![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Pakokaasun lämpötilamittaristaJossakin topicissa oli aikoinaan turbotuksen yhteydessä juttua pakokaasun lämpötilanmittauksesta. Onko mitään tarvetta vai onko pelkkää tuninkihommaa? Mistä saa halvimmat kunnolliset mittarit, merkki ja malli? Ainakin ilmeisesti venepuolella ja vissiin lentokoneissakin niitä on käytössä mutta kalleemmanpuoleisia tuntuvat olevan. Note! This message was posted anonymously!
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mulla maksoi muistaakseni jotain 250€, kahdella anturilla, anturit on jumalattoman kalliita, autokäytössä riittää varmaan yksi anturi. Alue on 400-900 astetta.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
On semmonen ihan hyvä olla. Se kertoo koneen kunnon kehityksestä aika paljon. Toki ilmankin pärjää ihan hyvin, mutta ei ole missään nimessä humpuukia.Jossain firmassa oli jotain 150€ pintaan valmiita anturi-mittari paketteja 12V ja 24V. Löysin Googlella, en muista firmaa.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Jep anturiksi käy muistaakseni tuollainen teollisuus mallin k-anturi kestää noin 1000asteta mulla on kaks vielä ylimääräisiä/uusia voisin luopua halvalla jos joku tarvii tampereelta löytää ainakin yleis elektroniikasta. johto pitäis kaiketi olla jotain häiriösuojattua johtoa. Mittareita on monenlaisia osa tuuninki mittareista on ihan ok eikä ole ihan päättömän hintaisiakaan.
Mulla tosin mittarina teollisuus käyttöön tarkoitettu kannettava mittari 9v patterilla se on vähän kallis autoon... |
#5
|
|||
|
|||
![]()
BILTEMAN lamda kolmekarvainen /dikitaali yleismittari
kertoo kaiken ja ei ole kallis investointi. vanha ralli miesten konsti kaikki lamdat jotka ovat esilämpiiviä ovat tarkempia kylmä kaasu rikas seos/kuuma kaasu laiha seos Rautalanka ohjeet WWW.ladakerho.fi TV offi2 Note! This message was posted anonymously! |
#6
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
|
#7
|
||||
|
||||
![]()
Ahdetussa dieselissä ehdoton varuste, varsinkin jos ajaa omilla säädöillä/virityksillä. Bensassa ei nyt niin tärkeä kuhan on seosmittari.
|
#8
|
|||
|
|||
![]()
...etenkin dieselkoneiden kannalta.
Weman mittarin itse ostin (www.wema.no), hinta jotain 250 euron luokkaa, alunperin tehty venekäyttöön. Löytyi Haagasta firmasta nimeltään GT Malmström. 24V malli, yhdellä anturilla. Etenkin jälkiahtamisen ja virittämisen osalta pakokaasun lämpötilatieto on hyvinkin olennainen, ettei tarvitse ruuvailla syöttöjä pelkällä perstuntumalla ja päätyä ihmettelemään miksi se kansi halkesi. Moottorin jäähdytysveden mittari ei reagoi läheskään yhtä nopeasti kuin pakokaasulämpömittari, eikä kone välttämättä edes keitä vaikka kansi antautuisikin. Tavallaan olisi mielenkiintoista tietää lämpötilamuutos turbiinin läpi (kahden anturin sovellus), mutta loppujen lopuksi tieto ennen turboa olevan kaasun lämpötilasta on olennaisempi koneen hetkellisen lämpökuormituksen ja sen kautta rasitusasteen seuraamiseksi. |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Koitakaas nyt muutkin vielä verestää muistianne, että mistähän löytyisi se halpa ja hyvä egt-mittari eli pyrometri. No edes kohtuuhintainen. Tuo 250 menee valitettavsti jo yli kipurajan lähes kooman asteelle ja tiedän ettei se ole edes kallein. Ja kaiken lisäksi sen mittarin tulisi olla edes hiukan siedettävän näköinen eli ei mikään tuuninkimittari vaan ihan mustapohjainen perus VDO-tyyppinen. TT Note! This message was posted anonymously! |
#10
|
|||
|
|||
![]() |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Tuosta 145€, sivu 322: http://www.duell.fi/medialibrary/dat...n-fmssf%7D.pdf
Duellilta ei voi tilata suoraan, katso jälleenmyyjä ja käy kysymässä. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Ei todellakaan paha hinta, huomioiden vielä sen että Westach tekee mittareita pääasiassa lentokoneisiin. Olisinpa tiennyt että noita saa Suomesta.
