Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 27.09.2005, 21:57
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.376
Perusasetus

Co2 käyttämään paineilmatyökaluja


Joku on varmasti tehnyt hiilidioksidipullosta kenttäkelpoisen voimanlähteen mutteripyssylle yms. työkaluille. Täyttäähän sillä renkaitakin. Onnistuuko homma jollakin perusmallin hitsauskäyttöön tarkoitetulla virtaussäätimellä esim. poraamalla letkunippelin reikä suuremmaksi (paljonko on tarpeeksi) vai pitääkö ostaa joku ihan spesiaalisäädin?

Täältä en söörtsillä löytänyt, mutta porrissa on asiaa puitu useasti. Yksi linkki löytyi spesiaalisäätimiin: http://www.offroadtuff.com/CO2Regulators.htm

Pitääkö olla joku tuommoinen vai saako tehtyä hitsaussäätimestä, kellään kokemuksia tai tietoa?


__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 27.09.2005, 22:56
Rabarberg Rabarberg ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 12.11.03
Sijainti: Nokia, Finland.
Viestit: 315
Perusasetus

"OT" kivääreissä a muissa tuliaseissa painet yleensä luokkaa 1000bar ja enempi. Vaan lentää ne sirut tolla 300barillakin ihan riittävästi plus mahdollinen paineisku. Eli: Ostetaan ne vermeet kaupasta.

Elämä ilman riskejä on tylsää eikä tylsä elämä ole elämisen arvoista!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 28.09.2005, 05:36
SoSo SoSo ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 15.08.04
Sijainti: Tampere, Finland.
Viestit: 1.938
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Joku on varmasti tehnyt hiilidioksidipullosta kenttäkelpoisen voimanlähteen mutteripyssylle yms. työkaluille. Täyttäähän sillä renkaitakin. Onnistuuko homma jollakin perusmallin hitsauskäyttöön tarkoitetulla virtaussäätimellä esim. poraamalla letkunippelin reikä suuremmaksi (paljonko on tarpeeksi) vai pitääkö ostaa joku ihan spesiaalisäädin?

Täältä en söörtsillä löytänyt, mutta porrissa on asiaa puitu useasti. Yksi linkki löytyi spesiaalisäätimiin: http://www.offroadtuff.com/CO2Regulators.htm

Pitääkö olla joku tuommoinen vai saako tehtyä hitsaussäätimestä, kellään kokemuksia tai tietoa?


On porattu "hitsaussäätimestä" eli pitää porata juuri siitä letkukara päästä. rupeaa vaan vetämään jäähän tuo mittari eikä pelaa pitkään kun ei ole suunniteltu tuollaisille virtauksille.

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 28.09.2005, 07:32
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tervehdys!
Pienille virtaamille tosiaan saattaa jopa toimia ja jossakin kehitysmaan kuumassa helteessä. Täälä Suomineidon kainalossa pakkasrajalla tuo vetää putket kesälläkin jäähän todella nopeesti. Älkää vaivautuko.
TT

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 28.09.2005, 07:47
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Hiilidioksiidipullossa on painetta n.60 bar.

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 28.09.2005, 08:18
Scout:n Avatar
Scout Scout ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.10.03
Sijainti: 66.483526,26.004767
Viestit: 645
Perusasetus

http://www.powertank.com/

*************************
**** Meindl tunturisusi 42 ****
Out of the frying pan and into the fire...
www.psory.fi
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 28.09.2005, 10:22
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.376
Perusasetus

Tarkoitin juuri sitä letkuliittimen avartamista, kuten SoSo tarkensi. Ja CO2-pullon paine on siinä 40-50 barin paikkeilla niin kauan kun ainetta on nestemuodossa jäljellä. Tämä on siis säätimen näkemä ensiöpaine.

