Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.04.2013, 21:37
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.446
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja kelervotti Näytä viesti
joo minäkin ihmettelen et tollasilla 500-700hv koneilla kestää slikseillä lähtee transbrakella 6000rpm taulussa etu pyörät ilmassa 8.5-8.6" lautas pyörillä mut ei kestä välitys hiekalla ja turpeessa pyörän koolla ei tolle välitykselle olle niinkään merkitystä mut ison renkaan antama vääntö kyl vetarin tappaa.
No ei se vetari tai välitys yleensä missään hiekalla tai turpeessa menekkään. Noi 500-700 heppaisten varttimailien vedot on vähän eri juttu kuin sopivasti vääntävällä bensa V8:lla tai isolla dieselillä metsässä ajaessa; perävälitykset tahtoo katuautoissa olla aina alle neljän (~3.31- 3.73), automaatissa tai manuaalissa on välitykset mitä on, vedetään sopivasti voimalinjasta aina "tyhjät pois" ennen kiihdytystä ja tasainen kiihdytys alusta loppuun - eikä ole jakolaatikkoa kaksin- kolminkertaistamassa vääntöä yms..

Vääntö tappaa vetoakselit ja välityksen; aatteles nyt oikeasti mikä on tilanne kun sulla on 38.5" rengas vähän kiilautuneena kiven koloon, pikkuykkönen päällä (1. vaihde esim. 3.06, jakolaatikko vaikka 2.72, perä 5.13, turbiini vielä sitten suunnilleen tuplaa väännön) ja koitat sieltä kammeta ylös tasaisella kaasulla. Ei tartte todellakaan edes kaasu pohjassa rykiä niin vetari tai välitys sanoo *räks* Tai vastaavasti sopivassa paikassa vedätät kunnolla kaasulla ja vähän pääsee auto pompottamaan kun kallionousulla ei meekään ihan niinkuin pitäisi.. ja taas ennenkuin huomaatkaan niin *räks* ..niin ja sekin vielä, että käytännössä aina mitä tiheämpi välitys niin sitä heikompi se on. Pinionin hampaiden koko ja määrä ei ole vakio - tiheämmässä välityksessä pinionissa on lähes poikkeuksetta pienemmät hampaat kuin saman perän harvemmassa välityksessä. Isoilla perillä tämä ei ole yhtä iso ongelma kuin pikkuperissä, vaikka aina se jotain merkkaakin.

Kyllä se vaan niin on että jos meinaat koskaan kaasua painaa 38.5 renkailla ja 8.0 koneella, niin pikkuperä huutaa leipää alta aikayksikön, ja sitten parin korjauksen jälkeen ihmettelet että perkele kun tuli kalliiksi.. olisin saanut tällä rahaa jo D60:n

__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 16.04.2013 21:43
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
longfield, rcv


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mitä mitä? Ongelmiako softassa vai ylläpidolla? H_Nietu Ongelmia palstalla? Kysyttävää ylläpidolta? 5 18.10.2011 01:40
Mitä karttaohjelmia käytätte ja mitä gps:ää? telipeto Tekniikka & Jutustelu 53 25.09.2008 06:37
Mitä rangen kone kestää?? Maajussi Tekniikka & Jutustelu 2 21.03.2006 21:58
mahtaakohan tälläset pyörii patrollin alla... pate20 Tekniikka & Jutustelu 22 16.12.2005 18:23
Suzukin jakolaatikko, mitä kestää??? Tekniikka & Jutustelu 0 17.11.2004 13:50


Sivu luotu: 07:54 (GMT +2).