Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Maasturiprojektit
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn.

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 25.01.2013, 21:30
Arpe:n Avatar
Arpe Arpe ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 16.12.05
Sijainti: Lappeenranta. Finland.
Viestit: 1.115
Perusasetus

Tuo vinssihän antautui näköjään ihan totaalisesti. Kova oli kyllä vetokin siinä liejupurnussa.
Ei ku suurempaa kelaa tilalle!!

__________________
Montenegro offroad club #88
Montenegro racing 16
www.montenegrooffroad.com
6 x 4x4: 2 x LJ + SJ + BJ + RAV4 + HILUX
Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 11.03.2013, 13:18
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Arpe Näytä viesti
Tuo vinssihän antautui näköjään ihan totaalisesti. Kova oli kyllä vetokin siinä liejupurnussa.
Ei ku suurempaa kelaa tilalle!!
En tiedä hajosko jo siinä ekassa ojan ylityksessä, kun sitä ohjausvartta yritettiin oikoa niin ei tuntunut vinssissä olevan oikein vetoja. Mut se toinen oja oli kuolinisku tolle kapistukselle. 12k vinssi menis vielä samalle paikalle, mut mielessä kiiluu joku 16,5k virveli

Nyt olis sitten ohjausta päivitetty, sain viimoseltaa kalvaimenkin. Aika tasan pari kuukautta meni aikaa siihen. Nopeemmin ois saanu ite tilaamalla, mut eipä noista aina tiedä.







Ei ole sitten mikään bolt-on homma, tosin sen arvaa jo ton kalvaimen tarpeesta. Mutta pitää muutakin muokata, esimerkiksi trackbarin kiinnitys pitää nostaa noin 25mm ylemmäs tai 20mm alemmas, nyt pultti osuu just tuohon raidetankoon. Ensiapuna hioin tuosta kannasta hieman tavaraa pois, ei hyvä ratkaisu mutta tähän hätään ainoa. Yritin ottaa tuon pultin pois, mutta sepä on ruostunut niin tiukkaan puslan holkkiin että alkoi vetää tuota akselin korvallista ropeliks. Ja kun uutta puslaa ei ole niin ei voinut lämpöäkään antaa.
Toinen on etuperän koppa, siihen pitää tehdä upotus että tanko ei paina sitä vasten.



Tankojen mitoitus osui lähes kohdalleen, liian lyhyitä ei olleet kumpikaan, mutta edellisestä kuvasta näkee että välitanko on kierretty ihan pohjaan. Siinä on noin 15mm liikaa pituutta. Pikkujuttuja, normaalissa ajossa ei huomaa mitään, mut ihan tappiinsa renkaat ei pääse kääntymään.

Tätä kuvaa kun katsoo tarkasti, huomaa että kannatin kumin vasen reuna (eli kameraa lähempänä oleva) on enemmän painuksissa.



Tässä kuvassa näkyy oikealla reunalla miten öljypohja on aikas lähellä palkkia.



Vasen moottorin kannatin on finaalissa, ja sen korjaamiseksi hankin polyuretaani insertit. Edullisesti ei tuntunut löytyvän orkkiskumeja, joten kokeillaan miten homma onnistuu noiden kanssa. Ideahan on ottaa kannatin pois, ja sovittaa nuo insertit siten että se kumiin vulkanoitu metalliholkki istuu taas keskellä kannatinta



__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 09.05.2013, 10:49
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Mitäs tuo auto on mulla ollu, 7,5 vuotta, ja lukuunottamatta pakkaskelien kylmäkäynnistyksen jälkeisiä pieniä käyntiongelmia ei ole ollut. Eilen kun läksin ruokapaikan pihasta huomasin et kone meinas pari kertaa sammua ku tyhjäkäynnillä ajoin kadulle, ihan sellanen lyhyt 'meinaan just sammua mut en sammukkaan' käyntihärö. Työpaikan pihassa kokeilin, niin tyhjäkäynnillä meinas sammua ku laitto vaihteen päälle, tai antoi käydä pitempään tyhjää.

