![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
|||
|
|||
![]() Laitetaas linkki myös tuohon meikäläisen väsäämään tee se itse puhalluspönttöön. Se pieni ja söpö, odottaa kuvassa talvihuoltoa ja kiinnostavia uusia haasteita... Keskellä näkyy parhaiten virtaava kokonaisuudessaan 1 1/4 ilmakanava ja oikealla puolella kesympi ilmakanava, jossa Wilkerson vedenerotin/paineilmasuodatin mukana. Ohivirtaukselle on oma hanansa, josta apua vaikka pienten tukosten aikaisuun hiekansyötössä. Hiekkaluukku on niin iso soikioluukku kuin näin pieneen kelloon osasin tehdä. https://dl.dropbox.com/u/56139170/se...2031122012.JPG
|
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mitäs kautta tuohon olzin pönttöön lisätään hiekat ja mikkä on ton vaahtosammuttimen tarkoitus ?
Näppärän näköisiä pönttöjä :-)
__________________
Ei kaikki ole romua mikä on ruosteessa ! |
#3
|
||||
|
||||
![]()
tuosta päältä siin on iso korkki. tuo sammutin toimii veden erottimena.
|
#4
|
||||
|
||||
![]()
Kärkkäisellä on tuollainen halpa puhalluskello myynnissä, tekeeköhän tuollaisella lelulla mitään? jos sellaista vaikka parantelisi, esim: kunnon suutin ja pohjaan se reikäputki.
Tarkoitus olisi vain pieniä paikkoja puhallella, esim kaaria jne. https://www.karkkainen.com/webapp/wc...hiekkapuhallus
__________________
Ei kaikki ole romua mikä on ruosteessa ! |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Pienten paikkojen puhaltelu auton pintapelleistä ei vaadi kauheasti paukkuja puhallussysteemistä. Kello liittyy siihen miten sujuvasti käu puhalteen syöttö. Ohivirtauskanava, vedenerotin ja letkut rajaavat mielekästä suutinkokoa. Jos ajatelleen, että tuuman sisähalkaisijan puhallusletkuun mielekäs isoin suutinkoko ehkä 9,5 mm, puolen tuuman letkulla vastaavasti max. 5 millinen olis mielekäs. Mulla on 5 millinen siis nyt tuumasessa letkussa ja puhalluskypärällekin tarttee ilmaa, rupeaa pienin järkevä kompura olemaan 2 kuution luokkaa, mutta sillä pystyy tekee hyvällä suuttimella vähän hitaanlaisesti jo vaikka runkojen puhaltelua. Hyvällä menestyksellä puhalsin esim. venäläisestä maastokuorma-autosta tehdyn metsäperäkärryn. Auton peltejä pystyisi puhaltelemaan pienelläkin kompuralla jos puhalluksen saa katkaistua jollain kätevällä tavalla ja riittävän kokoisesta säiliöstä ottaa ilman. Ongelma kuitenkin on, että puhalluskypärä tarvii jatkuvasti ilmaa ja on jopa vaarallinen jos ilmansyöttö epävarmaa. Asiaa vois lähestyä myös millä tavalla on tarkoitus tehdä paineilma, mikä sulakekoko on käytössä vai tuleeko ilma dieselin voimalla? Puhalluskello hommissa tuppaa tarvia jatkuvaa varmaa ilmantuloa. Itsellä on kauko-ohjaus pneumaattista mallia ja sekin vie ilmaa silloin kun ei puhallus päällä ja kypärä vie. Autohomma onnistuu silti 3x16A sulakkeilla, silloin tehdään ehkä kuution verran paineilmaa. Homma on silloin lussuhkoa, mutta joissain tilanteissa se on jopa etu... |
#6
|
||||
|
||||
![]()
maski multa puuttuu. mistä sais ok maskin halvalla??
|
#7
|
|||
|
|||
![]()
Onkos käypäinen peli siihen hengitysilmaan kun on näitä moottoroituja hengityssuojaimia, Scott Proflow esim, kallis ostaa mutta jos sattuu olemaan jo kalustossa.
