![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Mesen suutinputketLöytyykö mb viispyttyseen rivipumpulla olevaan koneeseen suutinputkia joissa suutintenpäässä 17mm avaimella "mutterit". Kun tossa koettanut asennella 290td koneeseen rivipumppua ja 250d:n suutinputket ei käynykkään kun suutinten puoli putkista liian pieni(14mm). ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Jos ei valmiina löydy, niin voi teettää uudet putket. Kunnollisilla dieselkorjaamoilla on ruiskuputkea metritavarana, päiden prässäysvehkeet, ja valikoima kiristys muttereita. Putken pituudella ei ole niin väliä, kunhan ovat vaan keskenään saman mittaisia.
Voit sitten ite vääntää putket sopivaan muotoon. Mukavan näköisiä jouhevia mutkia tulee esim sopivan putken pätkän päällä. Eikä mene ruiskuputki helposti lyttyyn. ![]()
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
... ja ei kai niiden tarvii olla edes samanmittaisia ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä pitää olla saman mittaisia.
Muuten menee sylinterikohtaiset ajoitukset sekaisin. Polttoaine painuu kuin painuukin paineen alaisena hieman kasaan ja itse putki antaa hieman periksi. ko. tilanteessa kun polttoaineen paine lähtee ajallaan pumpusta niin sillä paineaallolla menee eri aika kulkiessaan suuttimille. Viimeksi muokannut Mika_T : 24.10.2013 22:50 |
#5
|
||||
|
||||
![]()
juu pitääpä kysellä putkia... nyt taittelin siihen jakaja pumpun putket ja tuli tosi söpöt
![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
ok, ja tietysti hyvä jos on saman mittaiset ei vaan taida kaikissa olla tehtaalta tullessaankaan, ja paljonko se neste sitten painuu kasaan...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#7
|
||||
|
||||
![]()
Minkälainen kokoonpano sulla on tulossa, millanen pumppu ja suuttimet? minua kanssa kiinnostanut tuo suoraruiskun viritys. Isompien suuttimien saannissa vaan ollu ongelmia, vakiothan ei pitkälle riitä ?
![]() |
#8
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Vanha totuus on se, että neste EI puristu kasaan. Se todettiin silloin, kun pumput olivat tehty puusta ja nahasta. ![]() Vesi puristuu kokoon 1%/200 bar, dieselin arvoja en tiedä.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#9
|
|||
|
|||
![]()
Valmet 310D...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#10
|
||||
|
||||
![]()
No ainaki nissan 3.3 ja 2.8 toyota hj61 pajero 2.5 chevy 6.5 noi ainakin on erimittaisilla suutin putkilla.
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Kyl kai noi erimittaiset putket on otettu huomioon pumpun suunnittelussa.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
nyt on ihan 290 omat suuttimet ja 250 vaparin pumppu, jos saan ton koneen pelittämään niin sitte isommat elementit ja suuttimet... Findieselin Arttu tuntu tietävän tohon isommat suuttimet kun keväällä kävi valtraa säätämässä... Jotenki ymmärtäny et ruiskutusaika pitäs saaha pysymään suht lyhyenä tossa suoraruiskussa?
|
#13
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä.
250 vaparin pumpussa on aika pienet elementit (5.5mm) joten paremmin toimii esim 7mm elementeillä joilla ruiskutus on paljon nopeampi. Samoin noiden kammiokoneiden rivipumpuissa oleva nokka-akseli ei ole oikein ideaalinen nostonsa puolesta käytettäväksi suoraruutassa, eikä ennakonsäädin. 290 suoraruutan suuttimet on vakiona jo ihan kohtalaisen kokoiset( 5x 0.22mm) eli ne ei siellä pikkuvireillä ole heti tökkäämässä. Toki isompi on usein parempi mutta sitten vastaan tulee tyhjäkäynti käryäminen. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Kyl ne tarvii ja ajoitushan muuttuu kun putki pitenee/lyhenee.
