Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 14.10.2005, 21:09
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Pakokaasun lämpötilamittarista


Jossakin topicissa oli aikoinaan turbotuksen yhteydessä juttua pakokaasun lämpötilanmittauksesta. Onko mitään tarvetta vai onko pelkkää tuninkihommaa?

Mistä saa halvimmat kunnolliset mittarit, merkki ja malli? Ainakin ilmeisesti venepuolella ja vissiin lentokoneissakin niitä on käytössä mutta kalleemmanpuoleisia tuntuvat olevan.


Note! This message was posted anonymously!

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 14.10.2005, 21:58
Taro92:n Avatar
Taro92 Taro92 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.08.05
Sijainti: Kalajoki, Finland.
Viestit: 195
Perusasetus

Mulla maksoi muistaakseni jotain 250€, kahdella anturilla, anturit on jumalattoman kalliita, autokäytössä riittää varmaan yksi anturi. Alue on 400-900 astetta.

Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.10.2005, 01:47
Grau Grau ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 336
Perusasetus

On semmonen ihan hyvä olla. Se kertoo koneen kunnon kehityksestä aika paljon. Toki ilmankin pärjää ihan hyvin, mutta ei ole missään nimessä humpuukia.Jossain firmassa oli jotain 150€ pintaan valmiita anturi-mittari paketteja 12V ja 24V. Löysin Googlella, en muista firmaa.

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.10.2005, 09:48
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Jep anturiksi käy muistaakseni tuollainen teollisuus mallin k-anturi kestää noin 1000asteta mulla on kaks vielä ylimääräisiä/uusia voisin luopua halvalla jos joku tarvii tampereelta löytää ainakin yleis elektroniikasta. johto pitäis kaiketi olla jotain häiriösuojattua johtoa. Mittareita on monenlaisia osa tuuninki mittareista on ihan ok eikä ole ihan päättömän hintaisiakaan.
Mulla tosin mittarina teollisuus käyttöön tarkoitettu kannettava mittari 9v patterilla se on vähän kallis autoon...

Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.10.2005, 10:15
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

BILTEMAN lamda kolmekarvainen /dikitaali yleismittari
kertoo kaiken ja ei ole kallis investointi. vanha ralli miesten konsti
kaikki lamdat jotka ovat esilämpiiviä ovat tarkempia
kylmä kaasu rikas seos/kuuma kaasu laiha seos
Rautalanka ohjeet WWW.ladakerho.fi TV offi2

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.10.2005, 21:43
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Lainaus:
quote:
BILTEMAN lamda kolmekarvainen /dikitaali yleismittari
kertoo kaiken ja ei ole kallis investointi. vanha ralli miesten konsti
kaikki lamdat jotka ovat esilämpiiviä ovat tarkempia
kylmä kaasu rikas seos/kuuma kaasu laiha seos
Rautalanka ohjeet WWW.ladakerho.fi TV offi2

Note! This message was posted anonymously!
Jaa tämäpä on varteen otettava juttu...

Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.10.2005, 02:01
JTY:n Avatar
JTY JTY ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 11.10.05
Sijainti: Akaa
Viestit: 59
Perusasetus

Ahdetussa dieselissä ehdoton varuste, varsinkin jos ajaa omilla säädöillä/virityksillä. Bensassa ei nyt niin tärkeä kuhan on seosmittari.



Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.10.2005, 02:14
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

...etenkin dieselkoneiden kannalta.

Weman mittarin itse ostin (www.wema.no), hinta jotain 250 euron luokkaa, alunperin tehty venekäyttöön. Löytyi Haagasta firmasta nimeltään GT Malmström. 24V malli, yhdellä anturilla.

Etenkin jälkiahtamisen ja virittämisen osalta pakokaasun lämpötilatieto on hyvinkin olennainen, ettei tarvitse ruuvailla syöttöjä pelkällä perstuntumalla ja päätyä ihmettelemään miksi se kansi halkesi. Moottorin jäähdytysveden mittari ei reagoi läheskään yhtä nopeasti kuin pakokaasulämpömittari, eikä kone välttämättä edes keitä vaikka kansi antautuisikin.