|
#8
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Ja painetta olen tehnyt 2:lla suoravetoisella pikkukompressorilla, olikohan 1,5 hv kappale? Ja puhallusteho sen mukainen, ei siis mikään urakkavehje, mutta saa puhallettua ruostekukkaset puhtaaksi, mutta jos pitää puhaltaa esim. kämmenen kokoinen läikkä, niin paine loppuu aivan totaalisesti. tuossa ei ole tuota reikäputki-modausta, ja hiekan lento heikkenee radikaalisti noin 4-5 kg:n paineessa. Mutta hakkaa 10-0 nuo pikkuset puhaltimet. Mutta kunhan saan tuon ilmansyötön kuntoon; olisi tarkoitus tehdä liitinboki, mihin saa noiden pikku kompureiden kaveriksi tuon oman voimavirtakompressorin, niin pitäs tuoton alkaa riittämään peltihommiin, massaa ja telittynyttä ruostetta tuolla ei taida kannattaa suuremmin yrittää. Missä oli ohjeet tuolle reikäputkelle? yritin taannoin haulla, mutta en löytänyt ![]() |
#9
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Auton laajempaan puhalteluun minimissään tollanen tähtikolmiolla 25 a vanhan mallin etana sulakkeilla: http://www.nettikone.com/hydor/k13-c2-s/1130800 Sähkökaapilta yhtä paksu johto voimavirtopistorasiaan kuin sinne tuleekin. Paine pitää saada mahdollisimman suurena suuttimella saakka ja mitä pienempi paine on kompuralla, sen avarammat on oltava letkut ja muut röörit, jottei tulisi liikaa häviötä. Toisaalta ylimääräistä painetta ei kannata tehdä tuottaen hukkalämpöä. Hommaa saa optimoitua jos kompuran kierroksia voi säätää. Se onnistuu taajuusmuuttajalla. Pihtimittarilla voi mitata montako ampeeria oikeasti kompura ottaa missäkin tilanteessa. Moottorin kilpiarvot ei kerro virrankulutusta eri tilanteissa. Virtaa kuitenkin tarvitaan jotta hommat sujuisi. Jos sähkökaapille tulee 10 neliön piuhat tai sitä suuremmat, on mahdollista saada hommat toimimaan ihan hyvinkin. Jos piuhat on 2,5 neliöisiä siellä mistä virtaa aiotaan ottaa, kannattaa miettiä onko hommaan mielekästä muutenkaan kauheasti panostaa ennenkuin kaapelit on riittävät. |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Toki, nuo kompurat oli omastatakaa, tuon vanhemmen olen ostanut n. 1990 kuljetusvaurioisena, öljyt vaihdettu säännöllisesti, noin 5 vuoden välein ![]() Mutta kun pannu maksoi satasen, ja muut löytyi omastatakaa, niin noillakin puhallustulos paljon parempi kuin bilteman säkistäottavalla -maaliruiskutyyppisellä tai kierrättävällä, jotka kaikki oli k.o bj remontissa. Ja tuo suuttimelle tulevan paineen määrä on se, mikä määrää. kun koplaan tuon vanhan kuorma-auton jarrusäiliön kynsiliittimillä hiekkapuhalluspannuun, ja kynsiliittimillä tuohon 4kw? voimavirtakompuran tankkiin (ja nuo valovirtakompurat sitten laadukkailla pikaliittimillä samaan jarrusäiliöön) Ja kustannukset tässä vaiheessa noin 200e (ei sisällä olemassaolevia romuja). Ja soveltuu minun käyttöön yhdessä tuon pistehiekkapuhaltimen kanssa, tuo säkkipuhallin ja pistoolipuhallin jää kaappiin odottamaan jotain... Jos rahasta ei olisi kiinni, niin taajuusmuuttajan perään ruuvikompura, ja isohko säiliö olisi paljon parempi, MUTTA silloin tuo 100e pannu olis aivan paska tuohon käyttöön..... Siis jälleen kerran; pitää tiedosta se, että halvalla ei saa hyvää..... Mutta jos on varaa ja tarve tehdä hyvä, niin silloin muutama satanen on marginaalinen lisähinta. Ja nuo pikkukompressorit maalaus yms. pikkukäytössä ovat hyvä vedeneroitin(siis silloin kun ne eivät käy, toimii "possuna"), siis paksu letku kompuralta toiselle tankkiliittimien väliin, ja viimmeisestä paineet tappiin ylimääräiselle laadukkaalle paineen alentimelle... |
#11
|
||||
|
||||
![]()
[QUOTE=*make*;954480]Kärkkäisellä on tuollainen halpa puhalluskello myynnissä, tekeeköhän tuollaisella lelulla mitään? jos sellaista vaikka parantelisi, esim: kunnon suutin ja pohjaan se reikäputki.
