Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 04.04.2013, 17:24
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Mulla hj purkaa ja laitoin päävirtakytkimen näin:



On niin helppo käyttää että tulee käännettyä yöksikin poikki. Akut on vielä samat kuin 5v sitten jolloin ne ei kestänyt viikon seisokkia ja jäätyi talvisin. Silti ne toimii ja jaksaa polttaa valoja 5min ja sen jälkeen ei enää käynnisty
Ehkä paskimmat akut kenelläkään käytössä mutta hj käynnistyy sekunnin startilla ja taas mennään.

En jaksanut selvittää mikä purkaa eikä enää ole kiinnostanutkaan, ajovalotkin laitoin ign virran releen kautta kun muutamankerran unohtu päälle.

__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 04.04.2013, 20:35
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja helmapelti Näytä viesti
Mulla hj purkaa ja laitoin päävirtakytkimen näin:


On niin helppo käyttää että tulee käännettyä yöksikin poikki. Akut on vielä samat kuin 5v sitten jolloin ne ei kestänyt viikon seisokkia ja jäätyi talvisin. Silti ne toimii ja jaksaa polttaa valoja 5min ja sen jälkeen ei enää käynnisty
Ehkä paskimmat akut kenelläkään käytössä mutta hj käynnistyy sekunnin startilla ja taas mennään.
Oletko monta kertaa potkassut auki? ja katkaiseeko kaikki sähköt? Onko palanut latureita?

Jos minulla olis tuolla lalilla, ja kytkin avaisi akkujen yhteyden maahan, niin palaisi varmasti laturi, kun ekakerran potkasisi auki....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 05.04.2013, 13:08
helmapelti:n Avatar
helmapelti helmapelti ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 07.12.08
Sijainti: Tampere
Viestit: 1.195
Perusasetus

Se on tossa asennossa kytkettynä ja melko jämäkkä käännettävä lisäks aika syvällä suojassa eikä sitä oikein onnistu potkimaan vaikka yrittäisi. Hyvä huomio tuo laturivaarallisuus.
Plussa katkaisin tuo on kun akut takana, mitä merkitystä?
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig,
after a couple of hours you realize the pig likes it.

Viimeksi muokannut helmapelti : 06.04.2013 11:52
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 06.04.2013, 02:18
Viipo:n Avatar
Viipo Viipo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 06.09.06
Sijainti: Joensuu, .
Viestit: 4.183
Perusasetus

kertokaas ny rautalangasta vääntämällä, mihin se laturi oikein palaa? Itekkin oon ollu luulossa, et ilman akkua laturi hajoaa, mutta en oo yhtään laturia saanu poltettua, vaikka akujja on vaiheltu "lennossa" yms
Laturissa on kuitenkin sisäiset säätimet jännitteelle ja niin edelleen?

Viimeksi muokannut Viipo : 06.04.2013 02:20
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 06.04.2013, 18:17
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
kertokaas ny rautalangasta vääntämällä, mihin se laturi oikein palaa? Itekkin oon ollu luulossa, et ilman akkua laturi hajoaa, mutta en oo yhtään laturia saanu poltettua, vaikka akujja on vaiheltu "lennossa" yms
Laturissa on kuitenkin sisäiset säätimet jännitteelle ja niin edelleen?
Siis LATURIN POLTTAMINEN: pura akkua jonkin aikaa, esim. 10 minuuttia valot päällä; auto käyntiin ja ota kaikki kulutus pois päältä, siis lämmityslaite valot yms.

Sitten koneeseen kierroksia esim 2500, ja akun kenkä irti.

Olet oikeassa, ei välttämättä pala, jotkut merkit herkempiä kuin toiset, mutta esim. hj-61:n laturi palaa suhteellisen herkästi, jos vauhdissa tippuu kaikki kuorma (siis myös akku) pois, niin jäännösmagnetismi laturin ankkurissa saa jännitteen pomppaamaan niin korkealle, että voi palaa.

Tuota asiaa voi demota normaalilla lisävaloreleellä: kytke käämiin (siis 85 ja 86 nastoihin johdot eristämättömillä abikoilla, ja kytke sylkeen kostutetuilla peukalolla ja etusormella nuo navat yhteen, siis pidä releestä siten kiinni, ja kytke tuota relettä maan ja akun + navan väliin, niin silloin kun sähkö lähtee kulkemaan, niin ei tunnu miltään, mutta silloin kun irroitat johdon akun navasta, niin purasee pikkuisen. 12v jännitteellä jäähdytysneste tehostaa tuntemusta, 24v jännitteellä ja glygolilla voi jo käydä kipeää.

esim. noita ns. hj-61:n latureita tiedän useamman palaneen, esim. yksi tapaus oli, kun hj-61:ssä ei ollut akkuja, vaan pistivät toisesta sammutetusta hj:stä apuvirtakaapeleilla käyntiin, ja kun oli seisonut hetken, niin uuden dsl suodattimen ilmaus vei aikansa sahausta, ja kun lähti käyntiin, niin apuvirtakaapelit irti, ja kärrylle; mutta ei kerennyt, kun laturi paloi, jännitteet tippu alas, ja sammutin veti koneen sammuksiin.

