Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 09.10.2015, 22:30
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Hilux takapyörän laakerit.


Pitäs vaihtaa 110 koppaseen takapyörän laakerit,enkä oo koskaan vaihtanu ennen. Nyt kiinnostais tietää et tartteeko laakerin juuressa oleva rymppi rengas lämmittää asennettaessa vai ei? tuntu helposti lähtevän laakerit ja rymppi rengaskin purkaessa joten tuntus et ei kummosempia vaadi,onko kellään virallista asennus liturgiaa? ja nyt ei haeta mitään wanhan cansan wiisaudda hankasalmen saunan takaa vaan jotain mikä olis tuolta Toijjotan leiristä ja mahollisimman suoraa reittiä..

__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 10.10.2015, 17:52
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.115
Perusasetus

Menee se paikoilleen kylmänäkin vaikka sopivalla putkella hakkaamalla.
Paremmin toki jos holkin lämmittää vaikka kuumailmapuhaltimella. Ei se paljoa suurene lämmittämällä ku halkaisija on melko pieni,mut helpottaa toki asennusta.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.10.2015, 07:01
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Onkohan noissa eri valmistajan sarjoissa eroja mittojen suhteen?
Hiluxiin en ole vaihtanut mutta Daihatsuun joskus vaihtelin ja olivat tosi piukat krympit, vaikka lämmitettiin hellan levyllä niin putkella sai lyödä aika lujastikkin että sai paikoilleen.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.10.2015, 10:45
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Viestit: 2.426
Smile

https://youtu.be/ua8H0f7X3og

https://youtu.be/ELTp5QqjTKA

Laakerihommaa ja tiivistevaihtoa videolta.

Tää jälkimmäinen tekee nommat tyylillä ja huolella. Kannattaa katsoa vaikkei tarttiskaan
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat.

Viimeksi muokannut Porvoon Hilma : 11.10.2015 11:09
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.10.2015, 15:42
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.115
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Onkohan noissa eri valmistajan sarjoissa eroja mittojen suhteen?
Melko varmasti on. Pyöränlaakerisarjoja löytyy tänäpäivänä lukemattomien eri valmistajien tekemänä ja varmasti loytyy eroa niin laadussa kun mittatarkkuuksissa. Ja tuskimpa vetaritkaan on ihan identtisiä toistensa kanssa jos koneistettuja pintoja alkaa tarkemmin mittailemaan.
__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.10.2015, 22:35
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Juu.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Menee se paikoilleen kylmänäkin vaikka sopivalla putkella hakkaamalla.
Paremmin toki jos holkin lämmittää vaikka kuumailmapuhaltimella. Ei se paljoa suurene lämmittämällä ku halkaisija on melko pieni,mut helpottaa toki asennusta.
Parin kymmenen tonnin prässillä tämmöset pikkuauto himmelit sujahtelee melko kivuttomasti,muistelen vaan jossain vehkeissä käytetyn semmosta pehmeähköä metallia rymppi renkaana et sen ku väkisin lykkää paikalleen ni se korkkaa jolloin ei pysy paikallaan. Oiskohan ollu Ladassa näin,mut niitä proseduureja ei pidä käyttää muissa autoissa. Mut se tojotan oma ohje ois ny kiinnostanu.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.10.2015, 04:50
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Ei kait ole ongelma jos on kamppeet pikkuisen lämmittää ja laittaa paikoilleen, siinä sen kummempia ohjeita tarvi.
Vielä jos on eri sarjan joku laittanut ja jos niissä on niitä pieniä eroja.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.10.2015, 21:41
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Niinpä.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Ei kait ole ongelma jos on kamppeet pikkuisen lämmittää ja laittaa paikoilleen, siinä sen kummempia ohjeita tarvi.
Vielä jos on eri sarjan joku laittanut ja jos niissä on niitä pieniä eroja.
Näin se vissiin täytyy tehä,lähinnä askarrutti toi holkin materiaali kun liialla lämmittämisellä voi mennä poikki asentaessa,tai liialla voimalla korkata riippuen materiaalista. Mut tuskin käy kuinkaan ku arviolta lämmittää hiukan ja painaa paikalleen. Vois tietty tökkii viilalla sitä vanhaa holkkia ja tunnustella onko millasta. Tuskin on eroja eri sarjoilla,ei noissa laakereissakaan niin suuria eroja ole ja toi holkkihan on melko tarkkaan hiottu.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 13.10.2015, 05:01
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Näin se vissiin täytyy tehä,lähinnä askarrutti toi holkin materiaali kun liialla lämmittämisellä voi mennä poikki asentaessa,tai liialla voimalla korkata riippuen materiaalista. Mut tuskin käy kuinkaan ku arviolta lämmittää hiukan ja painaa paikalleen. Vois tietty tökkii viilalla sitä vanhaa holkkia ja tunnustella onko millasta. Tuskin on eroja eri sarjoilla,ei noissa laakereissakaan niin suuria eroja ole ja toi holkkihan on melko tarkkaan hiottu.
Eihän sitä paljoa tarvi lämmittää, käteen kun alkaa olemaan sellainen että ei ilman haskoja kehtaa nostaa, akseliin voi vaikka antaa pikkuisen kylmää niin uskoisin että solahtaa pohjaan ihan pudottamalla.
Paljoa ei tarvi lyödä, kaveri on hyvä olla että homma käy nopeasti eikä jää krymppi matkalle
Tohatsun vanhaa krymppiä kun katkaistiin niin se oli ainakin helkkarin kovaa taravaa.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 13.10.2015, 22:06
RIPAX RIPAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 24.04.09
Sijainti: vihti
Viestit: 2.243
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja 2,4TD Näytä viesti
Eihän sitä paljoa tarvi lämmittää, käteen kun alkaa olemaan sellainen että ei ilman haskoja kehtaa nostaa, akseliin voi vaikka antaa pikkuisen kylmää niin uskoisin että solahtaa pohjaan ihan pudottamalla.
Paljoa ei tarvi lyödä, kaveri on hyvä olla että homma käy nopeasti eikä jää krymppi matkalle
Tohatsun vanhaa krymppiä kun katkaistiin niin se oli ainakin helkkarin kovaa taravaa.
Juu,jotain valkometallia tääkin taitaa olla. Laakeria voi SKF ohjeen mukaan lämmittää 88 astetta lujuuden kärsimättä,enemmästä lämmityksestä ei oo hyötyä kun ei enää laajene. Meinaan lämmittää kuumailma puhaltimella ja akseliin kylmäspreitä ja rässillä reikään.
__________________
Kaikki mikä on paskaa,on perseestä.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 14.10.2015, 00:40
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

