![]() |
![]() |
|
Tekniikka & Jutustelu Yleistä keskustelua maastureihin ja/tai off-roadiin liittyen |
![]() |
|
Työkalut | Etsi tästä viestiketjusta | Näkymä |
#1
|
||||
|
||||
![]() keltaisen Optiman elvytys ?tallilla pari tyhjää keltaista Optimaa... oliks joku mcGyver kikka millä näitä elvytettiin, vai onko roskiskamaa ?
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#2
|
|||
|
|||
![]()
Bemupoikien palstalta oheista juttua asian tiimoilta:
http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=174457 |
#3
|
||||
|
||||
![]()
yhen kanssa oli juttua että c-tec äly-laturilla ei kannata ladata on useampi optima turvonnu sillä paskaksi.
|
#4
|
|||
|
|||
![]()
Oma keltanen elvytettiin lataamalla 24volttisella laturilla boosti asennolla noin 5min ja sitten 15min tavan 24v ja sitten yöks 12v boostilla.
Ja sitten täysin omalla vastuulla jokainen elvyttelee noita ![]()
__________________
Arvaamattoman Synkkämielinen Antiikkikauppias M.O.C Mikkelin Offroad Club ry |
#5
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
![]()
__________________
- eskimo kaenuusta |
#6
|
|||
|
|||
![]()
Tutut (hifimiehet) ja itekki pari (toinen ei elpyny) elvytelly silleen että ensin purkaa akun ihan tyhjäksi, vaikka h3sella ja sitten ku se ei enää pala niin laittaa ledin palaan, kun se ei pala niin on akku ainaki tyhjä
![]() Jos tuo kikka ei pellaa niin käärii johonki pehmeeän, esim vanha peitto ja nakkelee pitkin tallin betonilattiaa niin saattaa tärinästä herätä. Olikohan että sillonki pitäis olla tyhjä. Nuin pojat on niitä herätelly ![]() |
#7
|
|||
|
|||
![]()
Ite kans starttiboosterilla pari herättäny..
|
#8
|
||||
|
||||
![]()
Mikäpä niissä mahtaa olla napajännite levossa?
Kokeile juurikin tuota, että purat vaikkapa polttimolla sen ihan tyhjäksi, sen jälkeen CTEK laturi RECOND toiminnolla kiinni, todennäköisesti ei tapahdu mitään, mutta tökkää napoihin samanaikaisesti tavallinen ei älylaturi (kun CTEK lähtee elvyttämään, niin poista tavallinen laturi navoista)
__________________
Vaik mää en mistään mitään tiedäkkään! |
#9
|
||||
|
||||
![]()
Alkaa nämä neuvot kuulostamaan siltä, että vie ne akut suosiolla keräykseen ja osta uudet tilalle
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#10
|
||||
|
||||
![]()
Yks kokeiltu keino oli normi akku ja se kii laturiin ja siitä kaapeleilla yhdistettynä optimaan ja antaa olla vaikka päivän. Mut optima ei sais alkaa lämpiään latauksen aikana. Sit voi poistaa normi akun jonkun ajan päästä ja lataa suoraa optimaa. Kannattaa kokeilla ainaki.
|
#11
|
|||
|
|||
![]() Lainaus:
Jos on C-tekin iso malli missä on recond toiminto niin sillä lähtee pelaamaan jos ei ole ihan paskaksi menny. 2 keltakantista sain rikkinäisenä toinen ei lähteny toimimaan (luokkaa 10v vanha), toinen 4v vanha elpyi vissiin tolkkuihinsa kun saapi raktorin sillä tartata. |
#12
|
||||
|
||||
![]()
moi!
Mulla on 2 kpl "punapäitä" ja molemmat latautuu luokkaa 12,6-7v mutta auton startti ei jaksa pyörittää ympäri, eli ei ole tarpeeksi virtaa! Ctekki näyttää vihreetä eli täyttä latinkia. Romiksellekko vaan? Akut 5-6v vanhoja! //Janne
__________________
discovery 1 -98 V8 projekti "Fenix" "".......British humour......!" |
#13
|
|||
|
|||
![]()
Hyytelöakun "ennenaikaiseen" kuolemiseen, kannattaa tarkistaa ajoneuvon latauslännite. Napajännite 14.2-14.5 volttii ois oikein hyvä jos yli niin etenkin kesällä keittää akkua> ei hyvä. Jos kovasti alle niin ei tule koskaan täyteen ja ei hyvä sekään.
