Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Chit-Chat
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Chit-Chat Tämä foorumi on tarkoitettu epämääräiseen jauhamiseen, eikä asian ole pakko liittyä suoraan offroadiin.

Vastaus

Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
Vanha 02.02.2013, 00:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Perusasetus

Itselläni kokemusta useammalta vuosikymmeneltä...

Ja jos verrataan tämän päivän katsastusta siihen mitä se oli "vielä" -80 luvulla, niin silloin kun vei "teiniauton" (takasivulaseissa tummennukset, erikoisvanteen, lisäVALOJA keulassa ja vielä 2x25w vahvistin autostereoille....)

NI-IN, itse olen pessyt auton ulkoa, sisältä, moottoritilasta.... ja itse vielä kävin parturissa, ajoin "parran", ja pukeuduin puhtaisiin vaatteisiin...
Ja siitä huolimatta, taikka juuri siitä syystä; että mistään ei mennyt läpi tuo rengasrauta, vaikka hakkasi mm. helmat oven alareunaa myöten paljaaksi.
Ja Olikohan Hylkäys, vai Katsastuksen keskeytys, tuli : (etu)Jarrulevyt piti mitata, että olivat riittävän paksut, Tarkastaa etujouset, Ja kysymysmerkkillä ajovalopolttimoiden tieliikennekelpoisuus? (siis oli niitä kusen polttamia keltaisia, olikohan philipsin, ja vaikka oli pakkaus tallessa, niin kommentti oli: mistä minä voin tietää, onko siellä tämmöiset? tuon kaavan mukaan koillismaalla kasarilla.

Mutta kun tultiin -90 luvulle, "palvelu" parani, ja varsinkin tuossa vaiheessa, kun yksityiset pääsi samalle apajalle.

Nyt 2010- luvulla alkaa olla tuo katsastustoiminta jo siinä kantimissa, että pahimmillaan sen vois suorittaa etänä SIIS pahimmillaan!

Mutta pari esimerkkiä tuosta minun Marsusta: siis se on ollut "vararenkaana", ja nuo katsastukset on jäänyt myöhäisksi: siis marsu on kaivettu hangesta silloin kun hodari pääsee lämpöhoitoon, ja huomattu että eihän siinä ole enää leimaa.... siis marsu työnalle; 80km/h vauhtia ja lukkojarrutus jäällä.. (ja etupyörän abs:n kehän putsaus...15-30 min . toisella kertaa)

Ja molemmilla katsastuksilla pomppasi; ensimmäisessä katsastuksessa hajosi etujarruputki!!!! siis oli jyrrännyt itsensä paskaksi, kesti tuon minun "leikin", mutta tuo nuori? katsastus inssi 65kg, perus nörtin näköinen, testasi etujarruja dynolla, ja viisari "lerpahti" jossain viimmeisen kolmanneksen alueella!
Inssi yritti selvittää tohkeissaan, että ei hän painanut lujaa...
Ja minä otsanahka märkänä,(siis siitä että jos minä olisin ollut kuivalla asfaltilla, ja vuorotellen polkenut noita polkimia pohjaan) että, hyvä että se nyt porsi, eikä jossakin tositilanteessa!
Ja vielä kun kerroin, varmaan vielä näin kohteliaasti; että jos sinä sait tuon jarruputken porsimaan, niin se on heikko! ja vielä kerroin sille päätä lyhyemmälle inssille, että se olis voinut porsia vauhdissa, ja silloin piilopaikoista olisi ollut pulaa... No, Todettiin, että muuten on kunnossa, ja tuo punainen lappu pitää antaa.... siis uusi jarruputki... (punainen lappu-> ajokielto)
Ja toinen "pomppu" marsulla: etujousen korin korvakossa oli rengasraudan jäljiltä n. 0,5cmx2cm reikä, ja vikalistaan merkintä: jälkitarkastus 0 e,
Pistin noin puolikas kilon rautaa, ja materiaali "näyte" kartturin jalkatilassa, ja korjaus/jälki tarkastus visuaalisesti: kämmenen kokoinen rakenne uutta jatkuvalla saumalla...

Ja nuo Land Cuiserit on mennyt viimmevuosina läpi, joko merkinnällä että taka-kallistuksen vakaajan toine pää irti!!!! taikka sitten suullisella korjauskehotuksella..... Oli hodari niin heikossa hapessa, että kaverin autolla kävin varaosat, ja ajelin moottoritiellä rekkojen haitolla.... Siis inssin näyttämä vika oli korjauskehotuksen vaativa (etupyörän laakeri antoi periksi).
Ja noita cruisereita on tullut "seurattu aktiivisesti", mutta edelleenkin pyydän mielipidettä mahdollisista tulevista korjauspaikoista! (itse on "sokea" määrätyille, sillä ainahan se on noin...)

