![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Hiluxin etuakselin öljytVoiko vanhaan 4wd hiluxiin etuakseliin laittaa teboilin hypoid 75w-90 synteettinen öljy ja voiko sitä öljyä käyttää myöskin jakolaatikossa. Hiluxi on vm-89 jos sillä on jotain väliä ja tarkoitus on käyttää talvisin ja pakkastahan voi olla.
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
jos on on tasauspyörästön lukolla varustettu akseli, niin silloin hypoidiöljyt eli gl5, mutta avoimeen gl4. laatikoihin gl4.
|
#3
|
|||
|
|||
![]()
Periin hypoidi gl-5 ja laatikoihin gl-4. Kitkalukolliseen perään kitkalukkoperään tarkoitettu öljy.
__________________
Toyota 4runner diesel 1991 |
#4
|
|||
|
|||
![]()
eli takaakseliin hypoid ls 80w-90 öljyt
päälaatikkoon ep75w-90 synteettinen GL-4 ja sitten tavallinen etuakseli ilman lukkoa voiko siihen laittaa hypoid 75w-90 synteettinen ja jakolaatikkoon voiko siihen laittaa hypoid 75w-90 synteettinen niissä lukee api gl4/5 ja fully syntethic differential oil |
#5
|
|||
|
|||
![]() |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Minä laittaisin.
__________________
Jukka |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Näyttäis gl5 (hypoidiöljy) passaavan joka reikään. Ote toitsun manuskasta 3b ja 2lt : Vaihteisto: Öljyluokka vaihteistoöljy API GL-4 tai GL-5 viskositeetti 75W-90 2lt motti, eli sinun hiluksissa sama akseli. Vetopyörästö: API GL-5 , Öljyn viskositeetti yli +18c SAE90 alle +18c SAE80W tai 80w-90, taka-akselin kitkaohjatussa tasauspyörastössä on käytettävä LSD-tyyppistä erikoishypoidiöljyä.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Too Shit For Synchros...
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#9
|
|||
|
|||
![]() Minä laittaisin :Lainaus:
jakolaatikkoon hypoid 75w-90 synteettinen (GL-5) päälaatikkoon ep75w-90 synteettinen GL-4 , ja nimenomaan Gear oil (vaihteisto öljy). (jos riittää pioneerihenkeä/otetaan koneesta tuplat, taikka yli vääntöä, niin niin tuo GL-5 öljy on varmaan parempi, koska noilla suoritteilla ei ajeta yleensä 30 000 km/v ja synkronoinnin toiminta on ehkä tärkeä... Ja etuperään hypoid 75w-90 synteettinen (GL-5) |
#10
|
|||
|
|||
![]()
jos päälaatikkoon laittaa automaatttivaihteiston öljyt nii ei talvella keppikään oo niin jäykkä(vaihde)
|
#11
|
||||
|
||||
![]()
Laittasin kunnolliset GL-4 täyssynt. 75W-90 öljyt, ei oo jäykkä keppi ja synrot&laakerit kestää.
|
#12
|
|||
|
|||
![]() En laittaisi...Lainaus:
Ja vaikka löytyy (niin kuin löytyy monesta maatalouden yleisöljystä, olikohan teboil monitra 10w-30 yksi niistä) niin viskositeetti on täysin väärä; kuuma öljy menee niin liruksi, että öljykalvojen paksuudet mene tosi ohueksi, ja kun esim. pääakseli pikkaisen notkuu/antaa periksi, niin pistemäinen kuormitus nousee hampaan jossain kohtaan niin suureksi, että öljykalvo pettää... ja niin lirua että ei pysy yhtähyvin sisällä, kuin valmistajan tarkoittama öljy. Ja automaattilaatikko öljy; ainakin dexron II, valuu heti pois voitelukohteesta... (vaikka johonkin autoihin sitä suositellaankin manuaalilaatikoihin) -> Itse olen tullut siihen tulokseen, että käytän valmistajan suosittelemia öljyjä, siis Dieselmoottorissa dieselmoottoriöljyjä, vaihteistossa k.o vaihteistoon tarkoitettuja, ja hypoidi perissä hypoidi peräöljyjä: Toki esim. minulla hdj:ssä koneessa 10w-40 pitkän vaihtovälin öljyt (teboilin shbd) joissa tuo c-alkuinen luokitus varmaan 5 pykälää parempi, kuin valmistaja edellyttää, ja tuo noin 7500 vaihtovälinä... Aikanaan tuli Mitsubishi galant:in 2,3 td:n perästä särettyä manuaalilaatikoita, ja pistin sitten GL-5 hypoidiöljyt, että alkas laakerit kestämään: ensimmäinen "HUTI-" vaihto sattui viikon sisällä, ja siitä laatikosta en saanu enää 3: sykronointia toimimaan oikein, joko ei ottanut vaihdetta sisään (hellällä kädellä) tai sitten "karahti" |
#13
|
|||
|
|||
![]()
GL5 luokituksen öljyt eivät ole tarkoitettu synkronoituihin vaihteistoihin. Siitä tulee liian liukas ja paksu öljykalvo jotta synkrot toimis kunnolla. Sen takia käsivaihteistoihin AINA GL4 luokituksen öljy JOS valmistaja ei suosittele jotain erikoisemmin lisäaineistettua GL5 luokituksen öljyä. Ja laittaa sen 75w90 GL4 luokituksen öljyn niin keppikin pysyy herkkänä talvella. Esim tebikan 80w90 ja 75w90 öljyllä taisi hintaeroa olla kokonaisen kaks euroa litralta eli ei pitäs jäädä siitäkään kiinni
![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Etuakselin räjäytyskuvaa??? | Rompe1 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 15.03.2010 22:28 |
Hiluxin etuakselin leveys? ln 46/ln65 | make-lj | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 10.03.2010 18:00 |
Hiluxin vaihteisto öljyt? | j1s | Tekniikka & Jutustelu | 15 | 15.02.2009 18:06 |
Range ja etuakselin tasauspyörästön öljyt. | Masu | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 03.10.2007 09:31 |
Öljyt | Yleiset | 10 | 12.05.2004 15:52 |