![]() |
![]() |
|
Maasturiprojektit Osio on tarkoitettu etenkin pidempiaikaisten projektien seuraamiseen. Tämä on oikea paikka oman auton esittelyyn. |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
|
#1
|
||||
|
||||
![]()
Mun kompura olikin lamellimalli eikä tuollainen öljykylpy onnistu. En heti hoksaa mikä tuossa tuottoa säätää mutta pitää tutkia tarkemmin, jos tuotto on onneton niin voisi etsiä mäntämallista.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#2
|
||||
|
||||
![]()
Mulla on hyllyssä vielä kolmas versio kompurasta, siinä on sisällä kaksi spiraalia minkä välistä ilma puristuu keskelle päin. Jeeppiin sitä aikoinaan suunnittelin ja meinasin ottaa imun moottorin huohotuksen ja ilmanputsarin välistä haaralla ja painepuolelle sitten öljynerotin. Tiedä siitä miten se olisi toiminut, mutta ideana ihan hyvä?
__________________
Kuka muka on niin laiska, että jättää lauseen ke |
#3
|
||||
|
||||
![]()
Mäkin suunnittelin alkuun että moottorinhuohotuksen öljy toimisi voitelijana mutta ei se taida riittää kun eihän HJ:ssa ole ohivuotoa..
Löytyi tuosta "rajoitinkin" eli kierrättää ympäri noiden lohkon sivukanavien kautta.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#4
|
|||
|
|||
![]()
Siittä vaan sumuvoitelulla rakentelemaan ja tuloksista raporttia. Mahdollisesti poraukset ja rasvanipat laakereille vai?
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#5
|
||||
|
||||
![]()
York kompuraa pitäisi löytyä joistain Volvoista ja Rovereissakin niitä on ollut:
http://www.jedi.com/obiwan/jeep/yorkair.html ![]()
__________________
www.classicjeepparts.com Viimeksi muokannut Jeeper : 19.11.2012 09:41 |
#6
|
||||
|
||||
![]()
Tutustuin tarkemmin kompuraan eikä siinä taidakkaan olla mitään tuotonsäätöä vaan ohivirtauskanava vaikuttaisi olevan sellainen ettei se tee painetta ilman riittävää öljyä.
Otin säädöltä jousen pois niin pitäisi toimia aina. Ajattelin tehdä isosta polttoainesuodattimesta öljynerottimen ja tyhjennysropusta öljyn paluu kuristimen kautta imupuolelle. Perään suuntaventtiili niin sammuttaessa se syöttää öljyä kunnes paine suodattimessa loppuu. Ongelmana on että en halua sen täyttävän imupuolta öljyllä niin että käynnistäessä se pumppaa pelkkää öljyä jos siitä on haittaa? Laakereiden läpi menee pieni kanava painepuolelta imulle joten niidenkin voitelu pysyisi kunnossa, se huohotusöljyvoitelu saa jäädä kokeilematta. Tuossa on lisäksi ilmeisesti lämpörele joka katkaisee ylikuumentuessa, se on ihan hyvä ilmakäytössäkin jollei ole liian herkkä. Tämä on tulossa renkaantäyttö laitteeks eikä se tuottovaatimus ole kovin suuri. Parempi se varmaan kuitenkin on kun motonetin 12v/9€ leikkikompura jolla nykyään hätätapaustäytän. Mulla on nyt lisälaturi jonka akselilta lähtee remmi kompuralle, siihen voisi laittaa isomman pyörän niin saisi tuottoa enemmän.
__________________
Arguing with an engineer is a lot like wrestling in the mud with a pig, after a couple of hours you realize the pig likes it. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
Entäs tossa tehastekosessa?
__________________
__________________________ "Ne piirtää jol on liituuu!" |
#8
|
|||
|
|||
![]()
Toyotan takajarrut arvelin aikoinani riitämättömiksi ja lialle aroiksi koska olivat rummut joten
taka-akselillekin tulivat levyt. Tojon levy, Tojon etupyörän pultit, Rangen jarrukilpi ja Rangen satula rosteri männillä. Levystä keskireikä sorvattu isommaks. C kirjaimen mallinen takasatulan sovitepala, kiinnittyy kolmella jarrukilven pultilla. Poltettu 20mm levystä ja jyrsitty pari milliä pois jotta satula osuu levylle oikeaan paikkaan. Kulma kans viistetty ettei ota levyyn kiinni. Tässä näkyy toi C muoto paremmin. Satulan pulttien reikien ympärillä oleva musta alue on sitä viistettä. Jarrusatulan pultteina on Rangen alkuperäiset, sovitelevyssä kierteet. Jarrun purin pois koska takapäästä tulee jäätävää rallatusta. Perä oli jo kerran kädessä mutta tuntu pyörivän ihan nätisti (pinjoni ja poskilaakereita en kyllä purkanu yhtään ja välitys näytti olevan suoraan oppikirjasta) joten ajattelin että olisko pyöränlaakerit huonot. Pitänee purkaa vielä toinenkin puoli. Kardaanin nivelet ja liukukin tutuu olevan ok. Ehdotuksia otetaan vastaan mistä moinen rallatus vois tulla.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#9
|
||||
|
||||
![]()
^ Tasauspyörästön rattaat?
|
#10
|
|||
|
|||
![]()
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
#11
|
||||
|
||||
![]()
Paitsi jos ristitappi poikki tai vastaavaa.
|
#12
|
||||
|
||||
![]()
__________________
Terveisiä Perseestä |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Perä rallattaa edelleen ja kämmäkässä ei ajosta tullut mitään koska öljynpainevalo sammui vasta jossain 1500 rpm paikkeilla. Lisäks ruiskuohjauksessa on varmaankin imuilman lämpötilakorjaus saakelisti pielessä koska seosmittari näytti 9.2-9.3 parinkymmenen minsan ajonjälkeen seokset kohdalleen ja öljynpaine alas.
Tänään tarkistin öljypumpun ylipaineventtiilin, ei ollut jumissa. Kaikki laakerit ja keinuvipuakselit ja keinuvivut olen vaihtanu reilu vuosi sitten. Kone on käynyt varmaankin noin 100 tuntia. Pitää jatkaa tutkimuksia. Ekaks ö-pumppu kasaan ja koneeseen uudet öljyt ja suodatin.
__________________
Pitikö se sinne nyt ajaa? |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Kompura? | Paavo | Tekniikka & Jutustelu | 36 | 05.08.2013 09:20 |
Myyty KOMPURA | turaaja | O/M/V Muut | 1 | 05.01.2012 20:55 |
Myyty Kompura | H_Nietu | O/M/V Muut | 7 | 21.11.2009 18:58 |
Myydään Kompura | Von Leka | O/M/V Muut | 8 | 23.01.2009 16:42 |
O: Kompura | Repro | O/M/V Varaosat ja tarvikkeet | 8 | 11.07.2007 18:55 |