![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#51
|
|||
|
|||
![]()
Mites tohon Cheroon tehdään korin korotus kun ei siinä sitä runkoa edes ole?
Jousituksen korotussettejä löytyy ainakin rapakon takaa 2-8 tuumaisina... <img src=icon_smile_tongue.gif border=0 align=middle> - Isoa kovaa kellon ympäri - |
#52
|
||||
|
||||
![]()
Tjooh, pikku- Cherokeehen ei tosiaan korin korotyuksia paljon tehdä - tai ainakin se vaatisi aika paljon hitsaushommia. Eli itsekantavalla korilla, kuten jo sanottiinkin. Kori on kohtalaisen pehmeä, eli jos aikoo auton pitää ehjänä pidempäänkin ja ajaa paljon metsässä, niin muutamia paikkoja kannattaa vahvistaa - ainakin etu- ja takapään aisat huolella toisiinsa kiinni. Muuten tuo on kyllä varsin mukava metsäpeli, vaikka monet ihan muuta väittääkin..
![]() Korotuspuolen voi hoitaa halvalla tai sitten sen voi hoitaa hyvin. Aika usein noissa vanhemmissa on jo aika väsähtäneet jouset, varsinkin takana kun lehdet on kyseessä. Joko voit pistää vähän korotuspalaa akselin ja lehtijousen väliin ja eteen pyöreästä ~120mm vinyylitangosta korotuspalat jousen ja jousen ylätuen väliin. Tämä on se halvin tyyli, ja maksaa ehkä sellaiset 50-100€. Iskarien hinta lisää jos niin paljon korottaa että loppuu orkkis iskarien joustovarat kesken. Tällä tyylillä en lähtisi korottamaan Cherokeeta kuin parisen tuumaa. Jos haluaa tehdä homman vähän paremmin, niin sitten pläjäyttää niin eteen kuin taaksekin uudet jouset. Jos taakse vain hommaa lisälehden pakkaan, niin aika äkkiä se kapistus nuukahtaa takaisin, kun alkuperäinen lehtipakka on kuitenkin heikossa hapessa. Lehtijousia tekee tässä maassa monikin pulju, joten niitä ei kannata välttämättä ulkomailta tilata (rahdit maksaa kun painoa on paljon). Hinta pyörii jossain 200-400€:n hujakoilla per puoli, kierrejouset on aika halpaa tavaraa yleensä. Saksasta noita Jeeppien korotussarjoja saa, ainakin jollain lailla järkevällä hinnalla. Itse toin jenkkilän reissun yhteydessä keväällä Rubicon Expressin 3.5" sarjan, sieltä OME:n iskareineen ~800€, Saksassa olisi kustantanut sama setti melkein tuplasti. Renkaat nyt maksaa mitä maksaa. 3" korotuksella ja sopivalla sisäänjoustojen rajoituksella mahtuu helposti pyörimään 31" rengas, jolla jo pääsee ihan mukavasti jos ei pahimpiin suopaikkoihin ja/ tai kivikoihin eksy. Jos nyt XJ:hin päädyt, niin kyllä meitä Jeepistejäkin tästä maasta löytyy. Kysele vain jos on tarvetta lisätiedoille, tuossa on omaa jo sen verran tullut purettua ja kasattua että ainakin jotain niistä pystyn sanomaan - kuten varmaan kaikki muutkin joilla Cherokee on persiin alla. Kyllä mall crawlerillakin pääsee. |
#53
|
||||
|
||||
![]()
Kuinka paljon muuten tuo Cherokee ja Grand Cherokeen rungon ja nelivedon rakenne eroaa toisistaan? Onko jommassa kummassa parempi rakenne kestävyyttä tai rakentelua ajatellen?
|
#54
|
||||
|
||||
![]()
GC on siitä kivempi peli, että se on Jeepin termistöllä quadra coil, eli kierrejouset joka nurkalla. Periaatteessa helpompi ja halvempi korottaa, ja lisäksi sisään/ ulosjoustot on kierrejousilla suuremmat. Toisaalta ihan tarpeeksi Cherokeen takapääkin taipuu, että ei se meno yleensä siitä jää metsässä kiinni vaan jostain ihan muusta - ja ainahan sitä voi hommata lukot niin ei ristiriipunnatkaan haittaa.
