![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Mulla hj purkaa ja laitoin päävirtakytkimen näin: On niin helppo käyttää että tulee käännettyä yöksikin poikki. Akut on vielä samat kuin 5v sitten jolloin ne ei kestänyt viikon seisokkia ja jäätyi talvisin. Silti ne toimii ja jaksaa polttaa valoja 5min ja sen jälkeen ei enää käynnisty ![]() Ehkä paskimmat akut kenelläkään käytössä mutta hj käynnistyy sekunnin startilla ja taas mennään. En jaksanut selvittää mikä purkaa eikä enää ole kiinnostanutkaan, ajovalotkin laitoin ign virran releen kautta kun muutamankerran unohtu päälle.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#2
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos minulla olis tuolla lalilla, ja kytkin avaisi akkujen yhteyden maahan, niin palaisi varmasti laturi, kun ekakerran potkasisi auki.... ![]() |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Se on tossa asennossa kytkettynä ja melko jämäkkä käännettävä lisäks aika syvällä suojassa eikä sitä oikein onnistu potkimaan vaikka yrittäisi. Hyvä huomio tuo laturivaarallisuus.
Plussa katkaisin tuo on kun akut takana, mitä merkitystä?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. Viimeksi muokannut helmapelti : 06.04.2013 11:52 |
#4
|
||||
|
||||
![]()
kertokaas ny rautalangasta vääntämällä, mihin se laturi oikein palaa? Itekkin oon ollu luulossa, et ilman akkua laturi hajoaa, mutta en oo yhtään laturia saanu poltettua, vaikka akujja on vaiheltu "lennossa" yms
Laturissa on kuitenkin sisäiset säätimet jännitteelle ja niin edelleen? Viimeksi muokannut Viipo : 06.04.2013 02:20 |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Sitten koneeseen kierroksia esim 2500, ja akun kenkä irti. Olet oikeassa, ei välttämättä pala, jotkut merkit herkempiä kuin toiset, mutta esim. hj-61:n laturi palaa suhteellisen herkästi, jos vauhdissa tippuu kaikki kuorma (siis myös akku) pois, niin jäännösmagnetismi laturin ankkurissa saa jännitteen pomppaamaan niin korkealle, että voi palaa. Tuota asiaa voi demota normaalilla lisävaloreleellä: kytke käämiin (siis 85 ja 86 nastoihin johdot eristämättömillä abikoilla, ja kytke sylkeen kostutetuilla peukalolla ja etusormella nuo navat yhteen, siis pidä releestä siten kiinni, ja kytke tuota relettä maan ja akun + navan väliin, niin silloin kun sähkö lähtee kulkemaan, niin ei tunnu miltään, mutta silloin kun irroitat johdon akun navasta, niin purasee pikkuisen. 12v jännitteellä jäähdytysneste tehostaa tuntemusta, 24v jännitteellä ja glygolilla voi jo käydä kipeää. esim. noita ns. hj-61:n latureita tiedän useamman palaneen, esim. yksi tapaus oli, kun hj-61:ssä ei ollut akkuja, vaan pistivät toisesta sammutetusta hj:stä apuvirtakaapeleilla käyntiin, ja kun oli seisonut hetken, niin uuden dsl suodattimen ilmaus vei aikansa sahausta, ja kun lähti käyntiin, niin apuvirtakaapelit irti, ja kärrylle; mutta ei kerennyt, kun laturi paloi, jännitteet tippu alas, ja sammutin veti koneen sammuksiin. -> siis lähes tyhmintä mitä voi tehdä, on kokeilla irroittaa akunkenkä, että kipinöikö koputettaessa napaan; siis tasavirtalatureilla ennen aikaa kokeilivat tuolla tavalla lataako, ja kun tuli vaihtovirtalaturit, niin olivat niin huonoja, kun eivät kestäneet. Sillä yritän varotella, että jokainen laturi, joka palaa tuommoisen takia, on liikaa, ja esim. juurikin hj-61:n laturi on niin arvokas, että ainakaan minulla ei ole täysin ylimääräisenä semmoisia summia, ja tuo ylimääräinen remontintekokin on heittänyt kiinnostamasta, puhumattakaan siitä vitutuksesta, mikä tulee kun akut on sitten tyhjät jossain korvessa ![]() Ja sitten se että palaako: jostain kummasta syystä ihmiset ei halua tulla kertomaan, että minäkin olin niin tyhmä, että menin kokeilemaan, paljon helpompi kommentoida, että minulla on niin hyvä auto, että ei palanut ![]() Noita maasepän konsteja on muitakin; esim minä en irroita akunkenkiä autoa hitsatessa, taikka jos irroitan, niin maadoitan myös + kengän, ja yhtään laturia ei ole palanut. Suomessa on vapaus valita ![]() |
#6
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
__________________
KEHRUU-RACING |
#7
|
||||
|
||||
![]()
mul on kans toi päävirta katkasin ollu 5vuotta ja lähes joka kerta ku sammutan
niin oon kääntäny eka virrat pois ja sitte sammuttanu eli aika monta kertaa. yhtään laturia ei ole hajonnu. |
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
T: Harri |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Paljonko hojon hehkut ottaa virtaa? | Gravedigger | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 14.03.2008 22:39 |
BJ:n kattoa kiertävä peltivahvike.Mistä tällainen? | jack_broken | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 11.09.2007 05:30 |
M.Tällainen Range MYYTY... | moggirange | O/M/V Ajoneuvot | 10 | 08.10.2006 06:51 |
Jos näkyy tällainen Espoossa | Ex_inkkari | Chit-Chat | 36 | 22.02.2006 18:14 |
onko tällainen ohjausp. säätö olemassa? | Vuosimallit 1963-1967 | 2 | 24.07.2003 13:14 |