![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() Etenemis ideoita?No pari kuvaaTarkoitus ois hakea Rangen raato kotii tänää,kun tuli semmonen hommattua. Jatko onkin sitten hidastelua, kun noi pirun työt haittaa harrastusta, mutta paketti on "noin" tällainen: -Range -Letukan 350cid -TH350/Np205 Mutta, mutta,kuinkas on akseleitten laita, mikäli en ihan väärin ole ymmärtänyt, niin omat akselit ei mitään hurjan vahvoja ole, ja perse ei kestä porttaaleja ostaa tässä vaiheessa, jotyen oisko esim. Dana40:ssä mitään otetta, semmoset kun saattas olla tyrkyllä sopivasti. Saa ojentaa oppipoikaa, KIITOS<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> -pieru,se tulee perseestä- -miksi miksi,no miksei- <img src=/smiley/jerkit.gif border=0 align=middle> Edited by - tomikoo on 04/05/2005 21:50:49
|
#2
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä ne rankun akselit kestää laitat vaan jonkun kevyemmän korin ja rungon tuohon projektiin <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>
Kova jätkä vinssaamaan! |
#3
|
|||
|
|||
![]()
Kyllä siihen jenkkiakselit aika helposti saa sopimaan ja niihin löytyy lukkojakin helpommin. 110 lantikasta ne kävis suoraan, muttei niita taida kovin helposti löytyä? Ei ne alkuperäiset kyllä kestä tuota konetta epäilen vahvasti<img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle>
No kyllähän tuosta nyt pääsee! |
#4
|
|||
|
|||
![]()
hj:n taka akseli 9.5" perä, puoli kevennetty malli jolloin
vetotikutkin on "ranteen vahvuset" joku väitti että välitys 3.7 olis sama kuin rangessa! multa löytyy 120e kpl jarru osineen ym. Note! This message was posted anonymously! |
#5
|
||||
|
||||
![]()
Rangen vakiovälitys perässä on 3:54. Ainakin isommille renkaille toi saisi olla isompi.
Rangeen saa vahvempia vetareita sekä eteen että taakse. Voisi olla halvempi ja helpompi vaihtoehto kuin kokonaan uudet akselit. Mulla on takana ARB:n lukko ja vahvemmat vetarit, mutta edessä ihan vakioakseli ja hyvin sekin on kestänyt. Auton keventäminen tietysti auttaa. Edit: Onko HJ:n taka-akselilla rumpujarrut? Pääsylinterin saattaa joutua vaihtamaan samalla kun rumpujarrut ottavat enemmän nestettä kuin levyt. Levyt ovat maastokäytössäkin paremmat kuin rummut (puhdistuvat paremmin). T, Antti Edited by - Ahosensetä on 30/04/2005 10:25:02 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Onnea UUDELLE autolle!
Mitkä kummit sulla on mielessä laittaa?? Ne 32" pampperssit tuskin ihan heti mitään riko, jos apinana polje. Srangessa on ny 34:set eikä (viä) o aksilat räsät, tosin Pekko säästää penssiiniä ja ajelee lähinnä tyhjäkäynnillä. Heitä huolet nurkkaan ja ajele omilla akseleilla, niin pitkään kun kestää. Mutta jos lähtee hansikas käsistä näin het alkuun, niin toi Antin juttu vois olla aika hyvä paketti: ARB ja vahvemmat vetarit! |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Joo, ajotyylillä voi vaikuttaa kestävyyteen todella paljon. Mulla on vakioperissä Detroit Truetrac tasauspyörästöt ja 24 spooriset vetarit. Ainoot mitä on 33 spamperseil porsinu on ne halpis tarvikenivelet ja 2 etutumppia ..... Kahvipöytätarinoiden mukaan välitysten rikkoutumisista suurin osa johtuu siitä, että vakio avoin carrier joustaa pahas paikas niin paljon, että hammaskosketus muuttuu ja pinioini ja/tai lautaspyörä hammastaa sen takia. Mene sit ja tiedä. Jos tukevammal carrieril vielä oikein säädetty etuvälitys hajoo edelleenkin useammin ku kerran ni jenkkilästä saa ns. reverse cut pyörät joissa sit veto on "drive" puolella eikä "coast" niinku näis orkkis jutuissa. Kuulemma selkeästi lujemmat eteen päin mennes.