Virtaussäädinhän toimii ilmeisesti sillä periaatteella, että siinä on ensin säädettävä paineenalennin ja sen jälkeen kuristus. Tietty kuristus (virtauspinta-ala) ja sen toisella puolella oleva tietty paine (oikeasti paine-ero kuristuksen yli) saa aikaan tietyn virtaaman. Lisävirtausta saa toisiopainetta kasvattamalla tai avartamalla letkuliittimen pienenpientä reikää. Paineen kasvattamisen raja tulee hitsisäätimellä äkkiä vastaan pienestä säätöalueesta johtuen, joten avartaminen jää ainoaksi vaihtoehdoksi.

Taitaa hitsisäätimestä modaaminen sitten olla huono ajatus ja pitää katsoa jostakin isomman toisiopaineen antava säädin. Powertankkia on hommaa, kun on 6kg "keikkapullo" pölyttymässä tallin nurkassa.


Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 28.09.2005, 10:34
Scout:n Avatar
Scout Scout ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.10.03
Sijainti: 66.483526,26.004767
Viestit: 645
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Taitaa hitsisäätimestä modaaminen sitten olla huono ajatus ja pitää katsoa jostakin isomman toisiopaineen antava säädin. Powertankkia on hommaa, kun on 6kg "keikkapullo" pölyttymässä tallin nurkassa.

Sitä vaan että tuolla on jutua siitä Super Flow säätimestä joka ei
tukkeudu jäästä.

*************************
**** Meindl tunturisusi 42 ****
Out of the frying pan and into the fire...
www.psory.fi
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 28.09.2005, 10:40
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.376
Perusasetus

Ah, juu, täytyykin katsoa. Kiitos vinkistä.

Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 28.09.2005, 10:50
Taro92:n Avatar
Taro92 Taro92 ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 07.08.05
Sijainti: Kalajoki, Finland.
Viestit: 195
Perusasetus

Pulttipyyssy ei varmaan montaa sekuntia pyöri 6kg pullolla. Joku voisi laskeakin kuinka kauan kun tietäisi pulttikoneen kulutuksen.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 28.09.2005, 11:53
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.376
Perusasetus

6kg nestemäistä hiilidioksidia pitäisi muuttua n. 3000 litraksi normaalipaineista kaasua n. 20C lämpötilassa. Jos pulttipyssy haluaa n. 10 litraa sekunnissa, niin se pyörisi varmaan vähän vajaat 300 sekuntia eli 5 minuuttia tuommoisella pullolla. Joku Kamasan 1/2" mutterinväännin kaipaa n. 10 litraa sekunnissa. Noin isolla kulutuksella hiilidioksidi kylmenee pullossa nopeasti, kaasuuntuminen hidastuu ja pullon kaasupaine laskee.

Eihän pyöränmuttereiden kanssa toisaalta pyssyä kovin pitkiä jaksoja kerrallaan laulateta. Onkohan kukaan kokeillut käytännössä, riittääkö 6kg pullo moiseen hommaan alkunkaan?

Lähinnä renkaiden täyttämiseenhän se pullo tulisi, mutta mikäs siinä, jos joku konekin silä toimisi.


Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 28.09.2005, 13:10
tttreg:n Avatar
tttreg tttreg ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 05.09.04
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 301
Perusasetus

Kannattaa varmaan ottaa huomioon myös se että jos kovinkin tiiviiseen tilaan vaikka pieneen talliin täräyttää 3000 litraa C02 kaasua (tuo 6kg pullo) niin saattaa päätä ruveta särkeen ja ehkä jopa aiheuttaa muitakin haittapuolia kun happi rupee asentajalta loppuun.

Pihalla tai maastossa tuolla ei tietysti ole merkitystä.
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 28.09.2005, 15:39
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

On se pulttikonekkin varmaan jäässä noilla...

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 28.09.2005, 16:00
Moparmies Moparmies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.05
Sijainti: Ryttylä, Finland.
Viestit: 49
Perusasetus

Kuten on jo todettu, parempi vaan hankkia esim. sukelluskäyttöön tarkoitettu pullo. Kokoja löytyy mukavasti, yleisimpiä ovat varmaankin 10 ja 12 litraiset pullot. Painetta niihin saa 200 / 300 bar. Pulloon tarvitaan tietenkin venttiili ja siihen sopiva paineenalennin. Paineenalentimeen sitten vaan matalapainepuolelle adapteriletku, johon voi laittaa vaikka paineen säätimen ja ihan normaalin pikaliittimen. Loppu onkin sitten ihan normaalia paineilmakamaa.

