Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 30.10.2011, 22:37
Ruusulehto:n Avatar
Ruusulehto Ruusulehto ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++

Rekisteröitynyt: 25.12.09
Sijainti: Padasjoki
Perusasetus

Kyllähän sitä talvella pärjää vaikka suvikumeilla, mutta kyllä ainoa oikea talvirengas on nastarengas
Vanha 30.10.2011, 22:59
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

"Huonot" renkaat vaatii tietoa ja taitoa

Itse ajelin ensimmäisen kokonaisen talven bj-40:llä ja 205-16 nauhapinnotetuilla renkailla. ja silloin vuosiluku kirjoitettiin kahdella ysillä.

toki sen jälkeenkin olen ajanut landcruisereilla varmaan yli 10 talvea nastattomilla renkailla, mutta kun en enää tällä vuosi tuhannella ole ainut kuski noille cruisereille, niin pistetäämpä piikkiä alle! (helpompi istua lauantai-iltana tms kartturina, kun maisema tulee vastaa ennalta odotetusti)

Siis jos asuu/liikkuu jäisten tienpintojen alueella, niin pitoero nastarenkaan ja nastattoman välillä on paljon pienempi, kun se jää sattuu kohdalle, ja nastarenkaat alla!

Ja artikkelin "jokaisella on selitys ja p.......reikä", niin jopa täällä KESKIsuomessa* tuo talvi tuo pito ongelmia nimenomaan tuon kiilloitetun jään muodossa.

*)Toki minä en todella ole keskisuomessa, mutta n.100 km päässä siitä:-> sekä pohjoseen että etelään on 650 km

Ja sitten se VANHA tuttu juttu: vajaa kaksi kuukautta ennen kuin päivä alkaa pitenemään, niin silloin liukas keli yllättää! mutta kukaan ei törttöile maalis eikä huhtikuussa?

Siis jos haluat romuttaa maasturisi, niin vielä useita viikkoja kesärenkailla, kun päiväthän on plussalla!
, ja sitten kun saat ne piikit alle niin aja toukokuun loppuun, sillä kumminkaima oli nähnyt jäätä!

Hyvät talvikelit kaikille!
Vastaa lainaten
Vanha 01.11.2011, 21:23
Late_:n Avatar
Late_ Late_ ei ole kirjautuneena
Konkari+++

Rekisteröitynyt: 04.04.10
Sijainti: Hamina
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Flea Näytä viesti
http://www.cr-renkaat.fi/ Tuolta saa ihan kohtuu hinnalla vähän isommatkin nastarenkaat. Saattaapi olla yhdet 31"X10,5 R15 valmiinakin, kun jäi minulta hakematta yllättävien rahakäänteiden vuoksi.
Ai sullekos sitä sarjaa on kuukausi tolkulla varattu turhaan?

Muista ensi kerralla, mitä tahansa keltä tahansa oletkin ostamassa, ilmoittaa mahdollisista ohareista.
Vastaa lainaten
Vanha 02.11.2011, 09:15
Bullet Bullet ei ole kirjautuneena
Jäsen

Rekisteröitynyt: 06.02.06
Sijainti: Kolla
Perusasetus

Minä olen ajanut omalla Suzuki SJ413JX 'lläni vuodesta 87 alkaen pelkästään nastattomilla renkailla eikä tulisi mieleenikään hankkia siihen mitään nastarenkaita. Ajaminen nastattomilla renkailla vaatii enemmän etukäteissuunnittelua ja ennakointia ajamisessa sekä hitaamman vauhdin. Mutta kun maastoautolla ajaa ei vauhdin pitäisi olla itse tarkoitus. Nyttemmin olen jatkanut nastattomilla ajoa hankittuani viitisen vuotta sitten ikivanhan Range Roverin. Rangen ero Suzukiin on siinä, että isomman painon sekä jatkuvan nelivedon vuoksi se pitää helpommin kiinni tien pinnasta, mutta kun se lähtee luisuun, ei sitä ole helppo oikaista tai pysäyttää. Suzuki sensijaan lähtee helposti luisuun, mutta on hyvin oikaistavissa ja kohtuudella pysäytettävissä. Nastattomilla renkailla ajossa ei saa tehdä mitään äkkinäistä, kokenut kuski kyllä pärjää ihan hyvin, soveltaen ajotapansa vallitseviin olosuhteisiin.
Vastaa lainaten
Vanha 03.11.2011, 10:23
Pudejovicky:n Avatar
Pudejovicky Pudejovicky ei ole kirjautuneena
Aloittelija