Korit on molemmissa itsekantavia, ja harvinaisen pehmeitä, eli jos ajat etutassun ison kiven päälle niin ei kannata yrittää avata takaluukkua. Mutta se nyt on ihan normaalia offivehkeissä muutenkin <img src=icon_smile_big.gif border=0 align=middle> Cherokeehen saa osia HUOMATTAVASTI paremmin kuin GC:hen, ja johtuen suuremmasta valikoimasta hinnatkin on enimmäkseen halvempia. Ainakin kuutoskoneisten Grandien vaihdeloota (42RE) on haukuttu jenkkilässä aivan lyttyyn, todella monissa laatikoissa pahoja kestävyysonglemia. Järeämpi 46RE kait on parempi, mutta ei sekään mikään loistava ole. Cherokeen AW4 automaatti on ehdottomasti tuon kokoluokan parhaimmistoa, säännöllisellä huollolla (=öljynvaihto ja välillä suodatin) ne kestää helposti 500 tkm ilman isompia murheita. Parhaimmillaan kai on miljoonan hujakoille ajeltu, jos jenkkilän foorumeita on uskominen. Jakolootat on vähän vaihtelevia, lähinnä sillä tavalla että 231 ja 242 on hyviä, grandin visko(t, en muista oliko viskollisia enemmän kuin yksi versio) on huonompia. Ainakin osassa Grandeja on takana Dana44 akseli, mutta kun se on alumiinikuorinen versio niin ei se ole juuri D35:ttä parempi - varsinkin kun auto on selvästi painavampi kuin Cherokee. Kaikkinensa sanoisin, että jos haluat mukavan matkapelin ja enemmän tilaa, niin Grand Cherokee (joissa tosin on nuo omat ongelmansa). Jos haluat rakentaa auton niin tie- kuin maastokäyttöön, niin Cherokee sikäli jos - ja tässä tapauksessa varmaan kun - Wrangler on poissa kuvioista. Nämä nyt näin niinkuin minun mielipiteinäni, muista merkeistä on paha sanoa kun en ole tarkemmin tutustunut. Itse hommasin Cherokeen ihan jo periaatteenkin vuoksi, kun ei niistä ole mitenkään liikaa tässä maassa rakennettu metsäkulkineita.. vähän pitää lyödä kapulaa toitsujen ja rankejen rattaisiin.. <img src=icon_smile_wink.gif border=0 align=middle> Kyllä mall crawlerillakin pääsee. |
#55
|
||||
|
||||
![]()
Kiitos paljon kaikille avusta ja neuvoista! Jatkossa varmaan kyssäreitä ilmaantuu lisää kunhan saan joskus auton alle. Kyllä tuo Cherokee taitaa sitten olla se mun valinta, jos nyt ei jotain erikoista tapahdu. Ja Saksasta taidan noutaa, kun ovat siellä niin halpoja ja verokin on melko pieni noihin. Nii joo, kannattaako hankkia High output vai tavallinen? Äh, näitä kysymyksiä riittäis varmaan maailman tappiin. Mutta ei kysyvä tieltä eksy, vaikka tässä tapauksessa mielellään eksyy!
![]() |
#56
|
||||
|
||||
![]()
Otahan ihan suosiolla hi outputti, niihin on paljon parempi jälkimarkkinatuki. Löytyy porattua kaasuläpää, stroukkeripakettia, peltisarjaa jne..
Muutenhan nuo on aika pitkäti samoja, mutta imu- ja pakosarja ovat erilaisia, ja moottorinohjaus on eri firmalta. Vältä niitä ihan uusimpia, ovat tietääkseni ODBII- häksättimiä joten aivan perseestä. Ja nyt jos en vielä ihan väärin muista, niin '93 ja alle ovat katittomia vekottimia papereiden mukaan - eli päästörajat "paremmat". Tiedä sitten jos Saksasta tuo, voi olla että silloin tulee katti papereihin vaikka vastaavassa Suomi- laitteessa ei olekaan. Tuo nyt tosin on se ja sama, jos ei aio konetta rakennella.. Eli siis '91 ja myöhemmät on bensavehkeistä parhaimmat. Suosittelen bensavekotinta tomaatilla. Hajoavaa tavaraa on CPS (kampuran kiertotunnistin, auto kuolee siihen paikkaan), TPS (kaasuläpän asentotunnistin, sekoittaa tomaatin toiminnan ja aiheuttaa mahd. muuta mielenkiintoista) ja normaalit kuluvat osat. Muuten on aika pomminvarma laitos tekniikan osalta. Kyllä mall crawlerillakin pääsee. |
#57
|
||||
|
||||
![]()
Moi!