Tavallaan olisi mielenkiintoista tietää lämpötilamuutos turbiinin läpi (kahden anturin sovellus), mutta loppujen lopuksi tieto ennen turboa olevan kaasun lämpötilasta on olennaisempi koneen hetkellisen lämpökuormituksen ja sen kautta rasitusasteen seuraamiseksi.

Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.10.2005, 22:12
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tervehdys!
Koitakaas nyt muutkin vielä verestää muistianne, että mistähän löytyisi se halpa ja hyvä egt-mittari eli pyrometri. No edes kohtuuhintainen. Tuo 250 menee valitettavsti jo yli kipurajan lähes kooman asteelle ja tiedän ettei se ole edes kallein. Ja kaiken lisäksi sen mittarin tulisi olla edes hiukan siedettävän näköinen eli ei mikään tuuninkimittari vaan ihan mustapohjainen perus VDO-tyyppinen.

TT


Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.10.2005, 22:47
Sag Sag ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 22.08.04
Sijainti: Lahti +25km, .
Viestit: 47
Perusasetus

http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=120

Elämä on. Eiku?

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.10.2005, 23:01
Taro92:n Avatar
Taro92 Taro92 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.08.05
Sijainti: Kalajoki, Finland.
Viestit: 195
Perusasetus

Tuosta 145€, sivu 322: http://www.duell.fi/medialibrary/dat...n-fmssf%7D.pdf

Duellilta ei voi tilata suoraan, katso jälleenmyyjä ja käy kysymässä.

Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 17.10.2005, 23:24
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Ei todellakaan paha hinta, huomioiden vielä sen että Westach tekee mittareita pääasiassa lentokoneisiin. Olisinpa tiennyt että noita saa Suomesta.

Vaikka ihan asiallinen tämä Wemakin on, ulkonäöllisesti ei mitään pilipalituuninkia "vaan ihan mustapohjainen perus VDO-tyyppinen":




Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 18.10.2005, 05:55
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Ei todellakaan paha hinta, huomioiden vielä sen että Westach tekee mittareita pääasiassa lentokoneisiin. Olisinpa tiennyt että noita saa Suomesta.

Vaikka ihan asiallinen tämä Wemakin on, ulkonäöllisesti ei mitään pilipalituuninkia "vaan ihan mustapohjainen perus VDO-tyyppinen":




Aaah Tuolainen viisari näyttöinen on ykkönen nopean/selkeän luettavuuden takia.
Mitkäs anturit tohon käy tavallinen K-anturi ?

Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 18.10.2005, 07:17
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tervehdys!
Mutta näyttöasteikoksi riittää vähempikin, sillä tiisselin männät kyllä sulaa jo 900 asteessa... lentokonemittarit kun on yleensä bentsiinikoneille. Kiitos kumminkin
TT

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 18.10.2005, 07:20
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tervehdys!
Mutta mites toi Bebekin systeemi. Onko siitä jollakulla oikein kokemusta? Ompahan ainakin halapa ja vois laittaa päälle vasta kun ihan oikesti tarttee. Valaistusta siinä tosin ei ole. Senhän kyllä vois hankkia ihan vaikka kuumemittariksi jos vaikka autokuume yltyis pahaksi.
TT

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 18.10.2005, 07:43
veejii:n Avatar
veejii veejii ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 17.06.04
Sijainti: Paimio
Viestit: 903
Perusasetus

löytikös joku tuolta latikkafoorumilta sen lambdajutun, on meinaan jonninverran paljon materiaalia siellä etittävänä....
nimim. linkistä kiitollinen

Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 18.10.2005, 14:12
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Täältäkin löytyis lämpömittareita ja vähän muutakin www.vpv-motorracin.com
t.harri

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 18.10.2005, 14:19
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Sori tuli kirjoitusvirhepaholainen...kele.
www.vpv-motorracing.com
t.harri

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 18.10.2005, 17:56
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Tervehdys!
Mutta näyttöasteikoksi riittää vähempikin, sillä tiisselin männät kyllä sulaa jo 900 asteessa...