Tarkoitus olisi vain pieniä paikkoja puhallella, esim kaaria jne. Mulla vastaava 80L pöntöllä. Ihan ok kampe sellaisenaan. Ainoastaan letkujen klemmarit piti vaihtaa uusiin. Viime kesänä puhalsin pajeron rungon kokonaan+ alustaa ja riittävällä ilmamäärällä toimii hyvin ja kyllä lähtee.Saa olla tarkkana, ettei puhaltele pellistä läpi ![]() Jos on tarkoitus jatkossa enemmän puhaltaa, niin kannattaa laittaa tuolla isommalla säiliöllä. |
#12
|
|||
|
|||
![]()
Mites porukat on kuivaillut paineilmaa? Kesällä puhaltaminen onnistuu hyvin noin minuutin, sen jälkeen tulee vettä ilman sekaan ja mikään ei toimi.
Itse pohdin sellaista esimerkiksi neljänkymmen litran kokoista vaikkapa kaasupullon mallista astiaa johon ilma tulisi kyljestä ja muodostaisi syklonin ja ottaisi astin päältä kuivaa ilmaa ![]() Saisi samalla vähän lisää tilavuutta paineilma järjestelmään, myös onnistuisi syöttämääm kahdella pienellä kompuralla ilmaa. |
#13
|
||||
|
||||
![]()
Kumpi on arvon raadin mielestä parempi valinta autotallikäyttöön (pintapeltien puhallusta kellolla, vingun käyttöä jne.) joku vanha ruuvikompura kuten 7,5kW Tamrock FX 7/8 vai joku saman wattinen laatumerkkinen kaksoismäntäkompura? Lähinnä kiinnostaisi että onko ruuvissa muuta etua kuin hiljaisempi käyntiääni.
Lisäksi kiinnostaisi sellanen, että tuleeko jotain ongelmia veden kanssa jos laittaa paineilmasäiliön (vaikkapa galvanoitu) tallin ulkopuolelle? Minkä kokoista säiliötä minimissään raati suosittelee? Sulakekokoa en nyt muista, mutta 2,5mm2 on piuhat ja 5,5kw moottori on hyvin pyörinyt siihen asti kun säiliö puhkes. Kestääkö 2,5mm2 piuhat ylipäänsä tuollaista 7,5kW moottoria? |
#14
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Paineilman lämmöllä ja jäähtymisellä matkan varrella on selvä merkitys miten ja missä vaiheessa saa vettä poistettua. Ilma tuntuu jäähtyvän yllättävän paljon jo jos se joutuu kulkemaan kymmeniä metrejä paineilmaletkua, eli loppupäässä saa vettä irti. Itse olen välttävästi pärjännyt kompuran alussa olevan pikkuisen säiliön tuoman jäähdytyksen lisäksi kun matkalla on pari kappaletta Wilkersoneja, joista toinen näkyi tuossa puhalluskellon kyljessä. Iso painesäiliöhän toimisi tehokkaana jäähdyttimenä ja vedenerottimena. Sen huono puoli on hankala kuljetettavuus. Toisaalta lähellä kelloa riittänee melko pieni säiliö jos paineilmantuotot on pieniä. Oleellista on ettei puhalluskellon sisätila rupea toimimaan liiaksi vedenerottimena, se ei niin kauheasti haittaa vaikka kosteutta muuten virtaa puhallusletkussa. Pakkasilmalla toimittaessa kosteus voi estää laitteiden toimimisen ja tukkia esim. ekana hengitysilman suodatukseen tarkoitetut vekottimet. Myös kauko-ohjaus voi lakata toimimasta. Vettä ei jää kauheasti häiritsemään puhallushiekan kulkua ja puhalluksen aivan alussa tuleva vesi saadaan muualle kuin kelloon ja puhallus tapahtuu reippas mielellään kaikki hiekat kerralla kellosta puhaltaen. Tällainen reippaus on saavutettavissa vaikka 40 kilon säkki kerrallaan kelloon kaaten arviolta jollain 8 milliä tai isommilla suutinkooilla. Pienillä suuttimilla ja kompuroilla tulee hommaan helposti keskeytyksiä ja vettä pyrkii