Vaikka ihan asiallinen tämä Wemakin on, ulkonäöllisesti ei mitään pilipalituuninkia "vaan ihan mustapohjainen perus VDO-tyyppinen": ![]() |
#13
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mitkäs anturit tohon käy tavallinen K-anturi ? |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Mutta näyttöasteikoksi riittää vähempikin, sillä tiisselin männät kyllä sulaa jo 900 asteessa... lentokonemittarit kun on yleensä bentsiinikoneille. Kiitos kumminkin ![]() TT Note! This message was posted anonymously! |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Mutta mites toi Bebekin systeemi. Onko siitä jollakulla oikein kokemusta? Ompahan ainakin halapa ja vois laittaa päälle vasta kun ihan oikesti tarttee. Valaistusta siinä tosin ei ole. Senhän kyllä vois hankkia ihan vaikka kuumemittariksi jos vaikka autokuume yltyis pahaksi. TT Note! This message was posted anonymously! |
#16
|
||||
|
||||
![]()
löytikös joku tuolta latikkafoorumilta sen lambdajutun, on meinaan jonninverran paljon materiaalia siellä etittävänä....
nimim. linkistä kiitollinen |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Täältäkin löytyis lämpömittareita ja vähän muutakin www.vpv-motorracin.com
t.harri Note! This message was posted anonymously! |
#18
|
|||
|
|||
![]()
Sori tuli kirjoitusvirhepaholainen...kele.
www.vpv-motorracing.com t.harri Note! This message was posted anonymously! |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mites käytetäänkö niissä eri seosta männissä lakikorkeus/paksuus kuitenkin suurempi kun bensakoneissa ?? |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Kelkkakäytössä suositellaan maksimilämmöksi 650-700 astetta, mäntä sulaa jossain 750:n paremmalla puolen. 2 tahtisissa mäntä saa alapuolelta jäähdytystä huomattavasti paremmin kuin 4-t koneissa, toisaalta litrateho on 2-t myyllyissä jotain 200 hp/litra. Vaikea sanoa kumpi kestää enemmän pakolämpöä.
|
#21
|
|||
|
|||
![]()
Onhan monissa 4-tahti koneissakin öljy jäähdytys männän alapuolella? Vanhemmissa vapari tiisseleissä ei taida olla turboissa kylläkin..
|
#22
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Motonettilaiset on kestäny eikä oo hintaeroo. Paras ois tietty ku hommais NGK/NTK anturin mut ne on pikkusen kalliimpia! VAZ 2121 Niva SORONÒ Off-Road Team @ www.sorono.tk Suomen Niva Clubi @ www.suomennivaclubi.tk |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Tervehdys!
Joo kattelin sitä Bebekin mittaria ja tulin siihen uskoon että mahtaakohan se kestää jatkuvaa käyttöä, lanka-anturilla tai sauvalla? TT Note! This message was posted anonymously! |
#24
|
|||
|
|||
![]()
siis ladakerhos sivuolla lambdaohjeet... voisko saada tarkempaa sijaintitietoa, aika ei riitä ihan kaikkien ladasivujen plarailuun. Hetken etsin ja totesin hukkuvani sivuviidakkoon.
Note! This message was posted anonymously! |
#25
|
||||
|
||||
![]()
Eipä sieltä ladafoorumilta ihan äkkiä hakemalla löytyny noita ohjeita joten laitanpa sinne topicin aiheesta kun siellä noita insinjöörejä pyörii niin eiköhän sieltä jotain vastausta saaha!
VAZ 2121 Niva SORONÒ Off-Road Team @ www.sorono.tk Suomen Niva Clubi @ www.suomennivaclubi.tk |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Pakokaasun lämpömittari? | Repro | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 04.05.2006 18:02 |
Pakokaasun takaisin kierrätys. | Ooppeli | Tekniikka & Jutustelu | 11 | 27.03.2006 17:45 |
Pakokaasun lämmöt 3B TD?? | lepuska | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 02.12.2005 23:22 |