Lainaus:
Ko. toiminto tekee ensin normilatauksen ja sitten pienellä ylijännitteellä " keittää" hallitusti akkua eli saapi siitä kemikaalit liikkeelle. Tuossa käyttöohjeen tarinaa ko. toiminnasta. www.akkupojat.fi/files/pdf/new_XS7000_FI.pdf |
#14
|
||||
|
||||
![]()
Itte oon antanu kans 24voltilla tälliä akuille, jotka ei muuten meinaa totella, kun ovat niin tyhjiä. Monesti ihan pieni tovi riittää, että alkaa 12volttinen laturi lataamaan. Pääasiassa tavallisia akkuja, mutta kyllä jotain geelejäkin on herätelty. Se on sitten taas asia erikseen tekeekö sitten sillä akulla enää mitään, jos on tarpeeksi kauan ollu tyhjillään. Vähän tuuri peliä.
__________________
Juho Haapakorpi Kaukas 4x4'n ski |
#15
|
||||
|
||||
![]() Lainaus:
![]() |
#16
|
||||
|
||||
![]()
Voihan ne kierrättää osinakin ... :-)
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#17
|
||||
|
||||
![]()
Voi toki. Ettei vaan samalla elvyttäjästä tule elvytettävä
![]()
__________________
Tumpula Racing Team |
#18
|
|||
|
|||
![]() Noista rullakennoista ei juurikaan kokemusta....
Siis tuo optima eroaa aika lailla "normaalista" lyijyakusta (ja kalsium-)
tuossa linkissä viimmeisen sivun alareunassa aika rajua latausta luvataan: http://www.flinkenberg.fi/batteries/.../8s_optima.pdf Mutta tuo elvyttäminen (näin minä elvytän/hoidan perinteisiä lyijyakkuja): Varmaankin olisi paras "piikittää"; siis varataan vaikkapa 4700 uF kondensaattori vaikkapa 36 v:iin ja "isketään" tuonne kuolleeseen akkuun. siis kondensaattori latataan 36v ja puretaan akkuun. seuraavaksi paras on mielestäni tuo c-tek (vaikka on ruottalaisten tekemä) tuolla elvytystoiminnolla. MUISTAAKSENI tuo lataussyklin alkupäässä oleva elvytys normalisoi levyt, ja jos vanha akku niin vaikkapa kellokytkimellä 15min latausta, ja 15min taukoa, niin saisi toistettua tuon elvytyksen useamman kerran. Ja kun normilatauksella (yllä olevan linkin mukaan korkeammalla jännitteellä) täynnä, niin sitten huoneenlämpöiseen akkuun tuolla recond toiminnolla viimmeiset kennojen tasapainoitukset; tuo virta taitaa olla noin amppeeri, ja se nimenomaan "ylilataa" akkua. Ja tämä siksi, että kun kennot on kytketty sarjaan, ja kahta samanlaista/samoissa olosuhteissa olevaa kennoa ei ole, niin toiminto lataa ne huonoimmat kennot tayteen, (ja samalla "kuluttavat" parhaimpia kennoja, jolloin päästään siihen tilanteeseen että kaikki kennot suurin piirtein samanlaisia -> lataantuu ja purkaantuu samoin -> toimii niin kuin kuuluu) Ja sitten tuo C-tek ja akun "paistuminen": ainut tapa paistaa akku 7000 c-tek:llä on juurikin tuo recond-toiminto, "kaikki" perinteiset akkulaturit kiehuttaa akkua erittäin paljon enemmän, jos kytkettynä esim 6kk 60 Ah akkuun. Maksamaton mainos topiikin ulkopuolelta? Kun itse ostin tuon 7000 ctek:n niin tympäsi tosi paljon; kaiken maailman peltiheikkien kanssa tullut tapeltua vuosikaudet, ja tuo ctek maksoi vaan vajaan satasen, esim 12 A einhell elekro? latasia venesatamassa vajaan Amppeerin, ja ctec 7000 7.02 A; verkkojännite 180v, akkujännite n.13,8v Mitattuna fluke 79:llä |
#19
|
||||
|
||||
![]()
Aletaan päästä asiaan...