menemään hiekkaan. [Kumpi on arvon raadin mielestä parempi valinta autotallikäyttöön (pintapeltien puhallusta kellolla, vingun käyttöä jne.) joku vanha ruuvikompura kuten 7,5kW Tamrock FX 7/8 vai joku saman wattinen laatumerkkinen kaksoismäntäkompura? Lähinnä kiinnostaisi että onko ruuvissa muuta etua kuin hiljaisempi käyntiääni. Lisäksi kiinnostaisi sellanen, että tuleeko jotain ongelmia veden kanssa jos laittaa paineilmasäiliön (vaikkapa galvanoitu) tallin ulkopuolelle? Minkä kokoista säiliötä minimissään raati suosittelee? Sulakekokoa en nyt muista, mutta 2,5mm2 on piuhat ja 5,5kw moottori on hyvin pyörinyt siihen asti kun säiliö puhkes. Kestääkö 2,5mm2 piuhat ylipäänsä tuollaista 7,5kW moottoria?] Oleellista on, että kompura on kunnossa. Mäntäkompura voi olla helpompi huoltaa. Kuulemma ruuvikompuroita voi olla jopa vaarallinen mennä omin päin availemaan, itse en ole kokeillut miten mahtaa huolto sujua. Ehjä vehje siis pitäisi saada kummassakin tapauksessa. Mielestäni paineilmasäiliö on turvallisempi ulkona. 2,5 neliön piuhat käynee 7,5 kilowattiselle ja se riittää ehkä n. kuution tuotolle. On siis kesy puhaltamiseen, mutta sillä saa ajan kanssa täytettyä varsin isonkin painesäiliön. Isot säiliöt pitää olla turvallisessa kunnossa. Oikosulkumoottorin ottama virta riippuu paljon myös kuinka suurta painetta vastaan kompura joutuu taistelemaan. Yllättävän ison moottorin voi manuaalisella tähtikolmiolla laittaa pyörimään pienillä johdoilla ja sulakkeilla. Itse olen hyvällä menestyksellä pyörittänyt 15 kw mosalla ja taajuusmuuttajalla olevaa Hydor R42:sta 16A sulakkeilla ja 2,5 piuhoilla. Siitä ei kuitenkaan ole silloin hyötyä verrattuna 7,5 kilowattiseen kompuraan kun pitää pyörittää pienillä kierroksilla. Viimeksi muokannut tekniikkamies : 03.01.2013 21:01 |
#15
|
|||
|
|||
![]()
Mitään kokemuksia tästä vehkeestä? Onko hintansa arvoinen?
http://www.tyokalukauppa.net/sahkoty...ex-p-2407.html
__________________
Suzuki SJ 413 -87 |
#16
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() ![]() Kuvassahan näkyy (integroitu?) panimotuote osana konstruktioa ![]() ![]() ![]()
__________________
---------------------------------------- If it works, tear it apart and find out why! https://roverfriends.fi/palsta/ ![]() 3 Amigos-never travel alone |
#17
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Joku ehkä n. 15 säkkiä tuli puhalleltua niinkin pienellä kuin 16 A etanasulakkeella... silläkin sai vanereita karhennettua ja joitain autoprojekteja ruosteen puolesta paremmalle mallille. Talvella olis taas tarkoitus rakennella laitteita kun Atlas Copco BT4E odottaa innolla palvelukseen astumista ja ainakin kuntotarkastusta ![]() |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
M: Hiekkapuhallus laiteet | offipete | O/M/V Muut | 2 | 09.12.2007 18:06 |
Hiekkapuhallus ja painepesuri? | freddie | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 07.04.2007 15:04 |
Rungon hiekkapuhallus | JERKKU | O/M/V Muut | 2 | 05.03.2006 22:13 |
Vesi + hiekkapuhallus? | Päksi | Tekniikka & Jutustelu | 12 | 12.04.2005 23:43 |
Hiekkapuhallus firmoja | BeGe | Tekniikka & Jutustelu | 4 | 29.10.2004 11:26 |