![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
||||
|
||||
![]() 91 XJ cherokee, "Kaksikäyttöauto"en sitte löytänyt semmosta "pikkuprojektit" topickkia enkä viitsinyt sitä erikseen ruveta tekemään kun mun mielestä semmonen piti jo olla joten tehdään nyt uusi, ei tää varmaan lyhyeksi tarinaksi kummiskaan jää.. mä viimme syksynä ostin torniosta tommosen xj:n käyttikseksi kun kyllästyin capricen ja yleensäkkin diiselien ropaamiseen... takajousethan siitä oli aivan loppu, no semmoset kuiteski löytyi edukkaasti ja sain ne vaihdetuksi ennen lumien tuloa. ryhti ja ajettavuus parani vallan kummasti, myin pois auton alla tuleet 31 mud terrainit ja alle laitettiin 235/75-15 pyörät. kesällä taistelin death wobblen kanssa, siitä pääsin eroo hyvien neuvojen jälkeen säätämällä casteria isommaksi, pienentämällä aurauksen lähes nollaan ja laittamalla jytkyn ohjausiskarin samoin tein pientä huoltotoimintaa moottoripuolelle, avarsin ruiskun läppärungon 60 milliseksi, vaihdoin vähän vapaammin läpi puhkuvan vaimentimen ja pistin uuden lambdan. tähän talveen ajattelin varustautua tekemällä vähän hinauslenkkejä kun aina kuiteski joku soittaa ja pyytää avuksi enkä aina viitsi käydä blazea sen takia starttailemassa. eteen tein sakkelikorvat 15x50 latasta, hitsasin ne vain ton siipikarjapuskurin kiinnityslattoihin kiinni. takana taasen porasin pari 16mm reikää koukun putkeen, laitoin silmukkaruuvit niistä läpi ja mutterit taakse. peruutusvalot tossa on tosi huonot, ja talvella niiden eteen kerääntyy lunta ja jäätä joten ne ei näytä senkään vertaa joten mä asentelin tohon rekkarikilven syvennukseen tommoset pikku ledilamput. huono kuva, vaikea kohde kyllä kuvattavaksikin, oikeassa reunassa alkuperäisellä paikalla 21w hehkupolttimo, vasemmassa reunassa 3W ledipolttimo alkuperäisellä paikalla ja keskellä noi uudet valot, kuva ei kerro koko totuutta, toi 3w ledi alkuperäispaikalla on aavistuksen hehkulamppua kirkkaampi mutta valaisee kapeammalta ja lyhyemmältä alalta, noi uudet taasen on semmoiset "yleisvalaistus" tyyppiset, valoa riittää sivuillekkin päin heti puskurista lähtien aika hyvin, täytyy koittaa ottaa joskus paremmin kuvia. sit tarvis vielä tommonen asentaa, moparin track-loc kitkamurikka, ei mikään hyvän ja pitävän kitkan maineessa, mutta auttaa varmaan risteyksistä kiihdytelles just senverran ettei tarvi sutiin jäädä kun mä en niin halusta kauheasti nelaripäällä kyläajoa ajelisi... ebay ostos, maksoi rahteineen ja kuluineen 120 yhteensä, tuleepahan nyt ainakin kokeiltua.
Viimeksi muokannut Rytari : 12.04.2011 22:05 |
|
||||
|
||||
![]()
Millä systeemillä läppärungon avarsit? Jossain oon ohjeet nähny mutta en nyt löytänyt. Entä oliko mainittavaa muutosta?
|
||||
|
||||
![]()
hmm... nostin yhden pukin lattialle ja pulttasin sen kiinni, purin läppärungon irti koneesta, purin siitä läpän ja tyhjäkäyntijutut irti, kiinnitin sen pukkiin kiinni, kattoin suoraan ja keskiön ja lykkäsin 2 leikkuisella avarrusterällä siitä lastun. läppärunko on valmiiksi jo isompaa siihen läppään asti joten sitä ei tarvi pidellä, ainoastaan sen läpän jälkeen on sitä pienenpää ja sen päästin isommaksi samalla laitoin vielä 1" spacerin siihen imusarjan ja läppärungon väliin, tiä sitte onko mitään hyötyä mutta kun semmonen nyt sattu oleen yhden palikan sisään piilotettuna niin tulipa jyrsittyä ja porailtua se sieltä esiin samalla.
