![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
|||
|
|||
|
Tuli tuossa pyörittyä auton alla ja tsekattua vähän ristikoita ja kardaaneja niin alkoi arveluttaa kardaaneiden välys, paljonko kardaanin kuuluu liikkua vai kuuluuko ollenkaan kun sitä pyörittää?
|
|
#2
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
ja kardaanissa on klapia reilusti yli sentin stefan kannesta mitattuna: Niin kannattaisi käyttää ne etunavassa olevat n. 30mm rasvakupit auki: siitä näkyy vetoakselin pää, ja paljonko sillä on välystä "kiinteään napalukkoon". Välystä ei kestä olla paljoa, olisko milli vetonivelen pinnalta mitattuna maksimi? ja jos haluaa välyksiä pois/toimintavarmuutta/sikapoljenta kestävyyttä; niin tuo millimetri aivan liikaa. Ja kardaanit ei saa liikkua ylös-alas suunnassa oikeastaan ollenkaan..... (perä välitykset kärsii helposti, ja kalliita erityisesti käyttöautoon) |
|
#3
|
|||
|
|||
|
Ajattelin tuossa vaihtaa dieselinsuodattimen nyt viikonloppuna, tarvitseeko järjestelmää ilmailla erikseen vaiko täyttää vaan suodattimen dieselillä?
|
|
#4
|
||||
|
||||
|
Lainaus:
Vaik laittas tyhjän suodattimenkin paikoilleen, (toki täytettykin) käsipumpulla saa hyvin järjestelmän täytettyä dieselillä/ilmat pois.. Aikasa kun pumppaa niin viimein se kovenee ja ilmat on pois suodattimesta ja syöttöpumpusta starttia vuan.. |
|
#5
|
|||
|
|||
|
Kammottavan alhaalla menee öljynpainemittarin näyttämä. Kuumana kierroksilla hieman toisen viivan päällä. Tyhjäkäynnillä jossain ekan ja tokan viivan välissä. Uusi kello vaihdettu, kun meinasin että on kuoleentunut kuten noilla joskus on tapana.
Noh pääsee tekemään varmaan täyden konepokan kun se tuosta leipoo kiinni. Ei viitti isompaa hyrrääkään laittaa ennenkuin on uskoa pömpelin kestoon. |
|
#6
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
-> käytä mekaanista mittaria paikalla, maksaa vajaa pari kymppiä, ja tiedät paineista paljon enemmän! Tuo "täydellinen koneremontti" on kaunis ajatus, jos kone ajettu loppuun; mutta tehtynä kaiken varalta; yleensä ei auta koneen kestävyyteen sillä luvattoman usein tehdään siten, että esim. sylintereiden pinnanlaatu ei sovi männänrenkaille.... Minun profiilissa kuvia minun hodarin rempasta reilun 700 tkm jälkeen; sylinterit käytännössä tehtaan mitoissa, kiertokangen laakerit/välys samoin. -> männän renkaat ja yhden männän vaihdoin, kun siitä oli renkaat poikki, kaiken varalta. siis kasasin mm. vanhoilla kiertokangen laakereilla ![]() ja tuon kilvettömän metsälöytö hdj:n kone on joskus käytetty auki, mutta ei ihme; on ollut uudesta asti työn ääressä: 10 ensimmäistä vuotta lapissa mökkirakentajilla, sitten seuraavat 10v matkailubisneksessä repimässä peräkärryjä (hanskakotelossa oli kopio rekisteriotteesta pituus yli 10m, leveys 2,5m(?) ja kuulemma sillä kuskattiin 8 moottorikelkkaa jäälle ja takaisin, periaatteella lukot kiinni, hitaalla nelivedolla laatikko D:lle ja kaasua...) p.s jos tuo sinun kone "leipoo kiinni", niin remontti voi vaatia uuden lohkon, kampiakselin, kiertokangen ja muuta "pientä" -> käytä auki, ja korjaa se, mikä on kulunut/rikki: ja kasaa alkuperäisellä kannen tiivisteellä, myös stefat vois olla syytä ostaa "marmoritiskiltä" |
|
#7
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
|
#8
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
täytyypi kahtoo miten tuo mötikkä irtoaa tuosta =)
Viimeksi muokannut Furyan : 12.05.2013 10:15 |
|
#9
|
||||
|
||||
|
Olisko kellään mahollisesti jääny ylimääräistä Moottorin ja vaihdelaatikon välistä tuki rautaa (vänkärin puoli )
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=110833
__________________
No niin, mennäänpäs tuon suon yli että heilahtaa🤣 |
|
#10
|
||||
|
||||
tuotekehittelyä
mites onko kaikilla etutukivarsissa n14-18mm reikä vaakatasossa, jakkarin puolivälissä? vähän niinkuin joku valureikä?
|
|
#11
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
|
|
#12
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Tuo 3, jopa 5mm heiluminen on täysin normaalia, jos haluat sen pienemmäksi, niin alkuperäiset pronssiholkit navan sisään. (minun profiilissa kuvia eräistä vähän ajetusita tarvikeholkeista...) |
|
#13
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
Onko tuolla 5mm heilumisella jokin vaikutus johonkin? |
|
#14
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
periaatteessa myös väljän vetonivelen naputus voimistuu, samoin peräöljyn vuotoriski vetoniveleen... (hdj:llä ei läheskään yhtä vakava uhka, kuin esim hj-61:llä, kun hdj:ssä alunperin on ns. parannettu/super stefa, siis yksi ylimääräinen kumiheltta lisäämässä säteittäisen heiton kestoa) Ja kuten jo kerroin, niin uusilla vetonivelen pronssiheloilla tuota välystä saa pienemmäksi. ja siitä, että mistä nuo pronssihelat kannattaa ostaa, on montaa mielipidettä, itselläni ei ole varaa ostaa kuin HDJ:n alkuperäisiä. haulla löytyy muitakin mielipiteitä. -> jos ei oireile mitenkään, ja auton käyttövarmuudeksi riittää normaalitaso, niin ajele menemään. Toki jos kiinnostaa rempata, niin muista ostaa etupyörän laakerien lukituslevyt, ja 54(55)mm ohutseinäinen pitkähkö hylsä ei ole liioittelua, ei tarvi hakata muttereita paskaksi. (itselläni hylsä hitsattu lattaraudan pätkistä, ja kiinalaisesta 32mm 1/2 tuuman hylsässtä...) |
|
#15
|
|||
|
|||
|
Lainaus:
http://www.youtube.com/watch?v=NlcVwWAAHw8 |
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| 4Runnerin omistajat tänne | Daddy's Toy | Chit-Chat | 34 | 12.10.2022 09:51 |
| Suzukin omistajat tänne | Suzukisj410K | Chit-Chat | 260 | 17.06.2015 12:01 |
| Pehmolelukoiran omistajat tänne!!! | baxxter | Chit-Chat | 16 | 24.05.2013 20:27 |
| Jeepin Omistajat Tänne | KössiKenguru | Chit-Chat | 114 | 03.10.2012 19:02 |
| BULLTERRIERIN omistajat tänne! | Urbancityboy | Chit-Chat | 14 | 20.09.2009 18:30 |