-> siis lähes tyhmintä mitä voi tehdä, on kokeilla irroittaa akunkenkä, että kipinöikö koputettaessa napaan; siis tasavirtalatureilla ennen aikaa kokeilivat tuolla tavalla lataako, ja kun tuli vaihtovirtalaturit, niin olivat niin huonoja, kun eivät kestäneet.

Sillä yritän varotella, että jokainen laturi, joka palaa tuommoisen takia, on liikaa, ja esim. juurikin hj-61:n laturi on niin arvokas, että ainakaan minulla ei ole täysin ylimääräisenä semmoisia summia, ja tuo ylimääräinen remontintekokin on heittänyt kiinnostamasta, puhumattakaan siitä vitutuksesta, mikä tulee kun akut on sitten tyhjät jossain korvessa

Ja sitten se että palaako: jostain kummasta syystä ihmiset ei halua tulla kertomaan, että minäkin olin niin tyhmä, että menin kokeilemaan, paljon helpompi kommentoida, että minulla on niin hyvä auto, että ei palanut

Noita maasepän konsteja on muitakin; esim minä en irroita akunkenkiä autoa hitsatessa, taikka jos irroitan, niin maadoitan myös + kengän, ja yhtään laturia ei ole palanut. Suomessa on vapaus valita
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 06.04.2013, 19:58
Punanenä:n Avatar
Punanenä Punanenä ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 24.06.07
Sijainti: Lahti
Viestit: 968
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Viipo Näytä viesti
kertokaas ny rautalangasta vääntämällä, mihin se laturi oikein palaa? Itekkin oon ollu luulossa, et ilman akkua laturi hajoaa, mutta en oo yhtään laturia saanu poltettua, vaikka akujja on vaiheltu "lennossa" yms
Laturissa on kuitenkin sisäiset säätimet jännitteelle ja niin edelleen?
Eikös se säädin haistele koko ajan muun sähköjärjestelmän jännitettä ja sen mukaan säätää roottorissa olevia sähkömangeetteja jotka taas ulkokehallä rungossa olevat kelat muuttavat rajummaksi vaihtovirraksi joka sitten tasasuunnataan.. Jos ei säätimellä ole mitään mitä se haistelisi (akku irti) on täysi magnetointi päällä ja voltit ehkä satoja voltteja?? = Jotain palaa....
__________________
KEHRUU-RACING
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 07.04.2013, 00:54
tleppis:n Avatar
tleppis tleppis ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 19.09.09
Sijainti: ylivieska
Viestit: 459
Perusasetus

mul on kans toi päävirta katkasin ollu 5vuotta ja lähes joka kerta ku sammutan
niin oon kääntäny eka virrat pois ja sitte sammuttanu eli aika monta kertaa.
yhtään laturia ei ole hajonnu.
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 07.04.2013, 19:27
Harriko Harriko ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 02.10.12
Sijainti: Sysmä
Viestit: 736
Post

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Punanenä Näytä viesti
Eikös se säädin haistele koko ajan muun sähköjärjestelmän jännitettä ja sen mukaan säätää roottorissa olevia sähkömangeetteja jotka taas ulkokehallä rungossa olevat kelat muuttavat rajummaksi vaihtovirraksi joka sitten tasasuunnataan.. Jos ei säätimellä ole mitään mitä se haistelisi (akku irti) on täysi magnetointi päällä ja voltit ehkä satoja voltteja?? = Jotain palaa....
Eikös se säädin kuitenkin haistele sitä jännitettä siitä kaapelista joka menee akulle ja johon laturi sen virran tuottaa. Eli kun akun kytkee irti, pyrkii latausjännite nousemaan jolloin säädin pienentää roottorin magneettisuutta ja laturin jännite ei pääse nousemaan. Tästä huolimatta itse sammutan aina moottorin ennen päävirran katkaisua.
__________________
T: Harri
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Paljonko hojon hehkut ottaa virtaa? Gravedigger Tekniikka & Jutustelu 1 14.03.2008 22:39
BJ:n kattoa kiertävä peltivahvike.Mistä tällainen? jack_broken Tekniikka & Jutustelu 0 11.09.2007 05:30
M.Tällainen Range MYYTY... moggirange O/M/V Ajoneuvot 10 08.10.2006 06:51
Jos näkyy tällainen Espoossa Ex_inkkari Chit-Chat 36 22.02.2006 18:14
onko tällainen ohjausp. säätö olemassa? Vuosimallit 1963-1967 2 24.07.2003 13:14


Sivu luotu: 04:30 (GMT +2).