Just äsken tulin tallista, vaihdoin olkalaakerit ja etupään kaik stefat sekä käänsin 3" jousikorotuksen tuhooman casterin -1,5 asteesta -> takas +3 asteeseen ja pistin samalla ne uudet GKN vetonivelet ku kerran oli hyllyssä. Nivelet ittessään olivatten välyksettömät, mutta tumppiin menevä 10 rihlainen spooritus oli tyssääntyt jonkun verran.... välys pieneni merkittävästi uusilla nivelillä. Kaik muu oli edelleen virheettömäs kunnossa. Kaadoin just simaa lasiin, joten koeajo jääp huomiselle..... Klara Wappen kaikille ! Tapsa & Dumbo - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Kaikki tietää Tapani, et sä juot lasten simaa...
Antti L RR-73 |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]() Ja kaikille tiedoksi, että Antti Aamusen tupakkalakko on pettänyt. Ja mä kun luulin, et se lopetti..... veren heikkoutta prkl... Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
#10
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
> hyvä paketti: ARB ja vahvemmat vetarit! Ja kustantaa? Lähes saman kuin volvon porttaalit? Vai enemmän? -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
#11
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
-74 Range, 215cid V8 #4x4@ircnet |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
> Paljos kustantaa volvon portaalit jarruilla varustettuna? Ne volvolaisten kahluusarjat on ilmeisesti tosi hyvät, jos akseleissa on sellaiset niin sitten niissä on jarrutkin. Levyjarrumuutoksen hinta ei oo tiedossa kun en oo vielä sellaista hommannut. -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Yks juttu ton välityksen kanssa, th350 ykkösen välitys on 2,52 ja np205 tihee puoli 1,96 muistaakseni. Isot renkaat vaativat periin tiuhoja välityksiä.
Kyllä jenkki on jees! "Idioottivarmalla" aliarvioidaan idiootteja |
#14
|
|||
|
|||
![]()
Ei ne vahvat vetarit edessä mitään auta, siellä on heikoin kohta murroksissa tai tumpissa.
Vakiovetarit joustaa sopivasti mutta mistä saisi kestävät murrokset ?????? Note! This message was posted anonymously! |
#15
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
sen koommin ei ole mitään kait hajonnut ,välityskin parani kait vähän ja hinnaltaan akselin vaihto on kaiketi älyttömän halpa verrattuna joihin kalliisiin hipo osiin joiden kestävyydestä ei ole täyttä varmuutta.levythän toytan akseleihin taakse on helppo juttu tehdä. Note! This message was posted anonymously! |
#16
|
||||
|
||||
![]()
24-uraiset takavetarit ja laipat kaikkine hilppeineen ovat noin 350 e. Eteen en muista. Uudemmissa vakionopeusnivelissä tumppi on kiinni nivelessä ja ulompi uritus on myös 24-urainen ja vetolaippa sama kuin takana.
Jos akselinvaihtotyölle laskee yhtään hintaa, niin vaikea on paljon halvemmalla päästä. T, Antti |
#17
|
|||
|
|||
![]()
Turha kait näist on kinata - jokainen tekee niin ku haluaa niillä perusteilla mitkä itelle on tärkeitä. Jos joku haluaa, et sulake on etuvetari ni siit vaan, kenttäolosuhteissa katkenneen vetarin vaihto on yhdelainen projektinsa. Ja varmaan nyströminkin kandee miettiä mitä eroa on jäykkyydellä ja lujuudella.
