Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 24.02.2013, 20:17
ISE ISE ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 25.11.12
Sijainti: s-salmi
Viestit: 436
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tekniikkamies Näytä viesti
Kun useampi pää on yhdessä fiksumpia kuin yksi ja maastureista kun ei kannata yrittää tehdä mitään pisaralla pisimmälle kulkupeliä, voisi olla paikallaan vaihtaa kokemuksia minkälaisilla käyttöautoilla saadaan arkiset ajot hoidettua edullisimmin.

Oma henkilöauto nelivetopelin lisäksi on jo niin vanha, että tuoreempi olisi pikkuhiljaa tervetullut. Sehän on vanha w123 300D Mersu, 3,07 perävälitys, kulutus nelivaihdemanuaalilla jotain 7-9 litran väliltä 100 kilsaa kohden. Jos tuoreempi peli tulee vaikka 2000 vuoden molemmin puolin, saisi se olla kyllä selvästi aikaisempaa pienikulutuksisempi. Ehkä pakuksi rekattu farmari ilman takapenkkejä.

Omia kokemuksia on, että esim. VW 1,9 TDI koneisilla voi päästä manuaalivaihteisena maantiellä ehkä 5 litraan, jopa alle. Näitähän koneita on vaikka Skodissa. Kulutusta nostaa nopea ajo ja voi vitosen välitykset olla joissain autoissa vähän lyhyet kovimpaan menoon.

Mites sitten vaikka joku Volvo V70 2,4 litraisella VW:n 5 dieselillä - viekö enempi soppaa kuin 1,9 TDI? Luulis tämän olevan vaikka kärry perässä vähän pontevampi, joskaan ei 1,9 kokoisekseen huono ole. Sekin on jäänyt vähän epäselväksi kumpi on parempi 1,9 TDI vai 2,0 TDI.

Ilmeisesti Citikan ym. autojen 2,0 HDI on kanssa kilpailukykyinen kulutuksessa. Ainakin kokeilemassani Jumpyssä se oli ihan mukava kone.

Mitenhän mahtaa olla saavutetaanko tätä pienemmillä koneilla parempaa käytännön taloudellisuutta vai ei?

Pieneneekö kulutus moottoritiellä jos on 6 vaihteinen manuaali?

Noitahan vaikka Volvo V70 diesel manuaaleja saa aika lailla kohtuuhintaan:
http://www.nettiauto.com/volvo/v70?i...id_gear_type=2
jos sinulla on tuommoinen mese,ja hyvässä kunnossa sen pito tulee vielä vuosi tosi halvaksi verrattuna nyky härveleihin.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 24.02.2013, 22:21
L-200:n Avatar
L-200 L-200 ei ole kirjautuneena
Veteraani+++
 
Rekisteröitynyt: 28.07.04
Sijainti: Äänekoski, Finland.
Viestit: 2.158
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja ISE Näytä viesti
jos sinulla on tuommoinen mese,ja hyvässä kunnossa sen pito tulee vielä vuosi tosi halvaksi verrattuna nyky härveleihin.
Minä meinasin sanoa ihan samaa.

Tähän on ihan turha mitään järkisyitä repostella, auto kun valitaan tunteella eikä järjellä.

Pihassa on 3 autoa, volkkari jossa on vielä takuuta, se on työkalu eikä sen enempää.
Käyttiksinä palvelee vanhahko pajero (-98) ja sitten heittopussina on ihan neekeriversio astra 1.6 8v ruuttakoneella.
Pajero on ollu sen 10v mulla, ooppeli sen 5v ja noitten huoltoon ei ole liikoja joutunut satsaamaan eikä ole lompako rääkynyt kun huoltoa en pitänyt tehdä. Nuo on vielä sen verta simppeliä tekniikkaa että pihakoivun alla tuusailee. Volkkarin kun vie pajalle niin se on aina piuhan perässä ja lasku sen mukaan.....
Vanha auto on vanha auto ja ainahan se ruoho on vihreempää aidan toisella puolen mutta laskukone ei valehtele kovin paljoa kummalla ajaminen tulee halvemmaksi kun otat aivan kaikki kulut autoilussa huomioon.
Et usko kuitenkaan.

Jemmaa sen 6 kk tuota auton vaihtoa. Siinä aikana ota nykyisen menopelin kaikki kulut ylös
- vakuutukset
- varaosat/tarvikkeet
- polttoaineet
- kv vero
- huollot (jos tehty muualla kuin itse)
- arvonalenemaa ei kannata laskea koska sen kuittaa parilla kahvikupillisella/kk, eli olematon arvonlasku


Sitten 6 kk päästä käyt kysymässä paljonko jokin uudempi ja vähän kuluttavampi maksaa ostettuna, mese välirahana ja ilman välirahaa.
Lasket sitten samat uudestaan ja puntarissa on "uudemman" auton kulut ja mesen kulut.
Se kumpi on halvempi jää pihaan vuoden ajaksi ja säästyneen rahan laittaa jemmaan.
Naapuri vittuilee vanhasta autosta...

