Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.04.2013, 16:15
Furyan Furyan ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.09.12
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 55
Perusasetus

Tuli tuossa pyörittyä auton alla ja tsekattua vähän ristikoita ja kardaaneja niin alkoi arveluttaa kardaaneiden välys,

paljonko kardaanin kuuluu liikkua vai kuuluuko ollenkaan kun sitä pyörittää?

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.04.2013, 23:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Furyan Näytä viesti
Tuli tuossa pyörittyä auton alla ja tsekattua vähän ristikoita ja kardaaneja niin alkoi arveluttaa kardaaneiden välys,

paljonko kardaanin kuuluu liikkua vai kuuluuko ollenkaan kun sitä pyörittää?
Etukardaanissa voi olla paljonkin välystä; riippuu tietysti käytöstä, huollosta, ajokilometreistä ja iästä; Reilu 700 tkm, yli 20v, paljon raskasta käyttöä esim. ison kärryn vetoa, yhdistettynä (moottori-) öljynvaihtohuoltoihin, niin jos etuperään ei ole vaihdettu vetoniveliä ja ns. kiinteitä napalukkoja, niin voi tosiaan olla paljonkin klappia: jos etuperä on äänetön/osapuilleen- ja kardaanissa on klapia reilusti yli sentin stefan kannesta mitattuna:
Niin kannattaisi käyttää ne etunavassa olevat n. 30mm rasvakupit auki: siitä näkyy vetoakselin pää, ja paljonko sillä on välystä "kiinteään napalukkoon". Välystä ei kestä olla paljoa, olisko milli vetonivelen pinnalta mitattuna maksimi? ja jos haluaa välyksiä pois/toimintavarmuutta/sikapoljenta kestävyyttä; niin tuo millimetri aivan liikaa.

Ja kardaanit ei saa liikkua ylös-alas suunnassa oikeastaan ollenkaan..... (perä välitykset kärsii helposti, ja kalliita erityisesti käyttöautoon)
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 11.05.2013, 15:47
Furyan Furyan ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.09.12
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 55
Perusasetus

Ajattelin tuossa vaihtaa dieselinsuodattimen nyt viikonloppuna, tarvitseeko järjestelmää ilmailla erikseen vaiko täyttää vaan suodattimen dieselillä?
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 11.05.2013, 19:57
hunter hdj:n Avatar
hunter hdj hunter hdj ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 11.02.10
Sijainti: virtasalmi
Viestit: 339
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Furyan Näytä viesti
Ajattelin tuossa vaihtaa dieselinsuodattimen nyt viikonloppuna, tarvitseeko järjestelmää ilmailla erikseen vaiko täyttää vaan suodattimen dieselillä?
Siin mihin suodatin on kiinnitetty kierteellä = Suodatinjalan yläosassa on paineltava käsipumppu.

Vaik laittas tyhjän suodattimenkin paikoilleen, (toki täytettykin) käsipumpulla saa hyvin järjestelmän täytettyä dieselillä/ilmat pois.. Aikasa kun pumppaa niin viimein se kovenee ja ilmat on pois suodattimesta ja syöttöpumpusta starttia vuan..
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 11.05.2013, 20:46
dirtysalami dirtysalami ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 25.01.08
Sijainti: Etelä-Suomi
Viestit: 212
Perusasetus

Kammottavan alhaalla menee öljynpainemittarin näyttämä. Kuumana kierroksilla hieman toisen viivan päällä. Tyhjäkäynnillä jossain ekan ja tokan viivan välissä. Uusi kello vaihdettu, kun meinasin että on kuoleentunut kuten noilla joskus on tapana.

Noh pääsee tekemään varmaan täyden konepokan kun se tuosta leipoo kiinni. Ei viitti isompaa hyrrääkään laittaa ennenkuin on uskoa pömpelin kestoon.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 11.05.2013, 22:10
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dirtysalami Näytä viesti
Kammottavan alhaalla menee öljynpainemittarin näyttämä. Kuumana kierroksilla hieman toisen viivan päällä. Tyhjäkäynnillä jossain ekan ja tokan viivan välissä. Uusi kello vaihdettu, kun meinasin että on kuoleentunut kuten noilla joskus on tapana.

