Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja BJ-40/76
12/230 V invertteri, ja sitten kuormaksi vaikkapa auton sisätilalämmitin tai pari.
Ja vaikkapa bilteman pihtivirtamittari virran mittaukseen.
|
Tämä tuntui helpoimmalta vaihtoehdolta, eli 1400W puhallin kuormaksi.
Invertterin speksissä oli että low input voltage shutdown 9.5V. Akun ja invertterin väliin kaivelin jotain vanhoja vinssien mukana tulleita johtoja, musta oli ilmeisesti 35m2 mutta punainen oli selkeästi pienempi, varmaan vain 25mm2. Johdot oli reilusti metrin mittaiset. Voi olla että pitää askarrella paremmat syöttöjohdot. Eipä tullut kokeiltu lämpenikö se ohuempi syöttöjohto yhtään.
Muttamutta, kun virtalähtenä ekassa räkätestissä oli sutsukin pikkuakku, niin invertterin lähtöjännite laski huomattavan paljon, akun napajännite kun oli noin 9.8V niin 240V lähdössä oli naurettavat 120V. Kuumailmapuhaltimen henkäys oli aika mieto. Vähän kun vielä jatkoi niin jännite tippui nopeasti alle sadan voltin.
Jotta hommassa olis edes vähän tieteellisyyttä, niin sellanen jännite dataloggeri olis hyvä, eli jos jollain systeemillä sais talteen sekä (12V) tasajännitteen että (240V) vaihtojännitteen jollain kohtuullisella tarkkuudella esim. sekunnin välein, niin pystyis helposti vertailemaan akkuja keskenään, nopeesti sais karsittua vajakit pois.
-Paavo