Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 07.02.2013, 23:08
armas:n Avatar
armas armas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.07.05
Sijainti: Etelä-Savo
Viestit: 481
Perusasetus

On käsissä Rangesta hiljattain Trafi:sta tullut rekisteröintitodistus, joka ei itselleni täysin aukea.

Auto on huoltoautoksi rekisteröity -90 RRC 2.5 TD, jonka tiedoissa lukee nyt:

Ajoneuvoluokka: N1/pakettiauto
Rajoitukset: autoverovapaus
Kauppanimi: 5D STATION WAGON TURBO D-LHAMN8-4x4/2540
Ajoneuvoryhmä: huoltoauto
Erikoisehdot ja huomautukset:
Autoverovapaus: Autoverolain 21 pykälän 2 momentin mukainen huoltoauto

Tuossa ote autoverolain 21 pykälästä:

29.12.1994/1482
21 §
Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa pelastusauto, sairasauto, invataksi, eläinlääkintäauto, kuorma-auto sekä yksinomaan ruumiiden ja hautajaistoimintaan liittyvien kukkalaitteiden kuljetukseen käytettävä ruumisauto. Autoverosta on asetuksella säädettävin ehdoin vapaa myös matkailuauto, jonka oma massa on vähintään 1 875 kiloa. (7.5.1997/413)
M1-luokkaan kuuluva auto, jonka oma massa on vähintään 6 000 kilogrammaa, on verosta vapaa. (9.1.2009/5)
Verosta on vapaa L1-, L2-, L1e-, L2e- ja L6e-luokan ajoneuvo. (4.4.2003/266)


Eihän tuossa puhuta huoltoautosta mitään...

Lisää ihmeitä
Erikoisehdot ja huomautukset:
Katsastuksen huomautukset:
Vetojärjestelmä 4x2 !?!

Yllä olevaan liittyen perävaunumassa jarruin niinkin muhkea kuin 1500 kg.

Miksi vetojärjestelmänä on 4x2 ja miksi auto ei ole N1G ?

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista
19.12.2002/1248
6 §
Maastoautot

2. N1G-, M2G-, M3G- ja N2G-luokan maastoautoksi katsotaan kokonaismassaltaan yli kahden tonnin N1-luokan ajoneuvo sekä kokonaismassaltaan enintään 12 tonnin M2-, M3- ja N2-luokan ajoneuvo, jos se on telavetoinen tai jokapyörävetoinen, jolloin yksi akselistoista voi olla irtikytkettävissä, tai se täyttää seuraavat kolme ehtoa:
a) vähintään yksi etu ja yksi taka-akseli on vetävä tai kytkettävissä vetäväksi akseliksi;
b) vähintään yksi ajoneuvon akselistojen tasauspyörästöistä on lukittavissa tai varustettu vastaavalla järjestelyllä; ja
c) ajoneuvon laskennallinen mäennousukyky ilman perävaunua on vähintään 25 prosenttia.

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 08.02.2013, 00:33
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru
 
Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Viestit: 11.089
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja armas Näytä viesti
Erikoisehdot ja huomautukset:
Autoverovapaus: Autoverolain 21 pykälän 2 momentin mukainen huoltoauto

Eihän tuossa puhuta huoltoautosta mitään...


Yllä olevaan liittyen perävaunumassa jarruin niinkin muhkea kuin 1500 kg.

Miksi vetojärjestelmänä on 4x2 ja miksi auto ei ole N1G ?
Ko. pykälää on mulkattu muuan vuosi sitten ku huoltoautojen autoverovapaus tai siis käytännössä autoverohuojennus poistui. Siksi ei voimassaolevista lakiteksteistä löydy. Oikea pykälä siis kuitenkin.

Kärrymassaa saa kyllä lisää valmistajan sallimaan asti. Löytyy LTJ-tyyppikoodien perusteella Trafin tiedoista.

4x2 on virhe, pitäisi olla tietysti 4x4. Ja kuuluisi olla N1G, mutta monet näistä merkitty väärin N1:ksi. Voisit pyytää auton teknisiä tietoja viimeksi muutelleen katsastustoimipaikan korjaamaan tiedot.
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 08.02.2013, 07:54
armas:n Avatar
armas armas ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+++
 
Rekisteröitynyt: 07.07.05
Sijainti: Etelä-Savo
Viestit: 481
Perusasetus

Kiitos -Matti-!

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Ko. pykälää on mulkattu muuan vuosi sitten ku huoltoautojen autoverovapaus tai siis käytännössä autoverohuojennus poistui. Siksi ei voimassaolevista lakiteksteistä löydy. Oikea pykälä siis kuitenkin.
Tuon kadonneen pykälän sisältö on jokseenkin samannäköinen tuolla ->Ajoneuvojen rakenteesta ja varusteista annetun asetuksen (1256/1992) 19 §:n mukaan huoltoauto on:

Huoltoauto on ajoneuvojen ja koneiden huoltoon sekä korjausmiehistön ja välineiden kuljetukseen tarkoitettu, tarvittavin työkaluin ja laittein varustettu N-luokan auto, jossa on tilaa enintään kahdelle henkilölle kuljettajan vieressä.

Huoltoautoksi on mahdollista muuttaa pakettiauto tai korimallinsa perusteella pakettiautoksi hyväksyttävissä oleva henkilöauto. Muutos on verovapaa, mikäli auton omamassa on vähintään 1875 kg. Yksityiskäytössä olevassa huoltoautossa tulee olla kiinteästi asennettu huoltovarustus ajoneuvojen ja koneiden huoltoa varten.


Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja -MaTTi- Näytä viesti
Kärrymassaa saa kyllä lisää valmistajan sallimaan asti. Löytyy LTJ-tyyppikoodien perusteella Trafin tiedoista.
Tästä on mielessä eräs tapaus, jossa -83 Rangeen LTJ tarjosi jarrullista kärrymassaa 2050 kg asti. Siinä tuli tehtyä monenlaista selvitystä ja vihdoin kirjattiin erikoisehtoihin ja huomautuksiin 750/3500 kg, kuten kuuluu. Eli voi tulla pientä selvitettävää, jos LTJ-tieto ei ole autoa vastaava.
Vastaa lainaten
Vastaus


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Panssaroitu M1-luokan ajoneuvo Kelaperse Tekniikka & Jutustelu 10 08.05.2007 04:16
tunnista ajoneuvo ?? toyota4x4 Chit-Chat 12 02.02.2007 15:37
OSTETTU 4x4 ajoneuvo Ex_inkkari O/M/V Ajoneuvot 12 01.06.2006 22:18
Telakuorma-ajoneuvo HansB Tekniikka & Jutustelu 6 30.03.2005 12:33
O:4wd maasto ajoneuvo tonnilla O/M/V Muut 2 13.02.2005 22:12


Sivu luotu: 16:45 (GMT +2).