Töiden jälkee ajattelin ottaa auton halliin ja tutkia missä vika, ni eipä lähde käyntiin! Muutamat perkeleet ja pitkään sahaamista niin viimoseltaa käynnistyi valtavan savupilven saattelemana Sit kuitenki kävi ihan ok. Auto halliin ja tutkimaan, mitään ei ollut irti eikä vuotoja. Irrotin AFC:n kun se on ainoa mitä oon toistaseks tosta pumpusta rassannu (vaikka ei AFC vaikuta käynnistymiseen vaikka sieltä olis jotain irti). Siellä oli kaikki kunnossa, tarkistin säädöt ja paketti nippuun.
No, seuraavaks siirtopumppua tutkimaan. Käsitlutkutin toimi, joten pumppasin painetta ja kokeilin käyntiin. Ehkä hieman parempi käynnistyvyys mut ei paljon. Kirosin siinä vaiheessa että mistä siihen aikaan enää pumppua saa. No, lisää pumppailua ja kuuntelin että rivipumpun etupäästä kuuluu sirinää tjsp. Haa, ylivuotoventtiilihän siellä ääntelee. Joku vuos takaperin selasin Ebaytä ja bongasin sieltä Boschin ylivuotoventtiilin, tarkoitettu P7100-pumppuun. Ei muuta ku tilaten, maksoi 35€ postilaatikkoon toimitettuna. Venttiili hansikaslokerosta ja paikalleen, käsipumpulla painelua hetki ja kokeilemaan... ja käynnistyi kuin ennenkin!! Eikä mitään rykimistä vaihde päälläkään
Käyttelin tovin ja huomasin että alempi usitti jäi vuotamaan, ahdas paikka niin ajattelin sinne jääneen jonkun roskan. Kiersin venttiiliä löysälle ja puhalsin paineilmalla mahdollisen roskan pois. Jäi se vieläkin pikkasen mehimään, mut ei vuoda solkenaan kuitenkaan. Sen huomion tein, että kun irroitin vanhan venttiilin niin ei sieltä dieseliä tullut juuri yhtään ulos, mutta uuden kun löysäsin niin desi-pari valui pitkin pumpun kylkeä, eli vanha oli tiensä päässä. Koeajollakin huomasin että voimaa on paremmin tarjolla.



Illalla tarkistin että ei vuoda mistään, niin saikin kirota lisää! Tällä kertaa ei ollut polttoainepuolen ongelmia, vaan katkennut ruuvi!! Moottorin kannatin on kolmella ruuvilla lohkossa kiinni, ja ylimmäinen oli kadonnut jonnekin! Ja jälkien perusteella on ollut tovin löysällä kun kierteet on painunu kannattimeen noin selvästi.



Tuo alempikin on ollut jo tovin poikki Nythän moottori sit makaa runkoa vasten, öljypohjan ja palkin välissä ei ole yhtään tilaa. Tarttee pikaisesti saada kuntoon, seuraavana öljypohja ottaa kipeetä ja alkaa vuotaa. Saatana!
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 10.05.2013, 19:16
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Tänään kerkesin hieman pajottaan autoa, aika helposti tuo kannatin irtos vaikka alkuun näytti että startista lähtien pitää purkaa rojua pois tieltä. Etummainen ruuvi oli löysällä, mutta ehyt, taaemmat olivat poikki lohkon pintaa myöten. Toodella mukava kaivaa pois. Yritin porata mutta ei saa osumaan kunnolla keskelle ja muutenkin vaikea saada kulmaporalla painettua siten että pora leikkais kunnolla. Seuraava yritys sisältää aluslevyn, mutterin ja hitsauskoneen. Mun tuurilla korkee kattosen tallin katto vuotaa kuitenki huomenna



Mut eipä tuo ite kannatinkumi ole kovinkaan huonolla hapella, eli se on ollut alkujaan jo vituillaan koko kannatin. Tiiä sit kannattaako niitä inserttejä laittaa ollenkaan...