Vielä bensakoneesta pari kysymystä. Miten jakopää on toteutettu? Onko 200 tkm ajetussa koneessa jotain mitä olisi pitänyt vaihtaa tai on tulossa eteen? Tarkoitan siis esim. jakopään hihnaa/ketjua tms. kalliimpaa. Tattis jo etukäteen! |
#58
|
||||
|
||||
![]()
Ei ole hihnaa, ja kyseessähän on työntötankokone (nelilitrainen). Orkkisketjusta en ole ihan satavarma, mutta tietääkseni se on kyllä tuplaketjulla ihan tehtaalta tullessakin - ja se on lyhyt kuin mikä. Tuskin pitäisi venyä, mutta kai sille joku vaihtoväli on olemassa.
Omassa on ~210 tkm mittarissa, tietääkseni ei ole koneeseen mitään vielä vaihdettu. Jos noissa jotain joutuu vaihtamaan, niin keinuvivut ja mahdollisesti hydrauliset venttiilinnostimet. Jos/ kun käyt koeajamassa, niin noissa on sitten ihan normaalia jonkinsorttinen tikitys kylmällä koneella. Toisinaan keinut ja nostimet vähän tahmaa, mutta ei ole mitenkään vakavaa. Tyhjäkäynti voi myös olla vähän ailahteleva enemmän ajetuissa (välillä kiertää vain 300-600rpm välillä) - vaikka vaihdet kaiken, niin ei se käynti kuitenkaan parane.. eli sekin on siis aivan normaalia. 200tkm ajetussa saattaa tulla eteen pakosarjan vaihto, jenkit ainakin on raportoineet että pakosarjan murtuminen jostain kohtaa on lähes ominaisuus. Helppo tunnistaa siitä, että tikittää kylmänä ja lämpimänä häviää. edit: tai no helppo ja helppo, se on toisaalta mahdollista sekoittaa liftereiden & keinujen tikityksiin. Kaikki yllämainituista on (ehkä pakosarjaa lukuunottamatta) oikeastaan sellaisia, että ei niille tarvitse mitään tehdä jos ei halua. Jos meteli on kauhea, niin sitten jätä suosiolla sellainen ostamatta. Kyllä mall crawlerillakin pääsee. Edited by - Timo_L on 13/09/2006 23:08:30 |
#59
|
||||
|
||||
![]()
Mun 1993 Grand Cherokee oli käytännössä ruosteeton saksasta tullessaan vuosi sitten.
Takatukivarsissa oli ruostetta, mutta pelleissä ei. Nyt auto on massattu. Ilman massausta ei olisi jäänyt pitkäikäiseksi. Esimerkiksi palkit oli sisältä massattomat. Tuo pakosarja menee vaihtoon. Jenkeistä 200€ kuljetuksineen. Tyhjäkäynti on hieman epäsäännöllistä. Mutta mun Wranglerissa oli tyhjäkäynti kuin unelma tullessaan. Siis sama kone. Kerran kulmakorvessa se muuttui tuollaiseksi ailahtelevaiseksi. Ajanmiittaan yritän tutkia mistä johtuu. Tällä hetkellä epäilen happiantureitä. Mutta moni muukin anturi vaikuttaa tyhjäkäyntiin. Just do it! Edited by - jappe on 14/09/2006 10:57:47 |
#60
|
||||
|
||||
![]()
No niin, noita Jeeppejä olen tässä koeajanut ja alkaa hahmottua sopiva. Vuosimalli olis -93 bensa, 200 tkm ajettu HO Limited malli. Siinä on laatikkona tuo versio, missä on myös "part time 4WD". Onko se toteutettu viskolla vai mitä tarkoittaa? Onko tuossa laatikossa mitään epäilyttävää? Konekin kuulosti terveeltä, jotain pientä tikitystä pitää, mutta ilmeisesti ihan normaalia. Kuinka usein perien ja vaihteiston öljyt pitää vaihtaa? Onko vaikea projekti vai mitä maksaa liikkeessä vaihdattaa? Onko muuten niin, että Jeeppiin nyt ei noita isompia kumeja saa leimattua?
Kiitos etukäteen! T: Jani |
#61
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Enkä usko, että Cherostakaan se halkeaa itsestään, vaan jotain tehdään väärin. -P- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ "Hullut eivät epäile mielenterveyttään" -Minä- Pienet koirat räksyttävät, isojen ei tarvitse. -Minä- ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ |
#62
|
|||
|
|||
![]()
Onkos muuten esim. -97 grand cherokeen 116 heppainen diesel juurikin tuo samainen kone mikä löytyy normi-cherokeen keulasta (3.1) ?
