![]() |
|
|
|||||||
| Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
|
|
#1
|
||||
|
||||
|
Nyt ois säiliö kiinni ja testailtu vähäsen minkä kerkesi (emäntä katkasi jalkansa ja on nyt prkl leikkaussalissa, aikaa on pikkusen kirjotella kunhan hän herää). Eli 3.1l säiliö auttoi sen verran että jos saan imettyä -0.7bar vacuumit tehostajaan/purkkiin, ekalla polkasulla paineet tippuu -0.5bar, tokalla -0.4bar ja sit kolmannella alle -0.3bar jolloinka 4jännellä kerralla jarrut ovat lähes tehostomattomat. Eli 3-polkasua tuntuu olevan nytten aika maaginen raja. Ilman purkkia paineet tippuu -0.7mästä -0.4jään, ja kun tässä polkasee, jarrut tuntuvat pikkusen jo tehottomilta. Eli säiliö auttaa. Ongelmaksi paljastui että tuo alipainekytkin sydeemi vuosi säätöruuvin kierteestään pikkusen, se aiheutti pumpun satunnaista käyntiä. Laitoin kierreteippiä säätöruuviin, pumppu ei käy minuutin - 2 aikana olleskaan. Eli nyt se on 100% tiivis. Toinen ongelma on se että tuo alipainekytkin ei anna nostaa pumpun painetta enempää kuin -0.55bar. Sen saa nousemaan -0.7bar, muttä sitten pumppu huutaa koko ajan. Tällä -0.55bar paineella jarrut toimii hyvin jos on säiliö välissä, ilman säiliötä paljon huonompi. Eli -0.55bar paineella kärsii painaa n: +2x jarrua ennenkuin poljin kovettuu. Ekalla polkasulla paineet tippuu -0.4bar, sitten tokalla ne tippuu -0.3bar tuntumaan. Alipaineet on mitattu pumpun ja tehostajan takaiskun välistä. Vissiin säiliössä varastossa oleva alipaine menee sitten itse tehostajan sisälle kunhan painan poljinta.. Eli haitaksi ei olisi vieläkin isompi säiliö. En nytten nimeksikään satu muistamaan mitenkä toi auto pelitti kun vanha moottori kehitti -0.6bar vacuumia ja orkkis jarrutehostimella. Eise ekasta eikä tokasta jarrutehojaan paljoa menettänyt. Mutta en muista mitenkä sitten 3-4kerran jälkeen menikö poljin kovaksi. Onhan sielä moottorissa tehokkaampi imu kuin tommosessa pienessä kalvopumpussa..
|
|
#2
|
||||
|
||||
|
vaan siihenhän voit laittaa toisen säiliön rinnalle, ihan t-haaralla ...
__________________
- Levannon We(l)ho - |
|
#3
|
||||
|
||||
|
Niiden säiliöiden täyttämiseen menee ikuisuus..
![]() Ajattelin tommosta. http://www.summitracing.com/parts/hl...6001/overview/ Ja tuolta infoo. http://www.marklines.com/img/exhibit...cuum_pumps.pdf UP 32 pumppu ois tehokkain, mutta hinta pomsahti saksassa 1300e, ja sitten lopetin etsinnät. Pressure build-up time at 100 hpa ambient pressure, 12 V. pabs = 500 mbar in t ≤ 4 sec pabs = 300 mbar in t ≤ 8 sec Eli -0.7bar alipaineen kehitykseen menee alta 8s n:4l säiliön kanssa. Mittasin piruuttani nykysen pumpun että kun 3.1l purkkiin otetaan -0.5bar alipaine, se saavutetaan n:13-14s. Ja toi Hella:n pumppu tekee sen ajassa 4s. -0.7bar kehitykseen 3.1l purkissa meni järkyttävät 25s.. Uskon että keräyssäiliön kanssa toi Hella suoriutuu tehtävästä paremmin kuin kiitettävästi nykyseen verrattuna. Nykysen pumpun voi laittaa vaikka imemään kampikammiosta höyryjä.. ![]() Tosta löytyy summitilla köuhempiäkin malleja jos joku tarvii. http://www.summitracing.com/search?k...m%20pump&dds=1 |
|
#4
|
||||
|
||||
|
No nyt se tarvii sen pumpun takaiskun. Eli lienee sama juttu kuin halpis 12 V pikkukompurassa että ei pelaa jos jatkaa täyttöletkua.