Toinen akku on aivan tyhjä, näyttää jotain voltin sadasosia, eli 0,0? V Toinen akku näyttää 1,6 V Kumpaakin jo aiemmin kokeiltu pikku c-tekillä, ISOlla Bentonilla, ja täyteen varatulla 100 Ah Bannerilla + paksuilla kaapeleilla, isompia edistyksiä saamatta, ainoat tulokset on olleet: - jännite hetkellisesti noin 6 V - suurehko / nopeahko pintalämmön nousu muutamissa rullissa, yli 60 asteen en uskaltanu pitää Tarvinnee kantaa tallin taakse, ja tehdä joku kepposen konsti ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#20
|
|||
|
|||
![]()
Siis eihän tuo optima ole geeliakku, vaan ihan sananmukaisesti imeytetty hapot lasikuituun.
Geeliakut taas toinen tarina moninkin puolin. Joskus päässyt tuollaiset täysin tyhjäksi ja tosiaan boosterilla virtaa samalla tosiaan seuraten lämpiämistä, sekä jännitettä. Jos saa tuon 6V, niin siintä ei kuitenkaan esim. ctek lähde lataamaan? Tai vaihtoehtoisesti pienemmällä "peltipurkkiakkulaturilla," ilman että sinne hirveitä virtoja antaisi pitkiä aikoja? |
#21
|
|||
|
|||
![]()
Sellainen on nähty vanhalle 120a perinteiselle akulle että tylarcista kaapelit napoihin ja minuutti niin paljon kuin lähtee, eli kolmisensataa amppeeria... Heräsi lähes mykkä akku henkiin ja toimi vuosia.
Niin ja jostain syystä oli nurkan takana kun "ladattiin"... ![]()
__________________
Joku tahtoo vaihtaa nimeään, jos se siihen jää tiedetään, Se joku tahtoo olla ihminen, Minä en! Timo Rautiainen & Neljäs sektori |
#22
|
||||
|
||||
![]()
mullei oo kuin minarc (MIG)
![]() ![]() ![]() ...minuutti riittänee silläkin ![]() ![]() ![]()
__________________
- Levannon We(l)ho - |
#23
|
||||
|
||||
![]()
Kunnon akkukengillä vaan rinnan ehjän akun kanssa että saa roimasti amppeeria.
Sitten vaan laturi koko paskaa lataamaan. Optima tarvii jostain syystä reilusti virtaa että herää henkiin ja vastus muuttuu latureiden tajuttavaks. Jos ei herää niin roskiin ( Tai kierrätykseen) Ps. Optimat ei ole, EI ole geeliakkuja! Ja mitä lämpeemiseen tulee niin antaa lämmetä, pistää ulos latautumaan. Joko aamulla on toimiva patteri tai helposti kierrätettävä muovi astia. Viimeksi muokannut hpotteri : 01.10.2012 23:01 |
![]() |
Käyttäjiä lukemassa tätä viestiketjua: 1 (0 jäsentä and 1 vierasta) | |
|
![]() |
||||
Viestiketju | Aloittaja | Foorumi | Vastauksia | Viimeisin viesti |
Vanhan kempin elvytys | Kovakalu69 | Chit-Chat | 8 | 03.08.2014 12:27 |
PIKKUMUSTAN ELVYTYS | offipete | Maasturiprojektit | 36 | 27.04.2008 19:43 |
Löpöpytyn elvytys | JiiPee | Chit-Chat | 0 | 01.04.2008 11:09 |
Keltaisen koneenvaihto | Ex_inkkari | Chit-Chat | 27 | 09.06.2005 21:53 |
Käkikellon elvytys | S-V | Tekniikka & Jutustelu | 7 | 01.05.2005 18:39 |