Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.09.2005, 06:27
Scout:n Avatar
Scout Scout ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.10.03
Sijainti: 66.483526,26.004767
Viestit: 645
Perusasetus

Rover välitys vs. Volvo portaalit


Päiviä!
Täältähän löytyy Roveri tietoa, Tuli tuossa mieleen ku aikansa asioita
porukalla pohdittu että voisiko Roverin 4,7 perävälitys istua suoraan
Volvolaisiin akseleihin?

Alkas menee välitykset kohdalleen jos sais akselille 9,7:1 välitykset
PS:Kuulin huhun että Iveco Dailyissä, jossain leko-paloauto versiossa on
ZF'n 6 vaiheinen automaatti, ilmeisesti 6:1 ykkösellä. Nam!


***********************
*** Meindl Tunturisusi 42 ***
Out of the frying pan and into the fire...
www.psory.fi

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.09.2005, 09:01
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Tarkoitatko koko perämurikan vai pelkän lautaspyörän/pinjoniakselin vaihtoa?

4.1 riittäisi kans 8.5 välityksiin, niin pääsis kolmeaviittä kolmenkympin asemesta siirtymillä, ja ns. "varman tiedon" (=jostain netistä luin joskus) mukaan 4.1 olis paljon kestävämpi kuin 4.7.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.09.2005, 11:17
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Tyhmä kysyy, että miks ne välitykset tarvii saada niin saakutan tiuhoiks???

T: jarenyybeli



Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.09.2005, 11:25
Scout:n Avatar
Scout Scout ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.10.03
Sijainti: 66.483526,26.004767
Viestit: 645
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Tarkoitatko koko perämurikan vai pelkän lautaspyörän/pinjoniakselin vaihtoa?

4.1 riittäisi kans 8.5 välityksiin, niin pääsis kolmeaviittä kolmenkympin asemesta siirtymillä, ja ns. "varman tiedon" (=jostain netistä luin joskus) mukaan 4.1 olis paljon kestävämpi kuin 4.7.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Ihan välityksien vaihtoa tarkoitin. Mulla ei oo kiire mihinkään.

***********************
*** Meindl Tunturisusi 42 ***
Out of the frying pan and into the fire...
www.psory.fi
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 15.09.2005, 11:55
Scout:n Avatar
Scout Scout ei ole kirjautuneena
Konkari+
 
Rekisteröitynyt: 07.10.03
Sijainti: 66.483526,26.004767
Viestit: 645
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Tyhmä kysyy, että miks ne välitykset tarvii saada niin saakutan tiuhoiks???
T: jarenyybeli
Note! This message was posted anonymously!
Mulla on taistelu painoa niin paljon että ryömiminen ei oikeen onnistu tuolla omalla moottorilla, ei varsinkaan pehmeessä. Kone ei jaksa mennää pelkästää tyhjäkäynnillä ja ku luistat kytkintä olis tärkeetä saada pitää moottori tyhjäkäynnillä eg. ku nostat sitä pehmeestä varovasti ylös.

Jos en voi pitää konetta tyhjäkäynnillä ku kone ei jaksa joudun nostaan kierroksia ja silloin kytkimen ja vauhtipyörän nopeusero kasvaa huomattavasti ja kytkin ei sellaista kestä. Mun reisuilla tahtoo olla paljon hitaita ja ahtaita paikoja ja tarkoitus mennä minimaalisilla vahingoilla, sekä ajoneuvolle, että perikunnan varjelemille maastoille. Kalustoa suojellakseen pitäis päästä kierteleen puita ja kiviä hitaasti jotta ehtii käänteleen rattiakin jossain kohtaa ilman hikeä Aina ei ole tietä kuljettavana, ei edes uraa.


Kivikossakin se helpottas ettei oo "toimisto" sekasin ku sitä kamelia heiluttelee menemään ku siellä on aina tavaraa irralaanki ja harmittaa keräillä tuhka-, kahvikupeja pitki mökkiä.. Edellisellä psory'n safarilla mulla oli koppi pois päältä ja joku viikko takaperin Finvalpin kans saatiin moottori toimimaan hemmetin hyvin. Siinä tuntu olevan tolkuttomasti alavääntöa ja tyhjäkäynnin saatoi päästää niin alas että moottori alkoi täristää ja siinä vaiheessa ku liipasi kaasuun se palasi takaisin tyhjä käynnille. Ojia sai ajella varoen/nätisti yli eikä tarvinnu paljoa/yhtään luistatella Jos se toimisi nuin vielä 1000 kilon lisäpainolla niin olisin tyytyväinen mutta tiedän ettei se sitä tee. Mogissa on välitykset niin ku ne kuuluu olla!