Vastaa lainaten
Vanha 02.02.2013, 20:19
AtteL:n Avatar
AtteL AtteL ei ole kirjautuneena
Konkari+++

Rekisteröitynyt: 15.03.08
Sijainti: VALKEALA(kouvola)
Perusasetus

Mietimpä tuossa että mitenkähän näiden uusien volkkareiden savutustesti tehdään kun ne eivät ota kaasutettaessa paikallaan kierroksia enempää kun 2500. Oli sitten kytkin pohjassa tai ei ja vaihteellakaan ei oleväliä. Tässä juuri olen todennut asian uuden transportterin ja passatin suhteen.
Vanha 02.02.2013, 20:26
-MaTTi-:n Avatar
-MaTTi- -MaTTi- ei ole kirjautuneena
Guru

Rekisteröitynyt: 27.07.04
Sijainti: Jokela, Finland.
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja AtteL Näytä viesti
Mietimpä tuossa että mitenkähän näiden uusien volkkareiden savutustesti tehdään kun ne eivät ota kaasutettaessa paikallaan kierroksia enempää kun 2500. Oli sitten kytkin pohjassa tai ei ja vaihteellakaan ei oleväliä. Tässä juuri olen todennut asian uuden transportterin ja passatin suhteen.
Kierrätetään siihen mihin kiertää, näitä on nykyautoissa useita. Jotku mallit kiertää enemmän ku polkee jarrua samalla, esim. automaatti-sprintteri.
Vastaa lainaten
Vanha 03.02.2013, 04:12
tonnisata:n Avatar
tonnisata tonnisata ei ole kirjautuneena
Veteraani

Rekisteröitynyt: 13.01.06
Sijainti: Pyhäjärvi
Perusasetus

Tässä katsastus hommassa kupattaa kovasti tuo tulkinta mitä useista asioista tehdään- eli
eri asemilla eri säännöt, jopa eri äijä konttorilla- niin eri käytäntö.

Käsittääkseni kaikilla samat pelisäännöt, ja kuitenkin eri kohtelut asema/ukko kohtasesti esim muutoskatsastuksissa. Lisänä se että "asiakas valehtelee tai koittaa kusettaa menininki" jos koittaa omaa asiaansa edistää puhumalla, kun tietää että oikeassa on- eräskin konttorin päällikkö henkilö ei edes vaivautunut katsomaan papereitä- toisella kontorilla kaikki ok.

Ohan tämä nähty täälläkin foorumilla- missä voi katsastaa isot renkaat, minne ei kannata mennä jne arpominen. Kuitenkin kun sääntöjen mukaan pitäs mennä niin eikö ois sama sit passata jokapaikassa? Eli yhteenveto- ammattitaidottumuus on se mikä mättääääää...........
Vastaa lainaten
Vanha 03.02.2013, 12:51
baxxter:n Avatar
baxxter baxxter ei ole kirjautuneena
Sankari

Rekisteröitynyt: 10.06.03
Sijainti: PAiMiO, Finland.
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tonnisata Näytä viesti
Ohan tämä nähty täälläkin foorumilla- missä voi katsastaa isot renkaat, minne ei kannata mennä jne arpominen. Kuitenkin kun sääntöjen mukaan pitäs mennä niin eikö ois sama sit passata jokapaikassa? Eli yhteenveto- ammattitaidottumuus on se mikä mättääääää...........
Ammattitaitoisuusvaatimus riippuu ihan asiasta. Muiden muutokset ei saa kelvata liian helpolla, omien rakennelmien tulee saada kehujakin. Toisaalta jos ollaan autoa myymässä, kaikki mahdollinen on mielivaltaa ja pikkutarkkaa kyttäämistä. Tietty ostettaessa auto, sen tulee olla penkin sisuksiä myöten nuuskittu ja määrätty korjattavaksi uutta vastaavaan kuntoon..
Kannattaa muuten muistaa että rakennettujen maastureiden vuosikatsastukset ja varsinkin muutoskatsastukset edustaa korkeintaan promillen osia vuoden työmäärästä.
Vanha 03.02.2013, 14:27
Porvoon Hilma Porvoon Hilma ei ole kirjautuneena
Veteraani+++

Rekisteröitynyt: 01.05.12
Sijainti: Sipoo
Smile

Oisko tässä katsastushommassa sama kuin lääkärinkin työssä: potilas on justiinsa tuossa ja sillä on jokin harvinainen tauti ( eli joku sellainen poikkeusjuttu, jota ei edes kerran kuussa tule vastaan) mutta silti pitäisi selvitä samassa ajassa kuin sen 5 vuotta ajetun vakio-Corollankin asiat?

