Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 15.03.2013, 23:02
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Pääsääntöisesti ei oikein onnistu....


Siis jos on oikeaa terästä, oikeat kierteentekovehkeet ja mahdollisuus lämpökäsitellä, niin voi tulla yhtä lujat, kuin alunperinkin.

Mutta alkuperäiset taitaa olla mankeloidut, ja lämpökäsitelty.

Kerran sorvasin pulttia pienemmäksi, siis 10,9 M12x1,5 kierteen M11x1,5 kierteeksi, niin kierteet korkkasi huomattavan helposti, jos sorvatessa huomasi, että lastu irtoaa syvemmältä helpommin.

-> vaatii tietoa, taitoa ja ehkä jopa tuuria, että saa (edes?) yhtä hyvät, kuin nuo tarvikevalmistajien U-pultit, esim. dobisonin alaustasarjan matkassa tuli huomattavan pitkät U-pultit.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 15.03.2013, 23:17
sisua45:n Avatar
sisua45 sisua45 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 03.03.06
Sijainti: Treen kupeesta
Viestit: 8.326
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76 Näytä viesti
Kerran sorvasin pulttia pienemmäksi, siis 10,9 M12x1,5 kierteen M11x1,5 kierteeksi, niin kierteet korkkasi huomattavan helposti, jos sorvatessa huomasi, että lastu irtoaa syvemmältä helpommin.
Mitäs tein, volkkarin kannenpultteja? Audin viitosessa on meinaan tuolla jengalla.

Kun vaihdoin proto-sisun leylandiin kannentiivistettä, niim yksi kannenvaarna meni poikki. Vaarnan koko 1/2" Whitworth hieno, ja toinen pää harva. Löysin siihen hätään kovan M20 pultin, jonka sorvasin kantaa myöten puoleen tuumaan. Alkoi mietityttämään tuo ytimen kovuus, ja kysyin sitä töistä. Väittivät, että pultti tulee olla kova myös keskeltä.

Tein pultista vaarnan, ja hyvin kesti kiristää momenttiin. Sorvatessa en huomannut että olisi ollut pehmeämpää keskeltä.

Voi toki olla tapauskohtaista tämä.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 16.03.2013, 00:15
Uazmies:n Avatar
Uazmies Uazmies ei ole kirjautuneena
Konkari++
 
Rekisteröitynyt: 28.03.05
Sijainti: suami
Viestit: 716
Question

Voiskos u-pultit laittaa tukevasta (SIIS TUKEVASTA) latanpätkästä jossa reiät ja kahdesta pultista?

Tiedustelee tyhmä espoosta
__________________
If idiots could fly, internet would be an airport.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 16.03.2013, 00:49
Rytari:n Avatar
Rytari Rytari ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 28.09.04
Sijainti: Parkano, Finland.
Viestit: 5.345
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Uazmies Näytä viesti
Voiskos u-pultit laittaa tukevasta (SIIS TUKEVASTA) latanpätkästä jossa reiät ja kahdesta pultista?

Tiedustelee tyhmä espoosta
väännäks... öö piirätkös tyhmälle rautalangasta?
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 16.03.2013, 00:55
young n dum:n Avatar
young n dum young n dum ei ole kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 27.09.09
Sijainti: Konnunsuo mamu senter of suomalia
Viestit: 3.483
Perusasetus

aikanaa tuli portto volvoihi tehtyä iha tavan rassista u lenkkejä. iha vi#usta..
helppoha se ol kirteyttää yms mut en mie niit ois uskaltanu tie käyttöö laittaa. nyt tilalla 8.8 M16 zn pultteja volvo mallin kantikas U lenkki muuteki anuksesta ku kiristää ni ei vejä ku kulmia toisin ku iha oikia U lenkki.
__________________
Offroad Team KeTTu TyTöT/ Lauri

Full Size Jeep Master Fabricator

VALMET = Rerentless reliability
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 16.03.2013, 01:26
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sisua45 Näytä viesti
Mitäs tein, volkkarin kannenpultteja? Audin viitosessa on meinaan tuolla jengalla.
Siis minä tein BJ-40 vm. -76 pitempiä pultteja olkatapille, että sai toisen amputoidun olkatapin korokeholkeilla alkuperäisen päälle, nurinpäin.

