Offipalsta.COM  

Palaa takaisin   Offipalsta.COM > Off-Road > Tekniikka & Jutustelu
Rekisteröidy Offiblogit Yhteisö Kalenteri Viestit tänään Haku

Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen

 
 
Työkalut Etsi tästä viestiketjusta Näkymä
  #10  
Vanha 25.10.2012, 21:55
BJ-40/76 BJ-40/76 ei ole kirjautuneena
Legenda
 
Rekisteröitynyt: 11.05.09
Sijainti: Oulu
Viestit: 5.055
Perusasetus

Lainaus:
Alkuperäinen kirjoittaja Bj Andy Näytä viesti
Ei laturille sulakkeita. Koska siitä ei ole mitään hyötyä. Jos se palaa liian kuorman takia niin sen sulakkeen palaminen polttaa laturin. Ja tämmönen kuormahuippu tulee heti ensimmäisenä pakkas aamuna kun käyntiin lähtö menee tarkalle. Muutenkin kun et mene sorkkimaan niitä tehdas sähköjä ellet ole pätevämpi kuin se joka ne on alunperin suunnitellu. Lisäsähköt on asia erikseen.
Laturin sulake oli seuraavan "otsikon" alla:

"Mutta jos itse tekisin HJ-60/61 sähköt uusiksi, ja jos pitäs viljellä sulakkeita yms. syystä taikka toisesta, niin toimisin seuraavasti:"

Jos laturille laitetaan sulake, niin se nimenomaan on tarkoitus suojata autoa palamiselta, silloin kun laturissa tapahtuu jotain suurta odottamatonta, siis että kun akku lähtee syöttämään virtaa laturiin päävirtakaapelin kautta.

Tuon 100A sulakkeen palaminen ei voi aiheutua hj:n laturin syöttämällä sähköllä, muistaakseni suurin laturi on 40A, ja 25 Amppeeria on yleisin, siis sulakkeen nimellisvirta vähintään 2,5x laturin nimellisvirta, joka yleensä on aikalailla maksimi.

Noita sulakkeen palamisen aiheuttavia vikoja vois olla esim.työkalu laturin päävirtaliittimen ja moottorin välissä, lohkolämmittimen panssarikaapeli samoin, laturin itseensä imemä metalliesine, laturin laakeririkossa vapautuneet metallikappaleet laturin sisällä tms.

Ja sitten se, että sanotaan että 24 voltin sähköissä virrat ovat puolta pienempiä, on tosi, mutta vain tehon pysyessä samana, esim. 35w työvalojen ollessa kyseessä
(jos kytketään 24v akusto oikosulkuun 10 metrin mittaisella 1,5mm2 johdolla, niin virta on lähes tuplat, ja johtoa sulattava teho nelinkertainen verrattuna 12v järjestelmään -> suuremmat lämpötilat ja siten tulipalon vaara myös suurempi)

Mutta loppujen lopuksi: Lähes kaikki sähkö tehdään laturissa, ja siitä sitä pitää alkaa jakamaan kulutuksille; Akun + navan ja laturin välille kunnon johto, ja kaikki työvalot yms pienehköt, mutta jatkuvasti päällä olevat, voidaan ottaa laturin + napaan kytketystä sulakerasiasta, ja tämä siksi, että monessa off road autossa on vielä nykyäänkin latausjännitteen tunnustelu laturin sisältä (esim. ulkoisella tuuletuksella olevat bosch:t)
Toki osassa latausjännitettä ohjataan fiksummin, jopa moottorinohjaus ecu:lla.

Jos tuommoisella sisäisellä säädöllä varustetulla laturilla olevasta autosta otetaan akun + navasta työvalot yms, niin tuo laturin ja akun väliseen johtoon hukkuva ylimääräinen 0,5 Volttia aiheuttaa sen, että akut eivät koskaan lataannu täyteen, ja puolityhjän (vinssauksen jälkeen) akun latautuminen hidastuu paljon!

No taas tuli eksyttyä aiheesta, sorry
Vastaa lainaten
 


Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta)
 

Pikalinkit

Samanlaisia viestiketjuja
Viestiketju Aloittaja Foorumi Vastauksia Viimeisin viesti
HJ vetokoukun "pudotus" alemmas ja sähköt 24V->12V osilpi Tekniikka & Jutustelu 43 06.06.2014 13:21
Sähköt -MAZA- Tekniikka & Jutustelu 3 16.04.2011 17:18
Vinssin sähköt? ZwA Tekniikka & Jutustelu 6 26.05.2010 20:44
Patrullin sähköt Rekisteröimätön Tekniikka & Jutustelu 2 04.10.2009 16:55
Hassut sähköt... AVRO Tekniikka & Jutustelu 14 07.12.2003 21:48


Sivu luotu: 08:36 (GMT +2).