Noh pääsee tekemään varmaan täyden konepokan kun se tuosta leipoo kiinni. Ei viitti isompaa hyrrääkään laittaa ennenkuin on uskoa pömpelin kestoon.
Nuo toyotan mittari eivät ole ihan parhaasta päästä; niiden näyttämät ovat suuntaa-antavia, siis niistä näkee muutoksen, jos auto esim niin kallellaan että repii ilmoja öljypumpulle....
-> käytä mekaanista mittaria paikalla, maksaa vajaa pari kymppiä, ja tiedät paineista paljon enemmän!

Tuo "täydellinen koneremontti" on kaunis ajatus, jos kone ajettu loppuun; mutta tehtynä kaiken varalta; yleensä ei auta koneen kestävyyteen sillä luvattoman usein tehdään siten, että esim. sylintereiden pinnanlaatu ei sovi männänrenkaille....

Minun profiilissa kuvia minun hodarin rempasta reilun 700 tkm jälkeen; sylinterit käytännössä tehtaan mitoissa, kiertokangen laakerit/välys samoin.
-> männän renkaat ja yhden männän vaihdoin, kun siitä oli renkaat poikki, kaiken varalta. siis kasasin mm. vanhoilla kiertokangen laakereilla
ja tuon kilvettömän metsälöytö hdj:n kone on joskus käytetty auki, mutta ei ihme; on ollut uudesta asti työn ääressä: 10 ensimmäistä vuotta lapissa mökkirakentajilla, sitten seuraavat 10v matkailubisneksessä repimässä peräkärryjä (hanskakotelossa oli kopio rekisteriotteesta pituus yli 10m, leveys 2,5m(?) ja kuulemma sillä kuskattiin 8 moottorikelkkaa jäälle ja takaisin, periaatteella lukot kiinni, hitaalla nelivedolla laatikko D:lle ja kaasua...)

p.s jos tuo sinun kone "leipoo kiinni", niin remontti voi vaatia uuden lohkon, kampiakselin, kiertokangen ja muuta "pientä"
-> käytä auki, ja korjaa se, mikä on kulunut/rikki: ja kasaa alkuperäisellä kannen tiivisteellä, myös stefat vois olla syytä ostaa "marmoritiskiltä"
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 12.05.2013, 01:25
Jappi Jappi ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 04.04.08
Sijainti: Puolanka
Viestit: 3.852
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja dirtysalami Näytä viesti
Kammottavan alhaalla menee öljynpainemittarin näyttämä. Kuumana kierroksilla hieman toisen viivan päällä. Tyhjäkäynnillä jossain ekan ja tokan viivan välissä. Uusi kello vaihdettu, kun meinasin että on kuoleentunut kuten noilla joskus on tapana.

Noh pääsee tekemään varmaan täyden konepokan kun se tuosta leipoo kiinni. Ei viitti isompaa hyrrääkään laittaa ennenkuin on uskoa pömpelin kestoon.
Se painevaro ensin auki ja tutkia onko jumissa.
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään,
Se joku tahtoo olla ihminen,
Minä en!

Timo Rautiainen & Neljäs sektori
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 12.05.2013, 09:41
Furyan Furyan ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 01.09.12
Sijainti: Jyväskylä
Viestit: 55
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja hunter hdj Näytä viesti
Siin mihin suodatin on kiinnitetty kierteellä = Suodatinjalan yläosassa on paineltava käsipumppu.

Vaik laittas tyhjän suodattimenkin paikoilleen, (toki täytettykin) käsipumpulla saa hyvin järjestelmän täytettyä dieselillä/ilmat pois.. Aikasa kun pumppaa niin viimein se kovenee ja ilmat on pois suodattimesta ja syöttöpumpusta starttia vuan..
. Oolrait. Niinhän tuossa näyttää olevan täytyypi kahtoo miten tuo mötikkä irtoaa tuosta =)

Viimeksi muokannut Furyan : 12.05.2013 10:15
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 12.05.2013, 20:59
SERMAX:n Avatar
SERMAX SERMAX ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 20.01.04
Sijainti: Vantaa
Viestit: 1.730
Perusasetus

