Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

Vastaus
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #1  
Vanha 06.11.2012, 08:39
sami_k:n Avatar
sami_k sami_k ei ole kirjautuneena
Veteraani
 
Rekisteröitynyt: 11.04.06
Sijainti: salo, Finland.
Viestit: 1.245
Perusasetus

ja tyhjäkisi kanssa

Vastaa lainaten
  #2  
Vanha 06.11.2012, 08:50
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja sami_k Näytä viesti
ja tyhjäkisi kanssa
Juu pitäis ainakin noista pikkureikien kautta tyhjentyä vissiin.
Mutta ei kai se vesi tuolla oikein hyvää tee liitoksien hapettumisasteesta päätellen.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #3  
Vanha 15.01.2013, 13:26
iikkoo:n Avatar
iikkoo iikkoo ei ole kirjautuneena
Aktiivijäsen+
 
Rekisteröitynyt: 02.11.09
Sijainti: Laihia
Viestit: 284
Perusasetus

Eli mites se nyt on? Pitääkö kiinavinssin jarru rasvata vai putsata vasut ym. ruikut pois? En saanu sitä purettua mutta lioteltu on. molemmissa päissä rummun sisällä 3kpl 7mm kannalla olevaa ruuvia mutta molemmat pyörii tyhjää. Ja rummun putkessa 2kpl pidätinruuvia mitkä lukittee jotain.
Syy tähän operaatioon on että raskas vetää ulos kelata sisälle. Jarru ei pidä. Rumpu lämpiää ja koko keksintö pitää aika moista mekkalaa.

Viimeksi muokannut iikkoo : 15.01.2013 13:38
Vastaa lainaten
  #4  
Vanha 15.01.2013, 14:25
bluevan:n Avatar
bluevan bluevan ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 31.03.08
Sijainti: Rauma
Viestit: 4.234
Perusasetus

Irrota se jarru ehdottomasti. Tosin veikkaan sen olevan jo paskana jos mutterit pudonnu ja pitää mekkalaa. Hakannu jo todennäköisesti ittensä ihan vintiläks

Tai ainakin omasta oli ja heitin koko keksinnön romukuormaan.
__________________
Yhtään en tiiä mitä tapahtu :O
Vastaa lainaten
  #5  
Vanha 20.04.2013, 10:33
Paavo Paavo ei ole kirjautuneena
Sankari
 
Rekisteröitynyt: 16.01.03
Sijainti: Oulu, Finland
Viestit: 4.363
Perusasetus

Laitetaas taas yx vinssin huoltotarina.

Juhlakalu on 10 vuota vanha Warn HS9500, jolla on vedetty kohtuu paljon. Hyvinhän se on toiminut, ainoat isommat viat on vuosien varrella olleet sen moottorin puoleisen pikkuplaneetan hajoamiset, ja nekin menee käyttövirheiden piikkiin. Kaks tai kolme kertaako se on mennyt, keskiakseli repeää irti planeetan rungosta (helpulit poorit hajoaa). Pari kertaa on tilattu uus ja ainakin kerran on korjattu hitsaamalla.

Jarruhan näissä on aika onneton, tai siis tarkka huollosta ja säädöstä, tai ainakin meillä olevien warnien jarru helposti joko "jumii" narua vapaalla ulos vetäessä (=raskas vetää, ei tule kevyesti), tai sitten ei pidän kovinkaan luotettavasti (=luistaa raskaalla kuormalla). Vähän silleen että jos jarru pitää niin kannattaa ainakin lotata samoin tein, näin siis mun huoltamina, ehkä vähän kärjistäenkin, onhan ne jarrut monesti toimineetkin.

Moottori vaihdettiin kokonaan uuteen joku vuosi takaperin, vanha toimi vielä hyvin mutta oli niin törkyisen näköinen sisältä että luotettavuus alkoi epäilyttämään. Toinen pääty ja ne rummun suuntaiset kirkkaat tikut on kans vaihdettu kerran, kun tuli kelattua vaijeri liikaa toiseen laitaan jossain suunnistuskisassa. Rumpu vaihdettiin uuteen kun vaijerit lensi roskii ja narut tuli tilalle (rumpu oli tosi naarmuinen vaijerikäytön jäljiltä).

En jaksanut (tai oikeastaan muistanut) ottaa kuvia purkamisesta, mutta kaikkihan tietä mille veden vallassa monen kertaan ollut sähkövinssi näyttää... Tuo baxxterin kuva ylempää antaa hyvän vinkin jos asia on sattumalta jollekin vielä uusi ja outo: http://forums.offipalsta.com/picture...ictureid=98514

Tässä koko komeus purettuna ja pestynä:



Rummun sisus oli tietysti törkeesti ruosteessa ja jotain muutakin skeidaa siellä oli, mikä ei bensalla ja tiskiharjalla lähtenyt. Otin sitten tollasen porakoneeseen kiinnitettävän harjan, oli just soppelin kokoinen, ja ajelin sillä rummun sisuksen, tuli aika hyvä kun molemmista päistä sai hoonattua.