![]() vaikutti... tuli vähän liiankin herkkä 1000-vajaa paritonnia alueella, väliin vähä nyppää ku risteyksistä kiihdyttelee... se kakstahtikonemainen tehopiikki mikä mulla oli 3600rpm kohdalla lieveni aika paljon ja laskikin johonki 3300rpm tienoille, tehottomin alue on siltikin 2000-3000rpm, siihen täytyy vielä löytyä jotain ratkaisua. kulutus putos mun ajolla 14L/100km -->12.5L/100km |
|
||||
|
||||
![]()
Niin kun hetken etsin nii läyty ne ohjeet :
http://www.jeep-xj.info/HowtoTBboring.htm - Tuossa jutussa ei kait ollu edes huomattu mitään tehon lisäyksiä, mutta joku taas oli pelkällä spacerilla mittauttanu dynossa tehojen muuttumista. Itellä on ollu vähä sama systeemi suunniteilla, varsinainen budjettiviritys mutta jos toimiin niin hintansa arvoinen. Toinen mikä kiinnostas olis 2000+ mallin imusarja, mutta eebayssakin niistä kehdataan pyydellä aika isoja hintoja. Nii ja kyllähä tuolla vakiolla risteyksistä ehtii lähtemään, isommilla teillä vaan tuntuu tuollaisissa 80-100 vauhdeissa ohittaminen joskus koneen huudattamiselta...tai sitähä se on. Tota death woblia oli mullakin kun kesärenkaat alle laitoin. Hyllyssä oli uus ohjausiskari niin sillä korjaantu, en alkanu kulmia sääteleen/tarkisteleen kun vanhassa iskarissa oli sellanen n. 10mm tyhjätila...siis hölkkäys.
|
||||
|
||||
![]()
mulla se uus iskari ei tuonut autuutta asiaan yksinään, woblaus sillä jäi vaan hieman harvinaisemmaksi, tuli ainoastaan jarruttaessa ja töyssyissä kun se vanhalla iskarilla oli lähes jatkuvaa kun nopeusmittarin viisari kiipes 55 ml kohdalle.
kyllä sillä kerkiää, en sitä kyseenalaista, mutta kovin tehottomalta tuntuu juuri tuo 2000rpm tienoo muuhun moottorin ominaisuuksiin verrattuna. |
|
||||
|
||||
![]()
Jaahas... heräilin tänään jo yhdentoista aikaan kun ei enää jaksanut nukuttaa, saas kattoa kuinka ens yönä käy töissä sitte...
no päätin sitte riipasta vähä jarruja jeeppiin, toisen etulevyn mä oikasin jo pari viikkoa aikaa, ja kattelin takapään että pelaa ja säädin kengät lähelle ja säädin käsijarruvaijerin lopuksi... oli jo huomattava parannus mutta ei silti tyydyttävä mun mielestä. tämä tässä on nyt sitten mun orggis pääsylinteri/tehostinpaketti, ihan toimiva laitos, tosin aika tehottoman tuntuinen tehostimen osalta ainakin, normiajoon riittää kyllä kunhan vähä painaa, mutta heti jos on jotain koukussa perässä niin ei sitten enään tahtonut poljinvoima riittääkkään. vähä googleteltuani löysin tietoa että tommonen ykskalvoinen tehostin on valmistajan toimestakin jo korvattu kakskalvoisella 95 eteenpäin malleissa ja monet on semmosen laittaneet jälkeenpäinkin. 