Dieseli ratkaisisi kaikki pulmat tyhjäkäynti väännöllä ja alhaisemmilla tyhjäkäynti kierroksilla.

***********************
*** Meindl Tunturisusi 42 ***
Out of the frying pan and into the fire...
www.psory.fi
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 15.09.2005, 11:56
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Harmi kun kerkesin hävittää sen rikkinäisen perän, olis voinut helposti mallailla, eikä tarviis avata ehyttä/säädettyä perää.

"There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't."
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 18.09.2006, 13:45
Frohike Frohike ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.05.03
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 172
Perusasetus

Nostetaanpas tämäkin aihe pinnalle, onko kenelläkään mitään uutta tietoa asiasta?

Minulla on nyt pöydällä volvon välitykset irrallaan että pystyy vertaamaan jos löytyy vastaavia jostain.


The duct tape is like the force, it has a light side and a dark side and it holds the universe together.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 18.09.2006, 14:20
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Multa löytyy ainakin uusia Lantikan 4.7:1-välityksiä hyllystä. Jassikassa saattaa olla myös romuja

T, Antti
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 18.09.2006, 14:45
Frohike Frohike ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.05.03
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 172
Perusasetus

Paljonko lantikan lautaspyörän halkaisija on laidasta laitaan? ja pinioniakselin mitta päästä päähän, että meneekö sinne päinkään?
ja onko 10 pultilla niinkuin volvossa?

Volvolaisissa kun välitys on niin hemmetin pieni kooltaan että en tiedä pitäisikö vaihtoehtoja etsiä jostain henkilöautopuolelta ennemmin?

Yksi asia mihin koko homma voi kaatua on pinionin pituus kun portaaleissa on se 6x6 takatelin vedon ulostulolaippa ja pinionissa on sitä varten hammasratas. 6x6-versioissa tuon telivedon varmasti menettää jos välitykset vaihtaa, mutta jos muuten ollaan edes lähellä niin homma voisi maksaa vaivan.

Nimim. oma laitos kulkee nykyisellään vanhalla jakolaatikolla yli satasta pikkupuolella

The duct tape is like the force, it has a light side and a dark side and it holds the universe together.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 18.09.2006, 16:28
Ahosensetä:n Avatar
Ahosensetä Ahosensetä ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 01.10.04
Sijainti: Marttila, Finland.
Viestit: 4.066
Perusasetus

Lautaspyörän sisähalkaisija (ohjaava) 125.25 mm
Pulttikehä 10 x 141.7 mm
Ulkohalkaisija noin 222 mm

Pinionakselin kokonaispituus noin 205 mm
Laakerikaulojen väli 72.5 mm

T, Antti
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.09.2006, 16:43
Frohike Frohike ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.05.03
Sijainti: Rovaniemi, Finland.
Viestit: 172
Perusasetus

Joo, eli tuo leganda on sitten kuopattu, volvon lautaspyörän ulkohalkaisija on n. 195mm ja pinionin pituus n. 200mm tarkat mitat pitää ottaa kun käyn tallilla seuraavan kerran.

Olis ihan yleishyödyllistä löytää mistä noi on peräisin, on se niin heiveröisen näköinen murikka että jotenkin vaikea uskoa että se jotain kestää

Olen koittanut etsiä missä autoissa olis vastaavia välityksiä saatavilla eli 3,44 (9/31) peräisin 7,05 akseleista, 3,66 (9/33) peräisin 7,55 akseleista. Ei ole vielä sopivia vastaan tullut.

Näitä urbaanilegendoja liikkuu myös 140-sarjan volvosta, amazon-volvosta, dana-30:sistä, pitää ottaa mallia mythbustersista ja alkaa tutkimaan näitä legendoja



The duct tape is like the force, it has a light side and a dark side and it holds the universe together.

Edited by - Frohike on 18/09/2006 17:44:29
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
"O"VOLVON PORTAALIT O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 20.04.2008 19:19
portaalit blazeriin????? hevyc Tekniikka & Jutustelu 22 08.09.2007 21:03
O: Volvon Portaalit Kovakalu69 O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 6 23.07.2007 20:44
M: Volvo portaalit C303 "Varattu" ja C304 "Myyty" PIRSSI O/M/V Muut 11 02.06.2005 08:28
Myydään PORTAALIT VOLVO C304:sta PIRSSI O/M/V Muut 14 18.03.2005 16:59


Sivu luotu: 06:46 (GMT +2).