No, asiaan: Koska join eilen vain lasten simaa, pääsin het aamusta koeajolle eilisen väkerryksen jälkeen ja casterin korjaamisesta voin sanoa, että suosittelen kaikille joilla on 2" tai yli jousikorotus samalla kun tekee "palloremppaa" muutenkin. Ohjattavuudessa ollut lievä levottomuus hävis täysin jopa 1bar rengaspaineilla suoritetussa koeajossa. Pahimmillaanhan se oli jarrutusta aloitettaessa ja sitten ylöspäin vaihtaessa (veto päällä -> veto pois). Nyt ei heilahda ja satasta voip huristaa yhdel kädellä tosiaan pamperseil ja 1 bar ylipaineel. Mun pähkäilyn mukaan caster muuttuu about 1,5 astetta per jokainen tuuma jousikorotusta.... ja vaik jossain (!) olikin viittaus 0 asteen speksiin ni oikea taitaa olla 3 astetta.... se on camber joka pitää olla nollilla. Tämmöstä, Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
#18
|
||||
|
||||
![]()
Kysymys Casterin korjaamisesta: Miten hoidit sen? Puslilla vai kuulaa kiertämällä?
T, Antti |
#19
|
|||
|
|||
![]()
Kuulaa kiertämällä. Näis vanhemmissahan toi etupinioni ei osoita suoraan jakolaatikkoa kohti vaan ylöspäin, joten puslilla ne kardaanikulmat menee entistä enempi mettään.. akselia pitäis kääntää toiseen suuntaan jos haluais saada murtokulma samoiksi molemmis päissä keppiä..... ja puslat kuulemma huonontavat artikulointia, niinku sillä ny mulle olis niin merkitystä....
Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Moro
Tässä jotain hintapolitiikasta. >> hyvä paketti: ARB ja vahvemmat vetarit! >Ja kustantaa? Lähes saman kuin volvon porttaalit? Vai enemmän? Toyotaan, ARB:it eteen ja taakse, 2 kompuraa ja laakerit etuperään, matkalaukussa Usa:ta hieman halvemmalla kuin Volvon axulat. Luultavasti, näin hankittuna ARB:it edullisimmillaan, jos ei matkan hintaa tarvitse laskea mukaan <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle>. Pirssiltä ostettuna 3 axulaa lukkoineen ja hyvillä välityksillä 1750€ (täydelliset axulat). Kokemukslla voin sanoa että Volvon axulat on edullinen ja hyvä vaihtoehto. Alipaine lukkojen siirtomekanismien käyttövoimana löytyy jokaisesta autosta. ________________________________________________ Yleisesti nestemäiset aineet lisää "Jutun" luistoa ja vähentää pitoa. |
#21
|
|||
|
|||
![]()
toyota mekaanisilla lukoilla varustettuja akseleita saa
täydellisenä 700-1000e PARI joten olisko halvimmat lukko akselit?ja ilman lukkoja 100-300 pari! luulis rangen alla kestävän.! Note! This message was posted anonymously! |
#22
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Kuten todettu ei tässäkään asiassa ole yhtä ainoaa "oikeaa" ratkaisua ja jokainen tekee niinku tykkää. Mun tavoitteeni on parantaa auton toimintavarmuutta, ehdottomasti säilyttää Rangen maantieominaisuudet Suomessa laillisiin nopeuksiin asti ja samalla pohtia asioita niin, että mettässä etenemis- ja ehjänäpysyiskyky paranee. Kompromisseja on silloin pakko tehdä. Tapsa - Tässä yhteydessä esitettyjen perustelujen tehtävänä ei ole esittää faktoja vaan edistää asiaa. Ongelma ei synny siitä, että joku esittää valheellisia perusteluja, vaan siitä, että jonkin toisen ryhmän edustajat ovat liian tyhmiä ja uskovat ne - |
#23
|
||||
|
||||
![]()
-Paas tomikoo iha ensteks kuvaa autosta, että näkee, mikä on lähtökohta!!!!!