95-96 xj tehostin/pääsylinteri siihen sopii tilalle pienellä muokkaamisella, samoin 96- zj ilmeisesti, mutta kun mä ajattelin mennä siitä missä aita on jo tehtaalta vähä matalampi ja googletin hieman lisää. linkki 4x4wire.comin sivulta löytyi tarinaa josta selvisi että Wj grandin (99-04) kakskalvoinen tehostin sopii paikalleen kohtuullisen kivuttomasti. tarvitaan vain hieman tulipellin reunassa olevan pokkauksen vasarointia, tehostimen polkimen varren reiän isonnusta ja .25" (6.3mm) spaceri tulipellin ja tehostimen väliin. jamantilla oli tommonen paketti -99 purkuautossa joten ostelin sen sieltä, hommailin kaikki värkit valmiiksi ja rupesin asenteleen. ensimmäinen huomio oli että reikä poljinta varten olikin ihan oikean kokoinen, eikä varren päähän tarvinnut hioa mitään tasaista kohtaa niinku linkin tarinassa jarruvalokatkaisiaa varten, mulla katkaisija ottaa ihan toisaalle polkimessa, eli itse tehostimelle ei tarvinnut tehdä mitään, spacerin tein 5mm alumiinista jarruputket täytyy muuttaa koska uudessa pääsylinterissä on lähdöt eri puolella kuin vanhassa, sylinteriä varten kävin hakemaassa uudet nipat, millisiä, etummainen 10x1mm ja takimmainen 12mm, jakoblokin(proportional valve) puoleiset nipat otin vanhoista putkista. itse sovittamisesta ei tullut otettua kuvaa, tässä tämä valmiina nyt kuiteskin. irrotin pesurinsäiliön ja airboxilta läppärungolle menevän letkun että sai vähä tilaa mutta muuten mitään ollut muutakun osat kiinni ja ilmaamaan.. ilmasin ensin pääsylinterin polkemalla kun putket oli vielä vähä löysällä, sitte vetelin pyörä kerrallaan pisimmän putken omaavalta sylinteriltä alkaen kaikista nesteen läpi niin kauan että tuli puhdasta uutta nestettä, kaikki ilmaruuvit aukes ihan kivuttomasti joten homma oli tehtynä alta 10 minuutin. olihan iso muutos, ensin kuvittelin että kostea keli tekee siihen jarrutuksiin vähä ylimääräistä terävyyttä niinku yleensä vähän on tapana muutaman ekan jarrutuksen ajan, mutta kun se terävyys säilyi vaikka kuinka olis jarrutellut, ero on suhteessa vähän sama kun se että yrittäis soutuveneellä pysyä moottoriveneen perässä, jarrut on nyt paljon kevyemmät käyttää, ne myös ottaa herkemmin ja terävämmin, kengän näyttäminen riittää siirtään kaikki irtotavarat penkiltä lattialle ![]() |
|
||||
|
||||
![]() mukavuusvarusteet part 1
pitäähän sitä liukkaasti (sivuttain) maanteitä (kylärinkiä ja essolle) nielevässä herrasmiesmaasturissa olla lisävarusteita, tai siis tietenkin niin, onhan niitä jeepissä jo valmiina pitkä lista, mutta onhan niitä muitakin pimp mai rait laitteita joten miksen minäkin... kysehän on kuiteskin puhdasverisestä SUV:stä
tässä on pari hankintaa, paketteihin osaksi piiloutuneena tosin. kengurumaan valmiste, kiiltävä laite joka on helpompi käyttää kun ne paljon puhutut "napalukot" ja tämä kuulemma lisää etenemistäkin, ei kuitenkaan niin paljon kun ne edellä mainitut, hieman paremmat lukot jotka tekee autosta kun autosta kunnon nelivedon. 12 volttista ilmaa myös löytyy, saa puhallella pölyt pois taskuista ja kynsien alta kesäkuumalla. välitys, välittäminen on kuulemma hyvin tärkeää nykypäivänä markkinatalouden, glopaalin taantuman ja ilmastosopimusten seassa, välitän osaltani kanssa joten olen siis valveutunut siltäkin osin. jatkuu in part kaksi. |
|
||||
|
||||
![]()
Vielä en viitsi ruveta noita akseleita aukomaan, mutta jotain pientä silti teki mieli vähä ruuvata.
