Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.10.2013, 19:57
Petek:n Avatar
Petek Petek ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.12.09
Sijainti: Pohjois-savo
Viestit: 248
Perusasetus

Mesen suutinputket


Löytyykö mb viispyttyseen rivipumpulla olevaan koneeseen suutinputkia joissa suutintenpäässä 17mm avaimella "mutterit". Kun tossa koettanut asennella 290td koneeseen rivipumppua ja 250d:n suutinputket ei käynykkään kun suutinten puoli putkista liian pieni(14mm).

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.10.2013, 20:08
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.323
Perusasetus

Jos ei valmiina löydy, niin voi teettää uudet putket. Kunnollisilla dieselkorjaamoilla on ruiskuputkea metritavarana, päiden prässäysvehkeet, ja valikoima kiristys muttereita. Putken pituudella ei ole niin väliä, kunhan ovat vaan keskenään saman mittaisia.

Voit sitten ite vääntää putket sopivaan muotoon. Mukavan näköisiä jouhevia mutkia tulee esim sopivan putken pätkän päällä. Eikä mene ruiskuputki helposti lyttyyn.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.10.2013, 21:17
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

... ja ei kai niiden tarvii olla edes samanmittaisia ...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.10.2013, 22:46
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Kyllä pitää olla saman mittaisia.

Muuten menee sylinterikohtaiset ajoitukset sekaisin. Polttoaine painuu kuin painuukin paineen alaisena hieman kasaan ja itse putki antaa hieman periksi.
ko. tilanteessa kun polttoaineen paine lähtee ajallaan pumpusta niin sillä paineaallolla menee eri aika kulkiessaan suuttimille.

Viimeksi muokannut Mika_T : 24.10.2013 22:50
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 25.10.2013, 06:51
Petek:n Avatar
Petek Petek ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.12.09
Sijainti: Pohjois-savo
Viestit: 248
Perusasetus

juu pitääpä kysellä putkia... nyt taittelin siihen jakaja pumpun putket ja tuli tosi söpöt tuo kone jos vielä herää henkiin nii pistän loton vetämään
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 25.10.2013, 07:19
pee:n Avatar
pee pee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 21.02.04
Sijainti: Mäntsälä P
Viestit: 12.912
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Kyllä pitää olla saman mittaisia.

Muuten menee sylinterikohtaiset ajoitukset sekaisin. Polttoaine painuu kuin painuukin paineen alaisena hieman kasaan ja itse putki antaa hieman periksi.
ko. tilanteessa kun polttoaineen paine lähtee ajallaan pumpusta niin sillä paineaallolla menee eri aika kulkiessaan suuttimille.


ok, ja tietysti hyvä jos on saman mittaiset

ei vaan taida kaikissa olla tehtaalta tullessaankaan, ja paljonko se neste sitten painuu kasaan...
__________________
- Levannon We(l)ho -
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 25.10.2013, 08:15
tdi:n Avatar
tdi tdi ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 16.03.09
Sijainti: Kotipaikka
Viestit: 1.789
Perusasetus

Minkälainen kokoonpano sulla on tulossa, millanen pumppu ja suuttimet? minua kanssa kiinnostanut tuo suoraruiskun viritys. Isompien suuttimien saannissa vaan ollu ongelmia, vakiothan ei pitkälle riitä ?
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 25.10.2013, 08:29
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
ok, ja tietysti hyvä jos on saman mittaiset

ei vaan taida kaikissa olla tehtaalta tullessaankaan, ja paljonko se neste sitten painuu kasaan...
Moottori käy toki vaikka minkä mittaisilla putkilla, mutta hyvä se ei ole. Minä en ainakaan saa heti mieleeni moottoria, missä olis eri mittaiset putket tehtaan jäljiltä? Niin suurella vaivalla se ykkösen ruiskuputki on kieputettu mutkalle, kun se on tehty siitä kuutosen pitkästä putkesta.

Vanha totuus on se, että neste EI puristu kasaan. Se todettiin silloin, kun pumput olivat tehty puusta ja nahasta. Kyllä ne nesteet kasaan puristuvat, mutta se riippuu nesteestä ja lämpötilasta.

