Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 16.04.2013, 21:21
tth tth ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 08.10.06
Sijainti: Ilomantsi, Finland.
Viestit: 207
Perusasetus

Mihin automaatin lämpöanturi


Rakentelen Suzukiin 413:seen Volkkari 1.9 td:n ja Volvon AV71 automaatin yhdistelmää. Ja pitäs kehittää automaattiin lämmön mittaus systeemiä.
Ajatuksessa on ollut laittaa lämpöanturi öljynlauhduttimen letkuun välinipalla.

Kysymys : Pitäisikö anturi olla ennen vai jälkeen öljynlauhduttimen ???

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 16.04.2013, 21:30
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

eikös ne laiteta jäähyttimelle menevälle ja öljypohjaan.
sillonhan on tiedossa miten kovalla rasituksella laatikko on ja miten hyvin jäähytys toimii.
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.04.2013, 22:52
Mika_T Mika_T on kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 13.11.07
Sijainti: N/A
Viestit: 1.776
Perusasetus

Öljypohjaan.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.04.2013, 23:37
hiluvitkutin:n Avatar
hiluvitkutin hiluvitkutin ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 31.12.07
Sijainti: keitele, Finland.
Viestit: 2.366
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Mika_T Näytä viesti
Öljypohjaan.
Jeah
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.04.2013, 05:56
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Itellä ollu öljypohjassa sekä jäähdytys linjassa heti lähdön vieressä. Molemmat tuntuvat toimivan.
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 17.04.2013, 08:26
mikko.o.s:n Avatar
mikko.o.s mikko.o.s ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen
 
Rekisteröitynyt: 03.12.09
Sijainti: Hämeenkyrö
Viestit: 194
Perusasetus

öljypohjaan!!
__________________
Käynnistyykö ruohonlekkuri huonosti,jos on tylsä terä.
HDJ80, RJ70, Defender90
MMC
SLCK
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 17.04.2013, 09:07
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.520
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja smgt Näytä viesti
eikös ne laiteta jäähyttimelle menevälle ja öljypohjaan.
sillonhan on tiedossa miten kovalla rasituksella laatikko on ja miten hyvin jäähytys toimii.

Täydellinen systeemi sisältäis tosiaan kaks anturia ja just tolleenhan se pelais.

Öljypohja on jo hyvä paikka ja siellä omassakin on anturi, mutta jäähylle lähtevässä linjassa on vielä kuumempaa öljyä koska se on imetty öljypohjasta ja sitä on paineella pumpattu pitkin lootaa ja se on kiertäny turbiinissa ja kuumentunu jne.jne. Ja lopuks se öljy menee jäähytykseen, josta se palaa öljypohjaan. Eli jos öljyn ominaisuuksia (ja lootaa) pilaavia huippulämpöjä haluais seurata, niin jäähylle lähtevässä linjassa on kuuminta tavaraa.

Öljypohjasta mitattunahan saa enempi sellaisen keskiarvon lämpötilasta.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 17.04.2013, 13:24
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

Mulla oli jäähylle lähtevässä linjassa, mutta hyvinhän se toimii öljypohjassakin. Itse järkeilin asian niin että halusin tietää miten kuumia öljyt on pahimmillaan, se huippulämpö jos pysyy hieman pidempään korkealla niin tietää että hetkeks kannattais himmailla.
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 17.04.2013, 13:36
smgt:n Avatar
smgt smgt ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 10.01.12
Sijainti: kajaani
Viestit: 1.696
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja veijon-esso Näytä viesti
Täydellinen systeemi sisältäis tosiaan kaks anturia ja just tolleenhan se pelais.

Öljypohja on jo hyvä paikka ja siellä omassakin on anturi, mutta jäähylle lähtevässä linjassa on vielä kuumempaa öljyä koska se on imetty öljypohjasta ja sitä on paineella pumpattu pitkin lootaa ja se on kiertäny turbiinissa ja kuumentunu jne.jne. Ja lopuks se öljy menee jäähytykseen, josta se palaa öljypohjaan. Eli jos öljyn ominaisuuksia (ja lootaa) pilaavia huippulämpöjä haluais seurata, niin jäähylle lähtevässä linjassa on kuuminta tavaraa.

Öljypohjasta mitattunahan saa enempi sellaisen keskiarvon lämpötilasta.
miten kuumana autoaattiöljy saa käydä. ainakin hydrauliikka puolella maksimi 60 ja jokainen 10 asteen lisä puolittaa käyttö iän.
sillä mietinki tuota jäähytykselle menevää lämpötilaa
__________________
Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan!
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 17.04.2013, 14:00
veijon-esso:n Avatar
veijon-esso veijon-esso ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 25.08.06
Sijainti: Vantaa
Viestit: 2.520
Perusasetus

Tämmönen suositus, taulukon lämmöt Fahrenheitteinä. Eli alle 80C ois tosi jees, mut satasessa on jo hyvä ruveta hillittee menoo ja mitä ylemmäs lämmöt nousee niin sitä nopeemmin pääsee laatikonkorjaajan juttusille.

Vastaa lainaten
  #11  
Vanha 17.04.2013, 14:11
Timo_L:n Avatar
Timo_L Timo_L ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 26.08.06
Sijainti: Paloheinä, Helsinki
Viestit: 7.442
Perusasetus

^- ja nuohan on siis keskimääräisiä lämpöjä ettei jää epäselväksi. Hetkellinenkin kova lämpökuorma voi polttaa laatikon todella nopeasti.

Eli esim. muta- tai lumimöyrytyksessä kannattaa seurata lootan lämpöjä jos yhtään pidempään tarttee painaa veto päällä ja ei ole laatikon jäähdytys hyvällä mallilla. Kunnon lisäjäähdytin on metsäajossa enemmän kuin paikallaan, samoin kuin vetohommissa, lämpö on automaatin tappaja. Kunnon jäähdytyksellä tosin aika surutta uskaltaa mennä

edit: Tuli tästä mieleen, duunissa olen ainakin yhden laatikon onnistunut polttamaan vetomestarista, kun ei lootan äly oikein pelannut. Noin 60 tonnia tavaraa kärryssä, peruuttamalla laivan ruuman ramppia ylös (tuollaisella pokalla vauhti ~1-3km/h ja on mentävä ihan kaasu pohjassa että nousee), ja loota ei ollutkaan ykkösellä vaan ilmeisesti kolmosella.. jossain vaiheessa ihmettelin savua hytin/ vetopöydän alta, siinä samalla loppui veto. Lootan lämpömittari oli ~150*C kohdalla tapissa ja haju aika kitkerä
__________________
Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited LX, käyttöauto sopivasti maastoon varusteltuna.

Jeep Cherokee 4.0 - Ikuisuusprojekti Moggiakseleilla, 42" renkailla ja kaikensortin enemmän ja vähemmän oleellisilla ominaisuuksilla.

Jeep Cherokee 4.0 - Menehtyi kunniakkaasti Stadin Cruiseissa 5/2008.

Viimeksi muokannut Timo_L : 17.04.2013 14:17
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
automaatin välitys HuSa Tekniikka & Jutustelu 16 14.11.2011 17:35
Myydään Automaatin syylari awd O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 13.11.2010 05:52
Ostetaan Polaris Magnum 330 öljynlauhduttimen lämpöanturi elhapero O/M/V Varaosat ja tarvikkeet 1 11.06.2010 16:27
AUTOMAATIN PAINO sumpe Tekniikka & Jutustelu 3 01.09.2009 07:09
Automaatin öljyvuoto Killman Tekniikka & Jutustelu 4 17.05.2005 11:46


Sivu luotu: 11:58 (GMT +2).