Jossain vaiheessa elinkaarta sisuskalut on päässeet pikkasen ruostumaan, tässä kuva vaihteistopään pienemmän planeetan keskiakselista:



Ja tässä vaihteiston runko-osa, jota vasten se isompi planeetta pyörii. Ovat kuitenkin kosmeettisia vammoja minusta, kaikissa hampaissa oli muoto ja koko OK, tuo rupi oli vaan pinnallista.



2-3 kierroksen pensapesun jäljiltä uitin planeetat peräöljyssä, jotta rattaisiin varmasti menisi voitelu joka paikkaan, ja samalla niihin jäävä öljy toivottavasti hieman notkistaa päävoiteluainetta.



Voiteluaineeksi valikoitui tällä kertaa tällainen tuubi, aika tarkkaan sen 400g sitä yhteen vinssiin menee. Joku vois pärjätä vähemmälläkin, mutta ainakaan hinnan kiroissa tuo vassu ei ole, että sen puolesta kannattaisi säästellä.



Rummun muovilaakerit vaihdettiin uusiin edellisessä huollossa, olivat sievästi kuluneet etupuolelta, vaihdoin ne nyt päikseen niin pääsee rumpu hinkkaamaan neitseellistä pintaa vasten taas.

Kuvia ei tästä(kään) vaiheesta ole, kun pikku kätöset oli vähän rasvassa, eikä kovin momeen kertaan viitsinyt tiskata näppejä että saisi jonkin kuvan näpsäistyä. Pitäis olla se hovikuvaaja erikseen, niin tulis paljon enemmän kuvia, ja parempiakin ne varmasti olis.

Rummun päihin ja sen muovilaakereihin laitoin vähän sitkaampaa tavaraa, ei ehkä auta herkkyyteen talvipakkasilla mutta mun vinssinkäyttö painottuu paremmin kesään ja syksyyn.



Liian kanssa pärjää aina. Vaihteistossa on aika runsaasti vassua, kuva kyllä hieman valehtelee, ei se ihan ammuttu täyteen ole, mutta ei ihan kamalan tyhjäkään… Tungin planeetat täyteen vaseliinia, ja sudin vaseliinia myös runko-osiiin, periaatteella että eipähän varmasti käy kuivana.



Ja tässä kasattu vinssi.



Lähikuva moottoripäästä.



Ja vaihteistopäästä. Tällä kertaa kasasin vinssin ilman mitään tiivisteitä tai liimaa, vesi kun sinne menee joka tapauksessa, niin en keksinyt hyvää syytä ylenmääräiseen tiivistelyyn. Edellisellä kerralla oli kasattu liiman kans, ja osasia sai koputella auki, ja lopuksi piti enin osa halkaista lyömällä puukkoa osien välin.



-Paavo
Vastaa lainaten
  #6  
Vanha 04.05.2013, 00:16
tojota tojota ei ole kirjautuneena
Jäsen
 
Rekisteröitynyt: 19.06.07
Sijainti: Sodankylä, Suomi
Viestit: 31
Perusasetus

Ossaisko joku kertoa et mikähän on "vikana" kun vinssiä kelaa nii rele boksista kuuluu ihme raklatus? Siis niinku releen pärinää, mut mikä aiheuttaa sen? Piuhat pitäs olla oikeen kytketty. Vinssinä on T-max 8500 hiluxissa taakse sijotettuna. Eessä samanlainen 9500:nen ja samanlaisia ääniä ei esiinny.
Vastaa lainaten
  #7  
Vanha 04.05.2013, 05:52
cybress:n Avatar
cybress cybress ei ole kirjautuneena
Veteraani++
 
Rekisteröitynyt: 29.08.11
Sijainti: Oulu
Viestit: 1.751
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja tojota Näytä viesti
Ossaisko joku kertoa et mikähän on "vikana" kun vinssiä kelaa nii rele boksista kuuluu ihme raklatus? Siis niinku releen pärinää, mut mikä aiheuttaa sen? Piuhat pitäs olla oikeen kytketty. Vinssinä on T-max 8500 hiluxissa taakse sijotettuna. Eessä samanlainen 9500:nen ja samanlaisia ääniä ei esiinny.

Jos se kerta raklattaa niin mihin kytkit sen releboxilta lähtevän pienen maajohdon?

kytkitkö sen vinssin päälle mustaan kaapeliin vai vinssin alle mustaan kaapeliin?
__________________
LaMaas offroad
Pohjois-suomen offroad
Offroad Oulu
Www.Suzuki4x4club.fi
www.laplandtrophy.com
Perkele! Meni lunta kenkään, Nyt kyllä lähteee !!
Vastaa lainaten
Vastaus

Luokat
sähkövinssi


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
Sähkövinssien top10??? repo Tekniikka & Jutustelu 48 19.06.2008 21:56
Mihin porukka on sijoittanut sähkövinssien ohjausb Tekniikka & Jutustelu 10 15.05.2007 05:20


Sivu luotu: 19:07 (GMT +2).