Olisko kellään mahollisesti jääny ylimääräistä Moottorin ja vaihdelaatikon välistä tuki rautaa (vänkärin puoli )
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110833
__________________
No niin, mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa🤣
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 04.06.2013, 10:00
Jörmelö_2:n Avatar
Jörmelö_2 Jörmelö_2 ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.02.11
Sijainti: Hausjärvi
Viestit: 71
Perusasetus

tuotekehittelyä


mites onko kaikilla etutukivarsissa n14-18mm reikä vaakatasossa, jakkarin puolivälissä? vähän niinkuin joku valureikä?
Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 18.05.2013, 20:11
sampel sampel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Etukardaanissa voi olla paljonkin välystä; riippuu tietysti käytöstä, huollosta, ajokilometreistä ja iästä; Reilu 700 tkm, yli 20v, paljon raskasta käyttöä esim. ison kärryn vetoa, yhdistettynä (moottori-) öljynvaihtohuoltoihin, niin jos etuperään ei ole vaihdettu vetoniveliä ja ns. kiinteitä napalukkoja, niin voi tosiaan olla paljonkin klappia: jos etuperä on äänetön/osapuilleen- ja kardaanissa on klapia reilusti yli sentin stefan kannesta mitattuna:
Niin kannattaisi käyttää ne etunavassa olevat n. 30mm rasvakupit auki: siitä näkyy vetoakselin pää, ja paljonko sillä on välystä "kiinteään napalukkoon". Välystä ei kestä olla paljoa, olisko milli vetonivelen pinnalta mitattuna maksimi? ja jos haluaa välyksiä pois/toimintavarmuutta/sikapoljenta kestävyyttä; niin tuo millimetri aivan liikaa.

Ja kardaanit ei saa liikkua ylös-alas suunnassa oikeastaan ollenkaan..... (perä välitykset kärsii helposti, ja kalliita erityisesti käyttöautoon)
Tuli vaihdettua omaan nuo vetolaipat eteen ja enpä olisi uskonnut minkälainen vaikutus oli voimansiirron välyksiin. Käytännössä klappi hävisi kokonaan, ajossa ei huomaa enää mitään. Yksi asia jäi mietityttään, kun vetolaippa oli irti, niin akselin pää heilui noin 3-5mm joka suuntaan. Onko ihan normaalia?
Vastaa lainaten
  #12  
Vanha 19.05.2013, 15:42
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sampel Näytä viesti
Tuli vaihdettua omaan nuo vetolaipat eteen ja enpä olisi uskonnut minkälainen vaikutus oli voimansiirron välyksiin. Käytännössä klappi hävisi kokonaan, ajossa ei huomaa enää mitään. Yksi asia jäi mietityttään, kun vetolaippa oli irti, niin akselin pää heilui noin 3-5mm joka suuntaan. Onko ihan normaalia?
Siis vaihdoit pelkät "napalukot"? oliko vetonivelen pää kulunut kuinka paljon?

Tuo 3, jopa 5mm heiluminen on täysin normaalia, jos haluat sen pienemmäksi, niin alkuperäiset pronssiholkit navan sisään.
(minun profiilissa kuvia eräistä vähän ajetusita tarvikeholkeista...)
Vastaa lainaten
  #13  
Vanha 19.05.2013, 16:37
sampel sampel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Siis vaihdoit pelkät "napalukot"? oliko vetonivelen pää kulunut kuinka paljon?

Tuo 3, jopa 5mm heiluminen on täysin normaalia, jos haluat sen pienemmäksi, niin alkuperäiset pronssiholkit navan sisään.
(minun profiilissa kuvia eräistä vähän ajetusita tarvikeholkeista...)
Juu, pelkät "napalukot". Vetonivelen pää ei ainakaan silmämääräisesti vaikuttanut kuluneelta. Vanhoilla palikoilla renkaasta nytkyttämällä huomasi selkeän (ehkä pari milliä..) klapin ja uudet vaihtamalla hävisi klappi näkyvistä.

Onko tuolla 5mm heilumisella jokin vaikutus johonkin?
Vastaa lainaten
  #14  
Vanha 19.05.2013, 19:40
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sampel Näytä viesti
Juu, pelkät "napalukot". Vetonivelen pää ei ainakaan silmämääräisesti vaikuttanut kuluneelta. Vanhoilla palikoilla renkaasta nytkyttämällä huomasi selkeän (ehkä pari milliä..) klapin ja uudet vaihtamalla hävisi klappi näkyvistä.