Laakereissa tosiaan on eroja, alkuperäset on suht herkässä irtoomaan, mutta kaikki tarvikelaakerit, mitä ite oon laittanu (koyo, skf jne...) on olleet niin pirun tiukkoja menemään paikoilleen, et pitää lämmittää huolella ja hakata ihan tosissaan putken kanssa pohjaan. Ja irti ne ei sitten enää lähe muuten, kun purkamalla laakerista haulit, jotta saa vetarin irti jarrukilvestä ja sitten ajamalla rälläkällä krympin ja koolin halki.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 14.10.2015, 04:44
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja RIPAX Näytä viesti
Juu,jotain valkometallia tääkin taitaa olla. Laakeria voi SKF ohjeen mukaan lämmittää 88 astetta lujuuden kärsimättä,enemmästä lämmityksestä ei oo hyötyä kun ei enää laajene. Meinaan lämmittää kuumailma puhaltimella ja akseliin kylmäspreitä ja rässillä reikään.
Laakeri meni kevyesti, krymppi oli piukka. Meni muistaakseni ihan pudottamalla laakeri paikoilleen pikku lämmityksen jälkeen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Hilux takapyörän laakeri (ln170) Ambula Tekniikka & Jutustelu 15 23.10.2016 20:45
Myyty Hilux ln65 4wd-88 Etumalijat/sis jarrulevyt+laakerit SERMAX O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 7 15.09.2013 07:20
hilux pinjon laakerit tleppis Tekniikka & Jutustelu 0 13.08.2011 11:15
4runner / hilux jakovaihteiston laakerit Samppa79 Tekniikka & Jutustelu 18 25.08.2007 18:24
Takapyörän laakerit Jussi Vuosimallit 1984-1996 7 28.06.2003 09:08


Sivu luotu: 00:10 (GMT +2).