuki Jimny -02
Suzuki sj 413
Ex Toyota Lj -89
Ex Suzuki sj 413i
Ex Suzuki sj 410

Viimeksi muokannut Kekkeruusi : 12.08.2016 09:01
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 12.08.2016, 09:46
Samikoo:n Avatar
Samikoo Samikoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 06.12.07
Sijainti: Petäjävesi, Finland.
Viestit: 108
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kekkeruusi Näytä viesti

Tarvii varmaan tota sopparuuvia kääntää hiukka pienemmälle
Oletko mitannut pakopaineita? Voi olla kovatkin jos noin lämpenee.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 12.08.2016, 10:11
astalo astalo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 20.02.12
Sijainti: Kajaani
Viestit: 417
Perusasetus

Tuossa katselin työkalun pakolämpöjä. 9,0 litranen suora kuutonen kahdella turbolla. Tyhjäkäynti 150°c, työskentely 250-280°c, ajaessa maksimit oli 320°c, työskentely dpf:n Polton aikana 650°c. En tiedä missä kohtaa anturi on mutta tuommosia arvoja tietokone näytti
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.08.2016, 11:29
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.773
Perusasetus

Yhdessä turbokoneisessa mitsun ralliautossa meillä oli pakolämpömittari ja se nousi kovimmillaan 950asteeseen.

1000astetta voi pitää aivan ehdottomana ylärajana. Sen jälkeen alkaa paikat sulamaan.
Turbon pakosiipi, venttiilit jnejnejne.

Tuo 800c on kyllä jo aika kova lämpö. mutta ei hajota vielä mitään.

Diiseli harvoin lämpenee noin paljon kun se vetää raitistailmaa kokoajan niin paljon kuin vain mahdollista.
Eli jäähtyy nopeasti kun kuormitus loppuu.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.08.2016, 14:34
Repro:n Avatar
Repro Repro ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.10.04
Sijainti: Lappeenranta, Finland.
Viestit: 9.043
Perusasetus

Dieselissä muistaakseni 900 asteen kantturoilla alkaa paikat sulamaan.
Biltemasta saa myös pakolämpömittareita, tuntus toimivankin mutta viivettä siinä toki on.
__________________
Montenegro Offroad Club#10
Montenegro Racing #4
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.08.2016, 16:41
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.695
Perusasetus

Isot poijjat puhuu ramin cummississa oleva 1500f. Ku ahot kipuaa 4bariin. Jotku puhu reilusta 900asteesta ettei sen yli kehtaa päästää.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pakopaine ja Pakolämpö mittareista joa Tekniikka & Jutustelu 17 10.06.2014 19:03
Ostetaan ahtopaine, pakopaine ja pakolämpö mittarit VonLeka O/M/V Muut 0 20.09.2009 10:18
O:fordin mittari mauno O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 09.01.2007 11:28
GR:n Mittari viikinki Tekniikka & Jutustelu 3 31.08.2006 07:50
mittari heitto tiipe Tekniikka & Jutustelu 0 06.08.2003 13:08


Sivu luotu: 17:38 (GMT +2).