Onko tuolla 5mm heilumisella jokin vaikutus johonkin?
Jos/kun välystä on, niin sitä enemmän kulutta tuota "napalukkoa", kun se ei pääse antamaan periksi, niin kuin oikea napalukko, jossa on 2 pintaa enemmän liukumassa, ja napalukossa nuo pinnat ovat paremmin liukuvia/vaseliinin sisässä.

periaatteessa myös väljän vetonivelen naputus voimistuu, samoin peräöljyn vuotoriski vetoniveleen... (hdj:llä ei läheskään yhtä vakava uhka, kuin esim hj-61:llä, kun hdj:ssä alunperin on ns. parannettu/super stefa, siis yksi ylimääräinen kumiheltta lisäämässä säteittäisen heiton kestoa)

Ja kuten jo kerroin, niin uusilla vetonivelen pronssiheloilla tuota välystä saa pienemmäksi. ja siitä, että mistä nuo pronssihelat kannattaa ostaa, on montaa mielipidettä, itselläni ei ole varaa ostaa kuin HDJ:n alkuperäisiä.
haulla löytyy muitakin mielipiteitä.

-> jos ei oireile mitenkään, ja auton käyttövarmuudeksi riittää normaalitaso, niin ajele menemään. Toki jos kiinnostaa rempata, niin muista ostaa etupyörän laakerien lukituslevyt, ja 54(55)mm ohutseinäinen pitkähkö hylsä ei ole liioittelua, ei tarvi hakata muttereita paskaksi. (itselläni hylsä hitsattu lattaraudan pätkistä, ja kiinalaisesta 32mm 1/2 tuuman hylsässtä...)
Vastaa lainaten
  #15  
Vanha 19.05.2013, 22:05
sampel sampel ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 30.10.12
Sijainti: Jyväskylä, Suomi
Viestit: 38
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Jos/kun välystä on, niin sitä enemmän kulutta tuota "napalukkoa", kun se ei pääse antamaan periksi, niin kuin oikea napalukko, jossa on 2 pintaa enemmän liukumassa, ja napalukossa nuo pinnat ovat paremmin liukuvia/vaseliinin sisässä.

periaatteessa myös väljän vetonivelen naputus voimistuu, samoin peräöljyn vuotoriski vetoniveleen... (hdj:llä ei läheskään yhtä vakava uhka, kuin esim hj-61:llä, kun hdj:ssä alunperin on ns. parannettu/super stefa, siis yksi ylimääräinen kumiheltta lisäämässä säteittäisen heiton kestoa)

Ja kuten jo kerroin, niin uusilla vetonivelen pronssiheloilla tuota välystä saa pienemmäksi. ja siitä, että mistä nuo pronssihelat kannattaa ostaa, on montaa mielipidettä, itselläni ei ole varaa ostaa kuin HDJ:n alkuperäisiä.
haulla löytyy muitakin mielipiteitä.

-> jos ei oireile mitenkään, ja auton käyttövarmuudeksi riittää normaalitaso, niin ajele menemään. Toki jos kiinnostaa rempata, niin muista ostaa etupyörän laakerien lukituslevyt, ja 54(55)mm ohutseinäinen pitkähkö hylsä ei ole liioittelua, ei tarvi hakata muttereita paskaksi. (itselläni hylsä hitsattu lattaraudan pätkistä, ja kiinalaisesta 32mm 1/2 tuuman hylsässtä...)
Kyllähän nuo jossain vaiheessa pitäisi rempata, jotta tietää sitten missä kunnossa on. Onko tuo pronssihela tavallaan ainoa laakerointi tuolle akselille? Eikös tuo pronssihela löydy juutuben videolta kohdassa 2:45, ja miten näyttäis että pronssiholkista sisenpänä on vielä jokin laakerointi?

http://www.youtube.com/watch?v=NlcVwWAAHw8
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
4Runnerin omistajat tänne Daddy's Toy Chit-Chat 34 12.10.2022 09:51
Suzukin omistajat tänne Suzukisj410K Chit-Chat 260 17.06.2015 12:01
Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! baxxter Chit-Chat 16 24.05.2013 20:27
Jeepin Omistajat Tänne KössiKenguru Chit-Chat 114 03.10.2012 19:02
BULLTERRIERIN omistajat tänne! Urbancityboy Chit-Chat 14 20.09.2009 18:30


Sivu luotu: 13:59 (GMT +2).