Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kaitsu67
Veikkaan, että vaikka tapahtuisi sellainen suuri ihme (ehkä joskus tulevaisuudessa), että sähköautot olisivatkin nyt yhtäkkiä sellaisella teknologialla ja kutakuinkin sähköverkostakin riippumatonta (vetypolttokenno, aurinkosähkö tai muu suht omavarainen lataussysteemi) ja olisi tilanne, jossa koko autokanta olisi sähköinen, kyllä siihen valtio jonkun veron laittaa joka tapauksessa.
Tulee muuten aikamoinen lovi saataviin kun kaikki tällä hetkellä autoista kerättävät haittaverot poistetaan...uskoisin, että autoilu tulee olemaan kallista tulevaisuudessakin vaikka olis sähkömoottorit. Ikävää mutta realismia.
Ja sanomattakin on selvää, että lataaminen verkosta lisää sähköntuoton tarvetta, johon sähköyhtiöiden on vastattava rakentamalla lisää infrastrukturia, että saadaan latauspisteitä ja tietysti uusia voimaloita - tai ostettava lisää sähköä markkinoilta > kuluttajahinnat varmasti nousevat.
|
Suomi kun on siintä(kin) paska maa, että täällä tuo homma menee raipan, eikä suinkaan porkkanan kautta, niin veren imemistä jatketaan.
Uutta tekniikkaa ei varmasti aleta ottamaan hirveästi käyttöön, jos valtio ei ala tukemaan. Hieman sama, kuin nämä kaikki ihmeelliset tietullihommat, jossa valtion rahoittamana saadaan yksi ylihintainen järjestelmä tehtyä, jolla ei tule olemaan mitään markkinaa ulkomailla, koska siellä homma tehdään samalla tavalla oman maan yritystä tukien..
Mutta jos suomessa alettaisiinkin tekemään hommaa toisin ja laitettaisiinkin rahaa kehittämiseen Kreikan tukemisen sijaan, niin miksei voisi ladattavat hybridit ja sähkövehkeet yleistyä?
Pitkä tiehän se on rakentaa noita älykkäitä sähköverkkoja, joita taisi kokeiluna nyt tulla pääkaupunkiin johonkin päin, mutta ideana toimivia kyllä. Ei tarvitse välttämättä siirtää kaukaa hirveästi energiaa, kun saadaan siintä läheltä napattua, mikä vapaata kapasiteettia löytyy.
Pieniä kiinteistöihin tehtyjä voimaloita esim. liikekeskuksiin tarvetta varten jne..
Ja koska tekniikka kehittyy, niin jos (ja kun...) esim. ulkovalaistus muuttuu pikku hiljaa ensin monimetallin kautta LED:n, niin eiköhän tuo sähkön kulutus tule olemaan aika balanssissa. Luultavasti tulee pienentymään..
Monilla muillakin hyötysuhteeltaan järkevimmillä saadaan tuo kokonaisenergian kulutus pienemmäksi ja siis siten, että takaisin maksuaika on hyvinkin järkevä.. Mutta kun se halpa hinta on helpompi perustella, kuin se, että pitkässä juoksussa säästetään paljon.
Tuon autoilun ikuisen kallistumisen allekirjoittaa kyllä ja jostain se sama tai isompi raha pitää ottaa joka tapauksessa, ei tämä valtio ilman autoilijoita selviä, sanoo se liikenneministeri mitä haluaa.
Otsikkoon liittyen, ei ole tainnut isojen maasturien hinnat tippua. Hieman tullut ensi talvea varten taas katseltua 2000-> maasturia ja rahaa tuntuvat viellä pyytävän..
Tai jos alettaisiin tukemaan hybridin hankintaa, niin sittenhän voisi alkaa katsella SUV tarjontaa hybridinä, mitä esim. Jenkkilässä on.