Piti tehdä haitek kannatin ku ei homma luonannu suunnitellusti ja muksut piti hakea päiväkodista. Olihan tuo öljypohja hieman painunu mut ei ollut onneks murtunu.

__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 12.05.2013 08:21 Perustelu: vaihdettu parempi laatuinen kuva
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 17.05.2013, 08:39
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Noni, nyt ois kone taas oikeassa asennossa. Jännä miten tuo on ollut monta vuotta poikkinaisilla ruuveilla, mut ei kuitenkaan ole maannut runkoa vasten kun vasta nyt.

Nyt sinne mahtuu sormet väliin



Ja vaihteiston kannatinkumikin on sitä mieltä että nyt ois paketti linjassa:



Mutta ne pirun käynti ja käynnistysongelmat palasi, ei ollutkaan ylivuotoventtiilin vaihdosta apua. Tais vaa olla kuolinisku siirtopumpulle. Helpointa käynnistää kun ensin ottaa ilmaruuvin auki ja lutkuttimella pumppaa pienen alkupanoksen. Melkoisen tunnoton on kyl pumpata, vastusta tulee jos tulee. On vaa pirun kallis osa, kattelin noista jenkkiosakaupoista sitä niin kuluineen lähes kolmesataa euroa. Saman pumpun saa rockautosta kuluineen 154 €urolla ja Ebayssa on pumppuja muutamalla kympillä. Mutta menis pitkälle ensviikon puolelle ennenkuin se ois käsissä. Aloin siinä jo miettiä sähköpumppua mut eipä löydy dieselille sopivaa, 2,4 barin paineeseen kykenevää ihan helposti ainakaan paikallisista yrityksistä. Ajattelin sitten kuitenkin vaihtaa suotimen ensihätään, jos vaikka sinne ois kertyny paskaa niin paljon että ei rokkaa kunnolla. No, suodattimen sai vasta tälle päivää, ja tuli sit mieleen kysyä siirtopumppuakin. Sepä löytyis, ja hintaakaan ei jääny kuin 135€. Pitää hakea ne ennen töitä ja vaihtaa töiden jälkee.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 05.07.2013, 15:17
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Juupa juu, ei se taannoinen pumpun vaihto auttanut mitään. Seuraavana päivänä sitä ihmettelin, ja näissähän on yks tyyppivika tuo esisuodatin/lämmitin. Ja nimenomaan se lämmitin porsii, eli menee oikoseen ja toinen vastuksen pinneistä sulattaa muovin lämmittimestä jolloin ilma pääsee järjestelmään. Ei muuta kuin tuumasta toimeen, ja ohitin koko esisuotimen. Ja kas, ei ongelmia. Auto toiminut juuri kuin pitääkin.

Eilen sitten viimein poistin lämmittimen. Selkeesti oli oikosen poikasta havaittavissa:





Ja tuossa oleva oikeanpuolen pinni vuotaa, bräkleenillä kokeilin:



Muutenhan se on tollainen lätyskä:





Tollaisella ruuvilla se on kiinni suotimen rungossa:





Lämmitin pois, ja esisuotimen kupin voi ruuvata suoraan runkoon kiinni. Eipä siinä, putki ja letku kiinni ja auto käyntiin, hyvä, toimii.

Noh, puolen tunnin päästä kun laitoin auton käyntiin, niin hetken kävi mutta alkoi perkele rötäämään ja kohta sammui. Ok, otti ilmaa ku oli järjestelmä auki, vaikka käytinkin aikasemmin ni ei oireillu. Ei muuta kun ilmaamaan, mutta ei lähteny kirveelläkää nostamaan ainetta! Epäilin että esisuodattimeen menevä metalliputki vaurioitui mutterin vierestä kun jouduin sitä taivuttamaan asentaessa. Putki ja letku irti esisuotimesta, ja yhteen siten että metalliputki oli riittävästi letkun sisällä. Mutta ei toimi. Liitos auki ja kokonaan näkyville, todetakseni vain että se on ehjä. Seuraavaksi tankkiin painetta, ja tovin kuluttua ainetta alkoi tippua lattialle. Ilmaruuvi kiinni, mut auto ei edelleenkään käynnisty. Uudestaan painetta, ja taas tippui ainetta lattialle, mutta nyt tajusin se valuvan pitkin sisälokaria! Fikkarilla kun etin paikkaa mistä se tuli, niin pikkasen alkoi kyrpiä kun syyllinen löytyi:



