Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.07.2005, 13:55
ttapio ttapio ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 03.12.04
Sijainti: ivalo, Finland.
Viestit: 789
Blog Entries: 1
Perusasetus

hj-lyheni 37cm kuvat valmiista autosta::??


joo heti ensi alkuun pitäs pyytää joku osaava kaveri pistään tuolta galleriasta kuvat tähän jatkoksi olikohan niitä 13 vai 12 kappaletta siellähän ne lopussa odottelee.
Semmoinen läpiveto ko. Projektista oli lyhykäisyydessään tehtävä. No ensinnäkin katkaisusta siinä vaikeinta oli saada palat sopimaan siedettävästi takaisin yhteen, koska ne oli erikokoisia mitoiltaan varsinkin katon osalta piti saada rauta sinkumaan ja toinenpuoli vähä supistumaan, mutta sitten kun se oli heftissä asia oli helppo. Runko oli korjattava sillei että otin palkista toisenpuolen pois rälläköimällä, tein siihen uuden kyljen ja panin kiinni, sama toiselle puolen runko palkkia ja homma kasaan,näin tuli tehtyä 3 metriä uutta runkoa. Takaa tietysti oli tankin kahtapuolen ruostunu niitattu apurunko pois joten se piti tehdä uusiksi ja vahvistaa hitsaamalla koko taka pää runkosta umpinaiseksi, myös peräkoukkua tukeva vino poikittais palkki piti vahvistaa
ja niinpä tein siitäkin umpinaisen ,rungossa käytin 3mm 52 terästä. Korin kiinnitys oli lahonnut korvallisien päältä jotenka niihin piti tehdä pääliosat uusiksi. Akselien punoutumisen takia tein kummallekkin akselille yhden tukivarren kuskin puolelle autoa, Tarvikkeina käytin traktorin kolmitukivarren päitä joihin sopii 28mm
pultti, kiitos neuvvosta raajärven Hessulle.Toiseen päähän pistin kumipuslat jottei ne kolisisi. Hiekkapuhalsin rungon ja maalasin rostop ja ferex pohjamaalilla ja jäänsärkijä maalia oli jäänyt joskus,joten vetelin sillä pintamaalin 2x.Korissa oli työtä kovasti leikkelin pois lokasuojan hjelmat, ja hakkasin lekalla sisälokasuojaa siten että se alkoi osoittaan sivulle siihen levikettä 5-10cm riippuen lahon määrästä, ja sen toisen reunan hitsasin kiinni suoraan lokasuojiin. Sitten 3mmx 25mm latasta reunat johon oli helppo kiinnittää levikekumit. Ikkunoitten reunat oli osaksi kadonneet joten siinä vierähti muutama päivä, ovien alareunat oli usittava kahdesta ovesta¨, takaluukut oli onnekasi vaihdettu ja niistä selvisin vähällä.Taka sivulasit tein plexistä koska ikkunat on kaarevat ja olisi tullut kalliiksi, Turvakehikko tuli tehtyä 2mmx60mm putkesta jota tehdessä auto meinasi palaa 2x katto sytti pienimmästäkin kipinästä ja se tietysti syttyi ja meni uusuksi,sen tein vanerista ja etuosan verhoilu kangaasta.Penkit sain norjasta ilmaiseksi ko auto oli ajettu keräilypaikkaan vaikka oli kunnossa täkäläisittäin.Koe lauta ja auto tuli maalattua sisältä kokonaan.Matto oli liossa 2kk ja lähti pikkuhiljaa täysin puhtaaksi. no taakse tein vanerista nuo kotelot akuille ja avaimille 12v 75a akku on sellainen josta menee letku ulos lattian läpi joten ei höyryile kovin paljoa sisään, cd poxin pistin hanttimiehen puolen penkin taakse ja vahvistimen kuskinpuolelle penkin taakse. Taakse kattoon tein kotelon tavalliselle 3x9 kaiuttimille ja supparin 8" koteloin myös lattialle kuskinpuolelle taakse. etuoviin pistin pikkaiset kaiuttimet myös, joilla kuuluu ihan hyvin mutta lisä teho ei haittaa stereoissakaan. pakoputken riisuin pönttöineen vanhasta ford custom kuormaautosta se on 3" halkaisijaltaan ja lähtee sellaisena heti pakosarjalta.Koska en saanut kiekkamittaria toimimaan, pistin 12v laturiin johdon kiini josta sain ohjauksen uudelle kiekkamittarille sen sijoitin vasemmallepuolen koe taulua ja sen alle 12v, puolen jännitteen osoitin mittarin ja varmuudeksi pistin myös lämpömittarin joka asennettiin koe laudan oikealle puolen.
Konehuone tuli maalattua massaruiskulla, koska silloin maalia ei tartte ohentaa, ja silloin ei tule epämukavaa maali pölyä ollenkaan, sisätiloissa kun maalasin. Snorkkelille tein kiinteän korin lävistyksen, mutta oma putsari säilyi, mistä menee putki lokasuojan sisällä snorkkelille. Tässäpä taitaa olla suurinpiirtein kaikki mitä voi panna ylös naäin lyhyesti. Joka tapauksessa projekti oli antoisa ja tekisin sen uudestaankin. Hyvä mieli siitä kun autoa kehutaan ja ihastellaan melkein missä vaan kun pysähtelee, juuri se antaa uutta intoa ja potkua tuleville projekteille, ja toivottavasti myös muille rakentajille, kyllä se into välillä loppuukin mutta kun tekee täysin muuta välillä, alkaakin jo kaipaan takaisin talliin ja auton kimppuun.

pakko mahtua ku on vihitty

Edited by - ttapio on 26/07/2005 17:09:45

Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Tietoa autosta Tekniikka & Jutustelu 3 23.01.2008 22:26
mistä autosta ??? mettäsika Tekniikka & Jutustelu 6 07.11.2005 16:32
hj-60 lyheni 37cm kuvat maalattuna y.m ttapio Tekniikka & Jutustelu 35 10.06.2005 11:32
hj lyheni 37 cm kuvia tankista, sisältä , ym ttapio Tekniikka & Jutustelu 11 09.04.2005 13:59
hj- lyheni 37 cm .uudet kuvat raportti 5 ttapio Tekniikka & Jutustelu 25 28.02.2005 20:17


Sivu luotu: 16:04 (GMT +2).