![]() |
![]() |
|
Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
|||
|
|||
![]() Bilteman 80w polttimotOstin Biltemasta H11 80W polttimot nuihin Bilteman lisäkaukovaloihin ja laitoin polttimot paikoilleen ja jätin 10A sulakkeen paikoilleen joka riitti edellisissä polttimoissa(55w)kplx2 niin miten on mahdollista että tuo 10A sulake kesti polttaa nuita kahta 80W polttimoita? Eli 160W(2x80W) pitäs olla 15A sulake koska nuo ottaa virtaa sen 13.3A Eli voiko tästä vetää sen johtopäätöksen että nuo bilteman 80W polttimot eivät siis ole 80W polttimot? Vai mistä voi moinen johtua?
Viimeksi muokannut HAILUXI-07 : 15.01.2013 19:02 |
#2
|
||||
|
||||
![]()
10A on se virta minkä sulake hyvin kestää. Käytännössä vaaditaan jonkin verran enemmän sulakkeen palamiseen. Lasiputkia olen joskus testaillut niin esim. 800mA sulake kesti 1.5A virran hetkellisesti. Voi tietty lampun ottamissa virroissakin olla heittoa monista eri tekijöistä johtuen.
Pienillä ylivirroilla sulake alkaa lämmetä eikä tee hyvää esim sulakkeen kannalle pitemmän päälle. |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Toki jännitte vaikuttaa kanssa asiaan. Reippaan 14v jännitteellähän toi on enään siinä 11 ampparin luokkaa.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Käytössä on ollut normaali lattasulake joka ei ole käynyt lämpöisenä koska ei ole muovi sulahtanut.
Pitää varmaan vaihtaa kuitenkin 15A sulake varmistamaan asia. |
#5
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
EDIT: Laskin molemmat lamput yhdessä mutta lopputulos on sama erikseen laskiessa. Viimeksi muokannut Reisrdok : 15.01.2013 20:21 |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Eiks se enää pädekkään että voltti kertaa amppeeri on watti? Noin likimain?
![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
ite käytän lisä/työvalo kyhäelmissä yleensä jo suoraan 15 sulakkeita, eli 2-4 kertaa se 55w ja yksi 15 sulake
__________________
t5 portteri -07 mitsu ällä200, -06, 4x4, manual, 31" kummipyörät |
#8
|
||||
|
||||
![]()
Ei tässä kohtaa. Lampun wattimäärä on heitetty valmistajan toimesta jollain jännitteellä x. Mutta resistanssi on se joka määrää miten paljon virtaa kulkee milläkin jännitteellä.
|
#9
|
||||
|
||||
![]()
Sanotaan nyt tässä kohtaa vielä kun joku kuitenkin googlettaa että hehkulangan resistanssi muuttuu lämpötilan mukaan myös hiukan ja se vaikuttaa laskelmiin mutta ei niin paljon että tässä kohtaa olisi merkitystä
![]() Veikkaan että valmistajat ilmoittavat wattimääränsä jollain mahdollisimman korkealla jännitteellä niin että saadaan isoja lukemia.. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Re
Kaapelin pituus ja paksuus myös vaikuttaa lampun virrankulutukseen, tarpeeks pitkä ja ohut johto, eikä lamppu kulutakkaan juuri mitään, ei kyllä tosin enää valaisekkaan.
__________________
T: Harri Viimeksi muokannut Harriko : 15.01.2013 22:32 |
#11
|
|||
|
|||
![]()
http://www.veewee.net/Ohjeet/Autosahko.htm
Tuollanen löyty. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Kannattasko nyt uudelleen miettiä tätä asiaa.
|
#13
|
||||
|
||||
![]()
13 vuotta näitä ja hivenen monimutkaisempiakin juttuja on tullut mietittyä leipätyönä.