Itselläni on työn alla juuri kuvailemani järjestelmä. Pullona on 10/300 ja paikan tein Ramchargerin pyöräkoteloa vasten, sisälle tietysti. Autoon spiraaliletku ja renkaan täyttölaite (kolmella kuutiolla ilmaa täyttää kumit useammankin kerran). Jos olisi jotain muita (pieniruokaisia) paineilmahilavitkuttimia, niin niitä voisi käyttää samalla järjestelmällä.

Ilmaa saa mm. palolaitoksilta ja tietenkin sukellusliikkeistä ja seuroilta. Pullontäytön hinta riippuu paljon mistä ilmaa hakee, mutta ei varmasti ole kenelläkään offarilla siitä kiinni (ilmantarve kun ei voi kovin kummoinen olla).

Pulloja, paineenalentimia jne voi ostaa esim. Juvalla toimivasta Wasserspielen-liikkeestä, jonka sukekauppa-auto kiertää ympäri Suomea (tietysti muualtakin saa, mutta hinnat voivat olla sitten korkeammat). Wasserspielenillä pitää tosin tietää mitä haluaa...

---
360 cid fuel economy
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 28.09.2005, 16:15
Scout:n Avatar
Scout Scout ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.10.03
Sijainti: 66.483526,26.004767
Viestit: 645
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Kuten on jo todettu, parempi vaan hankkia esim. sukelluskäyttöön tarkoitettu pullo. Kokoja löytyy mukavasti, yleisimpiä ovat varmaankin 10 ja 12 litraiset pullot. Painetta niihin saa 200 / 300 bar. Pulloon tarvitaan tietenkin venttiili ja siihen sopiva paineenalennin. Paineenalentimeen sitten vaan matalapainepuolelle adapteriletku, johon voi laittaa vaikka paineen säätimen ja ihan normaalin pikaliittimen. Loppu onkin sitten ihan normaalia paineilmakamaa.

Itselläni on työn alla juuri kuvailemani järjestelmä. Pullona on 10/300 ja paikan tein Ramchargerin pyöräkoteloa vasten, sisälle tietysti. Autoon spiraaliletku ja renkaan täyttölaite (kolmella kuutiolla ilmaa täyttää kumit useammankin kerran). Jos olisi jotain muita (pieniruokaisia) paineilmahilavitkuttimia, niin niitä voisi käyttää samalla järjestelmällä.

Ilmaa saa mm. palolaitoksilta ja tietenkin sukellusliikkeistä ja seuroilta. Pullontäytön hinta riippuu paljon mistä ilmaa hakee, mutta ei varmasti ole kenelläkään offarilla siitä kiinni (ilmantarve kun ei voi kovin kummoinen olla).

Pulloja, paineenalentimia jne voi ostaa esim. Juvalla toimivasta Wasserspielen-liikkeestä, jonka sukekauppa-auto kiertää ympäri Suomea (tietysti muualtakin saa, mutta hinnat voivat olla sitten korkeammat). Wasserspielenillä pitää tosin tietää mitä haluaa...

---
360 cid fuel economy

Mulla oli jouten tuossa tupla seiskat 200'set alut mutta oikeesti ku
aloin miettiin, myin ne pois. En mee samaan autoon missä on 2800
litraa ilmaa litistettynä 200 kilon paineeseen, vertaa kompuran 10
baria. Ihan nokko menee akkunat ja korvat ku hiilari pullo menettää
venttiilinsä.

PI pulloon ku laittas hiilidioksidin niin se vois olla oikeesti
turvallinen ku maksimi paine on sama ku PI pullon säilytys paine.