Note! This message was posted anonymously!
Tää oli mulle uutta no joka päivälle jotain...
Mites käytetäänkö niissä eri seosta männissä lakikorkeus/paksuus kuitenkin suurempi kun bensakoneissa ??



Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 18.10.2005, 18:12
Taro92:n Avatar
Taro92 Taro92 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.08.05
Sijainti: Kalajoki, Finland.
Viestit: 195
Perusasetus

Kelkkakäytössä suositellaan maksimilämmöksi 650-700 astetta, mäntä sulaa jossain 750:n paremmalla puolen. 2 tahtisissa mäntä saa alapuolelta jäähdytystä huomattavasti paremmin kuin 4-t koneissa, toisaalta litrateho on 2-t myyllyissä jotain 200 hp/litra. Vaikea sanoa kumpi kestää enemmän pakolämpöä.

Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 18.10.2005, 20:05
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Onhan monissa 4-tahti koneissakin öljy jäähdytys männän alapuolella? Vanhemmissa vapari tiisseleissä ei taida olla turboissa kylläkin..



Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 18.10.2005, 21:21
NKH:n Avatar
NKH NKH ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.04
Sijainti: Pälkäne, Finland.
Viestit: 1.685
Perusasetus

Lainaus:
quote:
BILTEMAN lamda kolmekarvainen /dikitaali yleismittari
kertoo kaiken ja ei ole kallis investointi. vanha ralli miesten konsti
kaikki lamdat jotka ovat esilämpiiviä ovat tarkempia
kylmä kaasu rikas seos/kuuma kaasu laiha seos
Rautalanka ohjeet WWW.ladakerho.fi TV offi2
Jos tämmösen tsydeemin rakentaa niin sitten hakee mieluumin Motonetista sen lambda-anturin, noi Bilhelvetin anturit ei oo ollu kauheen pitkäikäsiä, kolmee kokeiltu ja kaikki hajonnu samalla tavalla 2-3viikon/200km ajon jälkeen. Palikat sisällä hajoo, alkaa kilistään ja kalkattaan eikä kerro enää mitään.
Motonettilaiset on kestäny eikä oo hintaeroo. Paras ois tietty ku hommais NGK/NTK anturin mut ne on pikkusen kalliimpia!

VAZ 2121 Niva
SORONÒ Off-Road Team @ www.sorono.tk
Suomen Niva Clubi @ www.suomennivaclubi.tk
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 19.10.2005, 07:29
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tervehdys!
Joo kattelin sitä Bebekin mittaria ja tulin siihen uskoon että mahtaakohan se kestää jatkuvaa käyttöä, lanka-anturilla tai sauvalla?
TT

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #24  
Vanha 19.10.2005, 07:51
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

siis ladakerhos sivuolla lambdaohjeet... voisko saada tarkempaa sijaintitietoa, aika ei riitä ihan kaikkien ladasivujen plarailuun. Hetken etsin ja totesin hukkuvani sivuviidakkoon.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #25  
Vanha 19.10.2005, 11:01
NKH:n Avatar
NKH NKH ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 07.12.04
Sijainti: Pälkäne, Finland.
Viestit: 1.685
Perusasetus

Eipä sieltä ladafoorumilta ihan äkkiä hakemalla löytyny noita ohjeita joten laitanpa sinne topicin aiheesta kun siellä noita insinjöörejä pyörii niin eiköhän sieltä jotain vastausta saaha!

VAZ 2121 Niva
SORONÒ Off-Road Team @ www.sorono.tk
Suomen Niva Clubi @ www.suomennivaclubi.tk
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Pakokaasun lämpömittari? Repro Tekniikka & Jutustelu 0 04.05.2006 18:02
Pakokaasun takaisin kierrätys. Ooppeli Tekniikka & Jutustelu 11 27.03.2006 17:45
Pakokaasun lämmöt 3B TD?? lepuska Tekniikka & Jutustelu 6 02.12.2005 23:22


Sivu luotu: 07:57 (GMT +2).