Vesi puristuu kokoon 1%/200 bar, dieselin arvoja en tiedä.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 25.10.2013, 14:14
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Minä en ainakaan saa heti mieleeni moottoria, missä olis eri mittaiset putket tehtaan jäljiltä? Niin suurella vaivalla se ykkösen ruiskuputki on kieputettu mutkalle, kun se on tehty siitä kuutosen pitkästä putkesta.
Valmet 310D...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 25.10.2013, 14:19
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.809
Wink

No ainaki nissan 3.3 ja 2.8 toyota hj61 pajero 2.5 chevy 6.5 noi ainakin on erimittaisilla suutin putkilla.
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 25.10.2013, 14:52
AlluK:n Avatar
AlluK AlluK ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 08.02.09
Sijainti: Tampere
Viestit: 936
Perusasetus

Kyl kai noi erimittaiset putket on otettu huomioon pumpun suunnittelussa.
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 25.10.2013, 15:53
Petek:n Avatar
Petek Petek ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 09.12.09
Sijainti: Pohjois-savo
Viestit: 248
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tdi Näytä viesti
Minkälainen kokoonpano sulla on tulossa, millanen pumppu ja suuttimet? minua kanssa kiinnostanut tuo suoraruiskun viritys. Isompien suuttimien saannissa vaan ollu ongelmia, vakiothan ei pitkälle riitä ?
nyt on ihan 290 omat suuttimet ja 250 vaparin pumppu, jos saan ton koneen pelittämään niin sitte isommat elementit ja suuttimet... Findieselin Arttu tuntu tietävän tohon isommat suuttimet kun keväällä kävi valtraa säätämässä... Jotenki ymmärtäny et ruiskutusaika pitäs saaha pysymään suht lyhyenä tossa suoraruiskussa?
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 25.10.2013, 16:19
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Kyllä.
250 vaparin pumpussa on aika pienet elementit (5.5mm) joten paremmin toimii esim 7mm elementeillä joilla ruiskutus on paljon nopeampi.
Samoin noiden kammiokoneiden rivipumpuissa oleva nokka-akseli ei ole oikein ideaalinen nostonsa puolesta käytettäväksi suoraruutassa, eikä ennakonsäädin.

290 suoraruutan suuttimet on vakiona jo ihan kohtalaisen kokoiset( 5x 0.22mm) eli ne ei siellä pikkuvireillä ole heti tökkäämässä. Toki isompi on usein parempi mutta sitten vastaan tulee tyhjäkäynti käryäminen.
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 25.10.2013, 16:57
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja pee Näytä viesti
... ja ei kai niiden tarvii olla edes samanmittaisia ...
Kyl ne tarvii ja ajoitushan muuttuu kun putki pitenee/lyhenee.

Ennen ilmoittivat putkien mittapoikkeamaksi 1/100mm, nykyään 1/10mm. Polttonestelinjan reikä ei missään tapauksessa saa muuttua, sillä on meinaan dramaattinen vaikutus paineen nousuun ja ruiskutuksen alkamishetkeen!!!

Ja dieselissä tuo paineen eteneminen on paremmin kuvattavissa ääniaaltona kuin paineaaltona, johtuen juuri putkien värähtelystä ja muodonmuutoksista. Lisäksi paineaallon osuminen suuttimeen saadaan laskettua ääniaallon mukaan paljon tarkemmin! Mutta älkää kysykö miksi, koska ei todellakaan mitään hajua... Se vaan lukee kirjoissa näin, ja riittää mulle!
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 25.10.2013, 16:59
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 Näytä viesti
No ainaki nissan 3.3 ja 2.8 toyota hj61 pajero 2.5 chevy 6.5 noi ainakin on erimittaisilla suutin putkilla.
Huomioitu pumpun rakenteessa, mutta isoa heittoa ei voi olla koska putken tilavuus ei saa kasvaa tai häviää paineet...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #16  
Vanha 25.10.2013, 17:13
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.323
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tapsa4x4 Näytä viesti
No ainaki nissan 3.3 ja 2.8 toyota hj61 pajero 2.5 chevy 6.5 noi ainakin on erimittaisilla suutin putkilla.