No vittuile takas vuoden päästä leyhyttelemällä säästyneitä rahoja ja tuumaa vaan että sen suunnilleen tän verran sun vittuilus maksaa sulle vuodessa mutta mä ja mun mersu ja etenkin lompsa se kyllä kestetään.....

Juu, oon tylsä....
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 24.02.2013, 22:44
Källbacka Källbacka ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 10.09.12
Sijainti: v-s
Viestit: 72
Perusasetus

HDI-Pösöjä kovasti kehuisin: tuli aikanaan työnnettyä tuollaiseen 406 110 hv Sputnikiin 100-->260 tkm mittariin, jonka aikana keskikulutus oli hyvin tarkkaan 5,6. Jaa paljon? Ei todellakaan: auto sai vagabondista koko rahan edestä, huollettiin ajallaan eikä oikein ikinä tarvinnut varsinaisesti korjata. Kaveri puolestaan ratsasti samanmoisella mittariin 490 tkm, kolhi huolella 12 kertaa ja kuitenkin auto purettiin lopulta siitä syystä, että siitä sai osina enemmän kuin kokonaisena, kun vaihdon hetki koitti. Kaikkiaan olivat luotettavia, pikkuruokaisia, mukavia ajettavia ja varsin kohtalaisella rakkaudella ja dollarikasalla laulavia. Lähti uudehkona kadunvarsiparkista yhdellä hehkulla yli kolmenkympin pakkasistakin käymään ilman kuolemanpelkoa. Ja lämpeni sisältä, toisin kuin nämä uudemmat. Ja kyllä olen puolueellinen, koska tuon jälkeen ajanut BMP-koneista (1,9 TDI-johdannainen parilitrainen) Volkkaria sähkönelikolla sekä uutta italoihmettä, eikä kumpikaan ole lähelläkään em. kulutuksia, kustannuksia (siis niiden pienuutta) saati oikein mukavuuttakaan. Näissä sitten muita ominaisuuksia, mutta Pösö oli hyvä.
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 24.02.2013, 22:54
tekniikkamies tekniikkamies on kirjautuneena
Arvostettu jäsen
 
Rekisteröitynyt: 23.11.11
Sijainti: Päijät-Häme
Viestit: 3.019
Perusasetus

Keskustelunavauksessa mainittu Mersu on tämä sama kuin tässä kuvassa, nyt siinä on jo valkoinen Normadur 65 HS uretaanimaali päällä
https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...to_turussa.jpg

Tuohan on ollut mulla kohta parikytä vuotta ostettuani sen jo silloin aika väsyneenä mm. ruosteen takia. 55 hevosvoiman 200 d kone, melko alussa vaihtui 88 hepan 300 d vapariin. Kyllä se on jo eläkepäivänsä ansainnut, haluaisin sen enempi vara-autoksi ja samalla voi vähän harrastaa.

Tämän hetken tilanne on siinä mielessä harmillinen kun lämppärin kenno pitäs vaihtaa, eikä se suju kovinkaan kivasti talvella ulko-olosuhteissa. Meininki jos ensi talveksi olis kenno kunnossa, talvellahan tuo on ihan kilpailukykyinen kun ei ole pakko olla Webastoa. Webaston kanssa hakkaisi aika hyvin nykyvehkeet lämpenemisessä. Tossa mulla on vieläpä letkut vedetty ylimääräiselle lämppärin kennolle, joten edellytykset lämmitä hyvin on olemassa.

Aivan välittömästi ei uudempaa autoa tarvi hommata kun ajan neliveto Hiluxilla ja sähköpolkupyörällä.

Ajattelin, että taloudellisuuskeskustelua tarvitaan kun tämä voi olla jotain suomi24:sta luotettavampi tietolähde. Jos allekirjoittaneen ei ole heti pakko päivittää kulkupeliä, joku muu lukemaan tullut voi tarvia taloudellisemman pelin heti alle

Uudempaa pitää jo suunnitella ottaen myös omatoimisen korjauksen mahdollisuudet huomioon...
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
kokemuksia petrool Tekniikka & Jutustelu 3 15.12.2008 20:14
KOKEMUKSIA ? Tekniikka & Jutustelu 1 22.02.2006 09:10
Kokemuksia kuumavesipesureista ? pee Tekniikka & Jutustelu 18 16.11.2005 21:42
kokemuksia vinssistä Kela Tekniikka & Jutustelu 0 06.10.2005 08:08
Kokemuksia uniballeista? imported_offroadjouni Tekniikka & Jutustelu 0 09.01.2003 19:09


Sivu luotu: 08:14 (GMT +2).