Kelit on jo lämmenneet sen verran että parempi kytkeä kaikki kolme sähköflektiä käyttöön oikein anturilla, Tähän mennessä kun on pyöritelty vain yhtä tarvittaessa, tosin pakkasella sekään ei käy kun joskus harvoin, paikallaan ja lämpäri pienellä mutta kuiteskin. Alavesiletkua pätkin ja sorvailin siihen heti ekan mutkan jälkeen T-haaraputkenpätkän. Anturille tuli M22x15 jenka siihen. Anturi on 3 napainen malli 7.5604 82 - 77˙C / 87 - 82˙C - kierre M22 x 1,5 mm, avainkoko: 29 mm = 60533503, 95630939, 126406/16 - sop. AlfaRomeo, Citroen, Peugeot Tolla anturilla eka flekti käy jo aika usein (minuutin välein) semmosen 5 sekkaa auton käydessä tyhjäkäynnillä kun pihalla oli +1 Irrotin sulakkeen jotta sain kokeiltua toisen flektin, siihen meni jo hetki, lämpömittari nousi 180f kohdalle jolloin flekti kännistyi ja kävi jo hieman pidempään kun eka flekti mutta sammuttuaan oli sitten myös pidempään hiljaa. Uudelleen käynnistyessä laitoin toiseenkin sulakkeen paikalleen. tuli melkoisesti poutaa käsille kun molemmat kävi, tosin sitä iloa ei kestänyt kun muutaman sekunnin kun toinen jo sammui, eikä toinenkaan 3 sekkaa kauempaa jaksanut. 3 flekti jäi edelleen auton alkuperäisellä anturilla käyväksi. Melkosta sekuntipeliä... tiemmä mikään pikajuoksukilpa silti ole mutta tulipa testattua. Olin kantanut arbin kompurankin siihen auringonpaisteeseen että saan samalla johtotehtäviä hoitaessani senkin releelle paikan, porukoitten pihassa kun hommaa tein niin hetihän siihen ilmaantui talon isäntä katselemaan ja kyselemään mitä puuhailen ku on pelti auki. Esitin pari visiota kompuran sijoituspaikasta, vastauksena oli jotain mutinaa haalarien päälle laittamisesta, kohta siinä käytiin rullamitan kanssa ja kompura hävis johonkin. Vartin verran kuulu tallista kolistelua, sähkölinnun surinaa ja jotain rälläkän ääniä, kävi kysymässä että millä se maalataan ja teki kaks reikää lokasuojaan ja tulos on tässä... Ei kai siinä auttanut muuta kun laittaa loputkin johdot paikalleen. Rele näkyykin tulipellissä edellisessä kuvassa, samalle paikaa kuskin puolelle ruuvattiin virranjakoblokki ja sulakerasia. Vedin jakoblokille orkkis päävirtakatkasialta n. 16mm2 piuhan ja siitä jaoin sekä kompuralle että sulakerasian kautta flektien releille virran. Täytyy vielä purkaa akunkengässä oleva rengasliitinnippuhärdellizydeemihässäkkä missä on ainakin etuvalojen ja mankan virtapiuhat, ja jotain muita mitä en vielä ole tunnistanut. Viedä nekin samaan sulakerasiaan. en oikein tykää siitä tuollaisenaan. kompuran katkasian johdot toin sisälle lämppärinmoottorin vierestä samasta läpivinetikumsita mistä olin tuonut jo eberin kellon ja puhelinohjauksen piuhat kun siinä oli vielä reilusti tilaa eikä viitti turhaan lisää reikiä tehdä, sisällä vedin johdot apparin puolen pilarinssa katolle ja katkasiat sovitin tohon konsoliiin, konsolin sisälle tulee sopivasti myös "mittarinvaloilta" ja virtalukolta piuhat joten niistä sai ohjaukset kompuran johtosarjaan. |
|
||||
|
||||
![]()
Ihan niinko kauppakassi rojekti pyrkis pikkasen keullin: http://www.youtube.com/watch?v=Mf6VN...eature=related
|
|
||||
|
||||
![]()
pyh.. luulet vaan, oot siinä iässä... ei jeeppiprojektit karkaa koskaan lapasesta...
|
|
||||
|
||||
![]() varaosatäydennystä vielä, ihan vaan siltä varalta että essolla käydessä tulee kulumaa voimansiirto-osiin.... muillakin jeeppityypeiliä tuntuu olevan tämmösiä niin kai munkin täytyi sitten tehdä hankinta, tiä sitte kuinka hyviä ja kestäviä ovat, 42 mokkia ja karkastiin kartiopinnat |
|
||||
|
||||
![]() pousa tuolla toisaalla laitteli kuvaa postiosotteesta, no mua taasen hieman huvitti tämä teksti paketin päällä... mä lähetin kehätien suuntaan mehumaijan ![]() hmm, ompa pitkä roikka, ja vanha kun on vielä kangaspäällysteinenkin eei hemmetti, tää mikää vatkain, englantilainen virveli... avokelalla.... suuri kiitos kuuluu miehelle jolla ei palstan mukaan ole kavereita... siihen mä vähä petyin kun ei ollut tarraa mukana ![]() okei, vähä aiheeseenkin, jakista kasailin, millä ihmeellä te otte saaneet tän laakerin pois ja paikalleen silleen järkevästi, pois ottamiseksi joutu hitsaa siihen vanhaan lapun mistä sai iskuvasaralla paasattua ja takasi uus oli niin kiree että vaikka lämmitti niin pelotti että hajoo enneku on perillä. tommoset on vähä saanu siipeensä... Viimeksi muokannut Rytari : 23.03.2011 22:17 |
|
||||
|
||||
![]()
kauheen vähä tulee mitään neuvoja, ei edes kommentteja tai arvosteluja, ihan yksinpuheluksi menee tämäkin, lukeeko tätä edes kukaan
![]() en vielä pääse kokoamaan jakista kun täytyy vähän osia vaihdella, mutta pääakselin kävin lyhentelemässä kiinteää yokea varten siinä on nyt sitten valmis sye setti. Viimeksi muokannut Rytari : 23.03.2011 22:16 |
|
|||
|
|||
![]()
Kyllähän tätä luetaan... Itellä Jeeppi kans tossa ootamassa inspiraatiota ja rahaa... Aina on mielenkiintoista lueskella toisten hommia, ettei tartte samoihin ongelmiin kaatua...