Onko se oikeasti kuinka epäluotettava? -Jari Note! This message was posted anonymously! |
#63
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#64
|
||||
|
||||
![]()
Part time neliveto on joka ikisessä jeepissä, sen sijaan full time neliveto löytyy XJ:n kohdalta vain niistä, joissa on 242 jakoloota. Suomiautoissa taitaa olla lähes kaikissa limited- versioissa. 242 on suomen oloihin parempi valinta, ei tosin aivan yhtä kestävä ja hieman isompi (ts. ~½" vähemmän maavaraa) kuin 231 jakoloota.
Ainakin netistä lukemani perusteella 231 kestää vakiona ~2000 lb/ft. vääntöä. Medium- duty jakolootaksi sitä sanovat, kuten myös 242:sta. Normaalissa maastoajossa et vakiokoneella ihan äkkiä saa kumpaakaan rikki, vaikka kaikki onkin mahdollista. Mitä tuolla jenkkilän puolen jeeppifoorumilla ovat puhuneet, niin edes 35" renkailla rock crawlinkia harrastaessa ole paljon noita hajoillut. Eli se on yksi osa tuossa autossa mistä ei kauheasti kannata huolehtia, kunhan vain tarkastaa/ vaihtaa sinne öljyt (siinä menee ~15 minuuttia, syö reilut pari litraa Dexron II/ III normin ATF- öljyä). 242:ssa jossa on siis myös jatkuva neliveto (4 full time) kiinteiden asentojen (4hi, 4lo) lisäksi, on keskitasauspyörästö toteutettu planeettapyörästöllä, joka on ainakin periaatteessa paljon viskoa parempi vaihtoehto. Sekä 242 että 231 ovat ketjukäyttöisiä (ts. neliveto päällä ketju pyörittää etukardaania). Jeeppihän käyttää noista jakolootista nimiä SelecTrac (242) ja CommandTrac (231). Akselien öljynvaihdosta: homma on varsin helppo ihan aloittelijallekin, ainoa "hankalampi" asia mikä joutuu tekemään on raaputella vanhat tiivistemössöt pois, ja laittaa sopivaa uutta tilalle, eikä laita sitä liikaa. Jos on limited slip taka- akseli, niin katsoo että laitat sinne limited slip ööliä, etuperään tavallista. Öljyä menee molempiin vajaat pari litraa. En tiedä paljonko maksaa teettää liikkessä, mutta tuo on homma jonka voi tehdä helposti kotipihalla ~tunnissa, ja kannattaa myös opetella. Kun ostat auton käytettynä, suosittelen avaamaan molemmat perät samantien ja katsomaan miltä ne näyttää. Tulee samalla vaihdettua ne öljyt. Vaihtaa tarvitsee normaalikäytössä "sopivin väliajoin" (eli ei ole niin tarkkaa, vaikka 30-50 tkm välein), mutta jos ajat paljon mudassa/ vedessä, niin huomattavasti useammin. Grand Cherokeen ja Cherokeen diesel- koneet ovat eri vekottimia, joskin pohjautuvat aivan samaan lohkoon sikäli kun oikein muistan. Kyllä mall crawlerillakin pääsee. Edited by - Timo_L on 04/10/2006 00:55:50 |
#65
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Lainaus:
T, Antti Edited by - Ahosensetä on 04/10/2006 07:22:27 Edited by - Ahosensetä on 04/10/2006 07:22:58 |
#66
|
||||
|
||||
![]()
Onko mitään tietoa tuosta tikityksestä? Koeajon jälkeen kuului semmonen kevyt tikitys.
Kiitos jälleen! |
#67
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Jos taas asiaa ajattelee toiminnan kannalta, niin sehän on ihan makuasia. Itse olen enemmän planeettapyörästön kannalla, mutta toki viskossakin on omat hyvät puolensa. Lainaus:
Kyllä mall crawlerillakin pääsee. |
#68
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
T, Antti |
#69
|
||||
|
||||
![]()
Just vaihdoin TJ:n etuperään öljyt, kun vuosi tiivisteestä. Dana30 propussa on magneetti.
Dan35 taasen on suljettu onnettomalla kumitulpalla. Just do it! |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
O: Maasturia hankkimassa.... HJ? | O/M/V Muut | 0 | 04.01.2005 11:03 | |
Maasturia hankkimassa... | Harnold | Tekniikka & Jutustelu | 13 | 30.12.2004 22:21 |
Uudempaa maasturia hankkimassa | Tekniikka & Jutustelu | 42 | 02.10.2004 09:24 | |
Montako maasturia? | imported_offroadjouni | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 12.06.2003 16:13 |
Joskus me kaikki olemme ensimmäistä kertaa asialla | mikk0 | Religion | 0 | 12.02.2003 23:29 |