Alunperinkin vika oli tuossa letkussa oleva reikä!! Mutta koska taannoin ohitin esisuotimen, letkun asento muuttui ja reikä umpeutui. Tuo letku siis kiinnittyy metalliputkeen, joka taas menee esisuotimeen. Ja putki on kiinni imusarjassa, josta se taittuu alaspäin. Ja tuo taitoskohta on kypsynyt aikaa myöten, mutta koska sijaitsee niin piilossa, niin eipä vikaa tajunnut edes etsiä sieltä. No, pitää seuraavaksi laittaa uudet putket ja letkut tankille asti jotteivät aiheuta enää vastaavia ongelmia.
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 24.08.2013, 11:16
HeikkiH:n Avatar
HeikkiH HeikkiH on kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 14.01.03
Sijainti: Lappeenranta
Viestit: 3.613
Perusasetus

Tartteis noihin tukivarsiin löytää paremmat helat. Noissa ei kumia ole nimeksikään, joten ei voi kummoisia joustoja odottaa, eikä tuo kiinnityskään ole helpoin. Korvalliset on suht työläät rakentaa, mieluiten ihan reiällinen hela mistä tyrkkää pultin läpi.





Korjakumilta kattelin Transitin heloja, mitkä osuis aika lähelle, mut niiden kuvat oli kataloogissa mallia piirretty, niin ei siitä kumin osuudesta helassa saanut selvää.
Mittoja; ulkohalkaisija 66.7, minimi leveys 44 (jos od yli 61 milliä), reikä sais olla 16-18 millinen. Ulkohalkaisijan kanssa pystyy pelaamaan ku tekee soviteholkin väliin.

Raskaankaluston heloja kyllä löytyy, niissä taas on sitten pultin reikä turhan suuri. Tosin senkin voi holkittaa sopivaksi. Mm. 1014 667 (York vääntövarren hela) tai 1016 217 (Volvon vakaajan kumi) saattais toimia. Ja oishan tossa BPW:n reaktiotangon hela, muuten ois aika sopiva mut ulkohalkaisija on kaks kymppiä llian pieni, 66.5 (1014 605). Mut se vois olla helpoin. Polyuretaanisiakin löytyis, 2014 600PU.

Patrollin etutukivarressa taitaakin olla sopiva hela; od 60.3, leveys 50.2 ja reikä 16 milliä.

http://www.skruvat.fi/Pidike-tukivar...ys-P80324.aspx

Myös Defen NTC6860 pusla olisi käypänen.

Linkki Defen ja Mersun tukivarsien mittoihin yms. http://forums.offipalsta.com/showthr...ghlight=jakari
__________________
Montenegro Offroad Club #21

Dodge Ram '95, Jeep ZJ '96

Viimeksi muokannut HeikkiH : 18.05.2015 17:53
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
cummins, dodge, ram


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Käyttis LJ Gulo Maasturiprojektit 36 24.03.2018 17:53
Ostetaan käyttis JariTi O/M/V Ajoneuvot 4 07.03.2011 13:40
Ostettu Dsl käyttis ranke O/M/V Ajoneuvot 1 03.04.2010 18:20
Ostettu Halpa käyttis karvanoppa O/M/V Ajoneuvot 0 23.10.2009 10:32
NORT:in safarointi päivä 29.8.09 JV73 Tapahtumat 63 22.10.2009 09:18


Sivu luotu: 16:06 (GMT +2).