Eli laita joku takaisku mahollisimman lähelle sitä pumppua niin se saa "sykäykset" talteen.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi |
|
#5
|
||||
|
||||
|
Pumpussa on itessään takaisku. Jouduin putsaamaan sen kun lähti letkusta pikkunen murunen ja takaisku rupesi vuotamaan. Semmonen kuminen lärpäke jota alipaine sitten availee kun mäntä liikkuu.. Tuskin se toista takaiskua pumpulle tarvii.. Eikai saabi kaikkein halvinta kamaa käyttäisi.. Sehän on laatuauto..
|
|
#6
|
||||
|
||||
|
En tiiä mutta ei ole kallis kokeilu vaikka turha olisikin...
E. Jaa se olikin katkaisija mikä sen toppaa. Luetun ymmärtäminen ollu näköjään taas omaa tasoaan.
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA V..tut se mitään heikkoa ole... Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry. Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine. Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa. Jyrsitään Kantoja. Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt. 0500-752101/Antsa Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä Antsan Tuubi Viimeksi muokannut Bj Andy : 05.04.2013 18:22 |
|
#7
|
||||
|
||||
|
Päivitetääs hiukan.
Hain Volvolta samaisen pumpun kuin summitilla on myynnissä eli UP30. hintaan 300€ ja viikko toimitusaika. Varaosanumero saatavana jos joku tarvii. Nyt pitää väsätä huomenna töissä kannake + hakea pari kappaletta lieriöeristimiä sitten maanantaina + takaisku järjestelmään kun sitä ei tässä pumpussa ole. Pikasella sähkötyöllä pumppu vaihettu. Letku kii ja imua perään. Nyt pumppu imee karkeasti 3.8-4L tehostajan n:5s -0.5bar alipaineeseen, kun ennen Saabin kalvopumppu lutkutti tässäkin hommassa 21s.. -0.7bar Volvon pumppu suoriutui kunnioitettavassa 10-11s ajassa. Kun vanha pumppu imi sitä 3.1l purkkia jo 25s.. Liekö tehostajassa +30s?max alipaineet -0.9bar kuten luvattu. Ajat ovat viitteellisiä kun toisella kädellä kellotin puhelinta ja toisella törkkäsin liittimet kiinni, joten ajallisesti voi tulla pientä heittoa. Mutta otin korkeimmat ajat mitä muutaman kerran testailin. Volvon tuotekuvasto ei tarjoa kerääjäsäiliötä tämän pumpun ja tehostimen väliin, vaan on suora yhteys. Joten kokeilen itsekkin moista operaatiota kunhan saan pumpun kiinni. Luulisi että sarjatuotanto autossa poljin ei kovetu vaikka kävisikin radalla ajelemassa ja pumppailisi jatkuvasti jarrua. Ainut mitä en vielä päässyt testaamaan kun takaisku puuttuu että mitä tapahtuu kun poljinta pumppailee useita kertoja putkella. Pumppu huutaa jatkuvasti puuttuvan takaiskun takia. Ei viitsi polttaa sitä heti..
|
![]() |
| Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
Samanlaisia viestiketjuja
|
||||
| Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
| Volvo alipaine | joker | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 07.08.2011 10:02 |
| Ostetaan hankook 31x11,5x15 mt yksikin piisaa | Kuupo | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 11.01.2009 11:19 |
| Volvon alipaine lukko | tapsa4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 22.10.2008 06:10 |
| Seppolehto.com ja hupia piisaa... | Urbancityboy | Chit-Chat | 5 | 29.11.2007 21:31 |
| hj jarrutehostimen alipaine? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 19.10.2007 18:07 |