![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#10
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
"Mutta jos itse tekisin HJ-60/61 sähköt uusiksi, ja jos pitäs viljellä sulakkeita yms. syystä taikka toisesta, niin toimisin seuraavasti:" Jos laturille laitetaan sulake, niin se nimenomaan on tarkoitus suojata autoa palamiselta, silloin kun laturissa tapahtuu jotain suurta odottamatonta, siis että kun akku lähtee syöttämään virtaa laturiin päävirtakaapelin kautta. Tuon 100A sulakkeen palaminen ei voi aiheutua hj:n laturin syöttämällä sähköllä, muistaakseni suurin laturi on 40A, ja 25 Amppeeria on yleisin, siis sulakkeen nimellisvirta vähintään 2,5x laturin nimellisvirta, joka yleensä on aikalailla maksimi. Noita sulakkeen palamisen aiheuttavia vikoja vois olla esim.työkalu laturin päävirtaliittimen ja moottorin välissä, lohkolämmittimen panssarikaapeli samoin, laturin itseensä imemä metalliesine, laturin laakeririkossa vapautuneet metallikappaleet laturin sisällä tms. Ja sitten se, että sanotaan että 24 voltin sähköissä virrat ovat puolta pienempiä, on tosi, mutta vain tehon pysyessä samana, esim. 35w työvalojen ollessa kyseessä (jos kytketään 24v akusto oikosulkuun 10 metrin mittaisella 1,5mm2 johdolla, niin virta on lähes tuplat, ja johtoa sulattava teho nelinkertainen verrattuna 12v järjestelmään -> suuremmat lämpötilat ja siten tulipalon vaara myös suurempi) Mutta loppujen lopuksi: Lähes kaikki sähkö tehdään laturissa, ja siitä sitä pitää alkaa jakamaan kulutuksille; Akun + navan ja laturin välille kunnon johto, ja kaikki työvalot yms pienehköt, mutta jatkuvasti päällä olevat, voidaan ottaa laturin + napaan kytketystä sulakerasiasta, ja tämä siksi, että monessa off road autossa on vielä nykyäänkin latausjännitteen tunnustelu laturin sisältä (esim. ulkoisella tuuletuksella olevat bosch:t) Toki osassa latausjännitettä ohjataan fiksummin, jopa moottorinohjaus ecu:lla. Jos tuommoisella sisäisellä säädöllä varustetulla laturilla olevasta autosta otetaan akun + navasta työvalot yms, niin tuo laturin ja akun väliseen johtoon hukkuva ylimääräinen 0,5 Volttia aiheuttaa sen, että akut eivät koskaan lataannu täyteen, ja puolityhjän (vinssauksen jälkeen) akun latautuminen hidastuu paljon! No taas tuli eksyttyä aiheesta, sorry ![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
HJ vetokoukun "pudotus" alemmas ja sähköt 24V->12V | osilpi | Tekniikka & Jutustelu | 43 | 06.06.2014 13:21 |
Sähköt | -MAZA- | Tekniikka & Jutustelu | 3 | 16.04.2011 17:18 |
Vinssin sähköt? | ZwA | Tekniikka & Jutustelu | 6 | 26.05.2010 20:44 |
Patrullin sähköt | Rekisteröimätön | Tekniikka & Jutustelu | 2 | 04.10.2009 16:55 |
Hassut sähköt... | AVRO | Tekniikka & Jutustelu | 14 | 07.12.2003 21:48 |