Tuolta: http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirj...virtapiiri.htm Lainaus: "Kytketään kaksi paristoa sarjaan. Havaitaan, että ne yhdessä saavat lampun hehkumaan paljon kirkkaammin kuin yksi paristo. Mitä kirkkaammin lamppu hehkuu sitä suurempi sähkövirta piirissä kulkee." Kun jännite nousee niin virta nousee lampun resistanssin pysyessä samana. |
#14
|
||||
|
||||
![]()
alkuperäiseen kysymykseen bilteman lamppujen tehosta, eikö tuo olis aika äkkiä laskettukin, jos mittais jännitteen ja virrankulutuksen ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Mutta oikeasti tää menee noin kuin tässä yllä kerrottiin. Tehon, joka tuossa lampussa oikeasti vaikuttaa, saat selville vain mittaamalla virranvoimakkuuden ja tuolla hetkellä lampun napojen yli vaikuttavan jännitteen. Tästä saat Watit kertomalla nuo lukemat keskenään. Sulakkeissa on hyväksyntäportit ihan standardien mukaan ja 10 A sulakkeen ei tarvitse palaa 10 A virralla. Se voi kestää 15 A ihan hyvin. Autossa kiinni olevien lamppujen tehot on jotain ihan muuta kuin nimellisiä koska niille menevien johtojen resistanssit alentaa jännitettä.
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#16
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja jos lamppu ottaa 12v:lla 13,3A niin tarjoiltaessa 24v virtaa menisi 26,6A? Rohkenisin epäillä. ![]() |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Kun jännite kaksinkertaistuu niin teho nelinkertaistuu, eli virtakin tuplaantuu jos vastus on sama.
|
#18
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
"Mitä suurempi on piiriin kytketyn pariston jännite sitä suurempi sähkövirta piirissä kulkee." Mitäs tuossa sanotaan? Kun jännite (voltit) nousee niin sähkövirta (ampeerit) nousee. Mitäs jos 160w lampuille tarjotaan 160 volttia? Virtaa menee vain yksi ampeeri ja lamppu palaa edelleen samalla kirkkaudella kun watit eivät muutu mihinkään? Vai lähteekö lamppu maata kiertävälle radalle? ![]() Tai jos jännitettä tarjotaan yksi voltti niin virtaa menee 160 ampeeria??? Ei taida? Miksi lamppu kirkastuu kun jännitettä nostetaan? Siksi koska LAMPUN OTTAMA WATTIMÄÄRÄ NOUSEE. Jos 12V lamppuun lykkäät 24V niin hehkulanka palaa poikki juurikin tämän takia. Virtaa ihan oikeasti menee tuplamäärä, muuten näin ei kävisi. Ja juuri tämän takia 55W lampusta ei välttämäti lähde oikeasti sitä 55W koska se on voitu ilmoittaa jollain 15 voltilla, ja esim. tyhjäkäynnillä kun jännite putoaa 13 voltin paikkeille niin valot himmenevät aika tavalla. En vain halunnut lähteä selittämään tätä resistanssijuttua kun arvasin että rautalankaa tarvitaan iso kela ![]() Maailmassa olisi muutama miljoona suunnittelemaani piirilevyä mitkä eivät toimisi kovinkaan hyvin jos suunnittelijalla olisi sähköopin perusasiat hukassa ![]() Viimeksi muokannut Reisrdok : 16.01.2013 08:53 |
#19
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#20
|
||||
|
||||
![]()
Ehkä meidän muiden, mutta ei Reisrdokin.
![]() |
#21
|
||||
|
||||
![]()
Kiitoksia!
![]() Tästä mulle maksetaan, on vähän pakko tietää.. Näin homma menee periaatteellisella tasolla mutta sitten tulee tietty johtojen resistanssit ja lämpötilat yms yms mitkä myös vaikuttavat asioihin. Ja vaihtovirralla homma menee täysin uusiksi.. |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
Katse tulevaisuuteen, siellä ne uudet hankaluudet ovat. |
#23
|
|||
|
|||
![]()
Kytket nyt siihen sulakkeen paikalle virtamittarin ja mittaat paljon kulkee amppeeria läpi...
Niin ja toki jännite lampun kannalla pitää tietää.
__________________
- eskimo kaenuusta Viimeksi muokannut Eskimo : 19.01.2013 21:46 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Myyty Shell 80W-90 Gl-5 20L | Häänrik | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 15.12.2012 22:48 |
Myyty Mobilin Mobilube HD-N 80W-140 200L TYNNYRI | VooDoo Jeep | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 13 | 04.02.2012 16:41 |
Myydään Xenon H4 polttimot | MikkoS | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 3 | 04.01.2010 21:45 |
Myydään Xenon polttimot | rhm | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 0 | 01.12.2008 21:16 |
hdj:n polttimot | tjl | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 05.09.2008 07:05 |