-Ja meinaatko pitää kilvissä?? Vai saako ihan vapaasti toteuttaa?? -Mitkä renkaat siihen laitat/havittelet laittavas?? -Pitääkö olla lukot?? -Mihin ajoon se tulee?? Trial, suunnistus, safari,muu??? <center>--------------------------------------- "And on the seventh day GOD greated Off Road" </center> |
#24
|
|||
|
|||
![]()
Moi,
> Paavo voi valottaa lisää Se liukkailla erittäin selvästi havaittu kiemurtelu on tallella edelleen, toki senverta lievänä ettei autolla pelota ajaa. Pitkittäisiin takatukivarsiin on puslat vaihtamati, pyöränlaakereissa on pieniä välyksiä ainakin edessä, ja olkatapeissa ilmeisesti lievää keskinkertaisempia välyksiä kans, ja simpkka on sellainen kuin reilu kolmannesmiljoona ajetussa vois kuvitella olevan. Mutta melkeen väittäisin että iso osa noista "ajo-ominausuuksista" tulee renkaista, auton kokonaiskorkeus tietty "auttaa" asiaa kans. Olkatappikallistuksesta ei oo varmaa tietoa, alkuperäiseen asennukseen on etujousia pidennetty hieman (nyt edessä rangen +0" HD takajouset FF:stä, alunperin +1" dieselin HD etujouset), ja aurauskulma tarkistettu sillä tähtitieteellisen tarkalla lankkumenetelmällä, pitäis olla aika likelle nolla, mutta sen jälkeen autolla on ajettu yx kisa ja poljettu tiukkaan hankeen (kelkanjälki keskellä ajouraa) ihan urakalla (pitkän puolen kakkosella vauhtia niin paljon kuin lähtee), eikä raidetangonsuoja ollut paikoillaan kun vinssinehjäys oli ja on vieläkin vaiheessa. Hmm... jos tän nyt jotenkin yrittäis summata, niin mun mielestä volvolaisilla saa maantiellekin ihan kelvon ajopelin, mutta ei siitä helpolla tule yhtä hyvää kuin suorilla akseleilla, koska auto on väkisinkin korkea, ja olkatapeissa ei oo sellaiset shimmattavat laakerit vaan pelkät holkit (luulotietoa), ja porttaalikorotuksesta johtuen alustan välykset ja muut joustot hieman korostuvat. Mutta jos maantieominaisuudet on prioriteettilistalla ennen maasto-ominaisuuksia (maavara, kestävyys) niin kannattaa pitää/laittaa suorat akselit. Sopivalla akselivalinnalla (rangeen esim. nelineloset danat tai vaikka hoojiistä beejiin 4.11 välityksillä, tai sitten se helpoin eli paremmat perät lukoilla ja vahvat vetarit, tai sitten vaa ihan muuten vaan uudet osat ja oikein säädetty perä) pitäis olla kans kohtuu luja hieman isommillekin rattaille. -Paavo "There are only 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't." |
#25
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
no lähtö kohta on kauhee reuhka, missä ei oo juuri mitään kiinni kun aksulat. tomikoo ei ole vielä sisäistäny et ostaa vaan multa ne d44:set niin saa raadosta purkaa nekin irti <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle><img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> bollocks to EUrope !!! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Pari kuvaa Nivasta | SoSo | Linkit | 4 | 11.02.2006 20:05 |
pari kuvaa ROJEKTISTA | Kankku | Tekniikka & Jutustelu | 42 | 14.12.2005 08:27 |
M: sukisuki (lisäsin pari kuvaa) | Rytari | O/M/V Muut | 15 | 13.07.2005 10:33 |
Gaz'it Weteraanikonepäivillä. Pari kuvaa. | JariM | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 10.07.2005 10:26 |
Pari 14.9 kulman kuvaa.. | Jörmelö | Tapahtumat | 0 | 15.09.2003 20:15 |