![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]() Tehostimen pitäs olla ehyt. Se on ostettu luotettavalta LR taholta. Juu pumppu käy satunnaisesti drr.......... drr.... harvakseltaan sillon tällön kun ei jarruun kosketa. Ja heti kun poljinta painaa puoleen väliin pumppu rupeaa surraamaan, saman teki vanhalla tehostajalla, ja siinä riitti jarrut ainakin 3-4 polkasuun. Pumpun ulostulon kautta imemisestä en sano mitään. Tuskin "Saabin tehaskaan" tuota tietäisi.. Tässä vehkeessä tuolta imusarjasta alipaineen ottaminen voi olla pikkusen ??? En tiedä onnistuuko se 3-4mm alipaineletkujen kautta joita on 8kpl? Isompaa letkua en rupea virittämään tuonne. Menee muuten imusarjatoteutus hukkaan.. Ei noista pilleistä oikein kauheaa tuottoa voida ottaa ulos.. ![]()
|
#2
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
|
#3
|
||||
|
||||
![]()
Kyllä mää unohan sen imusarjaan poraamisen.. Alipaine pitäs kuiteskin sitte ryöstää useammalta pytyltä, eikä vain yhdeltä. Ja letkuja tulee sitten enemmän kuin tarpeeksi mikä ei ole hienoa.. Syystä että:
![]() ![]() Uploaded with ImageShack.us |
#4
|
|||
|
|||
![]() Jopa on Tötteröä!
Mutta tuosta alipaineesta; siis kun polkaiset pedaalin puoleen väliin, niin pumpun tosiaankin kuuluu käynnistyä, mutta sammuuko ollenkaan?
Siis pitäisi sammua, ja voi herätä sitten uudelleen, kun vapautat jarrun. Ja tuosta saabista: sehän on länsiauto, nyt vain taitaa olla tosi kaukana lännessä nuo omistajat ![]() PS. Onhan nuo pelkkiä läppärunkoja, siis tulee ruisku? miten nuo toimii nykyään ilman ilmamäärämittaria? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
hihnamalli ? laturiin ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Nyt testailin pikkusen pumpun sielunelämää, laiton uudet letkut kun oli minimaalinen vuoto, ja poistin toisen takaiskun linjasta kun se oli rikki. Tehostimessa oleva saa piisata.
Laitoin pumpun imemään paineet, ja uusi kunnollinen nestevaimennettu painemittari kiinni. Pumppu stoppasi, sähköt irti ja n:minuutin katsottuani paineet eivät tippuneet kuin 0.05bar Eli ei juurikaan yhtään. Pumppu kehittää -0.7bar alipainetta tuolla mittarilla ja on imenyt paineet 14s järjestelmään. Muovinen mittaria, mallia biltema näytti -0.8bar. Ja testasin tuon että polkasin polkimen lattiaan, pumppu rupesi pörisemään, pidin poljinta pohjassa jonkun aikaa, ja pumppu sammui, ja jatkoi katkonaista pörisemistään ilman että painemittarin viisari ois edes värähtänyt. (samalla tahdilla kun poljinta ei paineta) Pumpulla vissiin joku "aivo" joka käskee sen satunnaisesti tuhahdella. Irrotin tehostimen päästäkin letkun, tulppasin sen, ja pumppu tekee noita satunnaisia pörähdyksiä samaan tahtiin kuin se olisi kytketty tehostajaan. Eli kunnossa tuntuu olevan. BJ-40/76: Moottori on ruisku, ja ovat pelkät läppärungot.. Moottoria ohjaa Megasquirt 3, jotenka ilmamäärämittarit yms semmoset saa nakata museoon.. ![]() Pee. Tuo hihnamalli on ollut mielessä. Ostin MakeO:lta Roverin 3.9si koneen josta sain moniurahihna jakopään itselleni. Se on menossa paikalleen lähi aikana toivottavasti. Samalla kävi mielessä jos tonne sais laitettua Disko 2sen alipainepumpun.. Mutta se ilmeisesti toimii jotenkin erillätapaa, eli ottaa kampikammiosta ilmaa tai jotain ja voiteluna toimii sitten öljy?. En nyt muista. Pitäs katsoa mitenkä se oli toteutettu. |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Siis mistä tuo pumppu tietää "pörähdellä", jos jarrua painetaan? tuleeko sinne tieto esim. jarruvalokytkimeltä? vai toimiiko siten, että päristä kun virta päällä?
Mutta jos nuo pörähdykset "lankunpala jarrupolkimen alla" on suuruusluokkaa 1/10 osa ajasta, niin kuulostaa hyvältä. Jos meinaat laittaa tuon/nuo lisäsäiliön, niin tuo pumpun takaiskuventtiili välttämätön. (onko pumpussa itsessään takaiskuventtiili, nähtävästi on, jos mittasit alipainetta jarrutehostimen ja pumpun välisestä letkusta/putkesta?) Ja noista alipainepumpullisista latureista: kokemuksia ainoastaan japanilaisista.... Mutta nuo japsi laturit alipainepumpulla: Ainakin vanhemmat toimivat seuraavasti: pumppu on lamellipumppu, ja voideltu moottoriöljyllä (tuon kuristuksen paikka vaihtelee, pitää tietää missä tuo pääöljykanavasta otetun paineisen öljyn kuristus tapahtuu, muuten huomattava osa öljypumpun tuotosta menee alipainepumpulle) Ja tuo ilma, mitä pumpataan pois alipainejärjestelmästä, pumpataan öljypohjaan, siinä samalla nuo tipat voiteluöljyä palaa takaisin kiertoon. (ja jos esim. bj-40:ssä oleva 4 litran??? alipainesäiliö vuotaa, niin upotus ovien alareunaan kevättulvassa, voi täyttää moottorin tyhjäkäynnillä tulvavedellä muutamassa minuutissa ![]() Ja alipaine tulee yhteen liittimeen: siis paineöljy, paluu öljytilaan, ja alipainelähtö ovat nuo liittimet. Sitten on tuo "pierburgi" miten kirjoitetaan? siis kalvopumppu, mitä esim.-70 luvun dsl opelit käytti, on kiilahihnalla pyoritettävä, omalla öljyllä voideltu kampikoneistolla toimiva kalvopumppu, muistaakseni hivenen vaatimaton alipaine/tuotto, varsinkin tyhjäkäynnillä, jos hihnavälitys oli mitoitettu siten, että alipainepumpun max. kierroslukua ei ylitetä. |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Volvo alipaine | joker | Tekniikka & Jutustelu | 10 | 07.08.2011 10:02 |
Ostetaan hankook 31x11,5x15 mt yksikin piisaa | Kuupo | O/M/V Renkaat ja vanteet | 1 | 11.01.2009 11:19 |
Volvon alipaine lukko | tapsa4x4 | Tekniikka & Jutustelu | 1 | 22.10.2008 06:10 |
Seppolehto.com ja hupia piisaa... | Urbancityboy | Chit-Chat | 5 | 29.11.2007 21:31 |
hj jarrutehostimen alipaine? | Jani E | Tekniikka & Jutustelu | 0 | 19.10.2007 18:07 |