Ennen ilmoittivat putkien mittapoikkeamaksi 1/100mm, nykyään 1/10mm. Polttonestelinjan reikä ei missään tapauksessa saa muuttua, sillä on meinaan dramaattinen vaikutus paineen nousuun ja ruiskutuksen alkamishetkeen!!! Ja dieselissä tuo paineen eteneminen on paremmin kuvattavissa ääniaaltona kuin paineaaltona, johtuen juuri putkien värähtelystä ja muodonmuutoksista. Lisäksi paineaallon osuminen suuttimeen saadaan laskettua ääniaallon mukaan paljon tarkemmin! Mutta älkää kysykö miksi, koska ei todellakaan mitään hajua... Se vaan lukee kirjoissa näin, ja riittää mulle! ![]() ![]()
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#15
|
||||
|
||||
![]()
Huomioitu pumpun rakenteessa, mutta isoa heittoa ei voi olla koska putken tilavuus ei saa kasvaa tai häviää paineet...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Kuvassa on pajeron kone puhtoisena pesun jäljiltä. Minun silmään tuossa on saman mittaiset putket joka pytyllä? Noita toisia koneita en ole niin pidellyt. Ei se mene noinpäin. Pumpun valmistaja (bosch, cav, jne) toimittaa pumpun, ja moottorivalmistaja ripustaa sen koneeseen kiinni ja suunnittelee itse siihen ruiskutusputket. Millä sen voisi ottaa huomioon, tehdä jokaiseen moottoriversioon oma pumpun nokka-akseli? Kuulostaa hankalalta, ja kalliilta.
__________________
Size does matter, Sisu A-45 projekti
Sisu-harrastajien palsta, SISUA.net Myydään: Pajeron osia, Uusia ja käytettyjä maastokuorma-auton renkaita, 50-80 luvun euro ja japsi henkilöautojen osia, sekä perseestä perämoottoriin! |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Rivipumpussa helppo tehdä, mutta jakajapumpussa kun vain yksi elementti, niin kaikki silloin samaa...
__________________
--------------------------------------------- # # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # # --------------------------------------------- |
#18
|
|||
|
|||
![]() ![]() SD33t kaikki putket saman pituisia. ![]() Toyotan 12H-T Edelleen kaikki putket saman pituisia. |
#19
|
|||
|
|||
![]() Mesen kutosen suutinputket
Joo, saman mittaisia käyteään ja jossakin isossa V16-koneessa alkaa olemaan ykkösen ja kakkosen putket laskoksilla siellä täällä muodostaen melkoisen hässäkän.
Mesen suutinputket, saman mittaiset keskenään:
__________________
Jukka |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Taitaa tapsalla toi
![]()
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O |
#21
|
|||
|
|||
![]()
No varmasti on vaikkapa Nissanin 3.3:ssa ja Valmetin 815:ssa eri mittaiset siemenjohtimet
![]()
__________________
Jukka |
#22
|
||||
|
||||
![]()
Niin just sitä meinasin että on kaikki samanmittaisia.
Tosin pers dynolla ei ainakaan huomannut mitään patrollin 3.3 jossa Oli oma valmiste suutin putket niin että ykkösen on lyhyin ja 6pisin. Oli kyllä sen näköiset että ruuvasin orginaalit paikoilleen. Mikä meri moottorin kuvan MikaT on kaivanut aika eksoottisilla osia? |
#23
|
||||
|
||||
![]()
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty ilmastoinnin kompura GM 6.5td ja suutinputket | tare | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 05.12.2011 08:05 |
Ostettu G mesen jouset | motörhead | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 28.08.2011 22:35 |
Ostetaan LJ 70 -86 Kuskin penkki ja suutinputket | markkuh | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 1 | 13.12.2009 23:08 |
O: G-mesen välikardaani | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 06.01.2008 11:54 | |
O: G-mesen etutukivarret | Killer-Wo | O/M/V Muut | 0 | 01.04.2005 12:03 |