Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 01.09.2005, 18:51
-teemu -teemu ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 21.03.05
Sijainti: Finland.
Viestit: 166
Perusasetus

Turbokysymyksiä?


Hyviä lähteitä painekartoille?
Jotain lähteitä vertailupohjaksi mitkä vakioturbot alkavat (virrata hyvin)verrattain pienillä ahtimen kierrosluvuilla. (pienet ahtimet kiinnostais muukin teoria tietysti kelpaa)
Miten yleensä on muuttuvasiipisten siipien kääntö toteutettu paine/alipaine vai hydrauli-, vai sähkömekaaninen?
Mistä tietoa milloin siipiä käännetään kääntyykö ne yleensä portaattomasti?
Kääntyykö vain ahtimen johdesiivet vai myös turbiini siivet vai vain turbiinin siivet?
Mites nykypäivänä onko TEOreettista eroa diiseliä ahtaessa saako turbiini pakokaasut pulsseina vai tasapaineisena?
Jos vaikka se nyybikin joka kiljui tonne nerdon cooleritopicciin viittis vasta.

-Teemu


Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 01.09.2005, 19:26
Jörmelö Jörmelö ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 02.02.03
Sijainti: Siuntio, Finland.
Viestit: 462
Perusasetus

johdesiipiä käännetään pelkästään. kaikki muut mallit oon nähnyt paitsi hydrauli käyttöistä toimilaitetta.portaattomasti kääntyy, ja toimilaite rakennettu moottori kohtaisesti kääntämään johdesiipiä alakieroksilta yläpäähän jossa voidaan rajoittaa ahtopainetta kääntämällä siipiä "yli" ettei paine enää nousisi.


Jo kohta talvi tulee.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 01.09.2005, 21:44
jpisteh jpisteh ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 185
Perusasetus

Lainaus:
quote:
johdesiipiä käännetään pelkästään. kaikki muut mallit oon nähnyt paitsi hydrauli käyttöistä toimilaitetta.portaattomasti kääntyy
Ne autot joissa ollut johdesiivet, niin kääntö on toteutettu alipaineella tai sähkömoottorilla (Euro IV autoissa). Hyrslerin lebaronin bensa turbossa oli säätösiivet, siinä tietääkseni oli käyttövoimana ahtopaine.

j.h

Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 01.09.2005, 21:58
JF JF ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 14.11.03
Sijainti: Espoo
Viestit: 1.786
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Mites nykypäivänä onko TEOreettista eroa diiseliä ahtaessa saako turbiini pakokaasut pulsseina vai tasapaineisena?
Eiköhän nykyään päde sama periaate kuin aiemminkin: pulsseilla on suurempi kineettinen energia (ja enemmän lämpöä jäljellä), joten pakosarja kannattaa sisätilavuudeltaan yrittää saada mahdollisimman pieneksi ja jouhevasti pulsseja turpiiniin johtavaksi. Etenkin jos päämääränä on ahtimen herkkä liikkeellelähtö.



Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 01.09.2005, 22:10
Grau Grau ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 336
Perusasetus

Yksi hyvä (minun mielestä) konstruktio on "muuttuva seinämäinen" turbo. Eli siis muuttuva geometrinen ihan niinkuin johdesiipien säädössäkin, mutta siinä pakopesän seinämä oli säätyvä. En varmuudella muista valmistajaa, olisiko ollut Holset... Hankala selittää ilman kuvaa, jota ei mulla ole, mutta tämmöisen esitteen olen kuitenkin lukenut. Yksinkertainen ja varmatoiminen (siinä mielessä parempi kuin säätyvät johdesiivet). Kokemusta ei kyllä ole, onko sitten käytännössä kuin vika vapaa, mutta rakenteena erittäin hyvä kilpailija.

Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 01.09.2005, 22:24
Guest
 
Viestit: n/a
Perusasetus

Lainaus:
quote:
Yksi hyvä (minun mielestä) konstruktio on "muuttuva seinämäinen" turbo. Eli siis muuttuva geometrinen ihan niinkuin johdesiipien säädössäkin, mutta siinä pakopesän seinämä oli säätyvä. En varmuudella muista valmistajaa, olisiko ollut Holset... Hankala selittää ilman kuvaa, jota ei mulla ole, mutta tämmöisen esitteen olen kuitenkin lukenut. Yksinkertainen ja varmatoiminen (siinä mielessä parempi kuin säätyvät johdesiivet). Kokemusta ei kyllä ole, onko sitten käytännössä kuin vika vapaa, mutta rakenteena erittäin hyvä kilpailija.
Eikös siinä ole ns. malja turbiinipyörän ympärillä, joka liikkuu ahtimen akselin suuntaisesti, lähellä pienellä kuormalla ja kaukana isolla kuormalla.

j.h

ei tainnu auttaa selittämisessä, vaikka samaa vissiin tarkoitettiin

Note! This message was posted anonymously!
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 01.09.2005, 22:55
Grau Grau ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 01.08.04
Sijainti: Finland.
Viestit: 336
Perusasetus

Juu, taitaa olla juuri näin. Aksiaalisesti se säätö tapahtuu, eli ilmeisesti ihan samaa meinataan.

Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit


Sivu luotu: 17:59 (GMT +2).