Kuvassa on pajeron kone puhtoisena pesun jäljiltä. Minun silmään tuossa on saman mittaiset putket joka pytyllä? Noita toisia koneita en ole niin pidellyt.

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AlluK Näytä viesti
Kyl kai noi erimittaiset putket on otettu huomioon pumpun suunnittelussa.
Ei se mene noinpäin. Pumpun valmistaja (bosch, cav, jne) toimittaa pumpun, ja moottorivalmistaja ripustaa sen koneeseen kiinni ja suunnittelee itse siihen ruiskutusputket. Millä sen voisi ottaa huomioon, tehdä jokaiseen moottoriversioon oma pumpun nokka-akseli? Kuulostaa hankalalta, ja kalliilta.
Vastaa lainaten
  #17  
Vanha 25.10.2013, 17:26
Mikki:n Avatar
Mikki Mikki ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 14.06.05
Sijainti: Hyvinkää, Finland.
Viestit: 1.462
Perusasetus

Rivipumpussa helppo tehdä, mutta jakajapumpussa kun vain yksi elementti, niin kaikki silloin samaa...
__________________
---------------------------------------------
# # # Jos se ei satu, silloin se maksaa... # # #
---------------------------------------------
Vastaa lainaten
  #18  
Vanha 25.10.2013, 18:25
Mika_T Mika_T ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus



SD33t kaikki putket saman pituisia.




Toyotan 12H-T
Edelleen kaikki putket saman pituisia.
Vastaa lainaten
  #19  
Vanha 25.10.2013, 19:29
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Mesen kutosen suutinputket


Joo, saman mittaisia käyteään ja jossakin isossa V16-koneessa alkaa olemaan ykkösen ja kakkosen putket laskoksilla siellä täällä muodostaen melkoisen hässäkän.

Mesen suutinputket, saman mittaiset keskenään:

__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #20  
Vanha 25.10.2013, 19:43
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Taitaa tapsalla toi olla se ratkaiseva tekijä tuossa .
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #21  
Vanha 25.10.2013, 19:54
JiiPee JiiPee ei ole kirjautuneena
Moderator
 
Rekisteröitynyt: 13.08.03
Sijainti: Janakkala
Viestit: 6.381
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja bluevan Näytä viesti
Taitaa tapsalla toi olla se ratkaiseva tekijä tuossa .
No varmasti on vaikkapa Nissanin 3.3:ssa ja Valmetin 815:ssa eri mittaiset siemenjohtimet
__________________
Jukka
Vastaa lainaten
  #22  
Vanha 25.10.2013, 20:29
tapsa4x4:n Avatar
tapsa4x4 tapsa4x4 on kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.02.03
Sijainti: lahti/hollola, Finland.
Viestit: 9.809
Talking

Niin just sitä meinasin että on kaikki samanmittaisia.

Tosin pers dynolla ei ainakaan huomannut mitään patrollin 3.3 jossa
Oli oma valmiste suutin putket niin että ykkösen on lyhyin ja 6pisin.
Oli kyllä sen näköiset että ruuvasin orginaalit paikoilleen.


Mikä meri moottorin kuvan MikaT on kaivanut aika eksoottisilla osia?
Vastaa lainaten
  #23  
Vanha 25.10.2013, 20:48
Samsonite:n Avatar
Samsonite Samsonite ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.07.06
Sijainti: torttunotko
Viestit: 2.758
Perusasetus

http://wagoneers.com/JEEPS/Diesel-options-Jeep.txt
__________________
"- Perusarvot kunnossa. Sanotaanko niin, että kun viimeksi tankkasin auton, niin laitoin polttoainetta tankkiin enkä pakoputkeen." T.Hakkarainen.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myyty ilmastoinnin kompura GM 6.5td ja suutinputket tare O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 3 05.12.2011 08:05
Ostettu G mesen jouset motörhead O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 0 28.08.2011 22:35
Ostetaan LJ 70 -86 Kuskin penkki ja suutinputket markkuh O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 13.12.2009 23:08
O: G-mesen välikardaani O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 8 06.01.2008 11:54
O: G-mesen etutukivarret Killer-Wo O/M/V Muut 0 01.04.2005 12:03


Sivu luotu: 19:07 (GMT +2).