*************************
**** Meindl tunturisusi 42 ****
Out of the frying pan and into the fire...
www.psory.fi
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 28.09.2005, 16:52
Moparmies Moparmies ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 05.08.05
Sijainti: Ryttylä, Finland.
Viestit: 49
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Mulla oli jouten tuossa tupla seiskat 200'set alut mutta oikeesti ku
aloin miettiin, myin ne pois. En mee samaan autoon missä on 2800
litraa ilmaa litistettynä 200 kilon paineeseen, vertaa kompuran 10
baria. Ihan nokko menee akkunat ja korvat ku hiilari pullo menettää
venttiilinsä.
Jos pullo on auton sisällä hihnoilla kiinni vyötettynä, niin mikä on se tapahtumasarja jolla venttiili saadan rikkoutumaan? Tietysti kaikenlaisia skenaarioita voidaan maalailla, mutta pidetään terve maalaisjärki mukana todennäköisyyksissä. No kolarit ja sen semmoiset ovat oma lukunsa, mutta kyllä siellä autossa on jo muutenkin melko tukalat oltavat silloin kun peltiä rutataan tosi mielellä...

Sitä ei voi kieltää, etteikö tuollainen 300 bar ole tietynlainen turvallisuusriski, mutta jokainenhan saa onneksi valita haluaako sen pullon autoonsa laittaa vai ei. Itse en näe venttiilin rikkoutumista (ainakaan vielä) kovin suurena riskinä.

---
360 cid fuel economy
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 29.09.2005, 06:23
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Lainaus:
quote:
Mulla oli jouten tuossa tupla seiskat 200'set alut mutta oikeesti ku
aloin miettiin, myin ne pois. En mee samaan autoon missä on 2800
litraa ilmaa litistettynä 200 kilon paineeseen, vertaa kompuran 10
baria. Ihan nokko menee akkunat ja korvat ku hiilari pullo menettää
venttiilinsä.
Jos pullo on auton sisällä hihnoilla kiinni vyötettynä, niin mikä on se tapahtumasarja jolla venttiili saadan rikkoutumaan? Tietysti kaikenlaisia skenaarioita voidaan maalailla, mutta pidetään terve maalaisjärki mukana todennäköisyyksissä. No kolarit ja sen semmoiset ovat oma lukunsa, mutta kyllä siellä autossa on jo muutenkin melko tukalat oltavat silloin kun peltiä rutataan tosi mielellä...

Sitä ei voi kieltää, etteikö tuollainen 300 bar ole tietynlainen turvallisuusriski, mutta jokainenhan saa onneksi valita haluaako sen pullon autoonsa laittaa vai ei. Itse en näe venttiilin rikkoutumista (ainakaan vielä) kovin suurena riskinä.

---
360 cid fuel economy
Itsekkin tuota suurta pelkoa sukelluspulloja kohtaan eri ihmisillä ihmetellyt. Sukellus pullon kun tulee kestää aivan sairaita mekaanisia voimia, kuumaa ja kylmää muotoaan = turvallisuuttaan menettämättä.

Itsellä pullot saannut muutaman kerran todella sikaa (vahingossa) eikä mitään ole sattunut.

Sukellus pullon ventiilissä on yli paineen varalta brust disk (mikä olis hyvä sana suomeksi?) eli jos esim. lämpö aiheuttaa paineen kasvua yli sallitun niin silloin paine poistuu hallitusti sitä kautta. Venttiilin kara on käytännössä metallia joten sekään ei ihan heti antaudu. Jos pullo on kiinitetty esim. keskelle autoa ja KUNNON pannoilla kiinni en pysty näkemään tilannetta jossa pullo muodostaisi turvallisuusriskin.
Paineen-alentimeksi laittaisin myös sukelluslaite alentajan niissä kun saa säädettyä toisio paineen ja niissä on useita matala paine lähtöjä. Esim poseidon jetstream siitä saa ilmaa ulos luokkaa 1800l/min ollaan käytetty ilma rälläkkää sellaisella suomenlahden siivous operaattioissa yms.

imho

-sami-

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Suomalaiset eivät opi käyttämään alkoholia Lars Niilo Paasivirta - Correct Opinions 0 18.12.2001 17:15


Sivu luotu: 13:40 (GMT +2).