|
|
||||
|
||||
![]() hmm.. tätä mä en osaakkaan... |
|
||||
|
||||
![]()
Silmät kovana tuijotetaan ja joitain osia suu kuolaten...
|
||||
|
||||
![]() haeskelin taas romulaatikkoon heitettyjä jeepppin sopivia osia, tässä yksi jo tulossa näkyviin tuolta palikan sisältä. ne on tämmöset, siite vähä neliöputkea ja näistä syntyy uudet korvat takaiskareille jeeppi on nyt ajossa, projekti ei edisty, lavakuljetin on lainassa niin täytyy tällä ajella. |
|
||||
|
||||
![]() tommosena saa kelvata, tehdään uus sit jos ei kestä, päiden tuet puuttuu vielä kuvassa vetopiste, en sit tehny pultattavaa siitä vaikka ensin meinasin.. kamalia saumoja... noh.. suutarin lapsella ei oo kenkiä... puskurin taakse tein jengan niin siellä on sitte näppärä säilyttää vaikka pikaliitin nippaa tai muuta 3/8" jengan omaavaa osaa. vajaan minuutin arbbilainen pöristelee kun toi on täynnä, ilmaa menee joku reilu 6 litraa. argh.. mun sutimaali valuu tuossa...värinä tuttu ja turvallinen ![]() paikankin yhden hosuin äkkiä. |
|
||||
|
||||
![]()
Luova tapa tehä ilmasäiliö. Saatampa apinoida omaan autoon.
|
|
||||
|
||||
![]()
en mä nyt tiedä onko siinä mitään luovaa, mulla vaan ei ole tilaa säiliölle auton sisällä joten johonki se oli saatava
nyt ei näy lattia lattian läpi, vielä on mietinnän alla että laitanko lattimattoa enää takaisin tonne ollenkaan, ihmeen pesusieni, vähemmästäkin ruostuu paikat. puskuri in the car.. tai ei in mut on... |
|
||||
|
||||
![]()
Nyt kun näyttäisi siltä että tämäkin käyttöautoprojekti meinaa karata lapasesta, niin vaihda noi takavalot suosiolla halvempiin malleihin. Myyt noi Jeepin omat jollekin alkuperäisyyttä arvostavalle, niin saat useammat valot samalla rahalla itselle hajotettavaksi.
|
|
||||
|
||||
![]()
No höh, jos tonne laittaa jotku peräkärryn valot niin sehän näyttää ihan pöljältä
![]() Tarttis edes tehdä sitten kunnon kotelot ja sopivan näköiset ledivalot, niin sit voi toimiakin ihan hyvin.. ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Ostetaan Käyttöauto max.700€ | R4p1d0 | O/M/V Ajoneuvot | 3 | 12.05.2010 18:00 |
Ostetaan käyttöauto | teamosmo | O/M/V Ajoneuvot | 1 | 01.12.2009 21:01 |
Myydään käyttöauto x 2 | osatauno | O/M/V Ajoneuvot | 4 | 06.11.2008 17:02 |
Ostetaan Käyttöauto max 1500€ | kuningaskulkuri | O/M/V Ajoneuvot | 11 | 04.10.2008 09:46 |
O: Käyttöauto | panzer | O/M/V Ajoneuvot | 7 | 28.01.2008 21:16 |