Ja tuo muutos oli käytössä muutaman kuukauden, kun kierteet petti, ja niin vaikeaa kuin se on uskoa, nimenomaan pultista! pyörän olka-akselimalja säilyi ehjänä...

No, HJ-60 olka-akselimalja, rälläkällä jarrusatulan kiinnikkeet pois, ja puslat nivelien kartioihin (siis raidetangon ja apusimpukan tankgon-), niin löytyi kovat pultit tarviketorilta... siis pulttijakoon lisää etäisyyttä("iso" jako), milliä paksummat pultit....Niin alkoi kestämään... toki nyt (vuosien kuluttua-) levyjarruilla.

p.s Tuosta noususta en ole täysin varma olisko ollut1,25? tuskin.

Siis Tuo minun bj:n soa+swampperit muutoskatsastus ajo tehtiin alkuperäisellä ohjauslaitteilla, mutta kun ei meinannut pysyä jarrutuksessa tiellä, niin Modasin tuon olkatapin toisen selkään nurinpäin.... Ja tuli leima!
Mutta aikaa on yli 20v...
Silloin moni asia oli toisin...
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 16.03.2013, 02:09
Bj Andy:n Avatar
Bj Andy Bj Andy ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 14.09.08
Sijainti: Lemi,land of red potatoes
Viestit: 6.242
Perusasetus

En tiiä asiasta juuri muuta kuin että kylän jenkkieemelit on teettäny U pultteja kyläsorvarilla vedetystä akselista. Eli jos epäilyttää niin sitten vaan tilaa jotkut kinuski pultit niin ne on taatusti vahvemmat kuin mitkään täällä tehdyt...
__________________
Oli kysymys mikä tahansa niin vastaus on TOYOTA
V..tut se mitään heikkoa ole...
Antsa. The member of Lahnajärven moottoriurheilusukeltajat Ry.
Only tool you need to keep your TOYOTA running, is welding machine.

Ostetaan Bj kuskin ovi. Pyyhkijän moottorin koppa.

Jyrsitään Kantoja.
Piikataan betonia eli tallin lattiat ym.Sekä muut Bobbari ja mönkkärityöt.
0500-752101/Antsa


Honda Rincon 650 ym.Työmönkkärijorinat löytyy tästä

Antsan Tuubi
Vastaa lainaten
  #8  
Vanha 16.03.2013, 06:52
ahku:n Avatar
ahku ahku ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen++
 
Rekisteröitynyt: 07.12.04
Sijainti: pirkkala, Finland.
Viestit: 356
Perusasetus

Taidan etsiä jostain jousipajalta sopivia. kiitos!
Vastaa lainaten
  #9  
Vanha 16.03.2013, 07:03
2,4TD 2,4TD ei ole kirjautuneena
Konkari+++
 
Rekisteröitynyt: 26.03.09
Sijainti: Pori
Viestit: 853
Perusasetus

Aikoinaan tein Tohatsuun itse nuo u-pultit.
Kierteet tehtiin sorvissa, tosin käsipakalla mutta helpomiin sai lähtemään suoraan.
Akselin kokoiseen putkeen heppasin latikan missä kolo johon tanko sopi ja kylmänä väänsin toisella putkellla sopivat lenkit.
En lämpökäsitellyt ettei materiaali pehmene ja hyvin nuo ainakin kestivät.
Vastaa lainaten
  #10  
Vanha 16.03.2013, 07:26
pjtk:n Avatar
pjtk pjtk ei ole kirjautuneena
Veteraani+
 
Rekisteröitynyt: 22.04.03
Sijainti: Pirkanmaa, Suomi.
Viestit: 1.741
Perusasetus

Pajakulmasta saa mittojen mukaan. Omaan W150:seen teetin siellä.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Tee se itse hiekkapuhalluslaite Tekniikka & Jutustelu 27 03.11.2013 00:02
Tee-se-itse henkilöiden tohtorointeja? vmt Chit-Chat 6 05.04.2011 08:01
tee-se-itse Lamborghini! j1s Chit-Chat 7 30.06.2010 08:54
tee se itse ajonesto ! Epeli Tekniikka & Jutustelu 13 21.09.2004 07:33
tee-se- itse snorkkeli -juhani- Tekniikka & Jutustelu 20 02.05.2004 01:07


Sivu luotu: 20:45 (GMT +2).