Rekisteröitynyt: 30.08.10
Sijainti: Salo
Perusasetus

Ihan rehellisesti nuo LongTrailit(kään) ei näytä sellaisilta renkailta, että ajaisin käyttöautolla niillä talven. Ei oo lamelleja niinkuin kitkoissa, joten vastaa aikapitkälti ihan kesärengasta..

Olen ajellut BFG:n uusilla (km2) MT renkailla talvella, eikä ne pidä jäisellä tiellä yhtään sen jälkeen kun pito loppuu ja se loppuu aina kuin seinään, varoittamatta etukäteen.

n. 2000kg:n autosta löytyy ABS ja sekään ei oikeastaan pelasta kauheesti, koska kelkkailu on sitä luokkaa pidon häviämisen jälkeen, että ohjattavuudestakaan ei välttämättä saa tarpeeksi apua.

Lumella kaikissa muodoissa taas nuo renkaat pitävät ihan tautisesti ja sitä katsoen ne nytkin jäävät talveksi alle, mutta auto ei ole päivittäiskäytössä, vaan juurikin noita rospuutto- ja pahoja lumikelejä varten ja sittenkin vielä harrastusmielessä.

Ja kuten muutamaan kertaan on mainittu, ihan kaikkea ei voi ennakoida. Silloin kun riskit toteutuu, on hyvä että pito löytyy ja äkkiä...
Vastaa lainaten
Vanha 14.11.2011, 20:02
rane58:n Avatar
rane58 rane58 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++

Rekisteröitynyt: 25.10.11
Sijainti: Espoo
Cool

Mulle tuli Jeeppini oston yhteydessä Nokialaiset uudenveroiset nastarenkaat Jeepin aluvanteilla. Ne kyllä laitetaan alle talven liukkaille, nyt siinä M+S hiihto- ja luisteluliiton "Talvirenkaat", kuluneet sellaiset. En rupea leikkimään omani, enkä muiden hengillä tinkimällä turvallisuudesta! Ilmastohan alarmistien mielestä lämpiää, mutta noi edelliset talvet olivat ennätys kylmät- ja lumiset, liukkauttakin riitti...! -No, tuli kaupan mukana ihkauudet kesärenkaatkin....

Jeep Grand Cherokee 4L suora-6. vm-95.

Oldsmobile 98 Luxury Sedan V8 425cid super rocket. vm-66

Honda CB 750 F2 Seven Fifty. vm-98

MYYTÄVÄNÄ:
https://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=8912
Vastaa lainaten
Vanha 18.11.2011, 10:54
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Perusasetus

Onkos kellään käyttökokemuksia Swamperin TrXus renkaasta talviajossa? Lamelleja siinä on toisin kuin useimmissa MT-renkaissa.
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Myydään 205/75/15 Talvi jankkakoo O/M/V Renkaat ja vanteet 1 17.05.2010 22:08
Myydään muutamia talvi rengas sarjoja takku O/M/V Renkaat ja vanteet 0 09.11.2009 11:52
Talvi yllätti snööri Chit-Chat 16 07.11.2006 19:54
o:215-245/70 r16 talvi gummit O/M/V Muut 0 17.10.2004 19:32
Talvi tulossa Lars Rakas Päiväkirja 0 15.09.2002 03:24

Sivu luotu: 05:59 (GMT +2).