Jos oon ymmärtänyt oikein, niin melkoista tietopakettia pitäisi katsastushenkilön kantaa päässään, jotta kaikkiin erikoisuuksiinkin tulee nopeat vastaukset. Oisko vaan niin, että kaikki eivät pidä ammattiosaamisestaan samanlaista huolta kuin toiset ?
Vanha 03.02.2013, 14:48
ImacInnes:n Avatar
ImacInnes ImacInnes ei ole kirjautuneena
Mestari

Rekisteröitynyt: 09.03.07
Sijainti: Hki / A´la Malmi
Perusasetus

Poliisi.

Hei! Poliisi on ystävä ja veronmaksajat heitin työnantajia!
t. Ismo Ämmä
https://www.facebook.com/GPKorjausOy/
Vastaa lainaten
Vanha 04.02.2013, 13:54
hitoy hitoy ei ole kirjautuneena
Veteraani++

Rekisteröitynyt: 15.04.10
Sijainti: kirkkonummi
Perusasetus

Just vania näyttämässä ja pulssi 600.. on tää kumma juttu.

Edit: Turha pelko. Pari polttimoo ja se oli siinä. Märkä leima paperissa. Polttimoista toinen parkki oli tiedossa ja ajovalo tykkäs palaa matkalla konttorille. :/

Viimeksi muokannut hitoy : 04.02.2013 18:53
Vastaa lainaten
Vanha 04.02.2013, 15:37
Nerd-O Nerd-O ei ole kirjautuneena
Legenda

Rekisteröitynyt: 13.05.03
Sijainti: Kusinen pk-seutu
Perusasetus

Meikäläinen yleensä leimaa nuo pelit heti kun se on vaan mahdollista. Esim. Patongin suhteen yllätyin että se ylipäätään meni läpi ja mitään vikaa ei löytynyt. Tosin kestihän se katsastus huikeat 10min.. Siinä on ainakin tuntipalkka kohdillaan.

Eikä nuo kaikki katsastuspaikat kovin asiantuntevia ole. Viimeksi leimasin tuota Subaru Justyä. Katsuri ei ollut koskaan nähnytkään sellaista autoa. Kyseli saako siitä jotenkin nelivetoa kytkettyä pois päältä sun muuta mukavaa. Sen huomasin että kaveri oli onnesta soikeena kun sai tehdä reikiä auton täyteen. Pohjaa hakattiin niin kauan että siihen tuli reikä tai edes reiän alku. Eikä se sitten huomannut että takana pyöränlaakerit oli melko kaput. Tuon huomasi itse kun irroittelin renkaita niin nehän heilui oikein urakalla. Moottorin öljyvuodosta se myös jaksoi mussuttaa vaikka sanoin sille että vuoto oli tullut venttiilikopasta, mihin on vaihdettu uusi tiiviste. Olin koneen päältä päin pessyt painepesurilla ja ei ollut vuotanut sen jälkeen mistään öljyä. Mut altapäin öljyt oli pesemättä ja siitähän se taas innostui. Tampiolle kaverille ei mennyt millään jakeluun että millä helvetillä se keskeltä moottorilohkoa vuotaa öljyä kun siinä ei ole mitään liitäntä kohtaa edes. Se oli vaan pesemättä siitä kohtaa. Eikä se muuten huomannut laittomia talvirenkaitakaan. Niissä ollut yhdessäkään renkaassa tarpeeksi pintaa. Mut eipä tuo mittään. Sai vikalistan mitä olinkin hakemassa sieltä. Ei ole vielä jaksanut sitä A4:sen pituista vikalistaa korjata. Aattelin odottaa lämpimiä säitä. Jaksa tuolla pakkasessa mitään tehdä.

Sen on myös huomannut että jos pitää jotain erikoista saada autoon leimattua niin ensin juttelee Matin kanssa että onko se mahdollista ja mitä pitää tehdä että se on mahdollista. Sen jälkeen tekee muutokset ja varaa ajan niin että Matti katsastaa auton. Matin kautta olen ainakin leimannut korotussarjaa, 33" rengasta ja matkailuauto muunnoksen. Nuo on muutoin aina ihme arpapeliä. Saa epämääräisiä ohjeita mitä pitää tehdä ja lopulta se ei koskaan kelpaa.
Vastaa lainaten
Vastaus

Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Mikä pelottaa eniten OFFAAMISESSA (poll) sjeeppi Chit-Chat 37 01.02.2008 21:52
Miksi??? Chit-Chat 14 02.07.2006 17:39
miksi!miksi!patrollin kytkin asiaa voi keutana Tekniikka & Jutustelu 17 24.04.2006 19:18
Miksi pelottaa? Venlis Kysy MäIteltä 12 24.01.2004 09:40
Miksi poltat? Miksi kannattaa lopettaa? MäIte Health 0 05.05.2002 17:56

Sivu luotu: 05:18 (GMT +2).